Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.
Je legt zo'n ding in de auto, die zuigt het vocht op uit de auto en raakt verzadigd. Het regent een paar dagen en er komt weer nieuw vocht, dat kan dan uiteraard niet opgenomen worden. Zonder een "reset" (ergens binnen drogen of, zoals met vochtvreters, het bakje legen) lijkt het mij een zeer tijdelijk werkende oplossing. Zou me niks verbazen als je op natte dagen dagelijks moet wisselen met een droge.mtsberk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:30:
Ik kwam laatst weer die vochtabsorberende pads tegen. Ze liggen regelmatig bij winkels als Action en Lidl, dus blijkbaar is er wel vraag naar.
Een paar jaar geleden heb ik er zelf ook eentje gekocht en in mijn auto gelegd, vooral om condensvorming tegen te gaan in de winter. Destijds heb ik me er een beetje in verdiept en kwam ik erachter dat die pads meestal gevuld zijn met hygroscopische korrels (zoals calciumchloride) die vocht uit de lucht aantrekken en vasthouden. In theorie zouden ze dus wel degelijk moeten werken, zeker in kleine, afgesloten ruimtes.
In de praktijk merkte ik er toen alleen weinig van. Mijn ramen bleven gewoon beslaan en ik had niet echt het idee dat er veel vocht werd opgenomen. Mogelijk ligt dat aan de hoeveelheid vocht in een auto, ventilatie, of simpelweg dat zo’n pad te klein is om echt effect te hebben in die situatie.
Als ik een beetje naar de werking kijk moet je deze dus ook steeds laten drogen ergens. Dan moet je dat uiteraard niet vergeten en de vraag is hoe vaak je dit moet doen.
Nu zie ik ze weer liggen bij de Lidl en vraag ik me opnieuw af hoe effectief ze eigenlijk zijn. Op sommige verpakkingen wordt aangegeven dat je ze ook kunt gebruiken in bijvoorbeeld kledingkasten.
Ik twijfel eerlijk gezegd of dit echt goed werkt en vraag me daarnaast af of er nog kwaliteitsverschil zit tussen de verschillende merken.
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen....misschien heb ik het destijds verkeerd gebruikt of zijn er inmiddels betere varianten op de markt.
[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 07-04-2026 10:38 ]
Ik heb er een in de auto liggen (van de ANWB) en merk een positief verschil met voorheen.
Maar zoals hierboven aangegeven moet je ze ook af en toe weer resetten (ik leg de zak zelf een dagje naast de verwarming) zodat het vocht weer uit de zak kan verdampen. Een auto is verre van dampdicht, dus het effect is ook sterk afhankelijk van het weer.
In de handleiding stond dat de zak ook in de magnetron zou kunnen om te kunnen resetten, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Maar zoals hierboven aangegeven moet je ze ook af en toe weer resetten (ik leg de zak zelf een dagje naast de verwarming) zodat het vocht weer uit de zak kan verdampen. Een auto is verre van dampdicht, dus het effect is ook sterk afhankelijk van het weer.
In de handleiding stond dat de zak ook in de magnetron zou kunnen om te kunnen resetten, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Ik heb een vochtvreter (zo'n bakje met van die korrels bovenin) in mijn tweede auto liggen. Deze staat soms langere tijden stil en in de winter heb ik regelmatig dat ik na het weer ingebruiknemen dan wat regenbuien binnen in de auto heb.
Sinds ik die vochtvreter er in heb liggen (nog maar een tweetal maanden) merk ik dat de regenbuien minder zijn, maar ik zie ook dat ik wat meer vochtverschijnselen op andere plekken zie. Ik krijg het vermoeden dat die vochtvreter de vochthuishouding zodanig verstoord dat ik nu sneller groei van andere verschijnselen krijg. Het lijkt zo te zijn dat met een licht vochtige atmosfeer er een ideale bodem is voor schimmelgroei, maar als het gewoon flink vochtig is dan gebeurd dat niet. Dat heb je natuurlijk niet als je je auto meer gebruikt, dus het is ook mijn specifieke gebruikspatroon waardoor ik tegen dit soort zaken oploop.
Sinds ik die vochtvreter er in heb liggen (nog maar een tweetal maanden) merk ik dat de regenbuien minder zijn, maar ik zie ook dat ik wat meer vochtverschijnselen op andere plekken zie. Ik krijg het vermoeden dat die vochtvreter de vochthuishouding zodanig verstoord dat ik nu sneller groei van andere verschijnselen krijg. Het lijkt zo te zijn dat met een licht vochtige atmosfeer er een ideale bodem is voor schimmelgroei, maar als het gewoon flink vochtig is dan gebeurd dat niet. Dat heb je natuurlijk niet als je je auto meer gebruikt, dus het is ook mijn specifieke gebruikspatroon waardoor ik tegen dit soort zaken oploop.
Kijk ook eens naar de specificaties. Veel van dat spul werkt alleen boven een bepaalde temperatuur, bijvoorbeeld niets onder 5 graden en langzaam oplopend tot maximaal boven 20 graden.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik heb zo'n zakje in de auto die je af en toe in de magnetron moet doen om 'm weer "op te laden". Het is geen wondermiddel, als het zeiknat en koud is heb je alsnog wel wat beslagen ramen maar het is veel minder dan ik er voor had. Dus het doet wel iets. De rest is zo weg als je de blazers aanzet. Je moet wel echt op tijd het ding weer "opladen".
I have stability. The ability to stab.
Pagina: 1