Mijn huidige PC heeft het compleet opgegeven, waardoor ik van plan ben om een nieuwe build te maken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor 80 procent van de tijd gebruik ik mijn PC om te programmeren. Ongeveer eenmaal in de 2 weken gebruik ik hem om te gamen, bijvoorbeeld GTA V, PUBG, Assassins creed. Qua graphics heb ik niet zozeer hoge eisen. Verder maak ik zelden gebruik van editing software zoals Adobe After Effects.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had er persoonlijk op gehoopt dat het maximaal 1100 euro zou kosten, dat is nu wel wat lastiger gezien de RAM prijzen. Ik zat er daarom aan de denken om misschien voor DDR4 te gaan, maar dat lijkt me ergens toch niet helemaal een toekomstbestendig optie.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een M.2 SSD en een 2.5 HDD die ik mee wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval wel een Ryzen 7 en 16 GB RAM. Qua GPU heb ik geen eisen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn build heeft een AMD CPU omdat dat een betaalbaardere optie is vergeleken Intel. Verder heb ik geen eisen, behalve dat ik in de toekomst misschien Linux wil dualbooten, wat invloed zou kunnen hebben op de GPU keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, heb liever een betaalbare build
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb nu 2 builds: 1 met een DDR5 en een ander met DDR4, ik vroeg me af of het verstandig is om voor mijn huidige DDR4 build te gaan, gezien de prijs? Aan de andere kant is het verschil iets meer dan 100 euro
Voor mijn DDR5- build: Ik heb gekozen voor de AMD Ryzen 7 7700, maar ik twijfelde tussen de AMD Ryzen 7 7700X en AMD Ryzen 7 8700F. Ik ben voor de AMD Ryzen 7 7700 gegaan omdat ik niet verwacht dat ik ga overclocken en denk dat de stock-cooler genoeg zal zijn. De AMD Ryzen 7 8700F leek me ook een aantrekkelijke keuze, maar door de L3-cache weet ik niet zo zeker of dat een goede keuze is.
Als laatst vroeg ik me af jullie voor een Intel-GPU zouden gaan gezien de kosten. Momenteel heb ik een budget AMD GPU, ik kan hierop besparen door te kiezen voor een Intel GPU, maar ik wil in de toekomst misschien Linux dualbooten waardoor de drivers een probleem kunnen zijn.
DDR5 build:
DDR4 build:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor 80 procent van de tijd gebruik ik mijn PC om te programmeren. Ongeveer eenmaal in de 2 weken gebruik ik hem om te gamen, bijvoorbeeld GTA V, PUBG, Assassins creed. Qua graphics heb ik niet zozeer hoge eisen. Verder maak ik zelden gebruik van editing software zoals Adobe After Effects.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had er persoonlijk op gehoopt dat het maximaal 1100 euro zou kosten, dat is nu wel wat lastiger gezien de RAM prijzen. Ik zat er daarom aan de denken om misschien voor DDR4 te gaan, maar dat lijkt me ergens toch niet helemaal een toekomstbestendig optie.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een M.2 SSD en een 2.5 HDD die ik mee wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval wel een Ryzen 7 en 16 GB RAM. Qua GPU heb ik geen eisen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn build heeft een AMD CPU omdat dat een betaalbaardere optie is vergeleken Intel. Verder heb ik geen eisen, behalve dat ik in de toekomst misschien Linux wil dualbooten, wat invloed zou kunnen hebben op de GPU keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, heb liever een betaalbare build
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb nu 2 builds: 1 met een DDR5 en een ander met DDR4, ik vroeg me af of het verstandig is om voor mijn huidige DDR4 build te gaan, gezien de prijs? Aan de andere kant is het verschil iets meer dan 100 euro
Voor mijn DDR5- build: Ik heb gekozen voor de AMD Ryzen 7 7700, maar ik twijfelde tussen de AMD Ryzen 7 7700X en AMD Ryzen 7 8700F. Ik ben voor de AMD Ryzen 7 7700 gegaan omdat ik niet verwacht dat ik ga overclocken en denk dat de stock-cooler genoeg zal zijn. De AMD Ryzen 7 8700F leek me ook een aantrekkelijke keuze, maar door de L3-cache weet ik niet zo zeker of dat een goede keuze is.
Als laatst vroeg ik me af jullie voor een Intel-GPU zouden gaan gezien de kosten. Momenteel heb ik een budget AMD GPU, ik kan hierop besparen door te kiezen voor een Intel GPU, maar ik wil in de toekomst misschien Linux dualbooten waardoor de drivers een probleem kunnen zijn.
DDR5 build:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Boxed | € 212,49 | € 212,49 |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime B650-PLUS WIFI | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 276,99 | € 276,99 |
| 1 | Behuizingen | MSI MAG FORGE 112R | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT16G56C46U5 (retail) | € 203,29 | € 203,29 |
| 1 | Voedingen | Gigabyte GP-P750GM | € 73,- | € 73,- |
| 1 | Interne ssd's | Crucial E100 (boxed) 1TB | € 129,90 | € 129,90 |
| Totaal | € 1.079,57 | |||
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 176,99 | € 176,99 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 EAGLE WIFI6 | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 276,99 | € 276,99 |
| 1 | Behuizingen | MSI MAG FORGE 112R | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 28,04 | € 28,04 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Voedingen | Gigabyte GP-P750GM | € 73,- | € 73,- |
| 1 | Interne ssd's | Crucial E100 (boxed) 1TB | € 129,90 | € 129,90 |
| Totaal | € 983,72 | |||
:strip_exif()/f/image/qXdRlN85bi0MiCe7My2JtqOs.png?f=user_large)