Zelfbouw mobiel accupakket / powerstation +/- 10KW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:53
Ik ben op zoek naar oplossing voor een vervanging van brandstof generatoren / aggregaten voor tijdelijke toepassingen.

Het idee is ontstaan uit het volgende: Momenteel kun je voor +/- 1200-1300 euro bijvoorbeeld een Marstek 5kw plug in batterijpakket kopen waarbij je uit het ingebouwde stopcontact 2500W kunt afnemen. In theorie zou ik volgens mij ergens dit pakket vol kunnen laden, meenemen en hem als Mobiel Powerstation kunnen gebruiken totdat deze leeg is.

Ik zit met de situatie dat ik eigenlijk wat meer capaciteit nodig heb van +/- 10KW. Dat zou een mooi alternatief kunnen zijn voor een brandstof generator. Het maakt namelijk geen lawaai en is een "groen" alternatief.

Zoiets zou dan in theorie met een aantal componenten ook zelf te bouwen moeten zijn zou je zeggen? Ik heb geen intelligentie nodig om op bepaalde tijden te laden/ontladen of iets dergelijks.

Ik zoek iets wat:
- makkelijk verplaatsbaar te maken is. Desnoods op een soort bolderkar idee
- Gewoon door middel van een 220V stopcontact op te laden is (laadsnelheid is niet zo heel belangrijk)
-- Voor de gewichtsbesparing kan deze lader extern zijn in plaats van ingebouwd
- +/- 2000W kan leveren in de piek en 1000 continu
- Eventueel op afstand in te schakelen of te managen is
- Zo goedkoop mogelijk te bouwen is maar wel veilig is.

Eigenlijk een soort goedkope Ecoflow/Marstek oplossing maar dan met +/- 10kw capaciteit.

Heeft iemand zoiets al eens gebouwd of een idee welke componenten hiervoor allemaal nodig zijn om dit project mogelijk te kunnen maken.

Alle reacties

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Doet me een beetje denken aan dit concept. YouTube: DIY 5,000W Disaster Relief Solar Cart Upgraded! Build It Yourself

Daarnaast heb je 10kWh altijd nodig of is er juist een voordeel als het modulair is?

• Borne
Hij mag best modulair zijn, dan maakt het transport een stuk eenvoudiger. Als het maar relatief snel te plaatsen en zo compact mogelijk is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
(jarig!)
Heb je 10 KW aan vermogen nodig of 10 KWh aan capaciteit?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59

paQ

jeroen3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:27:
Ja dat is wel een essentieel verschil
16 kWh anders genoeg? (met 6kW vermogen)
https://www.datouboss.com...er?variant=46786227241091

Stopcontacten zitten er al aan.
Kan ook PV op, en anders gewoon weer aansluiten aan een groep thuis.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:28
jeroen3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:27:
In de OP zegt TS:
+/- 2000W kan leveren in de piek en 1000 continu
Dus ik gok: 2kW max vermogen en 10kWh capaciteit

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Borne
Dat klopt helemaal. +/- 10kw aan capaciteit en hoeft maar 2 kw max vermogen te leveren.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Een elektrische auto met vehicle to load? :p Of hoef je geen lange afstanden te overbruggen?

• jeroen3
(jarig!)
Wattsun maakt een karretje met 15 kWh en 5 kW aan vermogen.
Hun andere kleinere modules kun je stapelen om de capaciteit (kWh) te vergroten, mogelijk voldoet dat aan je eisen.
Volgens mij kun je marsteks niet parallel zetten op de backup uitgang.

Graag de eenheden kW en kWh correct gebruiken.

Zelf bouwen kan ook, maar ik betwijfel of je dat goedkoper kan doen zonder ergens gevaarlijk te besparen.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 08-04-2026 15:15 ]

• Borne
Die Wattsun ziet eruit als iets heel prijzigs. Overal staat ook prijs op aanvraag.

Zoiets als de Datouboss lijkt dichter in de buurt te komen. Deze is alleen een beetje overkill qua capaciteit in opslag en vermogen.

• jeroen3
(jarig!)
Ja, iets robuust maken zodat je het vaak kan verplaatsen is best wel lastig.

Je vertelt vrij weinig over hoe en waar je het wil gebruiken, alleen dat het op een bolderkar moet kunnen.
Die staan mij niet echt bekend als soepele ritjes, meestal schud dat de zaakjes goed door elkaar. Ik zou dan ook niet zomaar een "energieopslagsystemen voor thuis" aanbevelen voor dit doel.
Maar mogelijk heb je verzachtende omstandigheden?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:59

paQ

Borne schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:20:
Die Wattsun ziet eruit als iets heel prijzigs. Overal staat ook prijs op aanvraag.

Zoiets als de Datouboss lijkt dichter in de buurt te komen. Deze is alleen een beetje overkill qua capaciteit in opslag en vermogen.
Ze hebben ook een 100Ah versie maar die is dan weer te klein. En volgens mij geen stopcontacten af fabriek.
Dus wat is overkill? Die 6 kWh extra?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:02
Kijk eens bij de power station oplossingen met extra batterijen.
bijvoorbeeld:
https://nl.jackery.com/pr...2&diy_tab=diy-custom-info
Pagina: 1