Houten tuintafel herstellen

Pagina: 1
Acties:

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik heb mijn het houtenblad van mijn tuintafel vorig jaar in de blanke lak gezet en in de winter afgedekt met een hoes. Helaas ziet het blad er niet meer uit door schimmel en is de lak gaan bladderen. Ik ben van plan de tafel maar te gaan schuren, maar heeft iemand nog tips voor een goede olie of eventueel andere tips om het blad weer mooi te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye5_H97QpPlNFZQOk8wV1ZszvPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu627Tqz0pryUbk7U1SKXuXT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC_QPOef8db_TdqMc3q05UgM63A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVByCEllEyOF3RDwkPXgh1OW.jpg?f=fotoalbum_large

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb een pot TENCO Hardhoutolie voor tuinmeubelen (Hornbach, teak variant) en doe dat 1x per 2-3 jaar op de meubelen en dat gaat prima. Eerste keer wel goed schoongemaakt. Noot: 's winters hou ik de meubelen binnen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:31
Je hoeft het niet te behandelen, dan vergrijst het maar blijft verder prima.

Hardhout olie werkt goed maar kan kringen geven wanneer er vocht intrekt. Dit is echter wel de voorkeurs methode om het hout zijn mooie kleur te laten behouden. Wil je het optimaal houden dan kun je dit vaker herhalen, bijvoorbeeld jaarlijks.

Wil je dat er niets in dringt dan kun je een goede beits zoeken die geschikt is voor buiten meubelen. Dit vergt echter wel de meeste onderhoud omdat je iedere keer dat je het weer in de lak zet, moet reinigen en schuren.

• screamhouse
Denk dat ik het eerst maar goed schuur en dan een olie neem en kijk hoe het er dan uitziet

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:33
En als je hem komende winter weer met een hoes buiten laat staan zorg er dan voor dat het wel kan ventileren onder de hoes en dat de hoes niet direct op het blad ligt.

• Joss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
screamhouse schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:11:
Denk dat ik het eerst maar goed schuur en dan een olie neem en kijk hoe het er dan uitziet
Ik zou hem eerst met een (teak) cleaner schoon maken - dan is alle beits/lak er zo af en kan je hem licht opschuren voor verdere behandeling.

• screamhouse
T.SPE schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:56:
En als je hem komende winter weer met een hoes buiten laat staan zorg er dan voor dat het wel kan ventileren onder de hoes en dat de hoes niet direct op het blad ligt.
Ja, daar heb ik van geleerd :)

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:59

Thompson

Beeromaniac

Zelf (nog) geen ervaring mee maar wat mij verteld is dat bootlak/jachtlak hier heel goed voor werkt. Wellicht sterker dan andere lak gezien waar het normaliter voor gebruikt wordt?

Beeromaniac

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
screamhouse schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:11:
Hou er rekening mee dat olie in het begin nog blijft afgeven.

• screamhouse
Is voorlopig nog geen zomer, dus nu een mooi moment

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:21
Er is volgens mij eigenlijk een keuze:
- of je sluit het hout goed af met een verf of lak -> botenlak (lekker sterk) of zo. Blijft goed zolang niet beschadigd. zodra beschadigd komt er vocht onder, dus dan droog laten worden en opnieuw behandelen.
- of je laat het hout ademen met een olie beits of ademende verf. Beschadigingen, zeker als er beits is gebruikt) maken minder uit. relatief makkelijk opnieuw na te behandelen door even op te schuren en opnieuw te behandelen.

Voor transparant gebruik heb ik niet echt een voorkeur. Voor wit gebruik ik Tenco. (en binnen in de vochtige garage ook)
Voor een donkere kleur zoals het popularie zwart of antraciet, toch al lastig in de zon, zou mijn voorkeur indien mogelijk gaan naar een beits, ivm de inwerking van de zon en het weer. Een afsluitende lak of verf geeft dan toch een hoop onderhoud (elke 2-3 jaar grondig).

Deze tafel zou ik volledig kaalschuren en in de olie zetten. Jaarlijks aan het eind van het seizoen even schoonmaken, licht opschuren en opnieuw in de olie zetten. Rest van het jaar geen omkijken meer naar.

Let op, ik ben geen schilder, hooguit ervaringsdeskundige met antraciet kozijnen op de zuidgevel en vochtig bos aan de noordkant, die zelf zijn buitenverfwerk doet.

[ Voor 9% gewijzigd door DBND op 10-04-2026 16:21 . Reden: antwoord op vraag toegevoegd ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:31

franssie

Save the albatross

Botenlak kan, maar dan moet je al snel aan een laag of zes denken. Ik zou ook voor olie gaan, eventueel twee componenten.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:47

ZieMaar!

Moderator General Chat
*verplaatst naar WON
Pagina: 1