• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-04 08:22
Even hier bij gebrek aan ander topic, maar...
Mijn vrouw heeft een studieschuld. Toen wij in 2009 gingen samenwonen hebben wij bij DUO (zelfs op aanraden van een mevrouw van de balie bij DUO) mijn inkomen niet mee laten tellen voor het aflossen. Destijds was de regel zo dat je voor elke maand dat het inkomen van je partner niet mee telt, de aflosfase verdubbeld wordt. Dus in plaats van 15 jaar duurt de aflosfase dan 30 jaar. Ze betaalt al die tijd al naar draagkracht terug.
Nu kijk ik net op de site van DUO en zie ik deze regeling niet meer staan. Ik zie enkel een oudere regeling waar je het inkomen van je parner niet mee laat tellen en daarna de aflosfase loopt tot je de volledige studieschuld hebt terugbetaald. Kan het zijn dat ze de voorwaarden van deze regeling in de tussentijd hebben aangepast zodat er geen eindtijd aan de terugbetaal fase zit?

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
grizzlywilde schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:33:
Kan het zijn dat ze de voorwaarden van deze regeling in de tussentijd hebben aangepast
Ik heb de wettekst uit 2000 opgezocht. Daarin staat (artikel 6.15, lid 2):
Voor ieder jaar dat op grond van de toepassing van het eerste lid geen rekening wordt gehouden met het inkomen van de partner van de debiteur wordt de aflosfase verlengd met een jaar.
Dat er geen maximum van 30 jaar aan de aflosfase zit, was dus al het geval in 2000.

• grizzlywilde
Hmmm als in de wettekst staat dat de aflosfase wordt verlengd met een jaar, suggereert dat dat de maximale aflosfase van 15 jaar dus 30 jaar wordt. Dan vermoed ik dat het restant na die periode toch wordt kwijtgescholden, zoals dat ook gebeurt als je na 15 jaar niet de hele schuld hebt terugbetaald. Zoals iemand hierboven al zegt, het is feitelijk geen schuld maar een tijdelijke belasting op het inkomen van de schuldenaar.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-04 18:18
grizzlywilde schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:01:
Hmmm als in de wettekst staat dat de aflosfase wordt verlengd met een jaar, suggereert dat dat de maximale aflosfase van 15 jaar dus 30 jaar wordt. Dan vermoed ik dat het restant na die periode toch wordt kwijtgescholden, zoals dat ook gebeurt als je na 15 jaar niet de hele schuld hebt terugbetaald. Zoals iemand hierboven al zegt, het is feitelijk geen schuld maar een tijdelijke belasting op het inkomen van de schuldenaar.
Nu ga je ervan uit dat alleen de "originele" 15 aflosjaren voor een extra verlengingsjaar van de aflosfase kunnen zorgen, bij niet mee laten meerekenen van inkomen partner. Maar dat staat er niet.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vrees ook dat je de wettekst verkeert interpreteert @grizzlywilde.

Als je dertig jaar lang elk jaar kiest om het inkomen van de partner niet mee te tellen, is de resterende aflosfase na die dertig jaar nog steeds vijftien jaar.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-04 16:25

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Toen ik daar jaren geleden DUO over belde omdat ik ook kon kiezen tussen het "oude" en "nieuwe" systeem, werd mij telefonisch ook aangeraden om voor het nieuwe stelsel te kiezen. Dat was - in ieder geval op dat moment - de voordeligste keuze (als in: 0 euro per maand terugbetalen of 100).

Zoals ik het toen begrepen heb - en dat strookt met wat @eamelink en @Mijre ook al aangaven - los je onder het nieuwe stelsel in principe in 15 jaar af, maar iedere maand dat je er voor kiest om een partner niet mee te nemen in de draagkrachtberekening, wordt vrolijk achter de looptijd aangeplakt, waardoor je theoretisch levenslang aan die lening vast zou kunnen zitten. Laat je het inkomen van je partner wél gewoon iedere maand meetellen - wat volgens die regeling dus standaard gebeurd - dan ben je na 15 jaar klaar en wordt een eventueel restant kwijtgescholden.

Voor @grizzlywilde niet (meer) van toepassing maar misschien voor andere lezers, let er op dat het partnerbegrip bij DUO niet gelijk staat aan het fiscale partnerbegrip van de Belastingdienst. Voor DUO ben je pas partner bij een geregistreerd partnerschap of huwelijk, dus zo lang die niet van toepassing zijn kun je de maandelijkse terugbetalingen - volledig legitiem - lager houden. Wij zijn 2 jaar geleden wél getrouwd, en nog voordat we 's avonds terug waren van de festiviteiten had ik al een mailtje van DUO ontvangen dat er een partner bekend was, en dat ik vanaf de maand daarop 250 euro per maand éxtra af moest gaan lossen, dus dat was allemaal snel bekeken.

Om toch nog terug te komen op de originele vraag, ik heb altijd (al dan niet gedwongen) het minimale afgelost, en dat komt nu ietwat ongelukkig teruggekaatst :+

De eerste 10 - 11 jaar zonder partner heb ik tientjes per maand terugbetaald omdat ik een laag inkomen i.c.m. een enorme studieschuld (70k+) had. Inmiddels heb ik al een aantal jaar een goed inkomen én een partner, waardoor we jaarlijks de 100k+ aantikken, en nu wil DUO dus idealiter die 70k terug in de resterende looptijd waardoor mijn maandbedrag richting de 800 euro per maand is gegaan, en zelfs dat is niet genoeg om over 2 jaar - als mijn 15 jaar er op zit - alles afbetaald te hebben. Dus bezint eer ge begint, los af, of niet, maar hou er rekening mee dat niet (extra) aflossen ook vervelend uit kan pakken als de boel later tóch op de rit komt :+ :F

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik had enkele tienduizenden euro’s schuld bij duo. Weliswaar voor 0% rente maar het maandelijks aflossen was elke keer weer een pijnlijke herinnering aan mijn keuzes uit het verleden. Uiteindelijk stond er nog zo’n 30k open en die heb ik tegen alle goede financiële adviezen over rendementen gewoon in 1x afbetaald om er maar vanaf te zijn.

Dat luchtte zo enorm op dat het hele misgelopen rendement gewoon waard is geweest voor mij.

• grizzlywilde
PsychoMantis_NL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:17:
Toen ik daar jaren geleden DUO over belde omdat ik ook kon kiezen tussen het "oude" en "nieuwe" systeem, werd mij telefonisch ook aangeraden om voor het nieuwe stelsel te kiezen. Dat was - in ieder geval op dat moment - de voordeligste keuze (als in: 0 euro per maand terugbetalen of 100).

Zoals ik het toen begrepen heb - en dat strookt met wat @eamelink en @Mijre ook al aangaven - los je onder het nieuwe stelsel in principe in 15 jaar af, maar iedere maand dat je er voor kiest om een partner niet mee te nemen in de draagkrachtberekening, wordt vrolijk achter de looptijd aangeplakt, waardoor je theoretisch levenslang aan die lening vast zou kunnen zitten. Laat je het inkomen van je partner wél gewoon iedere maand meetellen - wat volgens die regeling dus standaard gebeurd - dan ben je na 15 jaar klaar en wordt een eventueel restant kwijtgescholden.

Voor @grizzlywilde niet (meer) van toepassing maar misschien voor andere lezers, let er op dat het partnerbegrip bij DUO niet gelijk staat aan het fiscale partnerbegrip van de Belastingdienst. Voor DUO ben je pas partner bij een geregistreerd partnerschap of huwelijk, dus zo lang die niet van toepassing zijn kun je de maandelijkse terugbetalingen - volledig legitiem - lager houden. Wij zijn 2 jaar geleden wél getrouwd, en nog voordat we 's avonds terug waren van de festiviteiten had ik al een mailtje van DUO ontvangen dat er een partner bekend was, en dat ik vanaf de maand daarop 250 euro per maand éxtra af moest gaan lossen, dus dat was allemaal snel bekeken.

Om toch nog terug te komen op de originele vraag, ik heb altijd (al dan niet gedwongen) het minimale afgelost, en dat komt nu ietwat ongelukkig teruggekaatst :+

De eerste 10 - 11 jaar zonder partner heb ik tientjes per maand terugbetaald omdat ik een laag inkomen i.c.m. een enorme studieschuld (70k+) had. Inmiddels heb ik al een aantal jaar een goed inkomen én een partner, waardoor we jaarlijks de 100k+ aantikken, en nu wil DUO dus idealiter die 70k terug in de resterende looptijd waardoor mijn maandbedrag richting de 800 euro per maand is gegaan, en zelfs dat is niet genoeg om over 2 jaar - als mijn 15 jaar er op zit - alles afbetaald te hebben. Dus bezint eer ge begint, los af, of niet, maar hou er rekening mee dat niet (extra) aflossen ook vervelend uit kan pakken als de boel later tóch op de rit komt :+ :F
Hm dat partnerbegrip: wij zijn met DUO gaan praten toen ze bij mij kwam wonen (in 2009) en de studielening stopte. Daar werd ons toen al aangeraden mijn salaris niet mee te laten tellen. Echter zijn we pas in 2013 getrouwd.

Inmiddels hebben we huis & kind en heb ik een goedbetaalde baan. Als we nú mijn salaris mee laten tellen gaan we sowieso voor het maximale bedrag het schip in, vermoed ik. Die enorme extra maandelijkse uitgave wil ik uiteraard niet, daarbuiten zijn wij ook niet voor niets op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Mijn vrouw heeft een schuld van ongeveer dezelfde orde van grootte als jij.

Ik ga haar maar aanraden nog eens met DUO te bellen of even een afspraak te maken, om wat meer grip op de zaak te krijgen. Volgens mij denkt zij er minder over na dan ik, maar uiteraard kan ik niet inloggen en ook niets regelen voor haar.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb je een eigen topic gegeven @grizzlywilde, het kapen van het topic is namelijk niet nodig :)

Wauw, een sig!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-04 18:18
PsychoMantis_NL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:17:
(...)
(...)
Ik vrees dat dit niet geheel klopt. Hier werd mijn partner reeds als partner meegeteld jaren voor we trouwden (namelijk vanaf het moment dat we een gezamelijke koopwoning hadden).

https://www.rijksoverheid...-samenwoon-schulden-heeft

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:23
@grizzlywilde

Er zijn volgens mij hier 2 zaken die spelen:
- Slim gebruik maken van de regels en mogelijkheden die de overheid/duo biedt. Door inflatie is je schuld een stuk minder geworden, dus daar heb je al van geprofiteerd.
- Je moet gewoon je schuld betalen als je dit kan.

In jouw geval gok ik dat je gewoon de schuld moet afbetalen omdat je dit kan. Zuur, maar wel gewoon eerlijk.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-04 16:25

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Mijre schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:18:
[...]

Ik vrees dat dit niet geheel klopt. Hier werd mijn partner reeds als partner meegeteld jaren voor we trouwden (namelijk vanaf het moment dat we een gezamelijke koopwoning hadden).

https://www.rijksoverheid...-samenwoon-schulden-heeft
I stand corrected inderdaad. Al pak ik "voor de officieel" wel duo als bron i.p.v. de algemene website van Rijksoverheid (https://duo.nl/particulier/getrouwd-of-samenwonend.jsp).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Pagina: 1