Solaredge omvormer uitschakelen bij teruglevering in 2027

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:48
Er zijn al vele topics voorgegaan, echter gaat het hier vaak om dynamische contracten. Daar bied Solaredge een mooie oplossing voor.

Wij hebben echter een vast contract bij Vattenfall en geen thuisbatterij. (Ik heb de komende 2 tot 3 jaar ook nog niet echt de behoefte om er een aan te schaffen, maar wie weet zit ik er helemaal naast).

Na wat uitzoekwerk kom ik er op uit dat Vattenfall na 2026, nog wel een terugleververgoeding geeft, maar ook vaste kosten berekend op basis van een schaal (hoeveel je teruglevert vanaf meer dan 500 kwh). Ik krijg niet precies duidelijk wat me dit gaat kosten, mede omdat we hier pas net wonen.

Via tweakers kwam ik de volgende links tegen:
https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/
https://degroenenerds.nl/...en-via-modbus-of-een-app/

Ik speel dus met het idee om bij teruglevering de omvormer uit te gaan zetten. De automatisering moet alleen wel zo werken dat als er meer gebruikt wordt hij weer steeds een beetje meer aan moet gaan en vice versa.

Dit brengt me eigenlijk op meerdere vervolgvragen:
1. Er lijkt hier geen kant en klare oplossing voor op de markt te zijn.
1.1 Begrijp ik het dan zo verkeerd en wil ik iets doen wat helemaal niet handig is?
2. Ben ik gewoon onhandig bezig met mijn vaste contract?

Heel eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos even niet meer, terwijl het volgens mij niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:58
1) Klopt, en hou rekening met vertraging

2) Waarom wil je per se NOM, neem dan een batterij.

3) Met vast contract weet je al wat de kosten en de teruglever vergoeding is. Ik zou nooit helemaal op 0 zitten, maar bijvoorbeeld op 100W, zodat je eventuele fluctuaties wegvangt. (100W x 5u (piekuren) x 100 dagen (piekdagen in jaar)= 5 kWh, dat zijn de kosten niet).

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:48
Ik wil niet persee niet terugleveren, ik wil zorgen dat ik niet moet bijbetalen, of geld laat liggenomdat ik teveel heb teruggeleverd wat voorkomen had kunnen worden als ik hem had uitgezet. Ik krijg niet echt een goed beeld van wat het me kost.

Maar stel: maandbedrag zonder terugleveren: 80 (met zonnepanelen),
Maandbedrag met terugleveren blijkt 90 te zijn ebetalen is dat toch zonde (uiteraard na het aanzetten van grote gebruikers in de zonnen uren etc).

Ik zal eens in de omvormer kijken wat er de afgelopen jaren is teruggeleverd. Had een error dat wij er pas net wonen en ik daarom hierover nog niets kon zeggen., maar kan het in de omvormer zien van de laatste jaren...

Dan kan ik uitrekenen of de terugleverkosten voor schaal X - de terugleververgoeding erg nadelig uitpakken (in de situatie van voorgaande jaren is natuurlijk ook nog niet aan optimalisatie gedaan met plannen van wasjes etc ivm salderen)

De batterij wil ik het liefst gewoon nog even uitstellen omdat ik het geld ook voor andere leuke dingen in huis kan gebruiken en ik niet echt het type early adopter ben vaak. Maar misschien moet ik er toch maar aan geloven. Moet dan wel uitzoeken of een batterij vooral lucratief is icm een variabel/dynamisch contract of ook met een vast contract.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:58
Dus, kijk even wat de schalen zijn waarmee ze terugleverkosten rekenen, in 2027. Gezien salderen wegvalt grote kans dat je iets van 2 ct per kWh moet betalen... hoeveel lever je nu terug? Je kan namelijk nu al een maximaal vermogen instellen.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Volgens mij moet je je sowieso afvragen of je wel bij Vattenfall moet blijven. Ik heb even kort gekeken of ze open zijn over de staffels en de terugleverkosten in 2027 en kon niets concreets vinden. Staffels zijn er om het nog onduidelijker te maken.
Zorg er gewoon voor dat je omvormer kan uitschakelen of terugschakelen bij negatieve tarieven en neem een dynamisch contact.

Kijk even in het SolarEdge topic wat er hardwarematig mogelijk is en kijk dan welke energieleveranciers bij je passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kanoet op 10-04-2026 17:01 ]