Vraag

• CHiLL1972
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49
Gisteren heb ik helaas mijn Gigabyte X299X Designare 10G moederbord gebrickt.... In de UEFI/BIOS instellingen heb ik Secure Boot aangezet, waarna werd aangegeven dat eerst enkele keys moesten worden geupdatet. Na dat gedaan te hebben, startte het systeem gewoon op. In Windows 11 zag ik dat Secure Boot nog steeds uitstond. Echter, bij een volgende herstart kon ik Secure Boot in de UEFI instellingen dus wel inschakelen. En toen was het over en uit: geen beeld meer op de monitor. Het status-display op het mainboard gaf code 'Ad'. Na alles wat ik geprobeerd heb, is dit nu code A2.

Ondanks dat Secure Boot uitstond (al weet ik zeker dat dit eerder wel aan stond), zeurde Windows 11 nergens over. Waarom heb ik dan lopen knoeien? Tja, gebeurd is gebeurd. 8)7

In een poging de PC weer te kunnen starten, heb ik het volgende geprobeerd, n.a.v. mogelijke oplossing die ik vond:
- HDMI gebruikt i.p.v. DisplayPort
- Videokaart vervangen (RTX3090 voor Quadro K620)
- Dual BIOS functie gebruikt en gewisseld naar secundaire BIOS
- Alle drives (NVMe en SATA) verwijderd of afgekoppeld
- 2 DIMMs i.p.v. 4 DIMMs
- Videokaart in ander PCIe slot geplaatst
- Een FAT32 geformatteerde USB stick met BIOS (hernoemd naar GIGABYTE.bin) in de juiste USB poort geplaatst, met de bedoeling om hiermee een BIOS recovery te doen. Systeem werkt echter niet mee. Ik heb op het mainboard geen Q-Flash Plus knopje en ik krijg het niet voor elkaar om dit op een andere manier te forceren.

Helaas heeft dit alles nog niets opgeleverd. Wie weet een manier om mijn systeem ertoe te bewegen het bestand op de USB stick te flashen?
Of wie weet een andere oplossing?

Alle reacties

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-04 13:07
CR2032 al een keer uit het moederbord getrokken voor een paar minuten? (Lijkt mij sterk dat dit gaat helpen, maar in ieder geval een extra iets dat uit te sluiten valt)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

CMOS reset via jumper of batterij even verwijderen is inderdaad de meest voor de hand liggende troubleshootingoptie. Dat herstelt standaardinstellingen. Zet de computer eerst uit voordat je de batterij eruit haalt.

Zie ook dit bericht.

Als je secure boot aanzet of gebruikt moet je vooraf zorgen dat BIOS en het OS up to date zijn. Dat zorgt ervoor dat certificaten niet zijn verlopen. In Windows 11 zijn er updates geweest om oude 2011 certificaten te vervangen.

Zorg ook dat de datum en tijd goed staan omdat certificaten tijdafhankelijk zijn.

• CHiLL1972
Batterij eruit heb ik al meermaals geprobeerd. Computer helemaal spanningsloos, stekker eruit. Ook voor wat langere tijd. Dat deed helaas effectief niets.
Ook de CMOS reset button hielp niet.

OS was wel up to date, certificaten nog niet vrees ik.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 13:38
@CHiLL1972
Jouw bordje is weldegelijk uitgerust met een Q-Flash knop! :)
Echter zijn de Q-Flash instructies niet heel erg duidelijk bij Gigabyte :( , vind ik, waardoor het Q-Flashen soms niet wil lukken. (Ervaring met een Z790 bordje)

Locatie van de knop
De Q-Flash Plus knop bevindt zich fysiek op het moederbord zelf. Het is een kleine drukknop, vaak gelabeld als Q-Flash Plus of F_QFlash.
Opmerking: Bij de X299X Designare 10G zit deze knop aan de onderzijde van het moederbord, vaak in de buurt van de voorpaneelaansluitingen. (Zie handleiding mobo.)

Hoe te gebruiken (Q-Flash Plus)
1. Voorbereiding: Download de nieuwste BIOS-versie van de Gigabyte-website en pak deze uit.
2. USB-stick: Formatteer een USB-stick naar FAT32 en kopieer alleen het F3j bestand naar de USB-stick.
3. Hernoemen: Hernoem dit F3j BIOS-bestand naar GIGABYTE.bin op de USB-stick.
4. Aansluiten: Sluit 24-pins ATX-voeding + 8-pins CPU-voeding aan op het moederbord (geen CPU/RAM nodig, maar het werkt ook als ze erin zitten). (Zie opmerking 1)
5. USB-poort: Steek de USB-stick in de speciale witte USB-poort op het achterpaneel (vaak gelabeld met "BIOS" of specifiek voor Q-Flash Plus).
6. Flashen: Schakel de voeding (PSU) in en druk (1 sec.) op de Q-Flash Plus knop. Een LED zal beginnen te knipperen, wat aangeeft dat het flashen bezig is.
7. Wachten: Wacht tot de LED stopt met knipperen (dit kan soms 10 tot 20 minuten duren!) (Soms herstart het systeem automatisch).

Belangrijk: Onderbreek het proces niet, dit kan de BIOS onherstelbaar beschadigen. Wacht dus liever te lang dan 1 sec tekort.

Opmerking 1: RAM geheugen kan in sommige gevallen de BIOS-update verstoren! Verwijder voor de zekerheid alle RAM.
Opmerking 2: Bij Gigabyte bordjes is het verstandig om het screenlogo op ENEBLED te laten staan, zodat je weer gemakkelijk de BIOS in kan als dat nodig is.

Succes!

• CHiLL1972
Dank voor de uitgebreide uitleg. Op mijn mainboard zit wel een knopje CMOS_SW (naast een RESET en POWER knopje), dus ik denk dat je in mijn geval die bedoelt.
Zojuist heb ik RAM, CPU en videokaart verwijderd, want met de CPU er nog in bleef het board telkens herstarten met code 60 in het display.

Helaas gebeurt er heel weinig: er branden twee LEDs, maar knipperen doet er geen. CMOS display toont nu geen enkele code.

Ik zal een andere USB stick proberen, ook al is dit de tweede die volgens mij goed is.
Wordt vervolgd.

• CHiLL1972
Bij Gigabyte Suppprt heb ik een support ticket lopen, maar daar komen ze ook nog niet verder dan de al bekende tips. Ze reageren wel vrij vlot, wat op zich positief is.

Op de achterzijde, naast de USB poort die je moet gebruiken voor een BIOS recovery, zit een klein rond gaatje, waarachter een knopje zou moeten zitten, de bewuste Q-Flash knop. Helaas blijkt op mijn mainboard dit niet aanwezig te zijn. Ik heb de shroud die achter het I/O-shield zit voorzichtig gedemonteerd om dit goed te kunnen zien, en er zitten dus alleen twee soldeerpuntjes voor een schakelaartje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCuMZgQnKqoclwznn_BMveAoKc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lam5Z8VoUC8004H0Btoa8xMp.jpg?f=fotoalbum_large

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
CHiLL1972 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:46:
Bij Gigabyte Suppprt heb ik een support ticket lopen, maar daar komen ze ook nog niet verder dan de al bekende tips. Ze reageren wel vrij vlot, wat op zich positief is.

Op de achterzijde, naast de USB poort die je moet gebruiken voor een BIOS recovery, zit een klein rond gaatje, waarachter een knopje zou moeten zitten, de bewuste Q-Flash knop. Helaas blijkt op mijn mainboard dit niet aanwezig te zijn. Ik heb de shroud die achter het I/O-shield zit voorzichtig gedemonteerd om dit goed te kunnen zien, en er zitten dus alleen twee soldeerpuntjes voor een schakelaartje.
[Afbeelding]
Op pagina 89 van de handleiding staat het uitgelegd. Je moet de usb stick in de q-flash plus poort doen en dan moet het automatisch beginnen. Eerder was het met de q-flash knop.

https://download.gigabyte...b8cfe4c632f143a0caac51344

Op pagina 23 staat uitgelegd hoe je de bios reset en wisselt van bios.

Tweakers Discord

• CHiLL1972
Mainboard springt al aan zodra ik de schakelaar van de voeding aanzet, maar ook dan gebeurt er niets dat op flashen lijkt. Wisselen tussen de beide BIOSsen heeft ook geen effect.
Dank voor het meedenken.

• jovadca
CHiLL1972 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:46:

[Afbeelding]
Op die plek heb ik bij Gigabyte nog nooit de Q-Flesh knop gezien! De Q-Flesh knop bevindt zich meestal aan de onderrand-, rechter zijrand van het mobo of een knopje op het I/O shild. (Volgens mij moeten dan de BIOS schakelaars op MAIN BIOS- en DUAL BIOS staan.)
P.S. Shroud = lijkwade. Dus wat je daarmee bedoeld in jouw reactie is mij een raadsel.
  • Heb jij dit mobo nieuw gekocht of 2e hands?
  • Plaats eens duidelijke foto's van de hele onder- en rechter zijrand van het mobo.
  • Wat zijn de exacte merk- en type aanduidingen van het mobo en RAM geheugen?
  • Heb je alle stekkers al eens losgehaald van het mobo en er weer goed opgedrukt?
  • Heb je pagina 23 goed gelezen?
  • In welke standen staan de schakelaars?
  • Heb je al eens getest met andere schakelaarstanden? Zo ja, welke en wat was het resultaat?
CHiLL1972 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:17:
Mainboard springt al aan zodra ik de schakelaar van de voeding aanzet, maar ook dan gebeurt er niets dat op flashen lijkt. Wisselen tussen de beide BIOSsen heeft ook geen effect.
Dank voor het meedenken.
  • Hoelang heb je gewacht met het uitzetten van je mobo?
  • Wat gebeurt er bij DUAL- of SINGLE BIOS met de schakelaar op MAIN- of BACK-UP BIOS?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:38
jovadca schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:39:
P.S. Shroud = lijkwade. Dus wat je daarmee bedoeld in jouw reactie is mij een raadsel.
offtopic:
Dat is wel een heel enge definitie van shroud, in het algemeen betekent het iets als afdekking of bedekking.

• jovadca
hcQd schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:58:
[...]
offtopic:
Dat is wel een heel enge definitie van shroud, in het algemeen betekent het iets als afdekking of bedekking.
Daarom snapte ik het ook niet, maar zoals jij het omschrijft is het waarschijnlijk de "plastick overkapping" van de I/O aansluitingen.

• CHiLL1972
jovadca schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:04:
[...]

Daarom snapte ik het ook niet, maar zoals jij het omschrijft is het waarschijnlijk de "plastick overkapping" van de I/O aansluitingen.
Inderdaad, ik had niet gedacht dat deze term verwarring zou opleveren.

• CHiLL1972
jovadca schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:39:
[...]

Op die plek heb ik bij Gigabyte nog nooit de Q-Flesh knop gezien! De Q-Flesh knop bevindt zich meestal aan de onderrand-, rechter zijrand van het mobo of een knopje op het I/O shild. (Volgens mij moeten dan de BIOS schakelaars op MAIN BIOS- en DUAL BIOS staan.)
  • Heb jij dit mobo nieuw gekocht of 2e hands?
  • Plaats eens duidelijke foto's van de hele onder- en rechter zijrand van het mobo.
  • Wat zijn de exacte merk- en type aanduidingen van het mobo en RAM geheugen?
  • Heb je alle stekkers al eens losgehaald van het mobo en er weer goed opgedrukt?
  • Heb je pagina 23 goed gelezen?
  • In welke standen staan de schakelaars?
  • Heb je al eens getest met andere schakelaarstanden? Zo ja, welke en wat was het resultaat?
[...]
  • Hoelang heb je gewacht met het uitzetten van je mobo?
  • Wat gebeurt er bij DUAL- of SINGLE BIOS met de schakelaar op MAIN- of BACK-UP BIOS?
Via Gigabyte Support kreeg ik de locatie van de knop (die ik dus niet heb) aan de achterzijde door. Er zit een klein rond gaatje naast de USB-poort die je zou moeten gebruiken voor de USB-stick met BIOS-bestand.
BIOS recovery moest volgens hen zonder RAM, CPU en videokaart op het mobo.

Het mobo heb ik overgenomen van een Tweaker, die had een nieuw mobo ontvangen via RMA maar dit nooit gebruikt en daarom verkocht. Het is een Gigabyte X299X Designare 10G, dat is de volledige naam.
Ik heb deze RAM-kit: https://www.gskill.com/pr...61/F4-4266C17Q-32GTZR-EOL

Ik heb alles los gehad van het mainboard, het mainboard gedemonteerd uit de behuizing en vervolgens ook nog een andere voeding geprobeerd.

Van de BIOS-schakelaars heb ik alle (4) combinaties geprobeerd. Geen verschil helaas.

Eerder vanavond heb ik maar een nieuw mobo, nieuwe CPU en RAM besteld, dus zaterdag knutselen. Ben bang dat er geen leven meer in komt en goede tweedehands mobos voor socket 2066 zijn me te prijzig voor een toch inmiddels achterhaald platform.
Misschien leveren de oude CPU en RAM nog wat op. Geheugenkitje is eigenlijk top, dus dat moet wel te slijten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiD2Mnzw0Uue3eYg88tEyOlt4Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbWpxOtYFe7x06lYvDOU6CNB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0md5G_4L7SkFaipueRjoX8OBjLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntfrkUTThJ9cnKwDhVklgzfV.jpg?f=fotoalbum_large

• jovadca
CHiLL1972 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:59:
[...]
Het mobo heb ik overgenomen van een Tweaker, die had een nieuw mobo ontvangen via RMA maar dit nooit gebruikt en daarom verkocht.
Jammer, maar ik denk dat die Tweaker meer wist dan jouw verteld is. Normaal moet je een defect mobo retoursturen, zeker bij RMA. Dus volgens mij klopt hier iets niet. Helaas heb jij daar nu niets meer aan.
Succes met je nieuwe knutselwerkje en de verkoop van je oude CPU en RAM.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Het wegschrijven van BIOS update duurt lang en zal de computer na een herstart waarschijnlijk ook lange tijd nemen om de EC te herprogrammeren en geheugen te trainen. Daarbij kunnen meerdere herstarts optreden. Dat kan zo maar 10 minuten duren. Omdat jij helemaal niets ziet op het scherm, moet je geduldig zijn bij het flashen. Een EC is een zogenaamde embedded controller, die zorgt voor het aanzetten van onderdelen van het moederbord). Als die corrupt is geraakt start het moederbord niet op.

Als het niet lukt is een BIOS is bijna altijd opnieuw te flashen met een writer. Een computerelectronica techneut kan de BIOS chip lossolderen (met het juiste gereedschap), of in-place met een klem en een CH341A programmer de oude BIOS bewaren en een nieuwe BIOS wegschrijven. Bel rond naar reparateurs en vraag of ze een programmer hebben voor jouw BIOS chip. Die BIOS chip kun je vinden op het moederbord, er staat een tekst op die je kan doorgeven.

Bij sommige moederborden zijn speciale pads (contactpunten) aanwezig, speciaal voor het programmeren van de BIOS. Een goed uitgeruste computerelectronicatechneut kan met 3 of meer klemmen contact maken tussen het bord en de programmer. Dat is een priegelwerkje dat het beste onder een microscoop of met een vergrootglas kan plaatsvinden.

Het kan ook gebeuren dat de BIOS of EC chip of iets anders op het moederbord defect is. Ook als tweaker kun je proberen fouten op te sporen. We kunnen je wel helpen als je het wil proberen. Je hebt wel wat hulpmiddelen nodig, maar het is wel leuk als een probleem kunt opsporen.

• CHiLL1972
jovadca schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:00:
[...]

Jammer, maar ik denk dat die Tweaker meer wist dan jouw verteld is. Normaal moet je een defect mobo retoursturen, zeker bij RMA. Dus volgens mij klopt hier iets niet. Helaas heb jij daar nu niets meer aan.
Succes met je nieuwe knutselwerkje en de verkoop van je oude CPU en RAM.
Het moederbord dat ik ontvangen heb was nieuw, evenals alle toebehoren. Dat de vorige eigenaar dit na een RMA heeft ontvangen, lijkt mij heel plausibel.

• CHiLL1972
mrmrmr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 01:44:
Het wegschrijven van BIOS update duurt lang en zal de computer na een herstart waarschijnlijk ook lange tijd nemen om de EC te herprogrammeren en geheugen te trainen. Daarbij kunnen meerdere herstarts optreden. Dat kan zo maar 10 minuten duren. Omdat jij helemaal niets ziet op het scherm, moet je geduldig zijn bij het flashen. Een EC is een zogenaamde embedded controller, die zorgt voor het aanzetten van onderdelen van het moederbord). Als die corrupt is geraakt start het moederbord niet op.

Als het niet lukt is een BIOS is bijna altijd opnieuw te flashen met een writer. Een computerelectronica techneut kan de BIOS chip lossolderen (met het juiste gereedschap), of in-place met een klem en een CH341A programmer de oude BIOS bewaren en een nieuwe BIOS wegschrijven. Bel rond naar reparateurs en vraag of ze een programmer hebben voor jouw BIOS chip. Die BIOS chip kun je vinden op het moederbord, er staat een tekst op die je kan doorgeven.

Bij sommige moederborden zijn speciale pads (contactpunten) aanwezig, speciaal voor het programmeren van de BIOS. Een goed uitgeruste computerelectronicatechneut kan met 3 of meer klemmen contact maken tussen het bord en de programmer. Dat is een priegelwerkje dat het beste onder een microscoop of met een vergrootglas kan plaatsvinden.

Het kan ook gebeuren dat de BIOS of EC chip of iets anders op het moederbord defect is. Ook als tweaker kun je proberen fouten op te sporen. We kunnen je wel helpen als je het wil proberen. Je hebt wel wat hulpmiddelen nodig, maar het is wel leuk als een probleem kunt opsporen.
Tijdens het flashen zouden er 1 of meer LEDs op het mainboard moeten gaan knipperen. Dit heb ik geen enkele keer waargenomen. En ik heb ook al een keer minstens een half uur gewacht om te zien of er iets gebeurde, maar helaas.
Extern flashen m.b.v. een programmer is inderdaad een optie, maar die spullen heb ik niet. Aangezien ik er al vrij veel tijd mee kwijt ben geweest (en de nieuwe CPU, RAM en mobo binnen zijn), ga ik er niet veel werk meer insteken.
Nogmaals dank aan alle Tweakers die de moeite hebben genomen om mee te denken en tips te geven.
_/-\o_

• jovadca
CHiLL1972 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:11:
[...]

Het moederbord dat ik ontvangen heb was nieuw, evenals alle toebehoren. Dat de vorige eigenaar dit na een RMA heeft ontvangen, lijkt mij heel plausibel.
Mijn excuses! Ik had dat stukje tekst dus niet goed begrepen.

• CHiLL1972
jovadca schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:44:
[...]

Mijn excuses! Ik had dat stukje tekst dus niet goed begrepen.
Geen punt, dank voor je tijd en tips, die waardeer ik zeer. Evenals die van de anderen natuurlijk.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:50

Gundogan

Rip and tear, until it is done

CHiLL1972 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
[...]

Tijdens het flashen zouden er 1 of meer LEDs op het mainboard moeten gaan knipperen. Dit heb ik geen enkele keer waargenomen. En ik heb ook al een keer minstens een half uur gewacht om te zien of er iets gebeurde, maar helaas.
Hoeveel verschillende USB sticks heb je geprobeerd? Ik heb mijn Gigabyte mobo (Gigabyte B550M DS3H) ook eens gebrickt en kon deze alleen flashen met mijn Diablo3 collectors edition USB stick (!). Die stick had ook een ledje op de stick zelf zodat ik kon zien dat ie daadwerkelijk iets aan het doen was.

Ik weet helaas niet de logica achter welke sticks precies wel of niet werken.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• CHiLL1972
Ook een goede tip, maar ik heb minstens 4 verschillende sticks geprobeerd.
Pagina: 1