CV-ketel bonst bij koudwater vraag andere apparaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:34
In onze garage hebben wij een ATAQ Q38C hangen. Als met name de wasmachine koud water gevraagd heeft volgt er een enorme bons in de Cv-ketel.

Op een aftakking van de leiding naar de Cv-ketel zit ook een kraan aangesloten. Als we die deels open zetten zie je na de watervraag van de wasmachine wel een toename puls in de waterdruk uit de kraan.

Ik heb echt geen verstand van en geen flauw waar hiermee te beginnen.

Is het verstandiger om een de ketel te laten controleren of is het beter om een loodgieter te laten komen om bijvoorbeeld een waterdrukregelaar te laten plaatsen. En indien dat laatste, plaats je die dan net na je watermeter voor het gehele huis of juist op de leiding van de Cv-ketel ketel waar het probleem zich het meeste manifesteert?

Verder geen last van tikken of andere rare geluiden bij warmwater vraag vanuit de Cv-ketel. Het is echt alleen op de koud-water aanvoer leiding als er drukverschillen ontstaan door andere zaken die water verbruiken.

Alle reacties

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 23:59

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Kijkt u eens, de oplossing vermoedelijk.

https://www.warmteservice...ss-vernikkeld-/p/68751205

En ja, ze zijn er ook goedkoper te vinden, maar ik ben van deze wel gecharmeerd. Ik geef liever iets meer geld uit dan dat ik het na een paar jaar weer moet doen.

Mr. T.

• Mirx_NL
Thanks.

En waar plaats je dat dan het beste?

Bij de wasmachine is de oorzaak het groots, maar ook bij andere kranen is het is mindere mate merkbaar.

Bij de watermeter, of de aanvoerleiding van de wasmachine, of de aanvoerleiding van de Cv-ketel?

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:40
Volgens mij bij de wasmachine kraan met een T stuk. De kraan sluit snel en daarom krijg je waterslag.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:54
Hier een soortgelijk probleem gehad, ook na plaatsen van een waterslagdemper niet helemaal weg. Naast waterslag hadden wij ook dat met bijvoorbeeld de keukenkraan (of die in de badkamer, of die van de bijkeuken) half open er een pulserende straal uit kwam. Bij ons bleek uiteindelijk de keerklep in de watermeter defect te zijn. Nadat deze vervangen was eigenlijk geen waterslag meer gehad (al heb ik de waterslagdmeper nog altijd geinstalleerd in het systeem).

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 21:36
Voor je maatregelen neemt wellicht eerst de oorzaken zoeken? Zitten de leidingen degelijk gebeugeld bijvoorbeeld? Kan je het geluid exact lokaliseren of zit het achter wanden? etc.

• Mirx_NL
djluc schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Voor je maatregelen neemt wellicht eerst de oorzaken zoeken? Zitten de leidingen degelijk gebeugeld bijvoorbeeld? Kan je het geluid exact lokaliseren of zit het achter wanden? etc.
Leidingen tot de Cv-ketel zit geen speling op en geen beweging in. In de ketel zelf kan ik niet kijken.
Pagina: 1