Spouw met buren isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:51

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Enkele jaren geleden een huis gekocht, een 2 onder 1 kap woning. Recentelijk begonnen met de verbouwing van het huis. Ik heb dit grotendeels uitbesteed.

Nu is de constructie van het huis niet optimaal. Dit heeft als effect dat geluiden van de buren eenvoudig via de muren worden doorgegeven. Je kunt elkaar horen praten, maar je kunt niet verstaan wat er gezegd wordt. Ook contactgeluid wordt eenvoudig doorgegeven. Door oorzaak is denk ik vrij eenvoudig aan te wijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5GdSuE8ujvAGDINcqVA7FxGPYY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FX621bU0wnmAdvKZrhlp2DeN.png?f=user_large

Ofwel: onze binnenmuren zijn met elkaar verbonden en de ruimte tussen onze woonkamers is een gemetselde muur aan beide zijden met een spouw ertussen. Dit loopt van beneden tot boven op deze manier door. Ik denk dat het wel een vuile spouw is, in de jaren 50 is dat gemetseld en aangezien het de binnenmuur is zul je veel uitstekende cement tegenkomen. Ik vermoed ook spouwankers. En rondom het oude rookkanaal is eigenlijk ook de gehele openhaard in de muur gemetseld aan beide zijden. De haard is aan beide zijden weg, maar het rookkanaal zit er nog. Deze is nu wel aan beide zijden dichtgemaakt.

Aangezien ik toch aan het verbouwen ben en de muren nog gestuct moeten worden is er de mogelijkheid om iets in de spouw te spuiten vanuit mijn zijde. Mijn buurman heeft hier ook wel interesse in om te kijken of we hier iets aan kunnen doen. We begrijpen dat we zeker niet alle geluiden weg kunnen krijgen, maar als we het al een klein beetje kunnen verminderen zijn we al tevreden. Dat je elkaar bijvoorbeeld niet meer hoort praten zou al een dikke win zijn.

We kunnen eigenlijk amper iets vinden en de paar bedrijven die we hebben benaderd reageren niet eens.

Heeft er iemand ervaring met deze situatie? Is dit mogelijk? Heeft het zin? Welk materiaal zou daarbij geschikt zijn?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Beste antwoord (via Twazerty op 30-04-2026 21:40)

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:33
mapamdp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:03:
Contacteer de mensen van nu-isoleren eens, die hebben bij onze woning alle spouwen gevuld met kunststof parels en een soort lijm product. Bij ons was het wel ivm thermische isolatie (open bebouwing) maar de prijs viel goed mee voor een hele grote woning, het was een dagje werk met 2 of 3 mensen en we ondervinden zowel thermisch als sonisch dat het helpt. De spouw moet wel minstens 5cm breed zijn om op te brengen, bij ons was het 7,5cm.
Contact geluid zal nog steeds hoorbaar zijn, maar elkaar horen spreken denk ik persoonlijk echt niet meer.

Totale kost voor de hele woning kwam op nog geen 3000€.. zeker de moeite waard om eens te informeren daar denk ik.
Even een nuancering: doorgaans zijn EPS parels absoluut niet de beste oplossing als geluidsisolatie het hoofddoel is. Op dat vlak presteert het niet goed, zeker vergeleken met andere materialen.

Versus een lege spouw zal het zeker wel iets van effect hebben, maar als geluidsisolatie het primaire doel is en je per se iets in de spouw naar de buren wil spuiten dan kun je beter een inblaaswol zoals Supafil overwegen.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:24
Dikke zwevende voorzetwand tegen de muur plaatsen.
Spouw opvullen (als het al mogelijk is) gaat niet echt helpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:08
Ik las je titel en dacht "Er zijn toch wel betere middelen dan buren om in je spouw te stoppen voor isolatie"

En wat je er ook in stopt, niets gaat beter werken dan een geluidsisolerende voorzetwand.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
De route van een voorzetwand is eigenlijk al te laat. Kozijnen, elektra, plafond, etc is allemaal al gemaakt/gemonteerd. Vooral in verband met de kozijnen kan er praktisch gezien geen voorzetwand meer voor. Pas na al de werkzaamheden kwam het "probleem" van het geluid pas boven water. Daarnaast is het huis al niet heel groot/breed, breedte opofferen zie ik niet zitten.

Ook met een voorzetwand blijf je het probleem van contactgeluid houden. Dus we focussen ons nu op het geluid dat zich enkel via de lucht verplaatst. Al zou het maar een paar db schelen, dan is dat al winst.

• Yaksa
Dikke laag kurk tegen de muur plakken. Dempende tapijten (met ondertapijt) leggen. Dikke gordijnen ophangen. Alles wat het geluid maar enigszins dempt zodat het niet kan weerkaatsen. Frames maken van houten latten, een zijde bespannen met doek, vervolgens 10 lagen oude badhanddoeken er in, met losse steken aan het doek vastnaaien. Aan de voorkant een printje er op maken en aan de tussenmuur hangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
Twazerty schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:29:
Ook met een voorzetwand blijf je het probleem van contactgeluid houden. Dus we focussen ons nu op het geluid dat zich enkel via de lucht verplaatst. Al zou het maar een paar db schelen, dan is dat al winst.
Een zwevende voorzetwand is nou juist ontworpen om geluid via de lucht tegen te houden.......

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:46
Spraak gaat vooral via een open luchtverbinding. Weet je zeker dat er geen open verbinding is?

Over dat rookkanaal: weet je zeker dat die er nog zit? Anders kun je nog overwegen om aan jouw kant wat metselwerk verwijderen om het kanaal te verwijderen. Ik heb in mijn jeugd in een jaren '50 woning gewoond en daar werd op enig moment de hele schouw en kanaal verwijderd. De 2 huizen waren even geheel open met elkaar verbonden :D

Als het open ligt kun je meteen de spouw goed inspecteren.

In principe kan er prima iets als isolatiewol in als de breedte genoeg is en vervuiling niet beperkend. Met name een optie als jouw kant toch nog niet afgewerkt is.
We kunnen eigenlijk amper iets vinden en de paar bedrijven die we hebben benaderd reageren niet eens.
Bellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 09-04-2026 22:47 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
De route van een voorzetwand is eigenlijk al te laat. Kozijnen, elektra, plafond, etc is allemaal al gemaakt/gemonteerd. Vooral in verband met de kozijnen kan er praktisch gezien geen voorzetwand meer voor. Pas na al de werkzaamheden kwam het "probleem" van het geluid pas boven water. Daarnaast is het huis al niet heel groot/breed, breedte opofferen zie ik niet zitten.

als het probleem maar erg genoeg kan alles natuurlijk. je zoekt uiteraard eerst de eenvoudigste oplossing maar die gaat dit niet oplossen. daarnaast is de helft van die spouw van de buren dus moeten zijn akkoord gaan met het vullen ervan. Vullen kan alleen door er van binnen een gatenpatroon in te boren en het vol te blazen. als je al gen voorzetwand wil zetten dan wordt dat gatenpatroon boren vast ook als ongewenst gezien. Ik gok dat de buren er ook niet op zitten te wachten.

Zijn we toch weer terug bij die voorzetwand die je dan uiteraard helemaal laat doorlopen tot de onderkant van de verdiepingsvloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 20:51
Pas in ieder geval op als je denkt om er schuim in te spuiten.

YouTube: Hoe tienduizenden huizen werden geïsoleerd met ziekmakend UF-schuim ...

http://axrotterdam.blogspot.nl

• appelthee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:32
Ik had hetzelfde. Hoekhuis jaren 50.
Beneden en boven wandje ervoor gezet, los van de binnenmuur en enkel bevestigd aan de vloer en plafond (balken). Geïsoleerd met glaswol, afgewerkt met osb, gips en stuc.

Geluid is aanzienlijk minder. De buren van het andere hoekhuis -die wij goed kennen- horen het verschil als ze bij ons zijn.

WP Quatt 4 kW | 4770 wp | EV 70 kWh

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:46
Los hiervan: harde / massieve isolatiematerialen bieden geen geluidsisolatie.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kijk eens hoe (home)studio's muren isoleren? Dan zet je daar weer gips tegenaan en klaar, of je moet het mooi vinden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 22:46
Met het isoleren van de spouw ga je contactgeluid niet tegen. Zoals anderen al aangeven is een wand ervoor de beste oplossing. Wanneer je buren dat ook doen dan moet je het geluid wel een goede 15 tot 35 dB kunnen reduceren, afhankelijk van de frequentie. Je blijft dan wel contactgeluid via de vloer en het plafond houden maar het contactgeluid via de wand wordt met een voorzetwand zeer gereduceerd.

[ Voor 22% gewijzigd door FrankHe op 10-04-2026 11:14 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 22:46
Yaksa schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:37:
Dikke laag kurk tegen de muur plakken. Dempende tapijten (met ondertapijt) leggen. Dikke gordijnen ophangen. Alles wat het geluid maar enigszins dempt zodat het niet kan weerkaatsen. Frames maken van houten latten, een zijde bespannen met doek, vervolgens 10 lagen oude badhanddoeken er in, met losse steken aan het doek vastnaaien. Aan de voorkant een printje er op maken en aan de tussenmuur hangen.
Vanwege brandgevaar zou ik steenwol aanraden in plaats van badhanddoeken.

• mapamdp
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16-04 08:04
Contacteer de mensen van nu-isoleren eens, die hebben bij onze woning alle spouwen gevuld met kunststof parels en een soort lijm product. Bij ons was het wel ivm thermische isolatie (open bebouwing) maar de prijs viel goed mee voor een hele grote woning, het was een dagje werk met 2 of 3 mensen en we ondervinden zowel thermisch als sonisch dat het helpt. De spouw moet wel minstens 5cm breed zijn om op te brengen, bij ons was het 7,5cm.
Contact geluid zal nog steeds hoorbaar zijn, maar elkaar horen spreken denk ik persoonlijk echt niet meer.

Totale kost voor de hele woning kwam op nog geen 3000€.. zeker de moeite waard om eens te informeren daar denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door mapamdp op 10-04-2026 13:04 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Het verwijderen van de oude rookkanalen is eigenlijk niet meer te doen. Dan zou de buurman ook een stuk moeten afbreken. Effectief is het 1 blok gemetselde stenen tussen beide woonkamers. Situatie vroeger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9NnsfXdSqWbWdbvQo5AbxKEXoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yYh54sgSJ0YM37KUnesqeS0E.png?f=user_large

Op de gele lijn hebben we allebei de oude openhaard verwijderd. Je houd 1 massief deel over. Ik ga het nog even overleggen, maar ik vermoed dat het verwijderen hem niet gaat worden :)

Ik heb maximaal 3 a 4 centimeter beschikbaar voor een voorzetwand, dus dat gaat hem niet worden voor een echt goede voorzetwand. Dan heb je denk ik toch wel 10-15 centimeter nodig. Wel wordt ik getriggerd door de kurkwand. Wist niet dat die bestonden. Die lijken op het eerste gezicht veel te kunnen absorberen. Als optie zou ik nog een akoestische wand kunnen plaatsen. Deze zijn er in diktes van 1 tot 3 centimeter. Deze zijn er in allerlei kleuren en motieven.

Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat het "probleem" maar 1 richting op wordt gelost. Dat ze wel horen praten, maar zij mij niet.

We (ik en buren) gaan eens contact opnemen met nuisoleren, bedankt voor de tip.

Gaten boren in de muur om isolatie aan te brengen is absoluut geen probleem, dat kan geheel vanuit mijn zijde gebeuren. Bij de buren is jaren geleden alles al strak afgewerkt, dus aan die kan gaat er (voorlopig) niets meer gebeuren. Zelf wil ik niet te veel ruimte opofferen.

Gelukkig hebben we allebei geen kinderen. Dus het is op dit moment geen groot probleem.

Acties:
  • Beste antwoord

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:33
mapamdp schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:03:

Even een nuancering: doorgaans zijn EPS parels absoluut niet de beste oplossing als geluidsisolatie het hoofddoel is. Op dat vlak presteert het niet goed, zeker vergeleken met andere materialen.

Versus een lege spouw zal het zeker wel iets van effect hebben, maar als geluidsisolatie het primaire doel is en je per se iets in de spouw naar de buren wil spuiten dan kun je beter een inblaaswol zoals Supafil overwegen.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ze hebben ook e-foam op hun website staan. Of dat ook UF schuim is weet ik niet (dat gaat hem niet worden).

Dan zal het iets van inblaaswol moeten worden als het geen e-foam wordt.

• Yaksa
FrankHe schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:17:
[...]Vanwege brandgevaar zou ik steenwol aanraden in plaats van badhanddoeken.
Tsja, er zijn ook mensen die schilderen hun hele huis met brandwerende / brandvertragende verf.
Maar ze hangen wel brandbare gordijnen voor de raam. Of brandbare vloerbedekking op de vloer.
Ik geef alleen een simpele, goedkope oplossing om geluid te dempen.
Overigens heb ik nog nooit badhanddoeken spontaan in brand zien vliegen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
Twazerty schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:57:
Het verwijderen van de oude rookkanalen is eigenlijk niet meer te doen. Dan zou de buurman ook een stuk moeten afbreken. Effectief is het 1 blok gemetselde stenen tussen beide woonkamers. Situatie vroeger:
[Afbeelding]

Op de gele lijn hebben we allebei de oude openhaard verwijderd. Je houd 1 massief deel over. Ik ga het nog even overleggen, maar ik vermoed dat het verwijderen hem niet gaat worden :)

Ik heb maximaal 3 a 4 centimeter beschikbaar voor een voorzetwand, dus dat gaat hem niet worden voor een echt goede voorzetwand. Dan heb je denk ik toch wel 10-15 centimeter nodig. Wel wordt ik getriggerd door de kurkwand. Wist niet dat die bestonden. Die lijken op het eerste gezicht veel te kunnen absorberen. Als optie zou ik nog een akoestische wand kunnen plaatsen. Deze zijn er in diktes van 1 tot 3 centimeter. Deze zijn er in allerlei kleuren en motieven.

Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat het "probleem" maar 1 richting op wordt gelost. Dat ze wel horen praten, maar zij mij niet.

We (ik en buren) gaan eens contact opnemen met nuisoleren, bedankt voor de tip.

Gaten boren in de muur om isolatie aan te brengen is absoluut geen probleem, dat kan geheel vanuit mijn zijde gebeuren. Bij de buren is jaren geleden alles al strak afgewerkt, dus aan die kan gaat er (voorlopig) niets meer gebeuren. Zelf wil ik niet te veel ruimte opofferen.

Gelukkig hebben we allebei geen kinderen. Dus het is op dit moment geen groot probleem.
een spouwmuur isoleren an natuurlijk elke isolatieboer en hoeft niet per se door nuisoleren gedaan te worden. neem ook geen parels maar inblaaswol.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tussen de spouw wil je alleen maar lucht dat scheelt een hoop geluid.
Dit was nieuwbouw aan het begin van de eeuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2hb-9g_ru7pdQXc9pzUvStvCpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4x96vsFDuZoXGrhGJIWGmQG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door bouwfraude op 10-04-2026 20:27 ]

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-05 08:15
Met cementbaarden kun je geen suprafil / glaswol spuiten, is mij verteld.
Die parels / korrels kunnen wel, die hebben hadden wij ook, maar na kleine 5 jaar is het meeste eruit gewaaid, ik ga er niks meer aan doen tenzij ik de tocht weer voel.
Misschien zelf aan de gang met schuim,
Om de drie stenen een steen eruit en rondom volspuiten, zodat je een goed overzicht hebt dat alles goed gevuld is en kan hdt goed uitdampen voordat je de steen terug metseld... hoop werk wel.

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-04 08:53
De beste manier is een complete akoestische ontkoppeling, maar dat is hier bijna niet haalbaar.

Het zal ook geen opening zijn zoals sommige hier noemen, dan zou het stemgeluid niet gemoffeld zijn.

De spouw vullen heeft weinig zin, zeker niet met eps parels. Warmte isolatie werkt juist weer slecht als geluids isolatie.

Het meest simpele en betaalbare, zonder dat je veel ruimte kwijt bent, zijn geluidsabsorberende platen. Je hebt ze al van ongeveer 3cm dik. Daarvoor plaats je weer iets met massa wat gelijk je afwerking kan zijn. Bevestig deze wel met speciale akoestisch ontkoppelde bouten, bij voorkeur alleen aan de vloer en het plafond met een trillings isolatiestrook.

Dan is het al redelijk akoestisch ontkoppeld. Voor je vloer kan je ook dit soort platen nemen, kies wel de variant die speciaal daarvoor bedoeld zijn.

Dan ben je het trillings contact grotendeels kwijt en het kost je maar een paar centimeter.

[ Voor 9% gewijzigd door Marko3333 op 11-04-2026 19:03 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Je kunt misschien ook deels een voorzetwand maken?

En het laatste deel alleen die 5 cm? Of alleen een of ander paneel?

Tussenspouw isoleren, als dan met glaswol.., doet alleen veel wat als er echt open gaten zijn. Dat kan ook langs de kozijnen komen?

Is de wand onder t dak open? Of loopt dakbeschot door? Bouw een mooie kast voor de oude schoorsteen? Waarbij je die kast deels geluidswand laat zijn.

Accoustiek verbeteren doet ook veel denk ik. Allerlei mooie vilt oplossingen bestaan ook. Daar kun je ook tegenaan stoten zonder dat t contactgeluid geeft.

Ken mensen die hele wand op die manier bekleedden. Fijn voor de buren èn de accoustiek in de kamer. Dat kost maar 12 mm ofzo. . Nog hip ook. (Naar smaak..)

Perfect wordt het niet, beter wel.

• Yaksa
Degast schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:31:
Accoustiek verbeteren doet ook veel denk ik. Allerlei mooie vilt oplossingen bestaan ook. Daar kun je ook tegenaan stoten zonder dat t contactgeluid geeft.

Ken mensen die hele wand op die manier bekleedden. Fijn voor de buren èn de accoustiek in de kamer. Dat kost maar 12 mm ofzo. . Nog hip ook. (Naar smaak..)
Leuk, maar kurk is mooier (en werkt nog beter). (Advies had ik afgelopen donderdag al gegeven).

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Tsja.. Tis gelukkig vrijblijvend advies.

En gelukkig geen wedstrijd wie als eerste welk materiaal aanbeveeld.

Hier goede ervaringen met akoestisch vilt.

(En in 2 huizen kurk van de muur gehaald! Maar ieder zo z'n voorkeur)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Uiteindelijk uitgekomen bij een na-isolatie bedrijf dat Knauf Supafil gebruikt (Van den Dijssel, voornamelijk regio Valkenswaard). Voor mijn gevoel een goed advies gekregen en hun de opdracht gegeven. Vandaag is het de tussenmuur in gegaan en nu is het uitproberen hoeveel effect het geeft.

Het bedrijf "nu-isoleren" had UF Schuim, dus daar zijn we op afgehaakt.

Bedankt voor het meedenken.

Pagina: 1