Vraag

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:51
Paneelomvormers midden op de dag UITschakelen -bijv vanwege negatieve prijzen- is niet echt aan te bevelen. Spanningspieken niet bevorderlijk voor elektronica. Beter geen gewoonte van maken.

Er komen meer en meer opties, ingebouwd in de omvormers zelf, of via domotica. Maar ik vind het in alle opzichten zonde goede en nog prima werkende oudere omvormers te gaan vervangen.

Bij negatieve prijzen en/of dreigende netproblemen wil ik met plezier de avond tevoren een of een paar van mijn diverse sets uitschakelen.

VRAAG 1) Als het donker is kan dat toch prima en eenvoudig in de meterkast door de schakelaar van de zekering om te flippen?

Zowel voor het net als voor mijn portemonnee zou het dan wel leuk zijn als alles vanaf bijv 17:00 weer meedraaide.

VRAAG 2) Kan dat dan wèl zonder risico voor de elektronica simpelweg door de schakelaar van de zekering weer AAN te schakelen?

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jan VLD schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:29:

VRAAG 1) Als het donker is kan dat toch prima en eenvoudig in de meterkast door de schakelaar van de zekering om te flippen?
ja, geen probleem, al is het misschien beter om de DC-schakelaar van de omvormer om te zetten ipv de zekering. Maar beide kan.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jan VLD schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:29:

VRAAG 2) Kan dat dan wèl zonder risico voor de elektronica simpelweg door de schakelaar van de zekering weer AAN te schakelen?
ja hoor, dan zal hij weer langzaam gecontroleerd opstarten

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13
Ik zit wel te overwegen mijn oude omvormer te vervangen.
Waarom?
Als ik een thuisaccu ga nemen, wil ik eigenlijk 1 omvormer die zowel de batterijen als de zonnepanelen aan kan.
Dan heb ik 1 locatie waar de AC-DC transformatie plaats vind en kan de batterijen via DC worden opgeladen via de zonnepanelen zonder conversie verliezen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:31
GarBaGe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:12:
Ik zit wel te overwegen mijn oude omvormer te vervangen.
Waarom?
Als ik een thuisaccu ga nemen, wil ik eigenlijk 1 omvormer die zowel de batterijen als de zonnepanelen aan kan.
Dan heb ik 1 locatie waar de AC-DC transformatie plaats vind en kan de batterijen via DC worden opgeladen via de zonnepanelen zonder conversie verliezen.
Ik zat daar zelf over te lezen, Zendure kan dat bijv maar kennelijk stop je dan wel met produceren als je accu's vol zijn, ik meen dat die dan niet het restant naar het net kwijt kan. Weet ik niet zeker maar lijkt me iets om in de gaten te houden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13
Mistraller schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:17:
[...]

Ik zat daar zelf over te lezen, Zendure kan dat bijv maar kennelijk stop je dan wel met produceren als je accu's vol zijn, ik meen dat die dan niet het restant naar het net kwijt kan. Weet ik niet zeker maar lijkt me iets om in de gaten te houden.
Zoiets moet natuurlijk instelbaar zijn.
Bij een volle accu moet terugleveren naar het net wel kunnen, zolang er geen negatieve prijzen zijn.
Als je de hele dag nodig hebt om de accu te laden, bestaat de kans dat eind van de middag de prijs weer boven nul komt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:31
GarBaGe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:23:
[...]

Zoiets moet natuurlijk instelbaar zijn.
Bij een volle accu moet terugleveren naar het net wel kunnen, zolang er geen negatieve prijzen zijn.
Als je de hele dag nodig hebt om de accu te laden, bestaat de kans dat eind van de middag de prijs weer boven nul komt.
Dat zeg ik, dan moet je daar dus wel op selecteren. Want ik vermoed inderdaad dat veel systemen die dit doen; accu's laden via een DC/DC converter, en alleen aan de accu-netkant een DC/AC omzetting doen. Dus heb je alsnog 2 omzettingen. Maar goed, ik heb me daar niet zo in verdiept want bij mij is dit lastig te realiseren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een zekeringsautomaat is ook slechts goed voor een beperkt aantal schakelingen... Maar dit handmatig doen ga je volgens mij heel snel afleren.

Als je omvormer niet al met domotica gestuurd kan worden (vrijwel alles van laatste halve decennium en eerder) dan staat marktplaats vol met modellen die het wel kunnen.

Volledig uitschakelen is ook niet wat je wil. Dan ga je afnemen van het net als kale prijs + energiebelasting nog steeds positief zijn. De kale prijs moet onder de -12ct komen voordat je wil importeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wat voor omvormer heb je nu?
Zijn best een hoop die wel gestuurd kunnen worden.
Sommige hebben een DRM-poort (Demand Response Management).
En misschien ook niet onbelangrijk: hou oud is je omvormer?
Normale levensduur is 10 tot 15 jaar, als die al tegen zijn einde aan loopt is vervanging natuurlijk ook niet heel erg.

• Jan VLD
Ronald schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:10:
Volledig uitschakelen is ook niet wat je wil. Dan ga je afnemen van het net als kale prijs + energiebelasting nog steeds positief zijn. De kale prijs moet onder de -12ct komen voordat je wil importeren.
Dat zal ook niet het geval zijn. Ik heb in totaal 5 onafhankelijke systemen. Als er uitgeschakeld moet worden zal dat op een zonnige dag zijn, en dan kan ik altijhhd een eenvoudig puzzeltje leggen dat de hele dag door 500-1000W of 2000 W oplevert. Maar niet meer de 5 kW van 11 tot 3.

• Jan VLD
brambo123 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:03:
Wat voor omvormer heb je nu?
Zijn best een hoop die wel gestuurd kunnen worden.
Sommige hebben een DRM-poort (Demand Response Management).
En misschien ook niet onbelangrijk: hou oud is je omvormer?
Normale levensduur is 10 tot 15 jaar, als die al tegen zijn einde aan loopt is vervanging natuurlijk ook niet heel erg.
Mijn PV is organisch gegroeid 8) om het zo maar eens uit te drukken. Minder netjes gezegd een zootje ongeregeld.

Een SMA sunnyboy 2500HF uit 2013 die een set op het zuidoostdak draait is de grootste.
Ik heb het gevoel dat dat ding onverwoestbaar is, :-( ;) In die hoop heb ik er trouwens in 2013 1250 euro voor neergeteld.
Maar ik ben zo'n rare :+ die vindt dat we al veel te veel weggooien voordat het (technisch) versleten is. Ik wil wachten tot die de geest geeft, en hopelijk zijn dan ook de hybride omvormers met twee mppt's en een passende 5 kWh accu betaalbaar geworden.

Dan nog een growatt mic 2000TL uit 2024 die een set op het noordwestdak draait. Dat gaat pas om 16:00 pieken, dus eigenlijk de eerste kandidaat om eind van de middag weer aan te schakelen. Daar heb ik dan wel een dongel bij gekocht, maar in handleiding vind ik eigenlijk vooral twijfelachtigs over af- en aanschakelen, en in de app zo niks. (Expres een goedkope omvormer gekozen want ik wacht tot die Sunny Boy de geest geeft om ze samen te vervangen) .

Dan heb ik nog een stel "balkonkraftwerkjes", bijna allemaal tweedehandsjes.
6 x 250 Wp op noordoost met 6 Enphase M215 (zonder envoy). Die set werkt eigenlijk alleen 's morgens , want staat als fietsafdak tegen een noordoostgerichte hoge gevel,
Nog 3 x 235 Wp op zuid op het dak van het schuurtje met een Stecagrid 500.
En tenslotte nog 3 x 190 Wp tegen de zuidoostgevel, en een 440/350 Wp bifacial verticaal in mijn schuttinkje, en die zitten dan beide achterin mijn thuisbatterij/powerbank.

Op een zonnigere zomerdag doen die drie hobbysetjes samen 9-10 kWh, voldoende om een huishouden te draaien, zelfs genoeg voor de airco. De twee grotere sets gooien daar op topdagen dan 30 kWh bovenop, als ik niet toevallig mijn auto moet laden gaat er dan urenlang 4 kW naar de straat van die twee alleen al.

Maar ik heb dus keuze genoeg om af te schakelen zonder dat ik hoef te gaan importeren voor de koelkast....

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41
Ik zou eerst onderzoeken of je de omvormers niet software-matig kan laten beperken qua output. Dan passen deze hun MPP (maximum power point) aan zodat ze minder gaan leveren. Zo belast je de relays niet om volledig aan en uit te schakelen terwijl er een flinke stroom door gaat.

Ik vermoed dat de meeste van jouw omvormers wel een lokale Modbus of HTTP interface hebben waar dit mogelijk is?

• Jan VLD
CyberThijs schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:02:
Ik zou eerst onderzoeken of je de omvormers niet software-matig kan laten beperken qua output.
dat gaat hem met die SMA uit 2013 vast niet worden. Met die Growatt-MIC, wie weet, maar in de handleiding vind ik er niks over.
Pagina: 1