Gasdetector, (on)zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
Dus, klein gaslek in huis, komt zo een monteur voor langs. Maar voor de toekomst: is een gasdetector zoals deze een zinnige om te hebben?

Ik ken niemand die zo iets heeft. Zijn ze gevoelig genoeg als early warning system, of is je huis al afgebrand voor zo iets aanslaat? Iemand hier die er iets over kan zeggen?

Alle reacties

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik neem aan dat je al buiten staat te wachten?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:44
Hoe ben je nu achter het gaslek gekomen?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vanaalten schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:33:
Dus, klein gaslek in huis, komt zo een monteur voor langs. Maar voor de toekomst: is een gasdetector zoals deze een zinnige om te hebben?

Ik ken niemand die zo iets heeft. Zijn ze gevoelig genoeg als early warning system, of is je huis al afgebrand voor zo iets aanslaat? Iemand hier die er iets over kan zeggen?
hhhmmmm....goede vraag.

Ik weet dat aan het geurloze aardgas een geurstof wordt toegevoegd (Tetrahydrothiofeen).

Voor wat ik begreep ruik je dat extreem snel om je tijd te geven maatregelen te nemen. Een en ander afhankelijk natuurlijk van de grootte van het lek. Het wordt ook anders als je in Dromenland bent.

Maar ik heb zojuist 6 brandmelder en 3 CO-melders in huis gehangen en ik ga overwegen om toch even 2 van deze gasmelders op te hangen. 1 in de keuken (aansluiting kookplaat) en 1 in de meterkast (gasleiding).

Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen hier.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Maar waar hang je dat dan? Bij je gasmeter? Bij je kooktoestel? Bij je cv ketel? Bij de sfeerhaard? en wat men nog meer op gas heeft. Of heb je er dan 4 in huis?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:59
Ben ook wel benieuwd hoe snel die aan slaat. Ik heb een afgesloten gasleiding in de keuken (op een ook heel onhandige plek.. je kan er wel bij, maar moet er wel ontzettend veel moeite voor doen). Als die ooit een klein beetje gaat lekken zou ik het wel snel willen weten, maar ben bang dat zo'n ding dat pas opmerkt als ik het zelf ook al ruik.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-04 15:18
Dit soort apparaatjes heb ik zelf niet in huis, maar we gebruiken iets vergelijkbaars wel voor de caravan. Die hang je inderdaad bij locaties waar je gas verbruikt. Daar is de kans op lekken het grootst (al kan het natuurlijk overal gaan lekken). Er zat na jaren een lek tussen de slang en het fornuis en dat werd opgemerkt door dat ding. Hoe goed ze verder zijn is mij niet duidelijk, maar wij waren er blij mee.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

No Hands schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:58:
Maar waar hang je dat dan? Bij je gasmeter? Bij je kooktoestel? Bij je cv ketel? Bij de sfeerhaard? en wat men nog meer op gas heeft. Of heb je er dan 4 in huis?
tsja......niet aan de buitenmuur in elk geval :+

Maar je roept nog wel een goede.......de CV.....dus ik kom op 3.

Keuken (kookplaat)
Meterkast (gas-entree)
Zolder (CV-Ketel)

Maar goed..ik snap je vraag....maar wat is verder je mening hierover? Niet zozeer dus wáár maar meer het uberhaupt overwegen van zulke melders? :)

• No Hands
Fraggert schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:26:
[...]

tsja......niet aan de buitenmuur in elk geval :+

Maar je roept nog wel een goede.......de CV.....dus ik kom op 3.

Keuken (kookplaat)
Meterkast (gas-entree)
Zolder (CV-Ketel)

Maar goed..ik snap je vraag....maar wat is verder je mening hierover? Niet zozeer dus wáár maar meer het uberhaupt overwegen van zulke melders? :)
Ik heb al een tijdje een huis zonder gas maar toen ik nog wel gas in huis had heb ik nooit nagedacht over gaslekken. De slang naar je fornuis die heeft een houdbaarheidsdatum dus die vervang je om de zoveel tijd. Gas ruikt nogal sterk en ik heb een prima neus, dus ik ga er vanuit dat ik het wel zou ruiken als er wat lekt.
De gasmeter zie je niet zo vaak natuurlijk maar ook daar is het zo dat het nogal sterk ruikt dus dat ik dat vast zou ruiken als ik langs de meterkast loop. De vraag is, hoeveel moet het lekken voordat het gevaarlijk is? Als het zo weinig lekt dat je het ook niet ruikt, is er dan gevaar?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:51

Rmg

EN50194-1: 2009 schrijft voor alarmdrempel bij 3% - 10% van de onderste explosiegrens (LEL).

Bij 100% lel is er explosiegevaar.

Alarm bij 6% LEL is een de gangbare limiet voor gas melders.

0,5% tot 1% LEL ruik je al.

Dus ja, heeft het nut? in sommige gevallen, met een klein gaslek waar je om de week denkt van "heh ruik ik gas?"

Dan zal ie niet afgaan, je komt nooit in de buurt van die 6% LEL.

Ideaal is het voor de spontane lekken, waar je niet in dezelfde ruimte bent of ligt te slapen. Zoals een caravan met gasfles.
De slang naar je fornuis die heeft een houdbaarheidsdatum dus die vervang je om de zoveel tijd.
_O- _O- _O-

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 07-04-2026 09:45 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:49
De geurstof die ze bij gas hebben toegevoegd is zo sterk, dat merk je gewoon. Bij LPG hetzelfde verhaal, ruik je ook goed. Ik heb bij een vorige auto een keer een lekke vulslang gehad, die stank zodra je de slang aansluit en de klep opengaat is niet te harden, en dan sta je buiten...
Maar behalve bij de verbruikstoestellen kan de leiding in de kruipruimte ook doorroesten.

@No Hands Gasslang vervangen... hoe lang gaat zo'n ding mee? 10 jaar toch? Ik had 2 jaar terug een kapotte brander op de gaskookplaat, heb toen een vervanger van Marktplaats gevist. De gasslang op het vervangende toestel was 25 jaar oud, mijn eigen slang 20 jaar. Voor de zekerheid toch maar een nieuwe slang geplaatst, maar als de kookplaat niet kapot gegaan was had die slang er nu nog gezeten.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

No Hands schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:38:
[...]

Ik heb al een tijdje een huis zonder gas maar toen ik nog wel gas in huis had heb ik nooit nagedacht over gaslekken. De slang naar je fornuis die heeft een houdbaarheidsdatum dus die vervang je om de zoveel tijd. Gas ruikt nogal sterk en ik heb een prima neus, dus ik ga er vanuit dat ik het wel zou ruiken als er wat lekt.
De gasmeter zie je niet zo vaak natuurlijk maar ook daar is het zo dat het nogal sterk ruikt dus dat ik dat vast zou ruiken als ik langs de meterkast loop. De vraag is, hoeveel moet het lekken voordat het gevaarlijk is? Als het zo weinig lekt dat je het ook niet ruikt, is er dan gevaar?
Ik heb wel (nog) gas en ik moet zeggen dat ik een nieuwe gasslang heb geplaatst toen de kookplaat stuk ging en ik 'm verving voor een nieuwe.

Het ligt aan mij dat ik dat niet scherp heb, en misschien ben jij wel zo trouw maar ik kan me niet heugen dat ik dat eerder heb gedaan. Benieuwd wie hier de gasslang nog meer als terugkerende afspraak in de Outlook-agenda heeft staan.

Verder snap ik al je kritieken wel.....maar je gaat er vanuit dat je thuis bent en je direct kunt acteren voordat er direct "gevaar" is.

Wat als je thuiskomt en dat gaslek is al een aantal uren aan het lekken. Ik kom via de achterdeur binnen en sta niet direct bij de meterkast aan de voorkant in de buurt.
Dan hoor ik toch liever dat ding gillen en mij attenderen.

Maar goed....die 3 x 5 tientjes heb ik er wel voor over in elk geval.

• No Hands
@Rmg @_JGC_ @Fraggert https://www.handyman.nl/blog/gasslang-vervangen-en-monteren/

Dat is dus alleen voor die oude zwarte, die gele gaan kennelijk eindeloos mee

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 07-04-2026 10:08 ]

• _JGC_
@No Hands Zo'n rubber gasslang staat 5 jaar op na productiedatum. Ik heb ze dus van 20 en 25 jaar oud gezien hier, lekvrij. Ken ook niemand die elke 5 jaar zijn gasslang vervangt. Die gele RVS slangen is maar net wie ze verkoopt, de een zegt 10 jaar, de ander 10-25 en weer een ander zegt dat ze eindeloos meegaan.

Er zouden scheurtjes in komen door uitdroging... nou viste ik de mijne achter de combimagnetron vandaan die onder de kookplaat is ingebouwd, maar na dik 20 jaar geen scheurtjes.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:01

thijsco19

KTM 990 SMT

Zoals @Rmg al zei, je ruikt het al voordat je het met zo'n apparaat kan meten.
Wij, als brandweer, komen geregeld bij een gaslucht melding. We moeten soms best goed zoeken waar het lek zich bevindt, zelfs met een gevoelige meter.

Dus met andere woorden, als je reageert op de geur sta je sneller buiten dan dat je zou reageren op die melder.

En daarbij, de kans dat er spontaan een gaslek ontstaat is klein. Vaak ontstaat een lek na werkzaamheden of de schoonmaak ronde (Waarbij het fornuis verplaatst is en dus de slang bewogen heeft).

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• vanaalten
jeroen3 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:57:
Hoe ben je nu achter het gaslek gekomen?
M'n vrouw stond naast de CV ketel en dacht wat te ruiken. Ik rook niets, maar zekere voor het onzekere genomen en hoofdkraan dichtgedraaid, gelucht en service-bedrijf gebeld.
Die zijn vanochtend gekomen om te meten maar konden geen lekkage vinden, dus hoogstwaarschijnlijk vals alarm.

• vanaalten
@Rmg @thijsco19 Dank voor de goed onderbouwde reacties!
Het is wat teleurstellend dat die meters dus eigenlijk weinig toegevoegde waarde voor regulier thuisgebruik hebben. Vooralsnog neig ik dan ook naar geen meter aan te schaffen en te vertrouwen op m'n eigen neus.

Enige wat nog zou kunnen is kopen om irrationele redenen: als we een veiliger gevoel kopen met zo'n meter kan dat nog een reden zijn.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:44

LankHoar

Langharig tuig

Zo'n meter gaat natuurlijk ook af wanneer je zelf ligt te slapen boven, en je begane grond zich rustig vult met gas. Je staat oo als het nog donker is, loopt naar beneden, en denkt "Goh wat een gekke lucht? Even het licht aan wat zou dat zijn?" en je hyis ontploft door de ontsteking van het licht.

Geen idee of het realistisch is, maar zo heb ik het wel eens gehoord. Zelf heb ik bij de gasmeter en CV ketel een CO melder hangen. Geen idee eigenlijk hoe zich dat verhoudt met elkaar.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• _JGC_
@LankHoar Zoals hierboven wordt gezegd, een lek dat zo groot is dat je huis gevuld wordt tot een gevaarlijke concentratie ontstaat niet zomaar ineens. Ik ken de gevallen ook wel van gevels die uit huizen worden geknald, eentje van dichtbij meegemaakt, maar die personen zetten vaak doelbewust de gaskraan open en gaan in bed liggen wachten tot het voorbij is.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:06

Internet Janny

He does it for free

Neem een kanarie.

Zero compensation

Pagina: 1