Receiver en speakers ter vervanging van soundbar

Pagina: 1
Acties:

• FloggingHank
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 14:25
Hi all. Ik hoop dat ik hier in het goede topic ben. Ik wil voor onze woonkamer overstappen op een av receiver en speakers in plaats van de soundbar die ik nu heb.

Echter ik merkte al vrij snel dat dit echt een wereld apart is en ik echt niet weet waar ik goed aan doe. Voor de receiver lijkt de Wiim amp prima te zijn voor mij. Maar voor de speakers zie ik het bos niet meer. Veel gemengde reviews etc.

Ik zoek eigenlijk gewoon 2 speakers waar goed geluid uit komt voor series en muziek. Ook voel ik weinig om een aparte subwoofer aan te schaffen. Ik ben geen purist en hoef geen hi end speakers etc maar gewoon goede dingen.

Mijn budget is max 700 voor speakers en de enige eis van m’n wederhelft is dat het geen torens zijn.

Iemand wat suggesties?

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:16
FloggingHank schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:58:
Hi all. Ik hoop dat ik hier in het goede topic ben. Ik wil voor onze woonkamer overstappen op een av receiver en speakers in plaats van de soundbar die ik nu heb.

Echter ik merkte al vrij snel dat dit echt een wereld apart is en ik echt niet weet waar ik goed aan doe. Voor de receiver lijkt de Wiim amp prima te zijn voor mij. Maar voor de speakers zie ik het bos niet meer. Veel gemengde reviews etc.

Ik zoek eigenlijk gewoon 2 speakers waar goed geluid uit komt voor series en muziek. Ook voel ik weinig om een aparte subwoofer aan te schaffen. Ik ben geen purist en hoef geen hi end speakers etc maar gewoon goede dingen.

Mijn budget is max 700 voor speakers en de enige eis van m’n wederhelft is dat het geen torens zijn.

Iemand wat suggesties?
Ik heb een mooi setje B&W 685 via marktplaats kunnen kopen (in nieuwstaat) voor weinig. super geluid!
Als je een gerenommeerd merk neemt is het allicht goed, los van je smaak....

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Iemand wat suggesties?
Voor aankoopadvies hebben we het Beeld en geluid koopadvies subforum waar deze vragen beter tot hun recht komen. Ik heb je topic daarnaartoe verplaatst.

Ik verzoek je om je bericht aan te vullen met onderstaande format en alle vragen zou uitgebreid mogelijk in te vullen.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-04 22:49
Ik zou zeggen: ga naar een Hifiklubben of een locale audiozaak en ga luisteren naar wat er binnen jouw budget te koop is.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Iemand wat suggesties?
Tinder/Secondlove/Bumble.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:02
Zoek je dan nu alleen speakers? of ook een amp?
Wat is dan het totale budget?
Wellicht dat actieve speakers wat voor je zijn?

Maar ik zou inderdaad eens luisteren ergens! er is alleen niet heeeel veel mogelijk.
wellicht klipsch the fives? of iets van kef?

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:18

j4y

de enige eis van m’n wederhelft is dat het geen torens zijn.
Deze eis hadden we bij ons in eerste instantie ook. Maar toen we een luistersessie deden en verschillende speakers hebben beluisterd toch ook door de verkoper een 'kleine' toren in de vorm van de Dali Oberon 5 beluisterd. Die zijn smaller en lager dan "normale torens" waardoor ze niet huge overkomen. Het TV meubel zou heel erg druk worden met 2 speakers naast de tv er nog op. Nu heeft ze leuke decoratiedingetjes en een vaas op het tv meubel ipv de speakers en heb ik mijn torens ;) En ze gaan best laag, maar toch na een paar jaar een subwoofer naar binnen gekregen in de hoek... :)

Ik zou een receiver met hdmi arc aanraden (voor zover dat geen standaard is, geen idee). Je doet de TV aan en de receiver start ook gelijk op dat is wel echt ideaal. Volume gaat dan ook via de TV afstandsbediening dus geen geklooi met meerdere afstandsbedieningen. Alleen dan wordt het budget lastig. De Oberon 5 is 500,- per paar. En een (bijv.) Denon X1800H is ook 500.

[ Voor 9% gewijzigd door j4y op 08-04-2026 09:33 ]

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:22
Mijn advies is ook om een paar winkels af te gaan en te gaan luisteren. Vraag ook of je ze thuis op zicht mag voor een paar dagen/weken. Je komt er pas echt achter hoe het klinkt als ze in je eigen woonkamer staan. Klubben heeft leuke setjes maar zit met veel merken wel hoog in het prijssegment. Dali of Argon zitten in een leuke prijsklasse. Dali heb ik zelf en ben er tevreden mee, Argon kan ik je niets over vertellen. Ben je bereid het budget wat op te rekken dan kan KEF ook een optie zijn.

Actieve luidsprekers (versterker is ingebouwd) kunnen ook een goede oplossing zijn. De kwaliteit hiervan is ook meestal goed aangezien speaker en versterker in de regel beter op elkaar zijn afgestemd.

Succes met je zoektocht!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:22
Ik heb vorige maand mijn oude grote JBL northridge E90 ingeruild voor een paar kleinere JBL stage A170 - een wat ouder model en nieuw te krijgen voor net geen 300 euro. Zijn mooi smal, niet al te diep en te hoog. Komt echt een lekker geluid uit. Voor kleine luidprekers heb je toch nog vaak een standaard nodig.

• FloggingHank
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 14:25
Dank allen! Iemand ervaring met boekenplank speakers op de grond plaatsen (met rubberen wig)?

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:02
Boekenplank speakers op de grond plaatsen is raar..
Je wil de speakers op oorhoogte hebben om het duidelijk te horen. dat ga je met een wig nooit redden denk ik.
Je kan boekenplank speakers prima op je tv meubel zetten? of eventueel een standaard, en die hoeven dan echt niet zo groot te zijn.
( OF ) (je hangt ze op met een muurbeugel.)
Pagina: 1