Solaredge omvormer uitschakelen bij teruglevering in 2027

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:31
Er zijn al vele topics voorgegaan, echter gaat het hier vaak om dynamische contracten. Daar bied Solaredge een mooie oplossing voor.

Wij hebben echter een vast contract bij Vattenfall en geen thuisbatterij. (Ik heb de komende 2 tot 3 jaar ook nog niet echt de behoefte om er een aan te schaffen, maar wie weet zit ik er helemaal naast).

Na wat uitzoekwerk kom ik er op uit dat Vattenfall na 2026, nog wel een terugleververgoeding geeft, maar ook vaste kosten berekend op basis van een schaal (hoeveel je teruglevert vanaf meer dan 500 kwh). Ik krijg niet precies duidelijk wat me dit gaat kosten, mede omdat we hier pas net wonen.

Via tweakers kwam ik de volgende links tegen:
https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/
https://degroenenerds.nl/...en-via-modbus-of-een-app/

Ik speel dus met het idee om bij teruglevering de omvormer uit te gaan zetten. De automatisering moet alleen wel zo werken dat als er meer gebruikt wordt hij weer steeds een beetje meer aan moet gaan en vice versa.

Dit brengt me eigenlijk op meerdere vervolgvragen:
1. Er lijkt hier geen kant en klare oplossing voor op de markt te zijn.
1.1 Begrijp ik het dan zo verkeerd en wil ik iets doen wat helemaal niet handig is?
2. Ben ik gewoon onhandig bezig met mijn vaste contract?

Heel eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos even niet meer, terwijl het volgens mij niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
1) Klopt, en hou rekening met vertraging

2) Waarom wil je per se NOM, neem dan een batterij.

3) Met vast contract weet je al wat de kosten en de teruglever vergoeding is. Ik zou nooit helemaal op 0 zitten, maar bijvoorbeeld op 100W, zodat je eventuele fluctuaties wegvangt. (100W x 5u (piekuren) x 100 dagen (piekdagen in jaar)= 5 kWh, dat zijn de kosten niet).

• Speeddragon
Ik wil niet persee niet terugleveren, ik wil zorgen dat ik niet moet bijbetalen, of geld laat liggenomdat ik teveel heb teruggeleverd wat voorkomen had kunnen worden als ik hem had uitgezet. Ik krijg niet echt een goed beeld van wat het me kost.

Maar stel: maandbedrag zonder terugleveren: 80 (met zonnepanelen),
Maandbedrag met terugleveren blijkt 90 te zijn ebetalen is dat toch zonde (uiteraard na het aanzetten van grote gebruikers in de zonnen uren etc).

Ik zal eens in de omvormer kijken wat er de afgelopen jaren is teruggeleverd. Had een error dat wij er pas net wonen en ik daarom hierover nog niets kon zeggen., maar kan het in de omvormer zien van de laatste jaren...

Dan kan ik uitrekenen of de terugleverkosten voor schaal X - de terugleververgoeding erg nadelig uitpakken (in de situatie van voorgaande jaren is natuurlijk ook nog niet aan optimalisatie gedaan met plannen van wasjes etc ivm salderen)

De batterij wil ik het liefst gewoon nog even uitstellen omdat ik het geld ook voor andere leuke dingen in huis kan gebruiken en ik niet echt het type early adopter ben vaak. Maar misschien moet ik er toch maar aan geloven. Moet dan wel uitzoeken of een batterij vooral lucratief is icm een variabel/dynamisch contract of ook met een vast contract.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
Dus, kijk even wat de schalen zijn waarmee ze terugleverkosten rekenen, in 2027. Gezien salderen wegvalt grote kans dat je iets van 2 ct per kWh moet betalen... hoeveel lever je nu terug? Je kan namelijk nu al een maximaal vermogen instellen.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:07
Volgens mij moet je je sowieso afvragen of je wel bij Vattenfall moet blijven. Ik heb even kort gekeken of ze open zijn over de staffels en de terugleverkosten in 2027 en kon niets concreets vinden. Staffels zijn er om het nog onduidelijker te maken.
Zorg er gewoon voor dat je omvormer kan uitschakelen of terugschakelen bij negatieve tarieven en neem een dynamisch contact.

Kijk even in het SolarEdge topic wat er hardwarematig mogelijk is en kijk dan welke energieleveranciers bij je passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kanoet op 10-04-2026 17:01 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:20
Dynamisch contract geen optie? Geen terugleverkosten maar juist betaling voor teruglevering (buiten de negatieve prijs uren om natuurlijk)

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Speeddragon
Dankjewel, ik ga er een avond deze week eens voor zitten en wat rekenen.
Dan laat ik wat van me horen!

• Speeddragon
Oke, ik heb helemaal geen data van vorig jaar, alleen van de eerste maanden van dit jaar..

half december t/m april hebben we 672kwh teruggeleverd.. Dus even grof rekenen is 1792 kwh per jaar terugleveren.
Dan zou vattenfall 190,91 exclusief of 231 inclusief btw rekenen aan terugleverkosten

De vergoeding is 0.124 per kwh-> 222,21 (ik kan niet vinden of dit in of exclusief btw is).

Het lijkt er dus op dat ik niet of minimaal moet gaan betalen, maar het dus ook echt niets meer opbrengt :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
dit kan gewoon met een solaredge omvormer en modus of inline meter. van solaredge. ik heb dat ook en dat werkt prima.

1. dat is dus ja dat is er wel
2. dat is hartstikke handig, ho meer je verbruikt hoe meer opwek van je panelen wordt 'doorgelaten'
3. ik heb ook geen dynamisch contract want mijn digitale meter is niet slim. ik zie het nut er ook niet van in want als tarieven laag zijn heb ik meestal ook zonnestroom in overvloed en we gebruiken anders toch ook erg weinig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wtje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-04 23:30
Klinkt interessant ,voor een zwager met een Vattenvall contract en een SolarEdge PV zoek ik een manier om in 2027 onder de teruglever vergoeding uit te komen.

Dus als ik het goed lees zou er via de outdoor IP te monitoren zijn of er teruggeleverd wordt. En hopelijk via een inwendige IP ook?

Dan zal ik eens een HomeAssistant servertje voor hem optuigen om daarmee de PV terug te regelen tot eigen verbruik. Eventueel een P1 dongle om de input televeren voor het terugregel schema?

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:45
Wtje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:20:

Dan zal ik eens een HomeAssistant servertje voor hem optuigen om daarmee de PV terug te regelen tot eigen verbruik. Eventueel een P1 dongle om de input televeren voor het terugregel schema?
Ik zit met dezelfe uitdaging ik heb alleen geen Solaredge omvormer maar een van Goodwe (GW2000-XS) en met die van mij gaat dit zonder en firmware update niet. Ik zit een zelfde constructie te denken maar dan wel met een omvormer waat ik de opbrengst van kan regelen, ik ga dit wel met python doen.

De vraag is nu alleen welke Solaredge omvormer ondersteund dit via en api of welke andere 1 fase omvormer staat bekend om een api die dit toestaat en met python bereikbaar is?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:40
Je kunt sowieso een SolarEdge Energy Meter gebruiken om zero-export in te stellen.
Maar je kunt ook home automation gebruiken, zoals homeassistant of homey pro om via modbus tcp het power limit register aan te spreken op basis van je p1 meter bijv.

Sommige omvormers hebben zelfs modbus rtu voor dit, dan heb je een gateway nodig.

• Speeddragon
@No Hands
Jij hebt dus dit aangeschaft als ik het goed begrijp:
https://www.solaredge.com...ers-sensoren/inline-meter

En deze zo ingesteld dat bij meer verbruik de omvormer van de zonnepannelen opgeschaald wordt, begrijp ik dat goed?
Dat is precies wat ik zou willen. Nu zie je in mijn rekenvoorbeeld dat ik nog niet hoef bij te betalen voor het terugleveren. Maar volgens mij is het alsnog handig om het te kunnen doen om in controle te blijven voor als die vergoedingen veranderen..

Wat waren voor jou andere redenen om dit te installeren?

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 15:48
Met Zonnedimmer kun je het terugleveren automatisch beheren op basis van energieprijs.
In juni komen ze met een P1 module waarmee zero-export mogelijk zou worden.

• Speeddragon
Wtje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:20:
Klinkt interessant ,voor een zwager met een Vattenvall contract en een SolarEdge PV zoek ik een manier om in 2027 onder de teruglever vergoeding uit te komen.

Dus als ik het goed lees zou er via de outdoor IP te monitoren zijn of er teruggeleverd wordt. En hopelijk via een inwendige IP ook?

Je kan via modbus met de omvormer praten. Ik kon alleen geen goede oplossing vinden via home assistant die door middel van bijvoorbeeld de input van de p1 meter en een modbus converter dit voor me gaat regelen.

Daarom vond ik de inline meter van nohands wel een mooie want die kan dat waarschijnlijk out of the box. Ik zat naar : https://www.solaredge.com...oren/modbus-energie-meter te kijken.

@Wtje Ik heb al een p1 meter en home assistant draaien. Dus als jij een ander idee hebt of ziet dat ik te moeilijk denk en niets hoef aan te schaffen (heb ook geen plek in de kast meer voor de inline meter), ben ik benieuwd naar hoe jij het wil aanpakken.

AL vraag ik me wel af wat de nadelen zijn als het je niets kost maar ook niets oplevert..

@DJ-B Dat kan de solaredge omvormer ook, maar is alleen handig bij een dynamisch contract volgens mij .

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:17
Ik heb ook Solaredge SE 27,6K (3 stuks) in combinatie met 350 panelen en P600 Poweroptimizers. (en dynamisch contract)

Ik heb het nu enkel softwarematig ingesteld via de instellingen in de Solaredge app. Als het goed is, zou het zo moeten zijn dat als de export/marktprijs de min in gaat, de panelen automatisch worden uitgezet.

Ik begreep dat je niet persé zo'n energiemeter van Solaredge daarvoor hoeft te hebben. Het is enkel voor eigen monitoring. Klopt dit of zit ik verkeerd? Vandaag 1e test of ze daadwerkelijk uit gaan of aan blijven...

Verdere info zie https://knowledge-center....s-application-note-eu.pdf

Aanvulling vanuit AI:
"Zonder meter:

Stroomprijs = -€0,10 → omvormer zet uit
→ maar misschien gebruikte je die stroom zelf → onnodig verlies

Met meter:

Stroomprijs = -€0,10 + je verbruikt alles zelf
→ omvormer blijft aan → optimaal"

[ Voor 32% gewijzigd door martijn22222 op 01-05-2026 13:56 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:37
Speeddragon schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:42:
@No Hands
Jij hebt dus dit aangeschaft als ik het goed begrijp:
https://www.solaredge.com...ers-sensoren/inline-meter

En deze zo ingesteld dat bij meer verbruik de omvormer van de zonnepannelen opgeschaald wordt, begrijp ik dat goed?
Dat is precies wat ik zou willen. Nu zie je in mijn rekenvoorbeeld dat ik nog niet hoef bij te betalen voor het terugleveren. Maar volgens mij is het alsnog handig om het te kunnen doen om in controle te blijven voor als die vergoedingen veranderen..

Wat waren voor jou andere redenen om dit te installeren?
Ja dat is wat er gebeurt. als je meer verbruikt omdat je de wasmachine aanzet dan laat de omvormer meer stroom door zeg maar. gaat allemaal vanzelf met die meter en de juiste instellingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Speeddragon
martijn22222 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:18:
Ik heb ook Solaredge SE 27,6K (3 stuks) in combinatie met 350 panelen en P600 Poweroptimizers. (en dynamisch contract)

Ik heb het nu enkel softwarematig ingesteld via de instellingen in de Solaredge app. Als het goed is, zou het zo moeten zijn dat als de export/marktprijs de min in gaat, de panelen automatisch worden uitgezet.

Ik begreep dat je niet persé zo'n energiemeter van Solaredge daarvoor hoeft te hebben. Het is enkel voor eigen monitoring. Klopt dit of zit ik verkeerd? Vandaag 1e test of ze daadwerkelijk uit gaan of aan blijven...

Aanvulling vanuit AI:
"Zonder meter:

Met meter:

Voor een dynamisch contract is dit correct. Mij gaat het om de situatie met een vast contract.

@No Hands
Thanks voor je uitleg. Als de terugleverkosten hoger worden dan wat ik terug krijg dan ga ik dit ook aanschaffen..

• EH83
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:25
martijn22222 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:18:

Aanvulling vanuit AI:
"Zonder meter:

Met meter:

Hi Martijn, zijn de panelen vandaag uitgeschakeld met de software van solaredge? Ik overweeg ook een dynamisch contract en heb ook een solaredge omvormer. Vind alleen de software zo beperkt dat ik twijfelde of het werkt.

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:17
Ja ze zijn uitgegaan toen de prijs negatief was. Dat is een goed teken en dat het dus ook softwarematig kan (althans met die van mij, ong 5-6 jaar oud).

Of het stabiel werkt en of het 100% klopt gaan we volgende week verder uitzoeken. Maar het werkte vandaag dus.
EH83 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Hi Martijn, zijn de panelen vandaag uitgeschakeld met de software van solaredge? Ik overweeg ook een dynamisch contract en heb ook een solaredge omvormer. Vind alleen de software zo beperkt dat ik twijfelde of het werkt.
Pagina: 1