Vraag

• Charly44
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-04 15:31
Mijn PC start niet meer op, na jaren probleemloos te hebben gewerkt.
De monitor krijgt geen signaal, geen bios.
Alle ventilatoren draaien, ook die van de CPU.
De voeding is okay; 12volt naar CPU.
Geen piepjes speaker, moederboard heeft helaas geen led's.

Systeem;
Moederboard; Gigabyte B550M DS3H rev. 1.2
Ryzen 7 CPU
4x Vengeance LPX DDR4 RAM
Aorus AP850GM voeding
Kioxa Eceria SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Ram verwijderd, één bankje in diverse sloten geprobeerd. Ander bankje in verschillende sloten geprobeerd.
Andere monitor met andere kabel op andere uitgang GPU
Andere GPU gebruikt.
GPU slot met lucht gereinigd.
Speakertje vervangen.
Voeding doorgemeten, lijkt goed.
Dit alles zonder resultaat.

Wat ik nog niet geprobeerd heb is de BIOS te flashen dmv een knopje op het moederboard !
Zou dit laatste nog kunnen helpen ?
Kan je zonder reserve CPU vaststellen of deze laatste of het moederboard stuk is ?
Hebben jullie misschien nog tips ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties !

Alle reacties

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:19
Ik zou in ieder geval eerst weer even naar een bekende staat gaan, voor je met je BIOS gaat klooien. Dus eerst een beeld hebben van wat het kan zijn. Je BIOS deed het ook nog voor die stuk ging, dus dat zal niet het eerste zijn waar ik het probleem zou zoeken.

Je zei dat je het speakertje hebt vervangen, zat deze er al los op dan of heb je een extra toegevoegd? Vaak zitten deze namelijk vast op het bord. En met beide kreeg je dus geen piep codes? Is er verder nog een indicatie dat het moederbord iets doet naast het draaien van de fans? Ziet er iets van een lampje op, een RGB dingetje etc?

edit: Je moet trouwens met de speaker erop wel 1 beep krijgen, dat betekent succesvolle POST. Dus je moet altijd iets horen of de PC nou wel of niet werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door dehardstyler op 07-04-2026 17:41 ]

• Charly44
Het speakertje zit met een stekkertje op het moederbord.
Met beiden geen piep codes, ook niet zonder RAM wat wel een piep zou moeten geven.
Dit is een moederbord zonder led"s.

• Charly44
De kast heeft een RGB verlichting die wel brandt.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Brandt het power-on LEDje op je computerkast?

Indien ja, dan het volgende:
• check of de monitor aan stond en werkt op een andere computer.
• Schakel de computer uit. Haal de batterij voorzichtig uit de houder en vervang die door een nieuwe (meestal een CR2032 lithium knoopcel). Dit ondervangt het probleem van een lege batterij en reset de CMOS.
• probeer in de BIOS te komen door tijdens aanzetten herhaaldelijk op de Del-toets te drukken.

Probeer zo kaal mogelijk op te starten: één DIMM in slot , verwijder de SSD, muis, netwerkkabel. Alleen het hoognodige om in de BIOS te komen (processor, geheugen, usbkabel toetsenbord, HDMI of VGA kabel naar monitor). Probeer zowel de interne gpu van de processor (als die aanwezig is) en daarna een grafische kaart.

Zoals gezegd zou je een kort piepje moeten horen als de speaker goed is aangesloten.

BIOS flashen is een risco dus beter eerst andere methoden proberen.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:19
Charly44 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:15:
Het speakertje zit met een stekkertje op het moederbord.
Met beiden geen piep codes, ook niet zonder RAM wat wel een piep zou moeten geven.
Dit is een moederbord zonder led"s.
Oke en de speaker is aangesloten op de front panel header? Pinnetje 14 en 20 volgens de handleiding: https://download.gigabyte..._b550m-ds3h-ac_e_1401.pdf

Zo ja, en geen piep met 2 verschillende speakertjes, dan ga ik al vrij snel de hoek in van de voeding / moederbord. Voeding is makkelijker aan te komen om even mee te testen dan een heel moederbord, dus ik zou met de voeding beginnen en anders wordt het toch een ander moederbord proberen ben ik bang.

• Charly44
Ik heb al verschillende monitoren geprobeerd.
De knoopcel geeft 2,95 volt, wat meer dan voldoende is.
Heb knoopcel ook al langere tijd er uit gehad.
Heb nog wel andere voeding om te proberen, maar huidige voeding al doorgemeten.
De 2 speakertjes waren juist aangesloten.

• Charly44
De enige reactie die ik bemerk is , dat als ik op de reset toets druk, de ledjes op de CPU ventilator 5 seconden uitgaan.
Pagina: 1