Met de hypotheekrenteaftrek van dit jaar ben ik serieus aan het kijken om een thuisaccu te installeren. Ik denk dat het een slimme keuze is. Met oog op de onstabiliteit in de wereld, aflopende saldering, vollopend stroomnet. Ik wil meer zelfvoorzienend zijn (en dit zelf in elkaar klussen lijkt me ook weer een mooie uitdaging om een hoop te leren).
Er draait al een setup met zonnepanelen (17 x 345Wp) in twee arrays (8 x op oost-west en 9 x op zuid) op een SolarEdge HD4000.
Hier wil ik een batterijsetup aan toevoegen bestaande uit een Victron Multiplus II GX 48V - 6K5VA met twee Dyness DL5.0C accu's (10.4kWh totaal). Voor de aansturing voeg ik een Victron VM-3P75CT toe.
Het shoppinglijstje is aardig compleet. Maar ik wil graag een dubbelcheck op de bekabeling / afzekering. Ik denk dat het klopt. En dat ik alles heb afgedekt. Maar je kent het vast wel. Door de bomen het bos niet meer zien. Dus ik zou een frisse (externe) blik erg waarderen!
Er draait al een setup met zonnepanelen (17 x 345Wp) in twee arrays (8 x op oost-west en 9 x op zuid) op een SolarEdge HD4000.
Hier wil ik een batterijsetup aan toevoegen bestaande uit een Victron Multiplus II GX 48V - 6K5VA met twee Dyness DL5.0C accu's (10.4kWh totaal). Voor de aansturing voeg ik een Victron VM-3P75CT toe.
Het shoppinglijstje is aardig compleet. Maar ik wil graag een dubbelcheck op de bekabeling / afzekering. Ik denk dat het klopt. En dat ik alles heb afgedekt. Maar je kent het vast wel. Door de bomen het bos niet meer zien. Dus ik zou een frisse (externe) blik erg waarderen!
- Tussen de meterkast en de Victron komt YMvK 3x10mm2. Afstand is een goede 10 meter.
- Ik wijk af van de standaard layout die Dyness geeft, omdat ik niet daisychain maar een ster-aansluiting maak voor de accu's. Ik probeer alles maximaal af te zekeren. Geen risico's. De installatie komt bij de omvormer van de PV in de kelder.
- Ik heb twee 40A remautomaten (C40) ingetekend: één voor de niet-essentiële groepen en één voor de back-up zijde (na de AC-Out-1). Dit om sommatiestromen af te dekken.