Vraag

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:23
We zijn verhuisd van onze rijtjeswoning naar een 2 kapper. Huis is meteen 50 jaar ouder, maar goed.

Het dak wordt volledig vernieuwd en van buiten geisoleerd. Leek me een goed moment om meteen paneeltjes te leggen.
Er is nu een dakkapel op het zuiden, die laten we verplaatsen naar het noorden. Op het zuiden komt dan een Velux dakraam ter grootte van maximaal een zonnepaneel.
Nu is het al een tijdje geleden dat ik heb laten leggen.
De dakdekker laat de steiger staan, dus ben van plan zelf te leggen ditmaal.
Mijn idee is, schuin dak vol, platte dak nog even niets. We hebben nogal wat bomen in de tuin, en ik wil gewoon eerst dat hoge schuine dak doen waar de hoek al wat beter is.

Ik kan alleen niet echt webshops vinden waar je nog goed eigen panelen etc kan kopen.
Solar Bouwmarkt is niet veel meer, en Winkelman ook beperkt.

Heb het nu gebaseerd op Winkelman DMEGC panelen van 515Wp.
Ik zag ook dat je die nieuwe ABC techniek hebt waarbij alle bedrading etc aan de achterzijde zit, efficientere kleinere panelen. Maar daar passen er evenveel van op het dak. Wel met wat meer speelruimte.
Wat is wijsheid, DMEGC van 515Wp of proberen ABC's op de kop te tikken vanuit bv Duitsland die dan 485Wp zijn en ~20cm minder lang (1760mm ipv 1940mm)
De ABC's zijn een stuk duurder, ivm nieuwe techniek (80 vs 110 euro per stuk ongeveer).
Of juist oude PERC's die klein zijn zoals een Jinko 435 die maar 50 euro is. Dan neig ik toch naar de DMEGC ;)

Voor de rest is de planning een simpele Goodwe drie fase 8kW string inverter.
Het huis wat achter ons staat (op het zuiden) staat 30 meter van ons af. 120 meter van ons af is er een bos op het zuiden, zal denk ik alleen in de extreme winter wat zon snoepen dmv schaduw.

Mis ik bepaalde nieuwe informatie? Of een plek om goeie panelen te krijgen. Moet ik juist voor hybride gaan? Ik vind de hybrides van de huidige grote omvormer merken niet super kwa compatibiliteit (GoodWe, SolarEdge, SMA, etc)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lonzNvLq_XIfUPHoLlbhXcvyUzw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CUPf7egD3v1nIERwav14iENW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUHv8se7EzO_tgQYoYLzoF2izcQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wWsn0KMohZAjpl8xIqcpNAVX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiIgod3pzC0GUWA2iRFPUOHJx7Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YTrhPtjjqojc4FKus5hTLQbS.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suqB6wnjllGVU_ARS9A8gP7dh2U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KR7DvSaoEAoPaKHVLLxmuT6p.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 08-04-2026 00:26 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Beste antwoord (via Kodess op 08-04-2026 09:07)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:55
Wat betreft de techniek: het enige wat telt is totaal Wp op dak.

Doe dat esthetisch voor jouw goed.

En zo goedkoop mogelijk.

De webshops hebben zeker een minder breed assortiment, maar het is ook wel heel erg een pot nat… dus so what.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk eens bij stralendgroen

En op MP voor een omvormer die je kan terugregelen

Verder kijken naar stekker batterijen 1 per fase en dynamisch kontrakt (zonneplan ofzo)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-04-2026 01:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:47
Wat is er mis met solar bouwmarkt? Die hadden een tijdje terug best veel herinner ik me.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-04 23:38
Ik zou er ook gelijk een batterij bij doen.

Omdat je het zelf gaat doen zou ik dan kiezen voor een hybride omvormer met laag voltage batterij aansluiting.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

En zo goedkoop mogelijk.

De webshops hebben zeker een minder breed assortiment, maar het is ook wel heel erg een pot nat… dus so what.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kodess
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 april 2026 @ 01:11:
Kijk eens bij stralendgroen

En op MP voor een omvormer die je kan terugregelen

Verder kijken naar stekker batterijen 1 per fase en dynamisch kontrakt (zonneplan ofzo)
We zijn all electric en zitten nu bij Tibber, houd het wel in de gaten of het voordeliger is bij bv zonneplan, zeker na salderen.
Ik heb nu ervaring met Goodwe omvormers, ook met het terugschalen van vermogen. Ik weet toevallig dat SMA niet zo goed is in omgaan met hoge net voltage, waar we bij ons vorige huis last van hadden. (SMA van de buurvrouw viel de hele tijd uit, onze Goodwe schaalde terug om onder de 252V te blijven).
Naar mijn idee zijn de meeste omvormers betrouwbaar. Goodwe omvormer kan ik nu nieuw krijgen voor 599.

Zal eens kijken wat stralendgroen te bieden heeft, die had ik nog niet bezocht.
hoevenpe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 01:34:
Wat is er mis met solar bouwmarkt? Die hadden een tijdje terug best veel herinner ik me.
Nou kijk maar even naar het assortiment panelen. Ik heb 5 jaar geleden bij ze gekocht, panelen van 395Wp.
Nu wil ik eigenlijk wel iets van rond de 500Wp. Zij hebben alleen de AIko. En dan hebben ze maar 4 stuks :+
ivs001 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:04:
Ik zou er ook gelijk een batterij bij doen.

Omdat je het zelf gaat doen zou ik dan kiezen voor een hybride omvormer met laag voltage batterij aansluiting.
Dan moet ik even wat beter speuren. Naar mijn idee waren alle zonnepaneel inverter bedrijven alleen bezig met hoogspanning accu's.
Ronald schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:27:

En zo goedkoop mogelijk.

Ja ik wil gewoon zoveel mogelijk Wp, dan kom je uit op panelen van 500Wp van ongeveer 1.9 meter. Maar er zijn gewoon weinig aanbieders, alsin, alleen Winkelman heeft 500Wp panelen die onder de 90 euro zijn.

edit: zie nu dat stralendgroen wel wat heeft, maar niet veel. jenmzonnepanelen was ik vergeten, die zijn zo te zien ook nog wel goed geprijst

[ Voor 14% gewijzigd door Kodess op 08-04-2026 09:16 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 23:10
als je een hele pallet koopt bij een groothandel ben je vaak goedkoper uit, vooral als je wat overjarig spul koopt. je kan ook meerdere mppt's inzetten zodat je een betere opbrengst krijgt en bijvoorbeeld een systeem als victron waarmee je veel flexibeler bent.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Ronald
@AteZ ik lees het misschien verkeerd tussen de regels… maar schaduw beheer doen we sinds optitrack van SMA in 1998 niet meer door strings onnodig te knippen over mppt. Schaduwbeheer heeft ruimte in de spanning nodig boven de minimum van de mppt

• Kodess
Ik verwacht ook geen schaduw, bij de vorige installatie had ik het wel in 2 MPTT's gesplitst maar dat was omdat het Voltage te hoog werd ;)
Denk dat het toch de DMEGC 515Wp wordt, nog even op meten of het echt past.
Clickfit als bevestiging.
Nog even kijken wat het slimste is met de omvormer. Heb 3 fase klaar liggen iig.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

de Peer

under peer review

Ik ben ook net verhuisd en heb op mijn nieuwe huis 73x460Wp gelegd. Jinko panelen van stralend groen. 62 euro per stuk.
Ik heb er een SMA omvormer bij. Hiervoor had ik goodwe maar ik wilde graag iets meer kwaliteit, minder Chinees.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:45
@Kodess

Zou toch echt een hybride omvormer overwegen, is niet heel veel duurder dan een normale:

https://www.nkon.nl/deye-sun-5k-sg05lp1-eu-5kw-1-fase-hybride-lv-omvormer.html

Accu's worden alleen maar goedkoper dus kan je ook nog later erbij stoppen. Maar een simpel 5 kWh accu eraan en je kan direct veel meer eigen stroom verbruiken.
En je hebt direct een off-grid oplossing als de stroom uitvalt.

• Kodess
de Peer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:42:
Ik ben ook net verhuisd en heb op mijn nieuwe huis 73x460Wp gelegd. Jinko panelen van stralend groen. 62 euro per stuk.
Ik heb er een SMA omvormer bij. Hiervoor had ik goodwe maar ik wilde graag iets meer kwaliteit, minder Chinees.
73 stuks... dan is wat minder WP niet erg nee.
Ja wij hadden GoodWe en de buurvrouw SMA.
De SMA kon gewoon niet goed omgaan met hoog net voltage.
Die ging uit, wachtte 30 seconden, probeerde opnieuw, en dat de hele dag.
De Goodwe ging netjes in vermogen terugschalen.

Ik heb dus geen ervaring dat de kwaliteit lager is. En dus in sommige gevallen beter ;)
chrisborst schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:52:
@Kodess

Zou toch echt een hybride omvormer overwegen, is niet heel veel duurder dan een normale:

Accu's worden alleen maar goedkoper dus kan je ook nog later erbij stoppen. Maar een simpel 5 kWh accu eraan en je kan direct veel meer eigen stroom verbruiken.
Ja ik heb niet veel ervaring met Deye etc. Wel met wat meer met de huis/tuin/keuken omvormers (SMA, SolarEdge, Goodwe, Growatt)
Heb wel 3 fasig nodig ivm hoog net voltage :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• de Peer

de Peer

under peer review

Kodess schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:58:
[...]

73 stuks... dan is wat minder WP niet erg nee.
Ja wij hadden GoodWe en de buurvrouw SMA.
De SMA kon gewoon niet goed omgaan met hoog net voltage.
Die ging uit, wachtte 30 seconden, probeerde opnieuw, en dat de hele dag.
De Goodwe ging netjes in vermogen terugschalen.

Ik heb dus geen ervaring dat de kwaliteit lager is. En dus in sommige gevallen beter ;)

[...]

Ja ik heb niet veel ervaring met Deye etc. Wel met wat meer met de huis/tuin/keuken omvormers (SMA, SolarEdge, Goodwe, Growatt)
Heb wel 3 fasig nodig ivm hoog net voltage :)
Zal waarschijnlijk een instelling zijn...
Maar idd, Goodwe is ook een prima keuze hoor. Ik had hiervoor 4 Goodwe omvormers en nooit problemen mee gehad.

• de Peer

de Peer

under peer review

chrisborst schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:52:
@Kodess

Tsja niet iedereen zit te wachten op accu's he. Maar het kan een overweging zijn.

• chrisborst
de Peer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:03:
[...]

Tsja niet iedereen zit te wachten op accu's he. Maar het kan een overweging zijn.
Iemand die anno 2026 zonnepanelen gaat kopen moet eigenlijk wel de optie accu overwegen. Zou persoonlijk bijna geen logische reden kunnen bedenken dat het niet uit zou kunnen nu de saldering eraf gaat.
Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn maar dan hebben die mensen vaak een andere "accu".

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je een accu overweegt; kijk eens naar Victron, de versie met MPPT's, dan heb je direct laden van de accu uit de zonnepanelen. Dat geeft minder verlies. En bij Victron heb je keuze uit accu's, tot en met zelfbouw zonder BMS communicatie. (geen accu bouwen zonder balancing BMS!)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online
In het kader "accu": ga ook voor een warmtepompboiler die opwarmt op zonne-opbrengst..

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• de Peer

de Peer

under peer review

chrisborst schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:09:
[...]

Zou persoonlijk bijna geen logische reden kunnen bedenken dat het niet uit zou kunnen nu de saldering eraf gaat.
Nou ik noem er 1: het is financieel niet rendabel.
Zelf gelegde zonnepanelen zijn dat meestal wel.

Verder natuurlijk weinig duurzaam, en brengt wat risico's met zich mee waar ik niet te licht over zou denken.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 08-04-2026 10:17 ]

• onetime
  • Niet online
In onzekere tijden eigen noodstroom tegen lage kosten omdat je ook meer verdient aan je zonnepanelen?
Bijvoorbeeld door peak-shaving. En met hulp van de accu stroom pieken binnen de zekeringwaarde van je netaansluiting houden. Het net minder belasten zodat er meer solar op kan, ....

(ik ga nu mijn auto een paar uurtjes aan de lader hangen, gaat er minder stroom het net op op deze zonnige dag.)

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 08-04-2026 10:19 ]

• chrisborst
de Peer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:11:
[...]

Nou ik noem er 1: het is financieel niet rendabel.

Zelf gelegde zonnepanelen zijn dat meestal wel.

Verder natuurlijk weinig duurzaam, en brengt wat risico's met zich mee waar ik niet te licht over zou denken.
Zou dan graag een onderbouwing willen zien. Bij Bright hebben ze nu een jaar een veel te dure stekker accu (2.2 kWh voor 1400 euro) getest, terugverdientijd circa 8/10 jaar.
Als je nu een omvormer koopt waar je direct een accu op kan aansluiten en dan voordelig een accu koopt (prijzen gaan echt hard omlaag, 5 kWh kan al rond de 700 euro) zou je in een nog kortere tijd je geld terug hebben.
Vooral de nacht kunnen overbruggen of periodes overdag zonder zon is het meest rendabel. En daar heb je echt niet een enorme accu voor nodig. De accu's van 50 kWh zijn inderdaad nu nog niet rendabel. En ook als de installatie veel geld kost wordt het plaatje heel anders. TLDR: generiek zeggen, accu's zijn rendabel of ze zijn niet rendabel, kan simpelweg niet.

En zelf zonnepanelen leggen is nu zeker een no-brainer, maar ook daar hoor je mensen over dat het niet meer loont.

En waarom zijn accu's minder duurzaam dan zonnepanelen? Het minst duurzame is in de nacht gas/kolen in de fik zetten voor stroom. Haal ik het liever uit een accu.

En ja, accu's zijn niet zonder risico. Dus een accu van een goed merk, op een logisch locatie zijn zaken waar je over moet nadenken. Maar ik heb nu meer verhalen gehoord over zonnedaken die in de fik gaan of lastig te blussen zijn, dan thuisaccu's die in de fik vliegen.

[ Voor 40% gewijzigd door chrisborst op 08-04-2026 10:28 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

chrisborst schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
[...]

Zou dan graag een onderbouwing willen zien.
Nee zo werkt het niet. De consensus hier op het forum (zie accu topics) is dat thuisaccus financieel voorlopig nog niet rendabel zijn. Als jij claimt dat dit wel zo is zul jij het moeten onderbouwen.

• Kodess
onetime schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:09:
Als je een accu overweegt; kijk eens naar Victron, de versie met MPPT's, dan heb je direct laden van de accu uit de zonnepanelen. Dat geeft minder verlies. En bij Victron heb je keuze uit accu's, tot en met zelfbouw zonder BMS communicatie. (geen accu bouwen zonder balancing BMS!)
Zit ook al wat te azen op Victron. Wel wat prijzig natuurlijk. Zeker als ik 7.5kWp leg, de MultiRS kan 6kWp?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• onetime
  • Niet online
@de Peer Kies nu voor een Victron met zonnepaneel aansluitingen en je hebt de omvormer al. Dan heb je alleen nog de kosten van de kale accu cellen met BMS. Veel goedkioper dan dat je daar ook nog een omvormer voor moet kopen. (zelf 20kWh accu's gekocht voor 2k€...)

• Kodess
onetime schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:27:
@de Peer Kies nu voor een Victron met zonnepaneel aansluitingen en je hebt de omvormer al. Dan heb je alleen nog de kosten van de kale accu cellen met BMS. Veel goedkioper dan dat je daar ook nog een omvormer voor moet kopen. (zelf 20kWh accu's gekocht voor 2k€...)
MultiRS Solar is 1900 euro?
Goodwe is 599 en dan + een Multiplus van 5kW van 700. Is 1299?
Of zie ik het verkeerd.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• onetime
  • Niet online
@Kodess Ik ben nog aan het puzzelen wat hier voor mijn vriendin het beste is.

• onetime
  • Niet online

• Kodess
Oeh, ex btw 1000.. dat is wel heel verleidelijk zeg.
Ik zou wel willen dat hij iets meer aan kon, want het is wel flink wat overdimensionering voor mijn 7.2kWp panelen.
Hier ga ik toch wat beter in duiken. Ik wil het liefst wel uiteindelijk wat MultiPlussen in huis, even kijken wat Victron adviseert :9~

Edit: Hm en ik vergeet weer dat dit natuurlijk 1 fase is. Lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 08-04-2026 10:58 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• de Peer

de Peer

under peer review

chrisborst schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
[...]

Zou dan graag een onderbouwing willen zien. Bij Bright hebben ze nu een jaar een veel te dure stekker accu (2.2 kWh voor 1400 euro) getest, terugverdientijd circa 8/10 jaar.
Als je nu een omvormer koopt waar je direct een accu op kan aansluiten en dan voordelig een accu koopt (prijzen gaan echt hard omlaag, 5 kWh kan al rond de 700 euro) zou je in een nog kortere tijd je geld terug hebben.
Vooral de nacht kunnen overbruggen of periodes overdag zonder zon is het meest rendabel. En daar heb je echt niet een enorme accu voor nodig. De accu's van 50 kWh zijn inderdaad nu nog niet rendabel. En ook als de installatie veel geld kost wordt het plaatje heel anders. TLDR: generiek zeggen, accu's zijn rendabel of ze zijn niet rendabel, kan simpelweg niet.

En zelf zonnepanelen leggen is nu zeker een no-brainer, maar ook daar hoor je mensen over dat het niet meer loont.

En waarom zijn accu's minder duurzaam dan zonnepanelen? Het minst duurzame is in de nacht gas/kolen in de fik zetten voor stroom. Haal ik het liever uit een accu.

En ja, accu's zijn niet zonder risico. Dus een accu van een goed merk, op een logisch locatie zijn zaken waar je over moet nadenken. Maar ik heb nu meer verhalen gehoord over zonnedaken die in de fik gaan of lastig te blussen zijn, dan thuisaccu's die in de fik vliegen.
https://www.milieucentraa...ij-zonne-energie-opslaan/

Die bright business case was toch op basis van handelen? Ook dat is binnenkort niet meer rendabel door de dubbele belasting.

Verder wil ik het topic niet de verkeerde kant op sturen. Deze discussie is al vaak gevoerd.
Zoals gezegd lees de thuisaccu topics. De mensen met accu daar geven zelf ook aan dat het hobby is en meestal niet uit kan.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 08-04-2026 11:00 ]

• onetime
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:56:
[...] Edit: Hm en ik vergeet weer dat dit natuurlijk 1 fase is. Lastig.
Kan je dat 'goedkoop' met gewone mulitplussen 3fase maken voor noodstroom?
Of met 3 https://www.nkon.nl/victr...000va-70a-mppt-25070.html voor 3fase.

• Kodess
onetime schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:13:
[...]

Kan je dat 'goedkoop' met gewone mulitplussen 3fase maken voor noodstroom?
Of met 3 https://www.nkon.nl/victr...000va-70a-mppt-25070.html voor 3fase.
Moet even wat onderzoek doen naar de rest van de solar dingen van Victron.
In theorie zou het cheap kunnen met 3 multiplussen en dan een 3 fase omvormer (zoals de goodwe) aan de noodstroom kant aan alle 3 koppelen inderdaad.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• onetime
  • Niet online
@Kodess Ik bedoel 1 https://www.nkon.nl/victr...va-100a-mppt-450-100.html en 2 multiplussen. Vergeet die optie niet.

• Kodess
Dat de multiplussen via de laag voltage ook ontrekken van de multi rs solar?

Heb een update, ik heb 19 dakpannen verticaal en de hoogtes zijn tussen de 29 en 31. Dus dak hoogte is maar 5.7 meter. Dat betekent dat ik geen panelen van 1.9m kan nemen.
Dus de 515Wp panelen worden het niet, kom ik meer in de buurt van de 480Wp ofzo.
En dan is het ~6.5kWp in totaal, dan kan z'on 6000VA omvormer toch opeens wel :+ :'(

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
Ik kom nu uit op 3x Multiplus-II 5000 met een SmartSolar MPPT 250/100.
Of 2x Multiplus-II 5000 en 1 EasySolar 5000. De easysolar is een multiplus met smartsolar en GX erin.

Er is natuurlijk wel een kaviaat.... die dingen werken niet zonder een 48V accu :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 23:10
Je hoeft niet perse op alle fasen een omvormer te hebben, de multiplus levert gewoon genoeg op 1 fase om je verbruik op alle fases op nul te houden. ja victron kost wat meer en vereist wat meer kennis van electrotechniek, maar ik zou niet anders willen. bij een multiplus moet je nog losse mppt's aanschaffen, 1 mulirs zou al voldoende moeten zijn voor een normaal huishouden. Ik reken trouwens anders met de thuisbatterij. ik handel er niet mee, maar gebruik al mijn stroom zelf. Zodra mijn batterij meer dan 50% vol zit gaat de rest de auto in. daar betaal je dan geen energiebelasting en kosten over wat al mooi is.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• onetime
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:27:
[...] Heb een update, ik heb 19 dakpannen verticaal en de hoogtes zijn tussen de 29 en 31. Dus dak hoogte is maar 5.7 meter. Dat betekent dat ik geen panelen van 1.9m kan nemen. [...]
Of het past -echt net- wel... ja iets kleiner is fijner. edit: Ze kunnen eventueel ook landscape...

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 08-04-2026 14:50 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:35
@Kodess hoe oud waren die SMA omvormers van je buurvrouw die niet terug konden regelen bij een hoge netspanning?
Want mijn SMA omvormers doen dat wel heb ik sterk de indruk en gaan dus niet helemaal uit. Wellicht heeft het ook te maken met recentere firmware.

• Kodess
Franciesco schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:23:
@Kodess hoe oud waren die SMA omvormers van je buurvrouw die niet terug konden regelen bij een hoge netspanning?
Want mijn SMA omvormers doen dat wel heb ik sterk de indruk en gaan dus niet helemaal uit. Wellicht heeft het ook te maken met recentere firmware.
2022.
Eerst dacht ze dat ze er geen last van had. Ik liet mijn opwek grafiek zien en je zag dat hij omlaag dipte in de middag.
Haar grafiek was een prachtige parabool.
En toen zoomde ze verder in en zag je opeens dat hij steeds naar 0 ging en dan weer naar max, en dan weer 0. Dus de SMA deed wat filtering op hun grafiek :P

Edit: Net nog even gecontroleerd. Het was niet SMA maar SolarEdge :|

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 09-04-2026 14:31 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:35
Ah ok! Mijn oude SolarEdge (heb ik niet meer) ging ook helemaal uit. Nu met de SMA omvormers dus geen last meer van c.q. minder last van een hoge netspanning.

• Kodess
onetime schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:50:
[...]

Of het past -echt net- wel... ja iets kleiner is fijner. edit: Ze kunnen eventueel ook landscape...
Na wat gereken, ook met landscape wordt het toch de
AK-A480-MCE54Dw-B van Aiko. 480 ABC paneel, glas-glas met wel wat wit. Maar goed het is achter en je kan van nergens de achterkant van ons dak zien. Behalve 3 achterburen.
8kW drie fase omvormer van Goodwe.
Het is het goedkoost ook met Victron. Dus dan kan ik Victron er later bij zetten voor accu als ik dat wil.
Kosten ongeveer 2500 euro voor 6720 Wp.

Moet alleen nog kijken hoe het zit met aarding van het montage materiaal...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Pagina: 1