Mechanische ventilatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Floris-123
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09-04 11:06
Wij zijn net in een nieuwe woning gaan wonen uit 1973. Er is een ventilatiekanaal dat vanaf het dak naar de badkamer en de zolder loopt. De vorige bewoner heeft de badkamer zelf geïnstalleerd en op zolder een Zehnder Comfofan S gesintalleerd die dus continu lucht uit de badkamer en het toilet afzuifgt. De badkamer heeft geen kier onder de deur en ook geen ventilatieroosters

Op de badkamer is een knop die draadloos de comfofan harder laat blazen met een timer, en op het toilet een knop die die draadloos de comfofan op een loeiharde stand kan plaatsen.

Ik heb zo mijn twijfels bij deze setup. De badkamer is erg koud volgens mij omdat continu alle warme lucht wordt weggezogen. En een gast kan onbedoeld de afzuiger vanaf de toilet op standje vliegtuigmotor zetten.

Ik overweeg om de comfofan weg te doen en te vervangen door een badkamer- en toiletventilator. Echter heb ik geen zin in hak en breekwerk in de badkamer en overweg ik om op zolder een trafo te installeren en dan een stroomdraad door de ventiletieopening te laten zakken om zo de ventilatoren te voeden. Ik kan kan de badkamerventilator dan voorzien van een geintegreerde hygrometer, en op de toilet met een trekkoord.

Ben benieuwd naar de reacties op dit idee

Alle reacties

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-04 14:35
Ik begrijp er echt helemaal niks van. Je vermoed dat je badkamer koud is omdat alle lucht weggezogen wordt, en je wil dit oplossen door een ventilator te vervangen door een ventilator?

Afzuiging is een van de belangrijkste onderdelen van een badkamer. Zonder of met te weinig afzuiging wordt het één grote schimmelboel. Heel ongezond.

Als je bang bent dat er teveel afgezogen wordt dan zou je een keer kunnen meten hoeveel dit daadwerkelijk is. Voor een badkamer zou 75 tot 90 m3/uur voldoende moeten zijn.

En als je niet wil dat de ventilator via het toilet hoger gezet kan worden, dan koppel je deze schakelaar toch gewoon los?

En vergeet niet, lucht die afgevoerd wordt moet ook aangevoerd worden. Ik zou dus wel zorgen voor een kier van zo'n 2 cm onder de deur, dat is meestal wel voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door emot op 09-04-2026 11:52 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken die comfofan. Ik heb een Buva en die dingen zijn uitwisselbaar. Fan staat idd standaard op een laag pitje te draaien, dus evt verwarmin wordt weggezogen.
Tegelijkertijd wordt het ding bij ons ook gebruikt voor het afzuigen van bijvoorbeeld CO2 tijdens het slapen. Dat is zwaarder dan lucht, dus met een kier aan de onderkant van je badkamerdeur ververs je ook de hele bovenverdieping.
Is echter niks gestuurd ofzo.
De remote's van dat ding werken op stand 1,2 of 3 en dan heb je de timer. ALs je de timer kort in drukt draait ie een kwartier op max. ALs je hem langer indrukt een half uur. Die laatste is meestal voldoende bij douchen.

Maar als het ding al wat ouder is zou ik serieus kijken naar een CO2 gestuurd systeem met vochtsensor voor de badkamer. Denk aan een Duco box. KOst de wereld niet, kun je ook afstandsbedieningen bij hebben maar dan weet je zeker dat er goed ververst wordt, iig boven en badkamer :)

Kier onder de badkamerdeur (of een rooster er in) zou ik sowieso doen. EN op badkamer wil je echt vochtgestuurd hebben - om al genoemde redenen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb een woning uit 1973 en bijna exact de setup zoals jij die ook omschrijft. Alleen dan zonder knop op het toilet en mét een grote kier onderin de badkamer.

De badkamer is niet per sé kouder dan de rest van het huis. Omdat het betegeld is voelt het wel eens wat kouder, maar tegelijkertijd is de badkamer de enige ruimte op de verdieping die verwarmd wordt (als de CV aanslaat, dat doet die bijna nooit omdat we 90% met airco afdekken).

Gewoon een kier maken in de deur van de badkamer en de knop uit het toilet halen. Eventueel wat verwarmen in de badkamer, het is echt niet zo dat die afzuiging gelijk alle warmte naar buiten jaagt.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:54
Ik zou de ventilator zeker niet vervangen of het zou een modernere/zuinigere variant zijn. Zeer waarschijnlijk zuigt die ook op meer plaatsen af en dat is niet zomaar, huizen zijn vaak zo goed geïsoleerd en kierdicht gemaakt dat er nauwelijks verse lucht binnenkomt waardoor er ongezonde en vochtige binnenklimaat ontstaat en schimmelvorming het gevolg is.
Dat de ventilator continu draait is juist prima, zeker bij een ruimte die vaak vochtig is. Bovendien is het goed als het beneden- en bovenverdieping continu geventileerd worden.
Zet iets voor ofverstop de schakelaar in het toilet zodat die door gasten niet ongewenst hoger gezet kan worden.
Er zijn ook verstelbare rooster/ventielen tekoop zodat je de ventilatie wat kunt regelen maar draai die niet helemaal dicht.
Als het in de winter te koud is op de badkamer zou je een infraroodlamp of paneel kunnen overwegen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39
Ventilatie is nodig. Wil je minder warmte verliezen met ventilatie, dan moet je typeD installeren (kost wel wat, al valt het mee als je ziet dat je geen raamroosters nodig hebt en het betere comfort inrekent; maar is eigenlijk alleen praktisch haalbaar bij een grote verbouwing).

Is het te koud in de badkamer, dan moet je daar meer stoken (en blijven ventileren, zo simpel is het.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52

Wuursj

want worst is al bezet

Je kan wel wat gerichter ventileren door in de badkamer ventilatie met vochtsensor te monteren. Een wat lagere idle stand en optoeren alleen als het nodig is, voorkomt het te veel afzuigen van warmte zonder dat het leidt tot schimmel.
Als dat ding zorgt voor de complete ventiatie in het huis, wordt het iets gecompliceerder met eventueel ook co2 sensor elders in huis.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1