Multiroom audio, advies/alternatieven

Pagina: 1
Acties:

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-04 20:57
Voor mijn nieuwe woning wil ik het audiogedeelte goed aanpakken. Op dit moment heb ik overal de mogelijkheid om via Airplay muziek af te spelen, maar dat draait op Airport Express-receivers en versterkers die de hele dag aan staan. Niet bepaald elegant. Dit keer wil ik het fatsoenlijk regelen en ben ik ook bereid er wat geld in te steken.

Wat me al snel opviel: compacte stereoversterkers met Airplay-ondersteuning worden schreeuwend duur zodra je er meerdere nodig hebt, denk aan een Sonos Amp of Bluesound Powernode, of ze doen net niet helemaal wat je wilt.

Ik speel daarom ook met het idee van een CI-multiroom-versterker, maar daar loop ik weer tegen andere dingen aan. Het aantal beschikbare bronnen is beperkt, en een subwoofer-aansluiting ontbreekt vaak. Op dit moment heb ik een Denon Ceol N10 DAB+ met een paar Dali E-60's, en dat klinkt prima. Maar een beetje sub erbij is op bepaalde plekken toch wel lekker.

De exacte plaatsing van de speakers is nog niet definitief, maar dat er in een flink aantal ruimtes audio komt staat vast, variërend van het toilet tot de hoofdslaapkamer. In totaal gaat het om minimaal vijf zones binnen en één buiten.

De meeste ruimtes krijgen inbouwspeakers van Dali. Daar heb ik goede ervaringen mee en ze klinken wat mij betreft uitstekend, zeker de Phantom E-serie, die ik ook nog redelijk betaalbaar vind.

Het plan is om alles centraal aan te sturen vanuit de meterkast. Ubiquiti AMPs in een rack zijn daardoor lastig, en met de prijzen ga je al snel richting de €4.000 aan versterkers alleen ... dat vind ik wel wat veel van het goede als je dan ook direct je hele meterkast vol hebt staan. Tegelijkertijd kan ik ook niet goed wijs worden uit bijvoorbeeld de NAD CI-lijn. Daar lopen streamers, versterkers en DSP nogal door elkaar, waardoor ik niet meer helder heb wat waarbij hoort en hoe je die losse onderdelen zo koppelt dat het werkt zoals bedoeld.

Mijn vraag is dus eigenlijk: voor een systeem met zes tot acht zones, wat is dan een verstandige aanpak? Losse versterkertjes per zone? Of zijn er multiroom-apparaten die per zone ook automatisch een apart Airplay-endpoint aanmaken?

Mijn ecosysteem berust volledig op airplay, Ik gebruik geen Spotify. Het aanwezig zijn van andere zaken is prima, maar Airplay 2 is wel een harde eis.

Denon had voorheen een prachtige integratie met Smartthings waardoor ik het geluid kon bedienen met een IKEA symfonisk knob (die eigenlijk alleen voor Sonos was bedoelt). Zoiets zou ik graag weer willen maken, een fysieke draaiknop in de ruimte waarmee je het volume van het apparaat kunt wijzigen, maar dit is optioneel.

Sonos is bij mij een no-go overigens. Naast dat ik de geluidskwaliteit erg matig vindt voor het geld, geven ze ook heel veel ruis op het netwerk (want draadloos) en moet ik dan 220V weg gaan werken.

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:45
Je zou kunnen kijken naar Wimm, maar die zijn ook kostbaar als je er 6 nodig hebt. Er zijn verschillende kant-en-klare open source projecten gebaseerd op ESP32 bordjes - die zijn wat vriendelijker voor de portemonnee, die ondersteunen wel Airplay 1, maar voor Airplay 2 zou je daar even een studie van moeten maken

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:51
Heb hier ook net voor gekeken en ben toch een 16x16 matrix met Ci versterker gegaan. Dan heb je alle flexibiliteit die je maar nodig hebt beschikbaar, Via marktplaats nog redelijk betaalbaar. Moet het nog installeren dus nog geen gebruikerservaring.

Vond die ESP bordjes ook interessant maar uiteindelijk niet voor gekozen vanwege het beperkte vermogen en de wens om ook TV geluid te kunnen afspelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Tillumen op 09-04-2026 15:56 ]

• supersnathan94
eggda schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:47:
Je zou kunnen kijken naar Wimm, maar die zijn ook kostbaar als je er 6 nodig hebt. Er zijn verschillende kant-en-klare open source projecten gebaseerd op ESP32 bordjes - die zijn wat vriendelijker voor de portemonnee, die ondersteunen wel Airplay 1, maar voor Airplay 2 zou je daar even een studie van moeten maken
Wimm ga ik even naar kijken. ESP32 klinkt toch als hoog knutselgehalte. Airplay 2 is helaas wel een harde eis. Anders dan kan ik beter kijken naar meer Airport Expresses. die kan ik vaak wel goedkoop of zelfs gratis ergens vandaan krijgen.
edit:
oooohhh wiim. Ik dacht al, dat is nieuw XD

[ Voor 3% gewijzigd door supersnathan94 op 09-04-2026 16:04 ]

• supersnathan94
Tillumen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:49:
Heb hier ook net voor gekeken en ben toch een 16x16 matrix met Ci versterker gegaan.
Ah welke is het uiteindelijk geworden?

Ik vind de line-up van NAD bijvoorbeeld heel beperkt en slecht gedocumenteerd, maar bijvoorbeeld de combi CI580 en CI980 zag ik ook nog wel zitten. Maar dan heb ik er dus wel 2 sets van nodig en dan zit je alsnog over de 4K.

• supersnathan94
Heel eerlijk, met €255 per unit is dit zeer zeker de goedkoopste contender tot nu toe:

https://www.amazon.com/dp/B0CGCLXH4H

Dat zit nog onder mijn huidige Denon. Ik ga eens kijken welke opties er zijn en wat het verschil is met de Pro.

• Tillumen
supersnathan94 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:04:
[...]

Ah welke is het uiteindelijk geworden?

Ik vind de line-up van NAD bijvoorbeeld heel beperkt en slecht gedocumenteerd, maar bijvoorbeeld de combi CI580 en CI980 zag ik ook nog wel zitten. Maar dan heb ik er dus wel 2 sets van nodig en dan zit je alsnog over de 4K.
Ik heb een matrix van Dateq met een Rotel versterker. Die CI980 was mijn eerste keuze en ik kwam daar een uitgang tekort. Wiim heb ik boven op de werkkamer staan en is een fijn apparaatje. Heb niet voor meer WIims gekozen omdat toch wel optelt en de video integratie matig is.

Als bron gebruik ik een PC met 2x Audioquest Dragonfly met daarnaast een Minidsp HTX.

[ Voor 6% gewijzigd door Tillumen op 09-04-2026 16:19 ]

• supersnathan94
Tillumen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:16:
[...]

Ik heb een matrix van Dateq met een Rotel versterker. Die CI980 was mijn eerste keuze en ik kwam daar een uitgang tekort.
Ah yeah fair enough. Dan zit je meer in horeca/vaste installatie segment. Daar heb ik ook nog even aan getwijfeld, maar werd toch ook weer prijzig met losse inputs.
Wiim heb ik boven op de werkkamer staan en is een fijn apparaatje. Heb niet voor meer WIims gekozen omdat toch wel optelt en de video integratie matig is.
eARC enzo bedoel je dan? Ik heb verder geen video nodig. Oprecht voldoende aan Airplay2. Spotify connect is nog een leuke optional, maar ik heb daar met de denons alleen gezeur mee gehad.
Als bron gebruik ik een PC met 2x Audioquest Dragonfly met daarnaast een Minidsp HTX.
oke en vanaf die bron heb je dan meerdere opties aan playback?

• Tillumen
supersnathan94 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:39:
[...]

Ah yeah fair enough. Dan zit je meer in horeca/vaste installatie segment. Daar heb ik ook nog even aan getwijfeld, maar werd toch ook weer prijzig met losse inputs.

[...]

eARC enzo bedoel je dan? Ik heb verder geen video nodig. Oprecht voldoende aan Airplay2. Spotify connect is nog een leuke optional, maar ik heb daar met de denons alleen gezeur mee gehad.

[...]

oke en vanaf die bron heb je dan meerdere opties aan playback?
Heb totaal 3 inputs en die matrix kan iedere input naar een of meerdere outputs sturen. Dus volledige flexibiliteit.
Pagina: 1