Reguliere U/UTP kabels in vochtige kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zero2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
Goedemorgen Tweakers,

Vorig jaar zijn wij in ons nieuwe huis gaan wonen het blijkt dat de vorige eigenaar zelf enkele internetkabels heeft getrokken, onder andere via de kruipruimte. Het gaat om reguliere U/UTP kabels, Cat 5e of 6 (merkloos). Ik was recent in de kruipruimte en zag dat de kabels onbeschermd hingen en ook gedeeltelijk op de grond in het zand lagen. De kruipruimte is bovendien vrij vochtig en ik vraag me daarom af of dit wel kan. Op dit moment gebruik ik niet alle kabels die via de kruipruimte gaan, maar de kabels die in gebruik zijn, werken gewoon 100%.

Hebben jullie hier ideeën of ervaringen mee? Kan ik ervan uitgaan dat dit gewoon goed zal blijven gaan of is de mantel van de kavels gewoon te slecht en is preventief vervangen door UTP grondkabels een goed idee? Zie bijgevoegd nog een foto van de kabels die hangen in de kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktySB-cCVr_gWYsodE_TwcQMY0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPOvwDHzzqkH9XEOhNAJLNCm.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:46
Tja, het zal vast iets doen met de levensduur van de kabels.
Maar als je moet kiezen:
- Je stopt er nu energie in om ze te vervangen
- Je wacht tot ze kapot gaan, en stopt er dan energie in

Tenzij je iets super kritisch draait zou ik het lekker reactief aanpakken. Grote kans dat je er nooit last van gaat hebben.

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:32

lier

MikroTik nerd

Vochtige kruipruimte is meestal geen goed teken. Maar dat is buiten scope van GoT…
☺️

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:24
Ik zou proberen om ze voor nu zoveel mogelijk uit het zand te halen en op te hangen, zoals op je foto al zichtbaar is.
Dan aansluiten en testen of je de 1Gbit haalt, zo ja, niks aan doen.

Vervangen voor andere kan altijd nog als het niet werkt.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
lier schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:32:
Vochtige kruipruimte is meestal geen goed teken. Maar dat is buiten scope van GoT…
☺️
Volgens mij past dat prima op GoT, te weten in Bouwen en klussen.

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 (Verkocht!) en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zijn niet ideale omstandigheden, maar die mantel kan best wat hebben. Het scheelt dat er geen daglicht bij komt, UV is vaak funest voor die mantel, dus dat scheelt al een boel.

Ik zou het lekker aanzien, en vervangen als het kapot is. Zeker als dat relatief makkelijk te doen is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niks aan de hand als het kabels uit één stuk zijn.

UTP grondkabel is om onder de grond te leggen.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:44
Zolang ze werken zo laten,

Enige wat ik extra zou doen bij vervanging is er een grijze pvc mantel buis erom heen doen om te zorgen dat het netter word

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
shure-fan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:03:
Zolang ze werken zo laten,

Enige wat ik extra zou doen bij vervanging is er een grijze pvc mantel buis erom heen doen om te zorgen dat het netter word
... of ter preventie van knaagdieren die kabels wel lekker vinden.

mijn verzameling A.I. afbeeldingen

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kan prima, heb je hier al meer dan 16 jaar zo in de kruipruimte hangen.
Ze zien er smerig uit maar als de mantel niet kapot gemaakt is en geen koppelingen in de kruipruimte gemaakt zijn kan het prima.

Mantelbuis eromheen is voor fysieke bescherming dus als je geen muizen hebt niet nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou me er zeker niet druk om maken, ik ken iemand die al 15 jaar een kabel over het dak door de dakgoot heeft lopen geen probleem. Zal vast ook een factor geluk zijn maar niets om je druk over te maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

Bij mij hangt het denk ik ook al 20 jaar in de kruipruimte zonder problemen. Voor buiten heb ik wel buitenkabel maar als ik lees dat het ook met standaardkabel kan in een dakgoot had ik me wat kunnen besparen :+

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:46
Ik heb een caravan aan zee waar een accesspoint buiten hangt, aangesloten via de goedkoopste binnenkabel van de action geleid langs de dakgoot.
Vol in de zon, vol in de regen, vol in de zilte lucht

no sweat :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• zero2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
Heel veel dank allen voor jullie reacties! Ik begrijp dat ik mij iets te veel zorgen maak :).

De kabels laat ik zoals ze zijn en als ze nu in het zand liggen, hang ik ze even opnieuw op!

Eventueel ongedierte heb ik gelukkig niet gezien, maar vanwege de bodemdaling zouden ze makkelijk onder alle huizen door kunnen lopen, dus wanneer de kabels toch een keer aan vervanging toe zijn, zal ik de nieuwe kabels in een pvc buis doen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

laurens0619 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:03:
Ik heb een caravan aan zee waar een accesspoint buiten hangt, aangesloten via de goedkoopste binnenkabel van de action geleid langs de dakgoot.
Vol in de zon, vol in de regen, vol in de zilte lucht

no sweat :P
Vorig jaar een goedkoop twee meter kabeltje gekocht bij Action. Cat 8 40 :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• glenn87
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:12
Dat kan geen kwaad. Lekker laten zo.
Pagina: 1