Vloerverwarming met platenwarmtewisselaar niet warm genoeg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• brewa
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 22:54
Tijdens de bouw van de woning van mijn ouders (in 1987) is op de begane grond een vloerverwarmingssysteem aangelegd. Dit systeem wordt indirect verwarmd via een platenwarmtewisselaar die is aangesloten op de cv-installatie. De bedoeling was waarschijnlijk om twee gescheiden circuits te hebben (vloerverwarming en radiatoren) zodat roestvorming wordt voorkomen, omdat de kunststof leidingen van de vloerverwarming niet diffusiedicht zijn.
Vanaf het begin werkte het systeem al niet optimaal: de benedenverdieping werd niet warm genoeg. Er zijn daarom extra radiatoren bijgeplaatst, die nu het grootste deel van de warmte leveren. De vloerverwarming doet nog maar weinig.
Omdat mijn ouders uiteindelijk over willen stappen op een warmtepomp, is het nu belangrijk om de vloerverwarming wél goed werkend te krijgen (lage-temperatuurverwarming is dan essentieel).
Wat mij opvalt aan het huidige systeem:
• De platenwarmtewisselaar lijkt mij aan de kleine kant (mogelijk te laag vermogen).
• De stromingsrichting door de warmtewisselaar is volgens mij niet correct (niet in tegenstroom, wat voor een veel betere warmteoverdracht zorgt).
• Er is geen mogelijkheid om de flow van het CV-water door de warmtewisselaar in te regelen. Ik vraag me af of er wel voldoende CV-water doorheen gaat.
Ik heb een foto van het systeem toegevoegd, met de (vermoedelijke) stromingsrichtingen ingetekend.
Heeft iemand ervaring met dit soort opstellingen of ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2Sxy8i8LTkFoGydy0dMOxaLyLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6eAE86jDv1tAETTEOl7B4QZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:12
Als je dit systeem op een WP gaat aansluiten gaat dit een zeer laag rendement geven.
Los van de flowproblemen moet de WP een veel te hoge temperatuur maken om de vloer enigzins warm te krijgen. Op dit moment kun je checken of de gele leidingen uberhaupt wel heet worden als de radiatoren heet zijn. Probeer ook eens de temperatuur van de leidingen te meten die uit de wisselaar komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Met zo'n kleine wisselaar en leuke wp temperaturen wordt het niks.
Sowieso zijn de 15? mm leidingen die de warmtewisselaar voeden al niet toereikend.
Je zal daar naar een grotere diameter moeten daarnaast een veel grotere wisselaar.
En dan kun je aan de vloerverwarming kant van de wisselaar kant ook nog het een en ander weghalen/vergroten om daar fatsoenlijk water te kunnen rondpompen.

Of een andere optie, al het staal uit de installatie verwijderen en vervangen voor kunstof of rvs.
Dan kun je de wp rechtstreeks op die vloerverwarming aansluiten.
Want als er niks is dat kan roesten dan maakt het ook niet uit of die slangen diffusie dicht zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.