Regenpijp buren in onze tuin en poorteur plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frankicks
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:31
We hebben recent een woning gekocht en nu het lente is zijn we bezig met wat verbeteringen in de tuin.
Momenteel kan iedereen onze tuin binnenlopen aangezien er geen poortdeur is. Deze willen we z.s.m. gaan plaatsen. De achterburen hebben een overkapping die niet volledig op de erfgrens staat (zo'n 10cm ervan af) waardoor er een gat over gaat blijven als we een poortdeur gaan plaatsen. Hier kunnen we in principe wel iets op verzinnen, of althans, dat beweert mijn vrouw.

Hetgeen waar we echt tegenaan lopen, is de regenpijp van de achterburen. In principe staat deze op hun eigen grond (gezien de overkapping niet volledig op de erfgrens is gebouwd), maar als wij een poortdeur plaatsen, kunnen ze hier niet meer bij. En daarnaast kijken we uit op een onwijs lelijke regenpijp..

Het liefst wil ik dat de buren de regenpijp verplaatsen en ik wil daarom ook het gesprek aangaan. Ik weet alleen niet zeker of ik in mijn recht sta aangezien de pijp technisch gezien op hun stuk grond uitkomt. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI91m-DP7yxe5tWNuhknj4G2BRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omN0ZJKCFQr2Snik2r3jCiFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sljEz9x0HZUpURLWNvh5TN1pmtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAIcddoCzExq5gBgjq2cEpX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOL92eUi-8Fy3p22mRhXyh4n6c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YV4krkmisfrBW3uRGMA33LkV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YER7WOhkNJhtT2ab2XAl-Zof_fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkn1TiI1tOeSRzQyktN9r26k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Poort er in, verstop de regenpijp achter een plant. Klaar. Je kijkt ten slotte ook al tegen een foeilelijke buitenunit van een warmtepomp aan.

[ Voor 42% gewijzigd door FirePuma142 op 09-04-2026 21:22 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hee buurtjes.

Ik ga een poort plaatsen, moet je bij je regenpijp bel mij even
En ik denk dat ze dat idd moeten omdat de regenpijp eruit ziet alsof hij aan de bovenkant los zit.

vragen of ze er moeite mee hebben als je in hun grond een 10x10 paal slaat. Waar je of de poort of de sluitplaat op kan monteren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
Een regenpijp verplaatsen gaat niet altijd zomaar.

Het afschot zal die kant op lopen, en de pijp loopt nu eenmaal op die plek de grond in.

Het is wel een beetje vreemd dat het aan die kant zit IMO, inderdaad kunnen ze er nu niet bij als jij ook gewoon een schutting tegen de erfgrens aan plaatst.

Je poort moet trouwens maar binnen openen. Dus veel ruimte heb je daar niet over denk ik.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Niks mis met de plek van die regenpijp. De montage van de stadsuitloop en de niet meer aanwezige middenbeugel lijkt wel minder.

Zelfs als je er wat tegenaan bouwt geen enkel probleem voor de buren. Als het van boven niet opgelost kan worden dan even de reciprozaag in de wand van de overkapping en men kan overal bij.

De poort even afstemmen. Je wilt hier de scharnieren aan de kant van de buren hebben. Dat kan met een paal op eigen erf, maar constructief en praktisch net wat handiger om deze tegen de overkapping van de buren te plaatsen. Zo niet, paal plaatsen op eigen erf. De paar cm die dan overblijven doen er eigenlijk niet toe, maar je kunt altijd een (scharnierende) plank monteren. Bij 90 graden is deze op eigen erf en voorkomt inkijk. Bij 180 graden sluit deze aan bij de overkapping :P

Wel grappig dat de 10cm achter de overkapping in het pad het enige zichtbare groen is :D

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 09-04-2026 21:40 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paal de grond inrammen, poort monteren.

Als er iets is met de regenpijp bellen de buren wel aan.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Kijk voor je de paal gaat rammen wel even welke kant de afwatering heen loopt, anders haal je je mogelijk meer werk op de hals dan gedacht

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:14
er bestaat zoiets als ladderrecht. als de buren iets moeten fixen op hun erf wat alleen kan via jouw erf dan moet je ze daar in principe toestemming voor geven.
Wikipedia: Ladderrecht

je kunt dus gewoon die poort plaatsen en als de buren wat met de achterkant van hun hok willen of met de regenpijp dan moeten ze jou toestemming vragen om die werkzaamheden uit te voeren en jij moet daar dan in principe dus ook toestemming voor geven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:04
De regenpijp loopt naar een afvoer onder de grond dus je moet sowieso uitkijken waar je de paal van het poortje plaatst.
Je kan de paal tegen de regenpijp op jouw grond plaatsen of net voor of net achter de regenpijp mits je niet door de afvoer gaat.
In alle gevallen zou ik het in overleg met de buren doen dat komt de verstandhouding ten goede.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:24
Weet je zeker dat het jouw grond is? Vaak zijn de achterpaden van beide partijen. Al zou de locatie van je schuur dan wat raar zijn. Wel staat je eigen warmtepomp wel erg dicht op de erfgrens. Ik zou niet te moeilijk doen over de afvoer, kan me zomaar indenken dat deze te veel geluid maakt om daar te staan. En ja, ik vind het ook niet netjes.

Maar zou dat soort dingen even netjes overleggen. Het is normaal om in overleg je buren in de tuin te laten om onderhoud te doen. Ik gok dat een poort ze weinig kan boeien en als je het vraagt je vast een houten koofje om de afvoer mag plaatsen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Pagina: 1