Ben op zoek naar advies voor een nieuw mini-ITX systeem. Het algemene idee is dat ik het komende jaar componenten ga verzamelen om ergens begin 2027 een nieuw systeem te hebben. Tot dan toe kan ik nog met mijn oude laptop door.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Puur voor gamen, met name stragiespellen en RPGs. Het belangrijkste is eigenlijk dat de aankomende Larian game (Divinity) en total war games (warhammer, 40k) er op makkelijk op maximale settings op kunnen draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Kort gezegd: liefst rondom de1500 euro.
Langere versie: ik neem de tijd om dit systeem bij elkaar te gaan verzamelen de komende 12 maanden. De games waar ik het meeste naar uitkijk komen pas op zijn vroegst in 2027 uit. Mijn plan is dus nu een lijst met componenten maken. En als er dan mooie deals zijn toeslaan. Maar dan moet ik dus wel een idee hebben welke component bij elkaar passen. Ik hoop op deze manier dus op minder uit te komen wat kosten betreft dan wat nu in de pricewatch staat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het moet in ieder geval een mini-itx systeem worden. De kast die ik nu geselecteerd heb is duur maar dat heb ik er wel voor over. Als er andere suggesties zijn dan uiteraard welkom, de kast van de BBG vind ik zelf een beetje saai/standaard ogen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het algemeen hou ik het liefst de exacte videokaart nog open. Misschien dat er de komende 12 maanden nog nieuwe modellen uitkomen of dat de prijsverhoudingen nog veranderen.
Ik heb voor nu voor de 5070 gekozen. 5070 ti en beter vind ik te duur. 9070 XT en 9070 lijken me top, vooral de laatste voor een mini-itx kast doordat het energieverbuik stuk minder is dan de XT versie. Alleen de 9070 en 5070 zijn nu even duur ongeveer en presteren ruwweg hetzelfde. En dan vind ik de 5070 toch aantrekkelijker omdat DLSS veel breder ondersteunt is en ray reconstruction in sommige games echt een hele grote impact kan hebben. Kaart is ook relatief zuinig en klein dus past hopelijk makkelijker in de kast. En dan neem ik dus de gok dat 12GB VRAM voorlopig nog wel te doen is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben dus vooral geinteresseerd in strategie games and crpgs. Dus de processor moet krachtig genoeg zijn lijkt me. Verder schijnt de fractal terra niet envoudig stil en relatief koel te krijgen dus tips daarover ookwelkom.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Los van feedback op het bovenstaande en de voorlopige componenten lijst, een paar specifieke vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Puur voor gamen, met name stragiespellen en RPGs. Het belangrijkste is eigenlijk dat de aankomende Larian game (Divinity) en total war games (warhammer, 40k) er op makkelijk op maximale settings op kunnen draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Kort gezegd: liefst rondom de1500 euro.
Langere versie: ik neem de tijd om dit systeem bij elkaar te gaan verzamelen de komende 12 maanden. De games waar ik het meeste naar uitkijk komen pas op zijn vroegst in 2027 uit. Mijn plan is dus nu een lijst met componenten maken. En als er dan mooie deals zijn toeslaan. Maar dan moet ik dus wel een idee hebben welke component bij elkaar passen. Ik hoop op deze manier dus op minder uit te komen wat kosten betreft dan wat nu in de pricewatch staat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het moet in ieder geval een mini-itx systeem worden. De kast die ik nu geselecteerd heb is duur maar dat heb ik er wel voor over. Als er andere suggesties zijn dan uiteraard welkom, de kast van de BBG vind ik zelf een beetje saai/standaard ogen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het algemeen hou ik het liefst de exacte videokaart nog open. Misschien dat er de komende 12 maanden nog nieuwe modellen uitkomen of dat de prijsverhoudingen nog veranderen.
Ik heb voor nu voor de 5070 gekozen. 5070 ti en beter vind ik te duur. 9070 XT en 9070 lijken me top, vooral de laatste voor een mini-itx kast doordat het energieverbuik stuk minder is dan de XT versie. Alleen de 9070 en 5070 zijn nu even duur ongeveer en presteren ruwweg hetzelfde. En dan vind ik de 5070 toch aantrekkelijker omdat DLSS veel breder ondersteunt is en ray reconstruction in sommige games echt een hele grote impact kan hebben. Kaart is ook relatief zuinig en klein dus past hopelijk makkelijker in de kast. En dan neem ik dus de gok dat 12GB VRAM voorlopig nog wel te doen is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben dus vooral geinteresseerd in strategie games and crpgs. Dus de processor moet krachtig genoeg zijn lijkt me. Verder schijnt de fractal terra niet envoudig stil en relatief koel te krijgen dus tips daarover ookwelkom.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Los van feedback op het bovenstaande en de voorlopige componenten lijst, een paar specifieke vragen:
- Wat is de beste strategie om gedurende het komende jaar de componenten tegen een voordelige prijs te kopen? Gewoon wachten op een aanbieding en dan toeslaan?
- Ik wil vooral de opties voor RAM en videokaart open houden de komende tijd. RAM omdat de prijs op termijn ook weer wat kan gaan dalen. Videokaart omdat er misschien nieuwe opties komen of prijzen ook iets verbeteren. Moet ik vanuit dat opzicht nog specifiek op iets letten? Kan ik met dit moederbord bijvoorbeeld alle kanten op met NVIDIA en AMD kaarten en wellicht nieuwe kaarten die nog uit gaan komen?
- Is de processor goed genoeg voor (zware) strategiegames?
- Zijn er nog onderdelen waar ik makkelijk geld op kan besparen?
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 182,80 | € 182,80 |
| 1 | Moederborden | ASRock B650I Lightning WiFi | € 141,99 | € 141,99 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5070 12G VENTUS 2X OC | € 589,- | € 589,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Terra Grafiet | € 174,86 | € 174,86 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L12S | € 63,75 | € 63,75 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 417,45 | € 417,45 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF750 (2024) | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Interne ssd's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 244,95 | € 244,95 |
| Totaal | € 1.963,80 | |||