Welke kit kan ik gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Razu
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:07
Hoi, allen.

Ik ben bezig met het afwerken van het toilet. De muren zijn bedekt met tegels tot 1.2m hoog. Op de rand ligt een dun rvs-afwerkprofiel en daarboven is het gestuct. Mijn plan is om het gestucte gedeelte te schilderen. Om de naad tussen het profiel en de muur netjes af te werken wil ik kit gebruiken. Ik dacht eerst gewoon acrylaatkit te pakken maar ben toch benieuwd of dit de goede keuze is.

Welke kit kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Beste antwoord (via Razu op 09-04-2026 16:06)

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:25
Razu schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:11:
Bedankt voor de antwoorden het gaat in dit geval om enkel een toilet. Van vocht, zoals in een badkamer, is geen sprake. Hecht acrylaatkit ook goed op het rvs-afwerkprofiel?
Over het algemeen wel als je het rvs eerst ontvet. Schilderskit is eigenlijk alleen bedoeld om kleine kiertjes en scheurtjes op te vullen. Als je een dikkere kitnaad gaat leggen dan zou je beter witte siliconenkit kunnen gebruikem maar die is niet overschilderbaar dus alleen als eindafwerking te gebruiken.
Afkitten is niet eenvoudig, zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Advies om de randen met tape af te plakken zodat niet alles onder zit. Afstrijken met speciale strijkertjes en zeepsop. Houd poetsdoeken bij de hand.

Alle reacties

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:04
Acrylaatkit is de enige kit die overschilderbaar is, dus dat is de juiste.

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:18
Denk hierbij ook na of je de kit wil overschilderen of dat je de kit in de juiste kleur neemt.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Eerst acrylaatkit aanbrengen en daarna overschilderen. Verf hecht niet aan siliconenkit, dus dat kan je nooit overschilderen.

Acrylaatkit wel overschilderen zodat er geen stof op kan vastplakken en het makkelijker schoon te maken is.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:59
Voor deze toepassing kun je een hybride kit overwegen. Deze bieden een balans tussen waterbestendigheid, weerstand tegen schimmels, maar toch overschilderbaar.

Zelf heb ik goede ervaringen met Zwaluw Hybrifix. In vrijwel iedere situatie inzetbaar en fijn om mee te werken.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:29
emot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:53:
beglazingskit ook :9

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

emot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:53:
Een MS polymeerkit ook na droging. En die is uit zichzelf al veel waterbestendiger dan acrylaat. Die heb ik dus veel gebruikt in mijn (geschilderde) badkamer.
Wel wat lastiger netjes kitten dan siliconen of aclylaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2026 12:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• vogelmans
Butyleenkit ook maar die is meer voor buiten gebruik.
Maar in dit geval zou ik de schilders- oftewel acrylaatkit gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door vogelmans op 09-04-2026 12:50 ]

• Razu
Bedankt voor de antwoorden het gaat in dit geval om enkel een toilet. Van vocht, zoals in een badkamer, is geen sprake. Hecht acrylaatkit ook goed op het rvs-afwerkprofiel?

Acties:
  • Beste antwoord

• vogelmans
Razu schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:11:
Over het algemeen wel als je het rvs eerst ontvet. Schilderskit is eigenlijk alleen bedoeld om kleine kiertjes en scheurtjes op te vullen. Als je een dikkere kitnaad gaat leggen dan zou je beter witte siliconenkit kunnen gebruikem maar die is niet overschilderbaar dus alleen als eindafwerking te gebruiken.
Afkitten is niet eenvoudig, zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Advies om de randen met tape af te plakken zodat niet alles onder zit. Afstrijken met speciale strijkertjes en zeepsop. Houd poetsdoeken bij de hand.

• Razu
Bedankt. Dan ga ik het daar eerst maar mee proberen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt ook kit op kleur krijgen... In principe sowieso RAL kleuren.
Pagina: 1