Nieuwe boxen en sub - 5.1 setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alubbe75
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-04 17:56
Ik wil een surround set voor flims en televisie, maar muziek luisteren is minstens zo belangrijk. Ben wat dat betreft redelijk audio en luister gericht en heb snel wat te zeuren over geluid.

Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al?
Heb nu een onkio receiver Tx sr 308
icm magnat symbol 110 4 surround + center boxen en magnat sub

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik wil graag aanpassen de boxen (ivm verhuizing en dat het er wat netter uit ziet, oog is gevallen op;

Argon forus 5 2 x platte wandspeakers
Argon forus 5 2 keer de normale versie
1 x een forus center speaker

Ik wil daaraan als sub toevoegen van SVS een SB 1000 of 2000 pro

Welke vragen heb je hier nog over?

- Zal deze aanpassing een significant luistervoordeel opleveren? Ik ben nu eigenlijk niet ontevreden (maar dit is al een relatief oud setje)
- Zijn er betere setup opties te verzinnen in deze prijsklasse qua speakers en SUB?

PS ik wil geen staande speakers, worden aan muur bevestigd. (niet de sub en center uiiteraard).
De versterker kan ik ook wel eens vervangen maar wil me nu richten op de boxen + sub ivm aanstaande verhuizing

Zitmaker gedeelte zal een oppervlakte hebben van circa 25 - 30 m2 (5x 5,5). - Loopt over in keuken en eetgedeelte.

Alvast hartelijk bedankt voor de feedback :D >:)

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:23

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Alubbe75 Speakers brengen allemaal een ander geluid voort (dit is ook het enige onderdeel in je audioketen dat dit daadwerkelijk doet) en dus kunnen wij van alles voorstellen, maar uiteindelijk is dat smaakgebonden en dus persoonlijk. Je kunt het beste naar een hifiwinkel gaan en daar vragen of je wat speakers mag beluisteren. Een andere optie is een winkel zoeken waar je de speakers een aantal dagen/weken thuis mag beluisteren, zoals bij Teufel.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 18:59
Heb zelf de Teufel MK 5.2 set met Marantz SR-6013 en ben al 6 jaar zeer tevreden.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:34
Ik ken zowel je Magnats als de Argon niet, maar even Googelen leert dat beide setjes in de €400-500 range zitten voor vier speakers, en dat de SVS sub woofers een flink niveau hoger in prijs zijn.

Wat mis je in je huidige set, is dat een gebrek aan bas? Bedenk dat de twee front luidsprekers het belangrijkst zijn voor muziek, en de center het meest bijdraagt aan TV/film, daar moet het grootste deel van je budget heen als je wilt optimaliseren.

Zelf zou ik met dit budget en de wens tot beter klinkende muziek op zoek gaan naar een meer gebalanceerde set zoals Dali Oberon 5 5.1 Speaker Package, ga eens naar een Hifiklubben winkel, die verkopen zowel Argon als Dali. Bespreek daar de mogelijkheden om de vloerstaande speakers in de set die ik voorstel te vervangen door iets compacters, zoals DALI OBERON ON-WALL - 5.1.

[ Voor 37% gewijzigd door martyw op 09-04-2026 09:50 ]