Diesel XC40 Volvo 2018 - verkopen/inruilen of behouden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• andezn99
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-04 13:36
Specificatie:
Volvo XC40 2018
2.0 D3 Inscription
Automaat
geimporteerd uit Zweden
120.000 KM
Adaptief cruise control
volledig leer stoelen, met verwarmde voorwielen en voorstoelen
zomer en winterbanden met velgen

Rij heel goed nog, behalve de brandstof consumptie bij korte ritten.
Het is duidelijk dat er nu veel lasten zou komen door het eigenaarschap van een diesel auto: tanken, belasting (tot 2.5k per jaar).

Vraag is of het nog waard om mijn auto te behouden?

Krijg van een dealer inruilwaarde van mijn auto op 17.000 euro.. Ben aan het denken om electrisch te gaan. Maar vergelijkbaar auto op electrisch zou me tegen de 30.000 euro kosten (occassions of nieuwe EX30 bijvoorbeeld) Ik rij elke week ongeveer 300-350km

Beste antwoord (via andezn99 op 09-04-2026 23:54)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
99ruud99 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:04:
Met 300 km kan een diesel toch bijna nooit uit?
Wat zou j graag willen van een auto? Want een grotere auto is altijd wat duurder...
Klopt, maar zoals de TS ook al aangeeft, inruilen is ook niet gratis.

Maar in all faireness, een 2020 XC40 P8 (electrisch) met 125kkm is 5000 euro meer.
Geen 13.000 euro. Ga je voor een jongere of luxere auto, dan wordt 't natuurlijk meer.
andezn99 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 01:05:
Specificatie: met verwarmde voorwielen
Wat doen verwarmde voorwielen? :+

Heb je 5.000 euro liggen en de XC40 bevalt je prima, dan rij je een XC40 P8 met 418km WLTP.
Daar rij je dus alle kilimeters die je in een week maakt zonder te hoeven laden (wel tussendoor doen overigens).

EV's wegen ook aardig wat en de MRB is daardoor ook circa 100p/m.
Even los van de brandstofkosten heb je het verschil in wegenbelasting er dus in een jaar of drie al uit.

Maar ook even kijken naar de TCO. Hier in randgemeente van Amsterdam is publieke laadpaal 45ct/kWh. Daarmee goedkoper dan benzine rijden. Diesel berekening kan je zelf doen.

Verzekering moet je ook even goed naar kijken. Een EV is/was duurder in aanschaf, dus wellicht ook hoger in premie.

Maar daar staat tegenover dat onderhoud van een EV weer weinig voorsteld. Alles wat een Diesel heeft, minus duur onderhoud aan de motor.

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:17
Ik zou een berekening maken van je TCO
Het hangt er helemaal vanaf of je zelf plek voor laadpaal hebt etc etc hoe dit financieel uitkomt

De inruilwaarde klinkt mij voor een 8 jaar oude diesel met 120k niet slecht

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 09-04-2026 06:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

17k vind ik ook best veel, al hangt het samen met de prijs van de auto die je koopt.
Heb je een oprit waar een laadpaal kan?

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 09-04-2026 07:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:34
Wat zou j graag willen van een auto? Want een grotere auto is altijd wat duurder...

• laurens0619
  • Laatst online: 12:17
Idd nog helemaal niet gerekend
15k aan kilometers per jaar

CISSP! Drop your encryption keys!

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-04 17:33
15k per jaar, dat is zo’n beetje hetzelfde als mijn jaargemiddelde.

Ik ga over 2 maanden over op full electric vanaf een Mazda CX-30. Benzine variant overigens maar nog steeds duur in wegenbelasting, verbruik en onderhoud.
Mijn berekening zegt dat ik er op jaarbasis €2000 voordeliger mee uit ben (1e 5 jaar geen onderhoudskosten, tot 2030 70% van de wegenbelasting en volle “tank” voor +- €14 en 450 km rijbereik).

Wat eerder al aangehaald was is dat ik ook denk dat je een hele mooie deal maakt met 17k aan inruil, in de wetenschap dat niemand en z’n moeder meer een diesel wilt.
En die EX30 is zo slecht niet meer :)
Ligt een beetje aan de uitvoering daarmee ben ik niet zo bekend bij Volvo maar ik denk dat je ook maar 1 of hooguit 2x per week hoeft te laden, dat kan dan zelfs prima op 1 fase thuis.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 20:18

Cheezus

Luiaard

Specificatie:
met verwarmde voorwielen
Dat is wel een unieke optie :9
Vraag is of het nog waard om mijn auto te behouden?
Nee. Diesel was al niet voordelig met de hoeveelheid die jij rijd en dat wordt alleen maar minder.
Snel op zoek naar een fiscaal minder onvriendelijke auto dus :)

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-04 11:24
Krijg van een dealer inruilwaarde van mijn auto op 17.000 euro..
Ook na stunt van Trump in het middenoosten? Diesel is niet te betalen op dit moment. Lijkt me dat dat de verkoopprijs van diesels geen goed doet...

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

FreakNL

Well do ya punk?

Zelfs als je niet aan huis kunt laden zou de TCO uit kunnen komen met 15K per jaar. Denk bijvoorbeeld aan op werk laden (tegen gunstig tarief) en een abbo op Tesla.

Dan heb ik het nog niet eens over het (blijkbaar) prettiger rijden (heb zelf geen ervaring) en natuurlijk het milieu.

Ik zou zelf geen ICE meer aanschaffen maar misschien ben ik besmet door het Tweakers EV virus…

Range axiety zou je niet moeten hebben met 15k/jaar. Ik kan zelf ook niet thuisladen maar wel op het werk (tegen 24ct/kwh) dus als er hier een EV komt is dat er 1 met een fatsoenlijke range, dan kom ik zo’n beetje uit met alleen op het werk laden (zit op 37km enkele reis). In het weekend wordt er nauwelijks gereden hier, iig geen grote afstanden.

Als ik wel thuis zou kunnen laden was het helemaal een no-brainer. Ik hoop wel dat de regering nog iets doet aan het stimuleren van EV, het lijkt me niet de bedoeling dat onze gebruikte EVs naar Noorwegen en Denemarken gaan (zoals nu). Ik ben nooit zo van het naar andere landen kijken maar in dit geval kunnen we echt wel naar die landen kijken als gidsland…

Die 17k is trouwens echt heel veel voor een import diesel, ik zou meteen spijkers met koppen slaan. Die dealer raakt hem aan de straatstenen niet kwijt lijkt me.

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 09-04-2026 08:40 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

FreakNL

Well do ya punk?

Cheezus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:26:
[...]

[...]
Zal wel als alternatief voor sneeuwkettingen zijn :+

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb even op gaspedaal gekeken, maar die XC40/60 Diesel zijn nog behoorlijk wat waard kennelijk.
Op basis daarvan zou ik bijna zeggen dat 17k aan de lage kant is, zeker bij een inruil voor een nieuwe waar je vaak korting op krijgt.

Of mensen überhaupt nog diesel willen kopen is een 2e natuurlijk..

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 09-04-2026 09:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:24
FreakNL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:34:

Die 17k is trouwens echt heel veel voor een import diesel, ik zou meteen spijkers met koppen slaan. Die dealer raakt hem aan de straatstenen niet kwijt lijkt me.
Het zal je nog verbazen een Volvo XC40 diesel is gewild vooral in Duitsland

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-04 14:26
bie100 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:49:
[...]

Het zal je nog verbazen een Volvo XC40 diesel is gewild vooral in Duitsland
Met pasen in Polen geweest op bezoek bij familie, daar worden op dit moment ook vrachtwagens/bestelbussen vol moderne diesels geïmporteerd voor de handel/lokale bevolking.

Acties:
  • Beste antwoord

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
99ruud99 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:04:
Klopt, maar zoals de TS ook al aangeeft, inruilen is ook niet gratis.

Maar in all faireness, een 2020 XC40 P8 (electrisch) met 125kkm is 5000 euro meer.
Geen 13.000 euro. Ga je voor een jongere of luxere auto, dan wordt 't natuurlijk meer.
Specificatie: met verwarmde voorwielen
Wat doen verwarmde voorwielen? :+

Heb je 5.000 euro liggen en de XC40 bevalt je prima, dan rij je een XC40 P8 met 418km WLTP.
Daar rij je dus alle kilimeters die je in een week maakt zonder te hoeven laden (wel tussendoor doen overigens).

EV's wegen ook aardig wat en de MRB is daardoor ook circa 100p/m.
Even los van de brandstofkosten heb je het verschil in wegenbelasting er dus in een jaar of drie al uit.

Maar ook even kijken naar de TCO. Hier in randgemeente van Amsterdam is publieke laadpaal 45ct/kWh. Daarmee goedkoper dan benzine rijden. Diesel berekening kan je zelf doen.

Verzekering moet je ook even goed naar kijken. Een EV is/was duurder in aanschaf, dus wellicht ook hoger in premie.

Maar daar staat tegenover dat onderhoud van een EV weer weinig voorsteld. Alles wat een Diesel heeft, minus duur onderhoud aan de motor.

• andezn99
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-04 13:36
Cheezus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:26:
[...]

lol, was niet scherp (ook is NL mijn 3e taal maar dat is geen goed excuus) toen ik dit topic start. ik bedoelde stuurwiel.
[...]

Nee. Diesel was al niet voordelig met de hoeveelheid die jij rijd en dat wordt alleen maar minder.
Snel op zoek naar een fiscaal minder onvriendelijke auto dus :)
ben ondertussen op gaspedaal een fiscaal minder onvriendelijke auto aan het zoeken inderdaad. Maar zoals bij veel andere reacites aangegeven moet ik nog mijn TCO rekenen, heb zelf sws geen oprit waar een laadpal kan. Maar er is wel een openbare parkeerplek direct voor mijn huis met 11 KW (EQUANS Laadpaal) voor denk 0,55 per kwh met 0,35 transactie kost
Pagina: 1