Verhuurder rekent normale slijtage af op borg?

Pagina: 1
Acties:

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:00
Context: Mijn vriendin en ik huren een gestoffeerd jaren 30 appartement, waar we eind april uitgaan. Over de jaren heen (m'n vriendin woont er al bijna 5 jaar) zijn een aantal van de PVC vloerdelen doorgezakt op de zwakke punten (de randen). Dit is ooit aan de huisbaas gemeld, maar hij heeft er geen actieve herinnering meer aan. Zijn whatsapp staat ook op auto-delete, dus dit kunnen we niet meer bewijzen.

Anyway, de verhuurder eist dat de vloer in 'oorspronkelijke staat' wordt opgeleverd en wil dit verrekenen met de borg, terwijl wij aanvoeren dat dit reguliere slijtage is door de staat van de ondervloer. Hij doet ons nog wel het "vriendelijke" aanbod om het te fixen met het pakket extra vloerdelen (wat hij - met een aantal andere spullen - nooit heeft meegenomen toen hij zelf een ander plekje betrok). Het fixen van de vloerdelen betekent eigenlijk dat de hele vloer eruit moet, ergo, echt een rotklus. Ik heb op een vriendelijke doch directe manier aan hem verteld dat ik niet van plan ben om dit te gaan doen

Hieronder ter referentie de chat met de verhuurder:

Verhuurder: Willen jullie eraan denken om alle muren weer netjes te maken bij de oplevering? Dus gaten vullen etc. Ik heb nog een pak pvc laminaat in de kast staan waarmee de kapotte vloerdelen vervangen kunnen worden.

Wij: Gaten gaan we vullen! Even voor de zekerheid, de vloer zal jij doen toch? We laten de planken uiteraard staan.

Verhuurder: Ik kan de vloer ook zelf laten doen, maar ik weet niet wat dat gaat kosten en ik zal dat van de borg moeten inhouden. Ik wil jullie de optie geven het zelf te doen aangezien ik de planken daar nog heb liggen. Lijkt me een heel schappelijk voorstel. Ander moet ik de reparatie namelijk uitbesteden en dat verrekenen met de borg.

Wij: De schade aan de vloer, zowel de planken die uit elkaar liggen als de breuken door het doorzakken van de ondervloer, is weliswaar tijdens onze huurperiode ontstaan, maar betreft naar ons idee reguliere slijtage en is geen gevolg van onzorgvuldig gebruik. De kieren komen door de manier waarop de vloer gelegd is. De breuken door een niet goed geëgaliseerde ondervloer. Daarom waren wij in de veronderstelling dat dit onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder zou vallen. Snap je onze kant?

Verhuurder: de vloer is destijds gelegd met bijbehorende ondervloer. Ik heb er zelf een aantal jaren gewoond zonder enige schade. Ik heb nooit een melding gehad over schade aan de vloer dus was ik ook nogal geschrokken van wat ik aantrof. Zoals je weet dient het appartement weer in oorspronkelijke staat te worden opgeleverd (zie huurcontract). Gelukkig heb ik nog een pak vloerdelen liggen en geef ik jullie de optie om het voor jullie kosteloos op te lossen. Lijkt me een heel schappelijk voorstel.

Wij: Misschien makkelijker om even te bellen?
(ik heb die avond 2 keer geprobeerd om te bellen, daarna het volgende bericht geschreven)

wij: Ik wilde onze kant van het verhaal graag verder verduidelijken, omdat wij de verantwoordelijkheid voor deze ontstane schade niet erkennen. Allereerst is de staat van de vloer in het verleden al eens eerder gemeld. We begrijpen dat je schrok toen je het zag, maar de werking van de vloer is iets wat al langere tijd speelt. Toen wij hier kwamen wonen, viel ons direct al op dat de vloer op meerdere plekken oneffen is. Een ondervloer voorkomt helaas niet dat de vloer over tijd gaat werken als de basis eronder niet volledig vlak is. Doordat de vloer niet egaal ligt, ontstaat er bij normaal eroverheen lopen spanning op de planken. Het is niet gek dat de vloer na ruim 4,5 jaar op de naden gaat wijken of scheuren door de buiging. Wij zijn bovendien altijd zuinig op de woning geweest. Er is dan ook geen sprake van onzorgvuldig of abnormaal gebruik.

Wat betreft het huurcontract: in het Nederlandse huurrecht wordt met opleveren in de ‘oorspronkelijke staat’ altijd bedoeld: de oorspronkelijke staat minus reguliere slijtage en veroudering. Schade die ontstaat door de structurele ligging van de vloer en normaal gebruik over een periode van 4,5+ jaar, valt onder normale slijtage en het verhuurdersrisico. Gezien het bovenstaande valt deze kwestie wat ons betreft dan ook niet onder onze herstelplicht.

Na dit bericht heb ik niks meer gehoord en we zijn nu een week verder. Ik heb het idee dat we in principe alles gezegd hebben wat er te zeggen valt. Dat hij z'n kop in het zand steekt geeft me een erg onprettig gevoel, want we zijn volgens mij niet onredelijk. Ik snap dat hij uit zijn perspectief als huisbaas zoveel mogelijk bij ons wil neerleggen, maar volgens mij heeft hij geen poot om op te staan.

In het verleden is hij ook vrij laks geweest maar dat heb ik wel door de vingers gezien: De keukenkast met oven, zat niet vast aan de muur, met een bijna ongeval tot gevolg toen wat lades openstonden en het ding omviel. Dit heb ik door de vingers gezien omdat hij zo nonchalant reageerde dat ik er niet meer moeite in wilde stoppen. Dit is natuurlijk niet relevant voor deze kwestie, maar het geeft aan op wat voor niveau de huisbaas opereert.

Wat voor verdere stappen zou ik kunnen nemen om mijn recht te onderbouwen? Een rechtzaak heb ik geen zin in en tijd voor, dus als het daar toe komt, zullen we het wss wel gewoon fixen helaas, tenzij ik heel duidelijk zwart op wit kan zeggen dat hij dit niet kan maken. Kan ik wat met de huurcommissie zonder een hele procedure aan te spannen?

Hieronder ook wat referentie materiaal om de schade in beeld te brengen. De spleten tussen de vloerdelen zijn al eerder gefikst, 2 jaar geleden, maar bljven terugkomen. Hier ook een link met wat videos, waarin je kunt zien dat ik de vloerdelen makkelijk kan induwen, dit suggureert dat de ondervloer niet stevig genoeg is en/of de ondergrond niet egaal is: videos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9-hw9cLv8AunMgBr-ZEoWItung=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLGume6pKhPZ8td2OZtqphzt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYvNwtd1rcH1IH3Paz1oT6za7L8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdNhi0yj78ig4YkkRS9G4Ku6.jpg?f=fotoalbum_large

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:41
Beetje standaard vraag: heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering?

Edit:
Je hebt het over PVC vloer, maar dit is toch gewoon laminaat?
PVC zou sowieso eerder buigen dan echt zo breken.

[ Voor 46% gewijzigd door brambo123 op 08-04-2026 12:16 ]

• evanraalte
Hey @brambo123 , nee helaas niet, maar ik wil het ook niet zo ver laten komen, dus zocht met name naar meer bewijs om onze stelling te kunnen onderbouwen.

En nee, het is een PVC klikvloer (ik wist ook niet dat het bestond) : https://www.lab21.nl/pvc-vloeren/wtech/

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

G7B

Ik heb de borg gewoon ingehouden van de laatste maanden huur. Dan hou je het geld zelf en is het aan hem om het bij jou op te halen met een goed verhaal

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:04
G7B schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:05:
Ik heb de borg gewoon ingehouden van de laatste maanden huur. Dan hou je het geld zelf en is het aan hem om het bij jou op te halen met een goed verhaal
Ja dat mag dus even niet.
Zou ik TS dus ook verre van aanraden.
Misschien kun je nog iets voor elkaar krijgen bij huurcomissie oid. Maar in alle eerlijkheid. De planken zijn er, hoeveel werk is het om ze te vervangen? en hoeveel moeite wil je doen om de volledige borg terug te krijgen bij niet vervangen? kortom welk gevecht kost je meer dan het op kan leveren?

https://www.nn.nl/Inspiratie/Borg-verrekenen-met-huur.htm

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-04 20:17
squashedraven schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:11:
[...]

Misschien kun je nog iets voor elkaar krijgen bij huurcomissie oid. Maar in alle eerlijkheid. De planken zijn er, hoeveel werk is het om ze te vervangen? en hoeveel moeite wil je doen om de volledige borg terug te krijgen bij niet vervangen? kortom welk gevecht kost je meer dan het op kan leveren?

Kan prima, er ontstaat enkel een betalingsachterstand. Hiervoor ga je niet de gevangenis in ofzo. Het mag dus wel.

• squashedraven
VrolijkeFrans!1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:29:
[...]

Kan prima, er ontstaat enkel een betalingsachterstand. Hiervoor ga je niet de gevangenis in ofzo. Het mag dus wel.
De gevangenis in moeten of niet noem ik nu niet echt graadmeters voor iets mogen doen...
bij een betalingsachterstand kan de betaling alsnog gevorderd worden, dit kan ook via deurwaarders etc. uiteindelijk waardoor je nog extra moet dokken.
Kortom het mag niet

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:18
evanraalte schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:57:
Het fixen van de vloerdelen betekent eigenlijk dat de hele vloer eruit moet, ergo, echt een rotklus.
Ik zou het zelf oplossen door enkel de beschadigde vloerdelen eruit te halen en de nieuwe er in verlijmen, zie bv YouTube: Hoe vervang je een beschadigde Invictus click plank

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
squashedraven schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:11:
[...]

Als de planken op een ongunstig stuk liggen (midden van een gang met aan 2 kanten deuren) dan kost dit je bijna een halve tot hele dag omdat je er niet zomaar 1 ergens in weet te duwen.. of hem moet een kliksysteen zijn waar je ze met een hamer er wel ff inlegt. :*)

p.s. wie draagt hierna de verantwoording voor de nieuw gelegde vloer. volgende huurder zal zeggen: dit is kut gelegd, en huisbaas komt alsnog bij jou uit omdat jij er aan hebt lopen hannessen :>

@evanraalte heeft de huurder 'bewijs' dat de vloer niet altijd al zo is geweest (dus heel) want wie eist bewijst. dus laat hem maar zien dat de vloer er altijd strak heeft ingezeten >:)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• squashedraven
epicfailguy23 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:40:
[...]

Als de planken op een ongunstig stuk liggen (midden van een gang met aan 2 kanten deuren) dan kost dit je bijna een halve tot hele dag omdat je er niet zomaar 1 ergens in weet te duwen.. of hem moet een kliksysteen zijn waar je ze met een hamer er wel ff inlegt. :*)

p.s. wie draagt hierna de verantwoording voor de nieuw gelegde vloer. volgende huurder zal zeggen: dit is kut gelegd, en huisbaas komt alsnog bij jou uit omdat jij er aan hebt lopen hannessen :>

@evanraalte heeft de huurder 'bewijs' dat de vloer niet altijd al zo is geweest (dus heel) want wie eist bewijst. dus laat hem maar zien dat de vloer er altijd strak heeft ingezeten >:)
Als je ze er met de hamer niet in krijgt is je hamer te klein :+ .

En puur op gevoelsbasis lijkt de verantwoording te liggen bij de verhuurder als er met een volgende huurder wat mis is. Er wordt volgens mij altijd iets ondertekend bij de finale inspectie oid (was bij mij wel zo) waarna terugbetaling borg volgt.

en als de vloer er goed in lag bij het betrekken van de woning en nu dus niet meer is het wel echt aan de huurder om te bewijzen dat de vloer ondeugdelijk gelegd is. (en zoals 1 van mijn vragen hoeveel moeite wil je daar in steken)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

squashedraven schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:43:
[...]

en als de vloer er goed in lag bij het betrekken van de woning en nu dus niet meer is het wel echt aan de huurder om te bewijzen dat de vloer ondeugdelijk gelegd is. (en zoals 1 van mijn vragen hoeveel moeite wil je daar in steken)
Dit zeg je nu alsof dit volledig logisch is. Maar waar baseer je dat op ? Mijn insziens mag de verhuurder eerst bewijzen dat het geen normale slijtage is (al dan niet van omdat de vloer niet goed gelegd is)

Overigens was ik bij het opleveren van mijn huurhuis verplicht de gehele (onder)vloer te verwijderen en afvoeren. Voor zover ik kon checken kon ik daar verder ook niks tegen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 08-04-2026 15:51 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-04 18:09

Fe2O3

Ja das roest

Een klikvloer, pvc of laminaat, hoort niet zo te breken binnen de 5 jaar. Dit is geen slijtage, dit is of verkeerd gelegd, of veeeeel te zwar belast, of gesloopt.

Dum de dum

• brambo123
Sowieso niet zelf met de vloer aan de gang.
Als jij de vloer repareert komt die over paar jaar bij jou aanzetten dat de vloer stuk is en dat het komt omdat jij de vloer niet goed hebt gelegd.

Vraag simpelweg eens na hoe oud de vloer daadwerkelijk is en hoeveel garantie er op zat.
Meest goedkope bouwmarkt vloer heeft al 5 jaar garantie, maar gaat al heel snel naar 7 of 10 jaar.
Als die nog ik garantie zit kan die gewoon garantie claimen, komt er waarschijnlijk iemand langs om alles te checken en heb je meteen zwart op wit wat de oorzaak is.
Is er geen garantie meer dan is de vloer dus al afgeschreven en heeft die dus geen waarde meer.

• VrolijkeFrans!1
squashedraven schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:33:
[...]

De gevangenis in moeten of niet noem ik nu niet echt graadmeters voor iets mogen doen...
bij een betalingsachterstand kan de betaling alsnog gevorderd worden, dit kan ook via deurwaarders etc. uiteindelijk waardoor je nog extra moet dokken.
Kortom het mag niet
De verhuurder mag ook niet onterecht borg inhouden, maar doet het toch. Waarom val je daar niet over? Ik vind het nogal hypocriet.

• evanraalte
Onze laatste huur is al betaald, en sowieso wil ik niet die kant op gaan

Er zijn wel foto's gemaakt toen m'n vriendin er kwam wonen. Toen zag de vloer er nog normaal uit, dus dat klopt. Echter hebben we echt niks geks met die vloer gedaan, we lopen notabene altijd op sokken door het huis. Gezien ik de plank kan indrukken (zie filmpje) lijkt het mij erop, dat de ondervloer niet voldoende steun biedt voor deplanken en/of de vloer daaronder gewoon krom is. de cracks die we zien zitten op het "klik" deel van het pvc, dus duidelijk een zwakke plek.

Ik vraag me af hoe het verekenen van de borg werkt. Moet ik bewijzen dat het normale slijtage is, of moet hij bewijzen dat het toegebrachte schade is? Hij bezit de borg, dus het voelt alsof hij "leverage" heeft in de situatie

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Om hoeveel planken gaat het? Je kan prima 1 losse plank vervangen door middel van het wegsnijden van de meskant. Je moet die ene plank dan wel vastlijmen of met vloerbedekkingtape vast zetten. Is gewoon een duurzame oplossing en is in een relatief korte tijd te fixen. Jij blij en verhuurder blij.

• squashedraven
VrolijkeFrans!1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:16:
[...]

De verhuurder mag ook niet onterecht borg inhouden, maar doet het toch. Waarom val je daar niet over? Ik vind het nogal hypocriet.
De vloer is kapot, dat is reden om borg in te houden, de discussie wie daar verantwoordelijk voor is staat daar los van gezien het geen normale slijtage lijkt

• VrolijkeFrans!1
evanraalte schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:22:
Ik vraag me af hoe het verekenen van de borg werkt. Moet ik bewijzen dat het normale slijtage is, of moet hij bewijzen dat het toegebrachte schade is? Hij bezit de borg, dus het voelt alsof hij "leverage" heeft in de situatie
De verhuurder moet aantonen dat het komt door niet normaal gebruik, maar ook dat de vloer nog van waarde is en dus niet eigenlijk al afgeschreven is.

Dus facturen van de aanschaf/installatie in combinatie met bewijs dat jij bijvoorbeeld met een hamer er op hebt lopen rammen. ;)

• VrolijkeFrans!1
squashedraven schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:54:
[...]
De vloer is kapot, dat is reden om borg in te houden, de discussie wie daar verantwoordelijk voor is staat daar los van gezien het geen normale slijtage lijkt
Dat moet de verhuuder dus aantonen. Enkel roepen dat het daar door komt is niet voldoende als je bij de huurcommissie of rechter staat.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

Wie eist bewijst. In dit geval ben jij aan zet lijkt me, gezien het duidelijk schade is en niet onder normale slijtage valt. Dan is het aan jou om te bewijzen dat de vloer ondeugdelijk gelegd is. Naar de filmpjes kijkende zou ik zeggen dat het inderdaad door ondeugdelijk leggen komt, een vloer hoort niet zo te bewegen. Hoe je dat voldoende hard kunt maken lijkt me lastig.

Het feit dat de verhuurder niet meer reageert of opneemt helpt niet in zijn voordeel. Wellicht kun je er nog een bericht achteraan doen in de trend van "hey, op datum X en Y heb ik proberen te bellen om de kapotte vloer te bespreken, maar niets van je gehoord, ook niet na mijn laatste bericht. Dan gaan we er va n uit dat je ons punt inziet dat de vloer ondeugdelijk gelegd is."

Reageert hij daar ook niet tijdig op, lijkt me dat je vrij sterk staat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:36
Het lijkt er op dat de vloer inderdaad niet ideaal is gelegd maar ik kan mij goed voorstellen dat de verhuurder geschrokken is van hetgeen hij heeft gezien.

Dit is toch ook niet iets wat van de één op andere dag is gebeurd? Je geeft aan dat de schade aan de vloer gemeld is. Maar is er dan toen helemaal geen reactie gekomen? Uit je bericht maak ik op dat de verhuurder zegt nooit een melding van deze schade te hebben gehad.

Hebben jullie het toen voor het gemak dan ook maar op zn beloop gelaten en niet meer gereageerd? Iets wat de verhuurder nu zelf ook doet door niet meer te reageren? Jullie hebben zelf de schade ook erger zien worden in de loop van de tijd, waarom toen niet alsnog even de telefoon gepakt bij het uitblijven van een reactie?

Persoonlijk zou ik er destijds iets meer achteraan gegaan zijn puur om dit soort gelazer achteraf te voorkomen. Eerlijk is eerlijk de vloer ziet er natuurlijk niet uit op deze manier. Dit is in elk geval geen gewone slijtage.

Op zich is het vervangen nou ook weer niet een wereldklus. Als hij schriftelijk bevestigd dat jij daarna niet verantwoordelijk bent voor het opnieuw ontstaan van de schade kan je overwegen om dit te doen. Zeker gezien je aangeeft er niet teveel werk van te willen maken.

Of je doet het niet en gooit het op verkeerd gelegd. Dan weet je in elk geval wel zeker dat er nog een nasleep volgt.

Voor beide opties valt wat te zeggen en ik denk dat je je vooral moet afvragen of je die tijd en frustratie er in wilt steken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:40:
[...]

Dat bewijs heeft hij zelf naar de verhuurder gestuurd.
De schade aan de vloer, zowel de planken die uit elkaar liggen als de breuken door het doorzakken van de ondervloer, is weliswaar tijdens onze huurperiode ontstaan

• brambo123
evanraalte schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:11:
[...]

En nee, het is een PVC klikvloer (ik wist ook niet dat het bestond) : https://www.lab21.nl/pvc-vloeren/wtech/
Door de houtkleur aan de binnenkant leek het meer laminaat, simpelere klik-pvc is simpelweg grijs/zwart van binnen.
Zoals de link aangeeft 10 tot 20 jaar garantie op zulke vloeren.
Lekker de verhuurder het met de leverancier laten uitzoeken.

• evanraalte
nav de reacties, besloten dat we de vloer gaan fixen, mits we verder geen verantwoordelijkheid dragen voor toekomstige schade. Huisbaas is hiermee akkoord. De grootste drijfveer was het gebrek aan zin in de welles/nietes discussie te blijven voeren. We hadden destijds vaker moeten melden dat dit een probleem was. Gelukkig gaan we nu naar een koophuis, dus hopelijk van dit soort gezeur af :)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

evanraalte schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:02:
nav de reacties, besloten dat we de vloer gaan fixen, mits we verder geen verantwoordelijkheid dragen voor toekomstige schade. Huisbaas is hiermee akkoord. De grootste drijfveer was het gebrek aan zin in de welles/nietes discussie te blijven voeren. We hadden destijds vaker moeten melden dat dit een probleem was. Gelukkig gaan we nu naar een koophuis, dus hopelijk van dit soort gezeur af :)
Haha, in een koophuis mag je het altijd zelf fixen en betalen ;)

Ik denk dat je gelijk had, en had kunnen krijgen, maar snap heel goed dat dit er 1 is van 'pick your battles'.

• evanraalte
Ojjorz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:58:
[...]

Haha, in een koophuis mag je het altijd zelf fixen en betalen ;)

Ik denk dat je gelijk had, en had kunnen krijgen, maar snap heel goed dat dit er 1 is van 'pick your battles'.
In m'n koophuis ga ik m'n best doen om dingen fatsoenlijk in elkaar te klussen :)

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:13
Heb je hier tussendoor ook geen melding van gemaakt bij de verhuurder? Persoonlijk zou ik niet op / met een kapotte vloer willen leven en wonen. Dit moet je toch ook wel gemerkt hebben dat het eens kapot is gegaan?

Ik verhuur zelf ook panden maar als ik het zo zonder verder bericht moest opleveren zou ik daar ook wel iets van vinden.
Pagina: 1