Upgrade van mijn Wifi5 TPLink Deco M57M9 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-04 13:32
Hoi! We zijn verhuisd naar een nieuw (oud) huis en ik ben bezig nu mijn Wifi mesh netwerkje over te zetten. In het nieuwe huis liggen wat ethernetkabels in de muren beneden, maar niet boven (en niet naar boven). Dus hoe is het nu:
Internet komt binnen in een ISPmetRouter doos in de meterkast. De meterkast is een klein ondiep kastje in de gang. Er lopen 3 ethernetkabels van de meterkast naar resp. de keuken, woonkamer en thuiskantoor op de begane grond.

Ik heb een aantal Deco M5's en M9's, en heb ze nu als volgt geinstalleerd:
1. M9 als Main Deco in de meterkast, ethernetverbonden met de router, en via een switch zijn ook de ethernetkabels op de begane grond met die M9 verbonden (een M9 heeft maar 2 ethernet poorten en ik heb dus 3 kabels, plus 1 naar de router).
2. Zowel de woonkamer, keuken en kantoor hebben een ethernetverbonden M9 of M5.
3. Op de bovenverdieping heb ik alleen 2 draadlose Deco's (1 M9 en 1 M5).

Nu is de wifi met name op de bovenverdieping niet heel snel, zowel latency als snelheid, en ik zie dat de puckjes niet super goed bereik hebben met een andere puck op de benedenverdieping. Ook heb ik die M5/9 combo nu al een lange tijd, en ben wel geinteresseerd om Wifi7 te proberen. Maar hoe is het het best om te upgraden?

Er zijn de BE22 of BE25 puckjes, die hebben Wifi7 maar deels want ze missen de 6ghz band. Zijn die alsnog de moeite waard voor een upgrade? Met name denkend aan de draadloze overbrugging tussen de beneden en bovenverdieping. Is hun range beter/groter/sterker dan die van een M9 bijvoorbeeld?

Er zijn de BE65 cylinders, maar daar heb ik een probleem dat die niet in de meterkast passen, wel op de andere (bedraade) punten. Is het een dom idee om een M9 bijvoorbeeld als "Main Deco" te houden in de meterkast, en dan die BE65's als ethernetverbonden satelieten te gebruiken? Om de kosten beperkt te houden en niet teveel nieuwe apparaten te hoeven kopen, zou het bijvoorbeeld zin hebben om 1 BE65 bedraad beneden op een slim punt te zetten en 1 BE65 op de bovenverdieping zodat de draadloze verbinding tussen die 2 zo goed als mogelijk is? Of is het dom om een M9 als Main Deco te hebben, en dan 2 veel snellere BE65's als satellieten te hebben (ookal is er 1 bedraad)?
Zo dus: ISPRouter---draad---'Main' M9---draad---BE65 - draadloos "de trap op" - BE65:
Is de bottleneck dan de M9 voor beide BE65's? Of is de bekabeling door de M9 zoveel sneller dan Wifi nu is, dat dat niet uitmaakt (ervanuitgaande dat ik niks bedraad aan de BE65's hoef te hangen)?

Ik zie dat er ook BE65 in puck-vorm op de markt komen, maar die zullen wel nog meer aan de prijs zijn dan de BE65 cylinders. Op termijn is de beste oplossing misschien een BE65 puck als Main Deco in de meterkast, en dan 2 BE65 cylinders (als die goedkoper zijn) als satellieten, maar dat is wel een investering.

Ik lees ook dat je eventueel de ethernetkabels direct in de ISProuter zou kunnen pluggen en dan de Deco's in AccessPoint-mode kan draaien en ze allemaal buiten de meterkast kan hebben (bedraad of niet?). Maar heb je dan nog wel de seamless-ervaring die een meshnetwerk heeft? Moeten ze dan allemaal bedraad zijn? Las ook dat je dan bepaalde features mist, waaronder de Parental Controls, waar ik toch wel interesse in heb voor mijn gezin met kinderen. Maar waarom zou APmode interessant zijn? Is het zo dat een M9 als "Main Deco" in de meterkast met een bedrade BE65 satelliet een dom idee is, en dat het daarom beter is om de 3 ethernetcontacten van een Deco unit te voorzien in AccessPoint-mode? Overigens moet ook in APmode de brug naar boven toe draadloos opgelost worden, dus zal het alsnog neerkomen op bijvoorbeeld 2 BE65's die elkaar goed kunnen vinden waarbij die beneden dan bedraad is.

Idealiter zal ik waarschijnlijk ooit een keer een ethernetkabel naar boven toe moeten aanleggen, maar daar zijn we nog niet aan toe in ons nieuwe huis ;) (dat zal nl. via een gat in het plafond moeten, gezien ons trappenhuis)

Ben wel benieuwd naar jullie adviezen! Heb nog niet echt een vast budget, maar zoals je leest wil ik liever niet al te veel nieuwe dure dingen kopen, met name ook vanwege de fysieke beperkingen in de meterkast: ben benieuwd naar hoe dit slim te doen. :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Mesh heeft helemaal niets met roaming te maken.
Wifi 7 is volkomen onzin voor een thuissituatie.
Bedrade AP's zijn echt het allerbeste, veel beter dan mesh.
Mesh is niets anders dan een draadloze backhaul, dus gewoon een repeater.

Meestal is er wel een telefoonaansluiting op een slaapkamer, kijk eens of je die telefoonkabel door een netwerkkabel kunt vervangen zodat je op die verdieping ook een AP kunt plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik kan niet volledig chocolade van je post maken maar als ik hem goed samenvat heb je boven geen kabels en heb je ze nu draadloos aangesloten en valt de performance tegen.

De performance impact kan komen door:
A Slecht 5ghz signaal
B Oude protocollen
C Halvering bandbreedte door repeater

Als je signaal nu slecht is (A) dan gaat een andere set niet veel helpen. Antennes zullen misschien wat beter zijn maar verwacht geen wonderen.

Misschien is het goed om te beginnen met welke snelheden je boven haalt?
En dan het liefst bedraad getest op een draadloos verbonden repeater boven.

Sowieso is het mixen van je M9 en M5 denk ik onhandig. Een m9 heeft namelijk een dedicated backhaul tov een m5. Dat draait op een ander kanaal waar de m5 niet bij kan. Ik gok dat de M9 door de mix met M5 daarom de dedicated backhaul niet gebruikt en alles op hetzelfde kanaal heeft. Dat kost je C, halvering bandbreedte

CISSP! Drop your encryption keys!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-04 13:32
Volgens mij heb je het vrij goed ontcijfterd, @laurens0619 :)
Heb een 500mbit abonnement, en Deco's eigen speedtest laat ook dat soort snelheden zien (470 down 480 up ong.).
Nu zit ik boven met mijn laptop, die de wifi vangt van een Deco M9 die draadloos verbonden is met een bedrade Deco M9 beneden, en krijg ik hier snelheden van ongeveer 80-90mbps. Ik zie in de Deco app ook dat de verbindingssterkte tussen boven en beneden 1 a 2 streepjes (van de 3) is. Dus daar lijkt een bottleneck te zitten, die 2 Deco's zitten te ver van elkaar. Overigens zit er dus een M9 in de meterkast, en in het trapgat boven zit ook een M9, dus die gebruiken vermoedelijk hun eigen backhaul kanaal. Heb trouwens net wel een M5 weggehaald in de verbinding naar boven en dat maakte het wel iets beter (eerst kreeg ik max 40-50mbps hier boven).
En ja, idealiter zou ik een kabel naar boven trekken, zoals @Ben(V) aangeeft, maar er is geen telefoonkabel of ander gat dat ik kan gebruiken, dus dan wordt het een nieuw gat boren met alle risico's van dien. Misschien op termijn een optie, maar niet nu. Dus als ik het goed begrijp kan ik de Accesspoint route tot dan niet bewandelen omdat de verbinding naar boven nu altijd draadloos moet zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
kun je die of dat een 2.4 of 5ghz signaal is die hij oppakt?

Goede test is even je laptop bedraad aan de deco m9 die boven staat te verbinden en kijken hoeveel je daar haalt. Dan weet je de snelheid van de backhaul.

CISSP! Drop your encryption keys!