Er is volgens mij eigenlijk een keuze:
- of je sluit het hout goed af met een verf of lak -> botenlak (lekker sterk) of zo. Blijft goed zolang niet beschadigd. zodra beschadigd komt er vocht onder, dus dan droog laten worden en opnieuw behandelen.
- of je laat het hout ademen met een olie beits of ademende verf. Beschadigingen, zeker als er beits is gebruikt) maken minder uit. relatief makkelijk opnieuw na te behandelen door even op te schuren en opnieuw te behandelen.
Voor transparant gebruik heb ik niet echt een voorkeur. Voor wit gebruik ik Tenco. (en binnen in de vochtige garage ook)
Voor een donkere kleur zoals het popularie zwart of antraciet, toch al lastig in de zon, zou mijn voorkeur indien mogelijk gaan naar een beits, ivm de inwerking van de zon en het weer. Een afsluitende lak of verf geeft dan toch een hoop onderhoud (elke 2-3 jaar grondig).
Deze tafel zou ik volledig kaalschuren en in de olie zetten. Jaarlijks aan het eind van het seizoen even schoonmaken, licht opschuren en opnieuw in de olie zetten. Rest van het jaar geen omkijken meer naar.
Let op, ik ben geen schilder, hooguit ervaringsdeskundige met antraciet kozijnen op de zuidgevel en vochtig bos aan de noordkant, die zelf zijn buitenverfwerk doet.
[
Voor 9% gewijzigd door
DBND op 10-04-2026 16:21
. Reden: antwoord op vraag toegevoegd ]