Wat inzichten nodig voor de aanschaf een stekker batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Buzzing
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:54
Beste Tweakers,

Ook ik heb even wat hulp nodig. Zoals meerdere hier, ben ik ook bezig met het bepalen van de capaciteit van de een thuisbatterij. Iedereen heeft een andere thuissituatie en daardoor is een universeel antwoord wat lastig. Dat gezegd hebbende.

Een kort overzicht wat er aanwezig is of nog bij komt.
  • Ik heb nu bij twee jaar lang data uit mijn P1 meter in bezig (alleen To & Off grid per dag).
  • Ik start met een stekkerbatterij (zeer waarschijnlijk op aparte groep).
  • 26 PV panelen 415Wp (Zuid onder een hoek van 45 graden).
  • Gasloos huis (All electric)
  • Domme laadpaal (Shell Recharge)
  • 2 PHEV's
  • Sauna met 9KW kachel
  • (Toekomst) Zwembad met warmtepomp 11kw (Electra al aanwezig)
  • Dynamisch contract (Tibber)
  • NIKO domotica aanwezig (wordt nu alleen voor het bedienen van lampen gebruikt)
Ik begin met een stekkerbatterijk. Uiteindelijk wil ik wel de overstap maken naar een vaste batterijk met noodstroomvoorziening, maar de ruimte hiervoor moet nog gebouwd worden. Daarom kies ik nu voor een snelle makkelijke oplossing die dus ook tijdelijk zal zijn (schat 2 jaar)

De winter kom ik zeker niet door, maar dan zou de batterij slim in kunnen kopen wanneer de prijs laag is en dan in het etmaal zoveel mogelijk de batterijk gebruiken. Denk niet dat we de hele dag ermee door komen, zeker niet als de sauna aangezet wordt.

Kortom mijn idee is nu dus een stekkerbatterij met een capaciteit van rond de 10kwh. De voorjaar/zomer deels najaar kunnen we dan het dagelijks gebruik hiermee opvangen. Alleen zal dat niet gaan wanneer we de auto 's avonds gaan opladen en/of de Sauna aanzetten. Dat beschouw ik nu even als "uitzonderingen".

Doordat de batterij op een aparte groep komt, zal het ontladen/laden met 2400W kunnen en is dus bedoeld om de normale nachten (dus geen sauna gebruik of het laden van de PHEV) )en in de winter deels de dag op te kunnen vangen.

Ik weet niet of het mogelijk is dat je aan kan even dat bepaalde apparaten geen stroom uit de batterij mogen halen. Mogelijk dat dit wel met een EMS kan, maar ik zie even niet hoe. I.i.g. niet hoe ik dat met bijvoorbeeld in het NIKO ecosysteem zou kunnen regelen. Waarschijnlijk zal ik dan voor bijvoorbeeld de laadpaal een ander merk moeten laten installeren.

Is de 10Kwh capaciteit reëel? Of hoe zou ik dat goed kunnen berekenen, wetende dat ik bijna 2 jaar aan data heb (helaas wel op dag-interval niet per kwartier of uur)

Of hebben jullie misschien andere ideeen en zie ik zaken over het hoofd?

Alle reacties

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als jij al zo overduidelijk helder hebt dat je in de toekomst wilt gaan schalen waarom kies je dan voor een stekker batterij oplossing.

Ik zou dan eerder opteren voor een schaalbaar modulair systeem wat alle EMS functionaliteiten biedt zodat je in de nabije toekomst geen desinvestering hoeft te doen.

Dat geeft je ook de flexibiliteit om klein te beginnen en modulair te groeien met bijv. accu capaciteit.
Zo ben ik bijv. begonnen met 7kWh, dat heb ik vrij snel geupgrade naar 14kWh en dat gaat in de loop van dit jaar weer verder geupgrade worden.

Met einde salderen moet je met name kijken wat je buiten de zonne-uren kan verbruiken

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 07-04-2026 14:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat voor hoofdzekeringen/aansluiting heb je en waar is de boel op afgezekerd? Een 9kW kachel, 11kW warmtepomp voor het zwembad, ik vermoed een warmtepomp voor de "gewone" verwarming, laadpaal en elektrisch koken? Je meterkast is hierop bemeten?

Selectiviteit is niet verplicht, maar met dermate veel verbruikers (terugleveren is in deze ook "verbruik", alles telt bij elkaar op aan lopende stromen) is een goed ingedeelde meterkast wel zo praktisch en veilig.

[ Voor 75% gewijzigd door pagani op 07-04-2026 14:08 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Persoonlijk zou ik de thuisbatterij overslaan en rustig afwachten tot je een permanente batterij kunt installeren als dat je uiteindelijke doel is.

De thuisbatterij is zoals @pagani al aangeeft beperkt op 800W laden/ontladen voor alle batterijen tezamen. Enkel als je ze op een eigen groep zet mag je hoger gaan. Bij HomeWizard (waar ik ervaring mee heb) moet je dat speciaal in de app aangeven en zul je dat na elke stroomstoring (bewust) opnieuw moeten doen.

Maar stel dat je 4 HW batterijen neerzet (2,7 kWh per batterij, dus je komt ongeveer aan de 10 kWh) dan begint de afschrijving al te lopen. En ik weet niet wat de restwaarde is van een batterij na 2 jaar en ca. 600 laadcycli, maar ik vermoed dat je die investering er niet snel uit haalt.

Mocht je het toch overwegen, dan is het jammer dat je geen uur-data hebt. Want dan kun je uitrekenen hoeveel stroom je 's nachts (tussen zonsondergang en zonsopkomst) gemiddeld van het net hebt getrokken. En dat geeft een redelijke indicatie wat er nodig is om de nacht te overbruggen. Neem je een zwaardere batterij, dan krijg je die tussen twee zonnige dagen nooit leeg.

Voor nu zou ik de meterstanden eens goed in de gaten houden; vanaf het moment dat de zonnepanelen uitschakelen totdat ze weer inschakelen. Dat is wel een beetje hoefijzer gooien want de nachten in de winter zijn langer dan in de zomer; maar het geeft een idee.

Maar ik zou in jouw situatie een P1 meter en per PV-groep een kWh meter kopen van hetzelfde merk zodat alle data netjes in dezelfde app/portal terug te vinden is. Bijvoorbeeld die van HomeWizard. Die lekker laten meten / data verzamelen totdat je klaar bent om de permanente batterij aan te schaffen. Je hebt dan tenminste data waar je iets mee kunt om een redelijke voorspelling te maken. OF ik zou gewoon wachten en doen wat @revolution-nl aangeeft, klein beginnen en langzaam opschalen.

En mocht je Home Assistant hebben, dan heb kun je daar ook prima inzichten uithalen en zelfs een batterij-simulator mee laten lopen. Neem bijvoorbeeld deze chart van een random dag. Je ziet hier heel mooi dat ik 3,2 kWh aan het net heb geleverd en dan weer 2,4 eruit heb gehaald. Dus ik zou een extra 2,7kWh batterij kunnen toevoegen om meer naar nul op de meter te gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap_nTZe8Z3_BOYAtXARj21VyUrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SgTJjYeLJXV5GNsUiS8q2KcS.png?f=fotoalbum_large Al vertekent het wel een beetje, die chart houdt natuurlijk geen rekening met de maximale laad/ontlaadvermogen. Dus als ik 3 kW opwek en ik kan met die extra batterij erbij maar 1,6 kW laden dan gaat er toch echt 1,4 kW naar het net toe. Hoe groot die batterij ook is.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

paQ

En verkijk je niet op de verliezen die je hebt met die kleine PiB's.
Volgens mij is RTE 74-76 zowat de norm in het HW topic.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.