Gisteren heb ik helaas mijn Gigabyte X299X Designare 10G moederbord gebrickt.... In de UEFI/BIOS instellingen heb ik Secure Boot aangezet, waarna werd aangegeven dat eerst enkele keys moesten worden geupdatet. Na dat gedaan te hebben, startte het systeem gewoon op. In Windows 11 zag ik dat Secure Boot nog steeds uitstond. Echter, bij een volgende herstart kon ik Secure Boot in de UEFI instellingen dus wel inschakelen. En toen was het over en uit: geen beeld meer op de monitor. Het status-display op het mainboard gaf code 'Ad'. Na alles wat ik geprobeerd heb, is dit nu code A2.
Ondanks dat Secure Boot uitstond (al weet ik zeker dat dit eerder wel aan stond), zeurde Windows 11 nergens over. Waarom heb ik dan lopen knoeien? Tja, gebeurd is gebeurd.
In een poging de PC weer te kunnen starten, heb ik het volgende geprobeerd, n.a.v. mogelijke oplossing die ik vond:
- HDMI gebruikt i.p.v. DisplayPort
- Videokaart vervangen (RTX3090 voor Quadro K620)
- Dual BIOS functie gebruikt en gewisseld naar secundaire BIOS
- Alle drives (NVMe en SATA) verwijderd of afgekoppeld
- 2 DIMMs i.p.v. 4 DIMMs
- Videokaart in ander PCIe slot geplaatst
- Een FAT32 geformatteerde USB stick met BIOS (hernoemd naar GIGABYTE.bin) in de juiste USB poort geplaatst, met de bedoeling om hiermee een BIOS recovery te doen. Systeem werkt echter niet mee. Ik heb op het mainboard geen Q-Flash Plus knopje en ik krijg het niet voor elkaar om dit op een andere manier te forceren.
Helaas heeft dit alles nog niets opgeleverd. Wie weet een manier om mijn systeem ertoe te bewegen het bestand op de USB stick te flashen?
Of wie weet een andere oplossing?
Ondanks dat Secure Boot uitstond (al weet ik zeker dat dit eerder wel aan stond), zeurde Windows 11 nergens over. Waarom heb ik dan lopen knoeien? Tja, gebeurd is gebeurd.
In een poging de PC weer te kunnen starten, heb ik het volgende geprobeerd, n.a.v. mogelijke oplossing die ik vond:
- HDMI gebruikt i.p.v. DisplayPort
- Videokaart vervangen (RTX3090 voor Quadro K620)
- Dual BIOS functie gebruikt en gewisseld naar secundaire BIOS
- Alle drives (NVMe en SATA) verwijderd of afgekoppeld
- 2 DIMMs i.p.v. 4 DIMMs
- Videokaart in ander PCIe slot geplaatst
- Een FAT32 geformatteerde USB stick met BIOS (hernoemd naar GIGABYTE.bin) in de juiste USB poort geplaatst, met de bedoeling om hiermee een BIOS recovery te doen. Systeem werkt echter niet mee. Ik heb op het mainboard geen Q-Flash Plus knopje en ik krijg het niet voor elkaar om dit op een andere manier te forceren.
Helaas heeft dit alles nog niets opgeleverd. Wie weet een manier om mijn systeem ertoe te bewegen het bestand op de USB stick te flashen?
Of wie weet een andere oplossing?