Dakdekker haalt overgebleven pannen niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-04 17:20
Naar verder alle tevredenheid zijn twee weken geleden onze dakpannen vervangen (begonnen 4 weken geleden begonnen).
Alleen staat er nu al twee weken 1 volle pallet en daarbovenop 1/4 volle pallet met dakpannen midden op de oprit. Dit staat behoorlijk in de weg, we kunnen de auto er net voor parkeren maar dan steken we over de stoep en kunen we er niet meer achterlangs.
De dakdekker zegt dat de leverancier deze op moet halen, maar ik krijg ernstig het vermoeden dat ze daar niet op zitten te wachten.
Complicerende factor is dat de volle pallet waarschijnlijk per abuis extra geleverd is. Deze stond ook niet op de pakbon.
Nu heb ik de dakdekker aangezegd dat ze uiterlijk volgende week weg moeten zijn, maar als ze dat niet doen, wat zijn dan mijn opties?
Ik heb de helft nog niet betaald, dus daar heb ik nog wel behoorlijk wat leverage. Mijn stelling is: de rekening wordt betaald als het werk af is en dat is het pas als de boel ook is opgeruimd. Ze hebben de rekening al wel verstuurd en de betalingtermijn verloopt deze week. Moet ik daar nog iets mee?
Maar het kan ook zo maar zijn dat ze pas over een maand komen en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Wat kan ik verder doen? Huur vragen voor het gebruik van mijn oprit?
Op welke termijn kan ik aannemen dat ze de spullen niet meer willen hebben zodat ik ze af kan laten voeren (op hun kosten?)
Ik hoor graag! Bij voorbaat dank voor het meedenken!

[ Voor 96% gewijzigd door nihilissimis op 09-04-2026 15:43 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@nihilissimis
door zijn raam gooien... Als de titel is : dakdekker haalt overgebleven pannen niet op/

Maar ik denk dat je iets te vroeg op enter gedrukt hebt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• nihilissimis
jack zomer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:28:
@nihilissimis
door zijn raam gooien... Als de titel is : dakdekker haalt overgebleven pannen niet op/

Maar ik denk dat je iets te vroeg op enter gedrukt hebt.
:) Hi ja, via iPhone ernaast geklikt.. ff kijken of ik het op de laptop wel aangepast krijg..

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:38
nihilissimis schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:28:
[...]
:) Hi ja, via iPhone ernaast geklikt.. ff kijken of ik het op de laptop wel aangepast krijg..
Titel kun je zelf niet aanpassen, dan moet je even de Rapporteer functie gebruiken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:40
Over hoeveel pannen heb je het? Het is vrij gebruikelijk om ergens wat pannen achter de hand te hebben, mochten er in de toekomst een paar sneuvelen.

Edit: topic start was nog niet compleet op moment van posten

[ Voor 19% gewijzigd door Joris748 op 09-04-2026 15:44 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:40:
Over hoeveel pannen heb je het? Het is vrij gebruikelijk om ergens wat pannen achter de hand te hebben, mochten er in de toekomst een paar sneuvelen.
1 volle pallet en daarbovenop 1/4 volle pallet
Hoeveel stormen komt hij daarmee door denk je?

• nihilissimis
1 en een kwart pallet ongeveer, met zo'n 350 pannen per pallet, dus richting de 450 pannen.
Ik heb uiteraard een setje extra in mijn schuur liggen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
Je hebt een pakbon van de leverancier toch? Bel die leverancier en vraag wat de bedoeling is en wanneer ze langskomen. Als leverancier van niks weet koppel je dat terug aan de dakdekker en geef je hem 1 week om het te regelen, daarna gratis af te halen op Marktplaats.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vertel de dakdekker dat je ze op marktplaats zet, gratis af te halen.
Als ze niet binnen een week weg zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:24
Ik zou wat pannen achter de hand houden (heb je al gedaan, zie ik) en de rest gewoon op Marktplaats zetten als hij ze niet ophaalt, dan ben je ze vermoedelijk zo kwijt. Een pan kost zo 2 euro per stuk, die laat je toch niet afvoeren naar de stort?

...

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:45:
Je hebt een pakbon van de leverancier toch? Bel die leverancier en vraag wat de bedoeling is en wanneer ze langskomen. Als leverancier van niks weet koppel je dat terug aan de dakdekker en geef je hem 1 week om het te regelen, daarna gratis af te halen op Marktplaats.
Haha zelfde idee zelfde tijd 👍

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar niet een volle pallet. Maar ik zou er inderdaad een paar achterhouden, desnoods leg je die in de kruipruimte als ze verder in de weg zouden liggen.

En ik zou de dakdekker aangeven dat hij x tijd heeft om ze weg te halen, of dat je het anders op eigen kosten doet en dat verrekend met het nog openstaande bedrag.
Is er iets afgesproken met betrekking tot ophalen? Als hij aangeeft dat de leverancier dat moet doen, is het handig om te weten wie contact heeft met de leverancier.
Heb jij die dingen besteld en laten leveren? Of heb je de dakdekker de opdracht gegeven, en heeft hij ook de bestelling gedaan?

• nihilissimis
_JGC_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:45:
Ik heb de leverancier gebeld, deze zeggen dat ik bij de dakdekker moet zijn.. Of eigenlijk naar de groothandel en die wijst naar de dakdekker. De dakdekker wijst naar de leverancier. 8)7

• nihilissimis
TERW_DAN schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:46:
[...]
En ik zou de dakdekker aangeven dat hij x tijd heeft om ze weg te halen, of dat je het anders op eigen kosten doet en dat verrekend met het nog openstaande bedrag.
Ik heb aangegeven dat ze volgende week weg moeten zijn. We zijn nog on speaking terms, dus ik aarzel om gelijk met dit soort dingen te gaan zwaaien. Maar daar zal het wel op uitkomen als hij het niet regelt ja.
Is er iets afgesproken met betrekking tot ophalen? Als hij aangeeft dat de leverancier dat moet doen, is het handig om te weten wie contact heeft met de leverancier.
Hij zegt contact te hebben met de leverancier, maar geen datum.
Heb jij die dingen besteld en laten leveren? Of heb je de dakdekker de opdracht gegeven, en heeft hij ook de bestelling gedaan?
De dakdekker heeft de bestelling gedaan. Maar omdat er dus per ongeluk een pallet teveel is geleverd zit hij daar ook mee in zn maag. Het is niet een type wat hij vaak gebruikt dus hij kan ze ook niet bij de volgende klus inzetten.

De vraag is een beetje wie de wettige eigenaar van het spul is. Ik neem aan de leverancier. Maar op welk punt wordt het een ongevraagde toezending en mag ik ze me toeeigenen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
nihilissimis schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:46:
[...]

Ik heb de leverancier gebeld, deze zeggen dat ik bij de dakdekker moet zijn.. Of eigenlijk naar de groothandel en die wijst naar de dakdekker. De dakdekker wijst naar de leverancier. 8)7
Dan bel je nog 1x de dakdekker op, vertel je dat je van kastje naar de muur gestuurd wordt en dat je verwacht dat ze het gaan regelen en dat terugkoppelen aan jou.
Als je dan een week niks hoort zet je ze gratis af te halen op Marktplaats. Kan je nog mooi een schuurtje mee vol leggen :)

• nihilissimis
_JGC_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:56:
[...]

Dan bel je nog 1x de dakdekker op, vertel je dat je van kastje naar de muur gestuurd wordt en dat je verwacht dat ze het gaan regelen en dat terugkoppelen aan jou.
Als je dan een week niks hoort zet je ze gratis af te halen op Marktplaats. Kan je nog mooi een schuurtje mee vol leggen :)
Dat klinkt goed, maar juridisch zou dat nog wel eens problemen op kunnen leveren? We hebben het over retailprijs ruim boven de 1000 EUR aan waarde (ex BTW, ~2,50 EUR per pan), dus dan wil ik wel even zeker weten dat ik het goed doe.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Mijn stelling is: Het werk op het dak is naar tevredenheid uitgevoerd. Dan betaal je de dakdekker het resterende bedrag van de factuur met de mededeling dat je de dakpannen die na een week nog achterblijven gaat gebruiken als erfverharding.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nihilissimis schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:00:
[...]

Dat klinkt goed, maar juridisch zou dat nog wel eens problemen op kunnen leveren? We hebben het over retailprijs ruim boven de 1000 EUR aan waarde (ex BTW, ~2,50 EUR per pan), dus dan wil ik wel even zeker weten dat ik het goed doe.
Desnoods vraag je de dakdekker of die dingen nu van jou zijn (na afronding van de betaling van jouw kant), of dat ze van hem zijn. Als hij bevestigd dat het jouw pannen zijn, dan mag je er ook mee doen wat je wil lijkt me. Zegt hij dat het niet jouw spul is, dan vraag je nogmaals wanneer hij zijn spullen op komt halen,

• nihilissimis
Yaksa schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:22:
Mijn stelling is: Het werk op het dak is naar tevredenheid uitgevoerd. Dan betaal je de dakdekker het resterende bedrag van de factuur met de mededeling dat je de dakpannen die na een week nog achterblijven gaat gebruiken als erfverharding.
Nou ja het is klaar als het klaar is. En ik heb altijd geleerd dat opruimen onderdeel van de klus is. Ik zat erover te denken om alternatief 5-10% in te houden als borg tot de spullenboel weg is. Daar is dacht ik ook juridische basis voor (in de aannemerij) en dit lijkt me vergelijkbaar.
En op mijn erf heb ik al mooie klinkers, ik zit niet te wachten op een laag gravel erbovenop ;)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Vraag via mail (zodat je bewijs hebt) of het ook ok is dat je het zelf afvoert. Zo ja, dan verkoop je ze terug aan de groothandel ('teveel' besteld) of voor een mooi prijsje op MP. Verdien je ook nog wat aan zijn lakse houding.

Divide and conquer.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
nihilissimis schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:46:
[...]
Nou, dat is dan toch duidelijk? Ze hebben er alledrie geen zin in en geen belang bij. Ik zou dakdekker betalen (wel even checken of die extra pallet niet toch in rekening is gebracht) en pallet met tegels op marktplaats zetten.
Komt dan toch een van de drie klagen, dan verwijs je ze zelf ook van kastje naar de muur.
Ik ben wel met je eens hoor, dat opruimen erbij hoort, maar die dakdekker heb je misschien nog weleens nodig? Als leverancier en groothandel hun handen ervanaf trekken, zou ik daar geen moeite meer in steken.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:11
Of een pompwagen lenen en ze in een hoekje op de stoep/parkeerplaats zetten en melden dat hij ze daar op kan halen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
hfolkers schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:47:
Of een pompwagen lenen en ze in een hoekje op de stoep/parkeerplaats zetten en melden dat hij ze daar op kan halen.
Dan maak je er het probleem van de rest van je omgeving van, dat vind je een goed idee?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als je ze echt niet meer kwijt komt aan de dakdekker of via marktplaats dan kan ik aanraden om ze met een aanhangertje naar een grondverzetbedrijf te brengen. Die maken er steenpuin van en dan betaal je 50€ voor een ton. Bij een mileustraat is het al snel 20ct per kilo.

Of misschien een boer vragen of die er iets mee kan, die hebben genoeg plek op hun erf en daken van vrij liggende woningen lijden wat meer.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:28
Kan je het niet bij de gemeente melden?

Deze kunnen het ook opruimen en de kosten (aangevuld met een boete) verhalen op de veroorzaker.

Werkt natuurlijk alleen als het op openbaar terrein staat.

[ Voor 18% gewijzigd door DVX73 op 09-04-2026 20:59 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gezien iedereen hier zonder juridische basis met de onderbuik reageert kan ik dat ook wel.

Je verwacht bij het uitzetten van een opdracht dat je dak vervangen wordt en er nieuwe pannen op komen. Jij wordt niet eigenaar van de pannen die over zijn. Aan de andere kant mag je ook verwachten dat ze het binnen een redelijke termijn oplossen. Dat hoort bij de opdracht. De snelste stap lijkt mij de leverancier vragen of die ze kan komen ophalen, als je daar geen contact bij krijgt dan moet je rigoureuzer stappen ondernemen. Jij moet blijkbaar geld uitgeven om het op te ruimen, maar omdat je geen eigenaar bent mag je ze ook niet zo maar weg doen, verkopen, weggeven, op de stoep zetten (wat is dat voor advies ..), laten breken voor puin, de gemeente informeren (niet dat die ze komen halen van je oprit overigens).

Ze moeten dus terug naar de eigenaar, de leverancier of de opdrachtnemer. De kosten voor dit transport kun je inhouden op de factuur die je gekregen hebt. Maar dit alles als het redelijk is. Afgelopen vrijdag het dak er op en morgen de pallets laten ophalen door een transporteur om het bij de dakdekker te bezorgen is niet redelijk dat is wel erg snel als het contact moeilijk gaat.
Die termijn van uiterlijk volgende week klinkt voor mij wel als redelijk, maar je moet wel aangeven dat je de pannen dan door een derde laat bezorgen bij de leverancier en die kosten in mindering zal brengen op de factuur.
Als je het zo speelt denk ik dat je volgende week wel iemand aan de deur hebt om ze te komen halen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:15

elmo1

Kona Electric jan-2019

Gewoon een dakpannen handelaar opbellen hier komen ze zelfs gratis oude pannen van een dak halen. Als al op pallet staat ben je ze echt zo kwijt wel eerst een redelijke termijn voor ophalen stellen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

elmo1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:07:
Gewoon een dakpannen handelaar opbellen hier komen ze zelfs gratis oude pannen van een dak halen. Als al op pallet staat ben je ze echt zo kwijt wel eerst een redelijke termijn voor ophalen stellen.
Onverstandig dat schuurt tegen verduistering aan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:15

elmo1

Kona Electric jan-2019

True schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:25:
[...]

Onverstandig dat schuurt tegen verduistering aan.
Weet niet wat jij met verduiatering bedoeld, redelijke termijn van ophalen is voor de dakdekker waar ze nog van zijn. Als die niet ophaalt....

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
nihilissimis schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:51:
[...]
Maar op welk punt wordt het een ongevraagde toezending en mag ik ze me toeeigenen?
Niet. Die regel geldt alleen bij een ongevraagde toezending die tot doel heeft jou tot koop te bewegen,. Ik zou een lokale transporteur opdracht geven die pallets bij de dakdekker af te leveren. Kost je iets van 100 euro per pallet, verwacht ik. Dat bedrag breng je in mindering op de rekening.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:14
als het een verharde oprit is bind je toch gewoon een touw aan die pallet en aan je trekhaak en trek je het even opzij. of je leent een pompwagen zoals al werd gesuggereerd maar in de gemiddelde rijtjeshuizen buurt zou ik geen pompwagen kunnen vinden.

als ze dan aan de kant getrokken zijn kun jij weer lekker op je oprit en ondertussen kan de dakdekker ze ophalen als iemand op Marktplaats dat nog niet gedaan heeft. Komt de dakdekker dan toch nog dan kijk je gewoon verbaasd en zeg je: huh, maar jij had ze toch opgehaald?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:53
Wat is je adres? 😉 Jij kan er weinig aan doen als iemand de dakpannen meeneemt als ze in de openbare ruimte staan. Het is aan hem om te zorgen dat ze opgehaald worden.

Zorg dat je de communicatie per mail doet. Geef hem duidelijke termijnen. En vermeld daarin wat de gevolgen zijn (kosten voor opruimen voor zijn rekening).

Jij hebt een overeenkomst met hem, niet met de leverancier of de groothandel. Dus hij is verantwoordelijk voor het opruimen.
Pagina: 1