Spouw met buren isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Enkele jaren geleden een huis gekocht, een 2 onder 1 kap woning. Recentelijk begonnen met de verbouwing van het huis. Ik heb dit grotendeels uitbesteed.

Nu is de constructie van het huis niet optimaal. Dit heeft als effect dat geluiden van de buren eenvoudig via de muren worden doorgegeven. Je kunt elkaar horen praten, maar je kunt niet verstaan wat er gezegd wordt. Ook contactgeluid wordt eenvoudig doorgegeven. Door oorzaak is denk ik vrij eenvoudig aan te wijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5GdSuE8ujvAGDINcqVA7FxGPYY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FX621bU0wnmAdvKZrhlp2DeN.png?f=user_large

Ofwel: onze binnenmuren zijn met elkaar verbonden en de ruimte tussen onze woonkamers is een gemetselde muur aan beide zijden met een spouw ertussen. Dit loopt van beneden tot boven op deze manier door. Ik denk dat het wel een vuile spouw is, in de jaren 50 is dat gemetseld en aangezien het de binnenmuur is zul je veel uitstekende cement tegenkomen. Ik vermoed ook spouwankers. En rondom het oude rookkanaal is eigenlijk ook de gehele openhaard in de muur gemetseld aan beide zijden. De haard is aan beide zijden weg, maar het rookkanaal zit er nog. Deze is nu wel aan beide zijden dichtgemaakt.

Aangezien ik toch aan het verbouwen ben en de muren nog gestuct moeten worden is er de mogelijkheid om iets in de spouw te spuiten vanuit mijn zijde. Mijn buurman heeft hier ook wel interesse in om te kijken of we hier iets aan kunnen doen. We begrijpen dat we zeker niet alle geluiden weg kunnen krijgen, maar als we het al een klein beetje kunnen verminderen zijn we al tevreden. Dat je elkaar bijvoorbeeld niet meer hoort praten zou al een dikke win zijn.

We kunnen eigenlijk amper iets vinden en de paar bedrijven die we hebben benaderd reageren niet eens.

Heeft er iemand ervaring met deze situatie? Is dit mogelijk? Heeft het zin? Welk materiaal zou daarbij geschikt zijn?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Dikke zwevende voorzetwand tegen de muur plaatsen.
Spouw opvullen (als het al mogelijk is) gaat niet echt helpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:38
Ik las je titel en dacht "Er zijn toch wel betere middelen dan buren om in je spouw te stoppen voor isolatie"

En wat je er ook in stopt, niets gaat beter werken dan een geluidsisolerende voorzetwand.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
De route van een voorzetwand is eigenlijk al te laat. Kozijnen, elektra, plafond, etc is allemaal al gemaakt/gemonteerd. Vooral in verband met de kozijnen kan er praktisch gezien geen voorzetwand meer voor. Pas na al de werkzaamheden kwam het "probleem" van het geluid pas boven water. Daarnaast is het huis al niet heel groot/breed, breedte opofferen zie ik niet zitten.

Ook met een voorzetwand blijf je het probleem van contactgeluid houden. Dus we focussen ons nu op het geluid dat zich enkel via de lucht verplaatst. Al zou het maar een paar db schelen, dan is dat al winst.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Yaksa
Dikke laag kurk tegen de muur plakken. Dempende tapijten (met ondertapijt) leggen. Dikke gordijnen ophangen. Alles wat het geluid maar enigszins dempt zodat het niet kan weerkaatsen. Frames maken van houten latten, een zijde bespannen met doek, vervolgens 10 lagen oude badhanddoeken er in, met losse steken aan het doek vastnaaien. Aan de voorkant een printje er op maken en aan de tussenmuur hangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
Twazerty schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:29:
Ook met een voorzetwand blijf je het probleem van contactgeluid houden. Dus we focussen ons nu op het geluid dat zich enkel via de lucht verplaatst. Al zou het maar een paar db schelen, dan is dat al winst.
Een zwevende voorzetwand is nou juist ontworpen om geluid via de lucht tegen te houden.......

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Spraak gaat vooral via een open luchtverbinding. Weet je zeker dat er geen open verbinding is?

Over dat rookkanaal: weet je zeker dat die er nog zit? Anders kun je nog overwegen om aan jouw kant wat metselwerk verwijderen om het kanaal te verwijderen. Ik heb in mijn jeugd in een jaren '50 woning gewoond en daar werd op enig moment de hele schouw en kanaal verwijderd. De 2 huizen waren even geheel open met elkaar verbonden :D

Als het open ligt kun je meteen de spouw goed inspecteren.

In principe kan er prima iets als isolatiewol in als de breedte genoeg is en vervuiling niet beperkend. Met name een optie als jouw kant toch nog niet afgewerkt is.
We kunnen eigenlijk amper iets vinden en de paar bedrijven die we hebben benaderd reageren niet eens.
Bellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 09-04-2026 22:47 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:14
Twazerty schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:29:
De route van een voorzetwand is eigenlijk al te laat. Kozijnen, elektra, plafond, etc is allemaal al gemaakt/gemonteerd. Vooral in verband met de kozijnen kan er praktisch gezien geen voorzetwand meer voor. Pas na al de werkzaamheden kwam het "probleem" van het geluid pas boven water. Daarnaast is het huis al niet heel groot/breed, breedte opofferen zie ik niet zitten.

als het probleem maar erg genoeg kan alles natuurlijk. je zoekt uiteraard eerst de eenvoudigste oplossing maar die gaat dit niet oplossen. daarnaast is de helft van die spouw van de buren dus moeten zijn akkoord gaan met het vullen ervan. Vullen kan alleen door er van binnen een gatenpatroon in te boren en het vol te blazen. als je al gen voorzetwand wil zetten dan wordt dat gatenpatroon boren vast ook als ongewenst gezien. Ik gok dat de buren er ook niet op zitten te wachten.

Zijn we toch weer terug bij die voorzetwand die je dan uiteraard helemaal laat doorlopen tot de onderkant van de verdiepingsvloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:08
Pas in ieder geval op als je denkt om er schuim in te spuiten.

YouTube: Hoe tienduizenden huizen werden geïsoleerd met ziekmakend UF-schuim ...

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1