LucyLG schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:30:
Kort gezegd: niet de klacht is vreemd, hooguit de voorgestelde oplossing. De juridische kernvraag is of een als nieuw verkochte printer met tekenen van eerdere opening nog voldoet aan wat de consument redelijkerwijs mocht verwachten.
Die vraag juridisch beantwoorden laat ik lekker aan juristen over. Maar ik als consument vind persoonlijk dat het een kwestie is van geven en nemen. IK mag als consument zo’n printer uit de doos halen, een beetje testen en binnen een vastgestelde termijn terugsturen. Maar mag ik dan van die webshop verwachten dat mijn teruggestuurde product dan maar als tweede-kansje met verminderde waarde opnieuw moet worden aangeboden? Of is het redelijk om te stellen dat een product in die staat nog nieuw is en als zodanig verkocht mag worden?
IK vind dat eigenlijk heel normaal. Natuurlijk verbreek ook ik liever zelf de verzegeling van een gloednieuw product, maar door het retourrecht wat ik als consument geniet vind ik het normaal om een terug gestuurd artikel te ontvangen. Maar tegelijk verwacht ik wel van de webwinkel dat die een visuele inspectie doet dat er geen beschadigingen aan zitten. Het moet wel nieuw ogen zonder duidelijke gebruikssporen. Een uitgebreide technische inspectie vind ik dan onredelijk, daar hebben de webwinkels waarschijnlijk gewoon niet de mankracht en/of kennis voor. Terwijl ik als gebruiker er vrij snel achter kom of het product mankementen bevat.
Mocht er toch iets mis zijn met het product (bijvoorbeeld een printer die al 1000 pagina’s heeft geprint of een blender waar nog een halve banaan in ligt te rotten) dan heb ik immers ook het recht om dat product opnieuw terug te sturen. Bij voorkeur met reden, zodat de webshop weet wat er mis is.
Zou ik als consument niet beschermd zijn door het herroepingsrecht (zoals dat volgens mij heet, correct me if I’m wrong) dan liggen de zaken natuurlijk heel anders. Dan verwacht ik zelf de zegels te kunnen verbreken. Anders vrees ik met een defect of refurbished artikel te maken te hebben. En dat is heel wat anders dan (zo goed als) nieuw.
@
Sjoechem Over milieuvriendelijk gesproken… ik stond laatst bij de Kruidvat toen iemand de fotoservice gebruikte om een retourlabel af te drukken. “Ja ik heb geen printer en stuur bijna nooit iets terug. Dus om nu een aan te schaffen voor die paar labels per jaar, is ook zo nutteloos.” —Zo kan het dus ook.