Thuisaccu noodstroom met AC-coupled solar (microinverters)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-05 11:18
Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van een thuisaccu. Gezien de ontwikkelingen rondom het elektriciteitsnet lijkt het mij ook interessant als het systeem bij stroomuitval nog een tijdje off-grid kan blijven draaien.

Ik heb een Pylontech H3X Force 15 kWh 12K op het oog; de geïntegreerde omvormer en lage €/kWh maken deze aantrekkelijk. Andere vergelijkbare opties zijn wat mij betreft ook prima.

De meeste accusystemen zijn ingericht op het direct aansluiten van DC-PV op de omvormer. Ik heb echter Enphase IQ7+ micro-omvormers op meerdere dakvlakken en wil, gezien de plaatsing en eerdere investering, niet overstappen naar DC-strings direct op de accu-omvormer.

Bij stroomuitval kan ik via een ATS het hele huis overschakelen naar de 'backup'-poort van de accu-omvormer. Dit roept bij mij twee vragen op, heeft iemand hier ervaring mee?

1. Werkt dit goed als er ook AC-coupled PV op de backup-output zit? In de documentatie kan ik niet vinden of de backup-poort (net als de grid-poort) backfeeding ondersteunt.
2. De Enphase-omvormers ondersteunen (met het juiste netprofiel) frequency steering, zodat de PV-opbrengst wordt afgebouwd als de accu vol is. Kan de accu-omvormer deze frequency steering toepassen?

Ik heb hierover geen enkele info kunnen vinden in de documentatie van alle geïntegreerde thuisaccusystemen die ik tegenkwam, heb ik iets gemist?

Ik weet dat de Enphase-thuisaccu’s en Victron Multiplus deze functies (frequency steering en backup-backfeeding) allebei ondersteunen, maar beide zijn flink veel duurder.

Alle reacties

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:52
Ik zit een beetje te kijken naar hetzelfde batterijsysteem...
Ik heb nu 27 enphase iQ7+ omvormertjes. Wek in totaal 10500 Kwh per jaar op en haal van het net 7500 Kwh en lever terug 6500 Kwh.

Omdat ik vanaf 2027 niet meer moet kijken naar inkoopprjjzen, maar naar eigen opwek en verbruik, zal de er een verbruikverplaatsing komen waarbij ik inschat de van het net nog ca 3300 Kwh zal worden gehaald.

Echter als ik de kosten voor een draaiend opslagsysteem bereken kom ik op een spread uit van minimaal 0,18 ct, omdat je bij terugleveren nog 0,05 ct krijgt zal een spread van minimaal 0,23 ct nodig zijn. Aangezien dat bijna of zelden voorkomt, zal de batterij zich nagenoeg niet terug gaan verdienen binnen 15 jaar.

Ik calculeer met de Pylontech HX3 10KW 20 Kwh 3 fase.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Deye moet het kunnen: MI (microinverter) instelling en enphase laten voeden op de GEN of LOAD poorten

Let op dat chinesium ATS niet zwevende nul veilig is. Echte ATS ben je rustig een halve rooie verder.
Chinesium ATS zijn domweg een setje contactors.

[ Voor 45% gewijzigd door Ronald op 08-04-2026 16:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Elmardus
Dank voor de adviezen!
Mij werd door een van de shops deze aangeraden:
https://zonnigewinkel.nl/...-fase-s6-eh3p10k2-h-10kw/

Deze Solis kan via z'n 'backup smart port' ook AC coupled solar hebben, en frequency steering doen om de omvormers terug te regelen.
Deye kende ik nog niet. Weet je wat de ervaringen daarmee zijn vs Solis? Voor mij is (lokale) integratie in Home Assistant een vereiste.
Ronald schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:42:
Let op dat chinesium ATS niet zwevende nul veilig is.
Ik zag ieder geval deze (redelijk chinese) ATS langskomen: https://zonnigewinkel.nl/...stroom-schakelaar-3-fase/ (manual)
Lijkt idd dat deze de nul niet onderbreekt. Ik vraag mij af wat de consequenties hiervan zijn, als ik nu (zonder thuisaccu) een zwevende nul heb dan krijg je net zo goed problemen. Behalve dat je geen bescherming hebt bij deze specifieke foutconditie, geeft het verder nog andere risico's?
Tony71 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
Echter als ik de kosten voor een draaiend opslagsysteem bereken kom ik op een spread uit van minimaal 0,18 ct
Hoe kom je op de €0,18? (ik neem aan dat je 0,18 eur bedoelt ipv cent ;) )

Als ik uit ga van 6k cycles op de 15kWh versie is dat:
6k cycles x 15,4kWh x 80% RTE x 90% DoD x 90% capaciteit (gemiddelde capaciteits reductie over lifetime) = 66528kWh lifetime.

Uitgaande van €4500 materialen komt dat uit op 6,8ct/kWh.
Heb jij (veel hogere) installatiekosten? Of zie ik iets over het hoofd?

Een spread van 6,8ct op dynamische tarieven tussen opwektijden en gebruikstijden is best haalbaar lijkt mij.
Financieel gezien is voor mij een kleinere accu beter qua terugverdientijd (5600kWh uit het grid 3400kWh teruglevering, 35% eigenverbruik), maar voor backup-toepassing vind ik het wel interessant (ook hobbymatig :p )

Uiteindelijk is met de huidige tarieven de TVT hoe dan ook lang, maar gezien de huidige onzekerheid in de energiemarkt (en de wereld...) vind ik dit een nuttigere investering dan beleggen.

• Tony71
Elmardus schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:36:
Dank voor de adviezen!
Mij werd door een van de shops deze aangeraden:
https://zonnigewinkel.nl/...-fase-s6-eh3p10k2-h-10kw/

Deze Solis kan via z'n 'backup smart port' ook AC coupled solar hebben, en frequency steering doen om de omvormers terug te regelen.

[...]

Deye kende ik nog niet. Weet je wat de ervaringen daarmee zijn vs Solis? Voor mij is (lokale) integratie in Home Assistant een vereiste.

[...]

Ik zag ieder geval deze (redelijk chinese) ATS langskomen: https://zonnigewinkel.nl/...stroom-schakelaar-3-fase/ (manual)
Lijkt idd dat deze de nul niet onderbreekt. Ik vraag mij af wat de consequenties hiervan zijn, als ik nu (zonder thuisaccu) een zwevende nul heb dan krijg je net zo goed problemen. Behalve dat je geen bescherming hebt bij deze specifieke foutconditie, geeft het verder nog andere risico's?

[...]

Hoe kom je op de €0,18? (ik neem aan dat je 0,18 eur bedoelt ipv cent ;) )

Als ik uit ga van 6k cycles op de 15kWh versie is dat:
6k cycles x 15,4kWh x 80% RTE x 90% DoD x 90% capaciteit (gemiddelde capaciteits reductie over lifetime) = 66528kWh lifetime.

Uitgaande van €4500 materialen komt dat uit op 6,8ct/kWh.
Heb jij (veel hogere) installatiekosten? Of zie ik iets over het hoofd?

Een spread van 6,8ct op dynamische tarieven tussen opwektijden en gebruikstijden is best haalbaar lijkt mij.
Financieel gezien is voor mij een kleinere accu beter qua terugverdientijd (5600kWh uit het grid 3400kWh teruglevering, 35% eigenverbruik), maar voor backup-toepassing vind ik het wel interessant (ook hobbymatig :p )

Uiteindelijk is met de huidige tarieven de TVT hoe dan ook lang, maar gezien de huidige onzekerheid in de energiemarkt (en de wereld...) vind ik dit een nuttigere investering dan beleggen.
Ik rekende met de belasting die je betaald maar niet terug ontvangt. In jouw geval dus 0,68+0,13 is bijna 0,20 om quite te spelen. Bij in en verkoop actie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De “positie” van de 0 in de 3-fase driehoek bepaalt de spanning die over elke fase->0 effectief is.

In theorie kun je dus tot 400V krijgen op je stopcontact… terwijl stopcontact op andere fase dan 0 heeft. Wat er daadwerkelijk gebeurd zit ergens daar tussen.

Vandaar dat de fasen schakelen vóór de 0 een risico wegneemt

De ats in de link oogt als een geya g2r

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 13-04-2026 06:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Elmardus
Tony71 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:45:
[...]
Ik rekende met de belasting die je betaald maar niet terug ontvangt. In jouw geval dus 0,68+0,13 is bijna 0,20 om quite te spelen. Bij in en verkoop actie
Ah, ik had het tot zover niet over handelen op de dynamische day-ahead markt (wat volgens de meeste berekeningen inderdaad niet rendabel is), maar over het opslaan van opwek overdag (of opladen bij goedkope tarieven) en die opgeslagen energie zelf verbruiken 's avonds.

Die energie bij hoge prijzen weer terugleveren is niet mijn intentie.
Als ik overdag bij lage prijzen laad en 's avonds tijdens dure uren die geladen energie gebruik, moet het verschil dus meer dan 6,8ct zijn; de energiebelasting heeft hier dan geen invloed op.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:20
Ik lees mee in dit topic. Was zelf de APsystems ELT-12 aan het onderzoeken, voornamelijk omdat ik ook APsystems micro's heb. Dit is een 3-fase unit met 12kW vermogen, externe accu's.

Willen jullie ook off-grid de PV installatie kunnen gebruiken?
Voor de ELT-12 is relatief weinig te vinden en wil de fabrikant nog eens mailen met vragen (rendement AC omzetting, rendement bij gebruik off-grid uitgang bij on-grid gebruik, rendement bij gebruik bij de off-grid ingang bij on-grid gebruik, onbalans PV / afname bij off-grid gebruik).

Deze doet elk geval wel PV frequency steering bij off-grid gebruik. Wel stuk prijziger dan de Pylontech en noodzaak voor losse accu's.

• Elmardus
DIe AP systems omvormer is voor LV accu's. Voor zover ik heb kunnen vinden is de efficientie bij HV systemen hoger, maar ik moet toegeven dat de specs van zo'n beetje alle systemen nogal summier zijn.

Als er frequency steering ondersteund wordt zie ik weinig reden om een systeem van dezelfde fabrikant als de solar setup te kiezen, behalve als het qua app-integratie nog nuttig is. Zeker als hij dan ook nog significant duurder is.

Off-grid is wel mijn intentie, met die Solis lijkt dat dus aardig haalbaar.

• Brokencore
Elmardus schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:10:
Off-grid is wel mijn intentie, met die Solis lijkt dat dus aardig haalbaar.
Dan laat je de Pylontech H3X dus vervallen? Welke accu's heb je op het oog? Solis ziet er leuk uit, PV DC ingang ga ik niet gebruiken.

• Elmardus
Brokencore schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:57:
[...]

Dan laat je de Pylontech H3X dus vervallen? Welke accu's heb je op het oog? Solis ziet er leuk uit, PV DC ingang ga ik niet gebruiken.
De H3X omvormer wordt m inderdaad niet (want waarschijnlijk geen AC steering/backfeeding), maar de Pylontech H3 accu's icm de Solis omvormer lijkt mij een prima aanpak. Geïntegreerd had ik wel fijn gevonden, maar een paar MC4 kabels aansluiten moet ook nog wel lukken.

Edit: Hier verkopen ze de H3 accu samen met de omvormer als setje https://zonnigewinkel.nl/...15-kwh-3-fase-noodstroom/
Ik ga ook maar vast wat plannen voor de volgende uitbreiding van de groepenkast, ATS + twee hoofdschakelaars + zekeringautomaten + energiemeter van de solis omvormer is niet niks bij elkaar :p

[ Voor 24% gewijzigd door Elmardus op 13-04-2026 22:53 ]

• Brokencore
Let op dat de "backup smart port" niet op.het genoemde model lijkt te zitten. Voor off-gris AC PV zie ik bijvoorbeeld de S6-EH3P12K-H

• Tony71
Oz ga ik het oplossen om toch een mooi systeem te krijgen zoals de H3X ed.

Project: Installatie van een 1-fase retrofit batterij-omvormer (bijv. 6kVA Victron/Pylontech) op een bestaand systeem van 27 stuks Enphase IQ7+ micro-omvormers (totaal ~7,8 kW).

Probleem: De 27 panelen overschrijden de 1:1 regel (Factor 1.0) van de 1-fase batterij-omvormer. Tijdens een stroomstoring kan de omvormer het overschot aan zonne-energie niet managen, wat leidt tot een "Backfeeding" risico en potentiële hardware-schade.

Oplossing (in de meterkast):
De 27 zonnepanelen moeten in de meterkast fysiek gesplitst worden in twee aparte groepen:

Groep A (Back-up): 15 stuks Enphase IQ7+ (~4,3 kW).

Deze groep wordt aangesloten op de AC-Out (Back-up uitgang) van de batterij-omvormer.

Dit vermogen voldoet aan de 1:1 regel van de 6kVA omvormer. Tijdens een stroomstoring blijven deze 15 panelen de batterij laden en het huis voeden.

Groep B (Grid-Only): 12 stuks Enphase IQ7+ (~3,5 kW).

Deze groep blijft direct aangesloten op de hoofdmeterkast (AC-In kant).

Tijdens een stroomstoring vallen deze 12 panelen direct uit (anti-islanding), waardoor ze de omvormer niet kunnen overbelasten.

• Tony71
Elmardus schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:01:
Ik ben me aan het oriënteren op het plaatsen van een thuisaccu. Gezien de ontwikkelingen rondom het elektriciteitsnet lijkt het mij ook interessant als het systeem bij stroomuitval nog een tijdje off-grid kan blijven draaien.

Ik heb een Pylontech H3X Force 15 kWh 12K op het oog; de geïntegreerde omvormer en lage €/kWh maken deze aantrekkelijk. Andere vergelijkbare opties zijn wat mij betreft ook prima.

De meeste accusystemen zijn ingericht op het direct aansluiten van DC-PV op de omvormer. Ik heb echter Enphase IQ7+ micro-omvormers op meerdere dakvlakken en wil, gezien de plaatsing en eerdere investering, niet overstappen naar DC-strings direct op de accu-omvormer.

Bij stroomuitval kan ik via een ATS het hele huis overschakelen naar de 'backup'-poort van de accu-omvormer. Dit roept bij mij twee vragen op, heeft iemand hier ervaring mee?

1. Werkt dit goed als er ook AC-coupled PV op de backup-output zit? In de documentatie kan ik niet vinden of de backup-poort (net als de grid-poort) backfeeding ondersteunt.
2. De Enphase-omvormers ondersteunen (met het juiste netprofiel) frequency steering, zodat de PV-opbrengst wordt afgebouwd als de accu vol is. Kan de accu-omvormer deze frequency steering toepassen?

Ik heb hierover geen enkele info kunnen vinden in de documentatie van alle geïntegreerde thuisaccusystemen die ik tegenkwam, heb ik iets gemist?

Ik weet dat de Enphase-thuisaccu’s en Victron Multiplus deze functies (frequency steering en backup-backfeeding) allebei ondersteunen, maar beide zijn flink veel duurder.
Ik heb de oplossing voor 'ons' probleem met de IQ7+ micro omvormers weergegeven. Dit is hoogstwaarschijnlijk wat ik ga doen, omdat ik de oplossing met de solis en pylontech zie, maar ik vind het geen mooie set. Doet zo 1995 aan. Daarnaast kan ik nu op 1 fase de batterij aansluiten ipv verplicht 3 fase wat prijstechnisch ook beter is dan dure 3 fase systemen.

• Tony71
Foutje van mij...
Ik heb nu alleen de 1:1 regel van enphase in orde maar de AC steering/backfeeding risico is er nog steeds

• Tony71
Solis met pylontech maar de sturing op dynamisch is niet oke. Tenzij je gaat werken met reduxi controller.
Of
Victron multi rs solar + cerbo ed en een platte 17 kWh batterij (seplos ed.)

Onderste is goedkoper en beter voor dynamisch. En efficientie scheelt van elkaar slechts 4%

• Brokencore
Tony71 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:30:
Solis met pylontech maar de sturing op dynamisch is niet oke. Tenzij je gaat werken met reduxi controller.
Je bedoelt sturing op EPEX / onbalans prijzen? Of dat de regeling voor maximaal zelfverbruik niet goed werkt? Ik wou met Home Assistant koppelen en die laten sturen op prijzen, zie dat er wel wat geknutseld moet worden om het voor elkaar te krijgen.

• Tony71
Brokencore schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:26:
[...]

Je bedoelt sturing op EPEX / onbalans prijzen? Of dat de regeling voor maximaal zelfverbruik niet goed werkt? Ik wou met Home Assistant koppelen en die laten sturen op prijzen, zie dat er wel wat geknutseld moet worden om het voor elkaar te krijgen.
Inderdaad. Daarvoor heb je een lokaal besturingssysteem voor nodig...Home assistant is een mogelijkheid, maar ik zou het zoeken in Cerbo gx of reduxi controller oplossingen. Een keer instellen en nooit meer naar omkijken. Automatische updates. Die 200 euro extra is het me wel waard en het behoudt zijn waarde altijd msw neem je over 10 jaar zo mee naar een ander adres of iets.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het systeem n iet te inegreren met mijn 3 fase IQ7+. Te omslachtig, te duur en niet mooi. Ik heb de oplossing gevonden om het te installeren als een apparaat zoals bijvoorbeeld een laadpaal ca. 15 kWh met 7 kW voor minder dan 4K

• Elmardus
Brokencore schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 03:01:
Let op dat de "backup smart port" niet op.het genoemde model lijkt te zitten. Voor off-gris AC PV zie ik bijvoorbeeld de S6-EH3P12K-H
Hier loop ik ook tegenaan. De 12K serie heeft wel een 'gen' poort die ook als AC coupled solar input kan worden ingesteld dmv de 'smart port' functionaliteit.

De 12K heeft echter ook actieve koeling (<65dBA), dat gaat niet acceptabel zijn op de locatie waar ik hem wil plaatsen. De 10K serie zonder de Gen poort is passief gekoeld.

Interessant genoeg heeft Solis Australië een diagram (pag. 5, scenario 3) met de exactie configuratie zoals ik hem wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i236nrLnb-S8vyUWCYvHKpY9gtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSgOl9c05JPWAEgiyjlrSESd.png?f=fotoalbum_large

Deze geldt echter voor de S6-EH3P(5-10)K-H-AU serie, niet expliciet voor de -EU versies. Andere (internationale) documentatie rept niet over een dergelijke setup.

Ik heb nog nergens een antwoord kunnen vinden of de -EU versie fysiek/softwarematig anders is... Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door Elmardus op 28-04-2026 19:40 ]

• Tony71
Elmardus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:38:
[...]

Hier loop ik ook tegenaan. De 12K serie heeft wel een 'gen' poort die ook als AC coupled solar input kan worden ingesteld dmv de 'smart port' functionaliteit.

De 12K heeft echter ook actieve koeling (<65dBA), dat gaat niet acceptabel zijn op de locatie waar ik hem wil plaatsen. De 10K serie zonder de Gen poort is passief gekoeld.

Interessant genoeg heeft Solis Australië een diagram (pag. 5, scenario 3) met de exactie configuratie zoals ik hem wil:

[Afbeelding]

Deze geldt echter voor de S6-EH3P(5-10)K-H-AU serie, niet expliciet voor de -EU versies. Andere (internationale) documentatie rept niet over een dergelijke setup.

Ik heb nog nergens een antwoord kunnen vinden of de -EU versie fysiek/softwarematig anders is... Iemand hier ervaring mee?
De Homey Pro lost al je problemen op. Kun je direct een leuke batterij uitzoeken;)

Dit ga ik doen..
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85157014

[ Voor 3% gewijzigd door Tony71 op 28-04-2026 21:39 ]

• Elmardus
@Tony71 ik snap niet wat je zegt en wat Homey te maken heeft met AC coupled PV. Ik ga de omvormer integreren met Home Assistant, maar voor dit stuk van het design is dat verder weinig relevant.

Ik zag dat Deye ook een aantal HV omvormers heeft, bijvoorbeeld de Deye SUN-10K-SG01HP3-EU-AM2.
Helaas wel actief gekoeld (<55dB), maar wel expliciete ondersteuning voor PV op de 'Generator' poort.

De passief gekoelde -DM2 versie lijkt nergens verkrijgbaar. De Deye voelt wat weinig gelikt (ook qua UI), maar veel configuratiemogelijkheden is wel een voordeel.

• markheloking
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 16:21
Schijnbaar komt Marstek "binnenkort" uit met hun Marstek Mars systemen, wat ook 3 fase omvormers en high voltage accu pakketten zou hebben. Ook zouden ze met een 3 fase versie van hun "smart box" komen, wat de functionaliteiten van het overschakelen op je backup stroom van je accu's moet voorzien.

Misschien dat tegen de tijd van die release er iets staat over backfeeding en frequency steering.
Pagina: 1