Mijn vraag
Ik vermoed dat ik een half defect cpu heb.
Gaat om een AMD Ryzen 7 7800x3d die ik op aliexpress heb gekocht.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Cachy Os en ben in het bios geweest.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het probleem ontstond nadat ik een update had uitgevoerd op cachyos.
Had de packages na gezien wat er allemaal geinstalleerd moest worden.
Leek op het eerste gezicht alles normaal uit te zien.
Totdat ik ineens kernel errors kreeg en een blauw scherm met kernel panic.
Dacht instantie dat het aan het os lag. Dus had een oudere LIVE usb geprobeerd om te gebruiken.
Die bleeft continu hangen na 30 seconden.
Heb toen een recente Live USB gemaakt en daar kwam ik ook niet veel verder mee.
Liep die bekende GRUB regeltjes af om later met een vast gelopen systeem te zitten.
Even wat met google gezocht. Werd gezegd dat het eventueel aan de ssd kon liggen.
Ondanks ik niet verder kwam met de live usb maar wel in het grub keuze menu kon komen heb ik toen de memtest 86+ op gestart.
En daar kwam dit uit:
:strip_exif()/f/image/Yd5lBNcUOsvS3geOVw9u2oK8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks dat hij nou ook in het bios vast loopt na een paar seconden, vermoed ik wat memtest86+ zegt gaande is.
Ik vermoed dat ik een slechte instabiel core 8 op deze cpu heb zitten. (eerder geen problemen mee gehad)
Wil er ook nog even bij vermelden dat het wel 1 keer gelukt was in de bootmanager van cachyos te komen waar je moet inloggen. Leek gewoon even goed te gaat.
Ik wil het probleem uitsluiten door er een 6 core van te maken en 2 op disable te zetten in UEFI.
Alleen mijn vraag is waar vind ik deze core control in het bios van het ASUS TUF Gaming B850m-plus wifi 7
Ik heb al een paar keer gekeken, en paar keer al moeten rebooten. Want kon het niet vinden en toen stond het systeem ineens vast.
Waar vind ik de setting in bios om losse cores te kunnen disablen?
...
Ik vermoed dat ik een half defect cpu heb.
Gaat om een AMD Ryzen 7 7800x3d die ik op aliexpress heb gekocht.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Cachy Os en ben in het bios geweest.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het probleem ontstond nadat ik een update had uitgevoerd op cachyos.
Had de packages na gezien wat er allemaal geinstalleerd moest worden.
Leek op het eerste gezicht alles normaal uit te zien.
Totdat ik ineens kernel errors kreeg en een blauw scherm met kernel panic.
Dacht instantie dat het aan het os lag. Dus had een oudere LIVE usb geprobeerd om te gebruiken.
Die bleeft continu hangen na 30 seconden.
Heb toen een recente Live USB gemaakt en daar kwam ik ook niet veel verder mee.
Liep die bekende GRUB regeltjes af om later met een vast gelopen systeem te zitten.
Even wat met google gezocht. Werd gezegd dat het eventueel aan de ssd kon liggen.
Ondanks ik niet verder kwam met de live usb maar wel in het grub keuze menu kon komen heb ik toen de memtest 86+ op gestart.
En daar kwam dit uit:
:strip_exif()/f/image/Yd5lBNcUOsvS3geOVw9u2oK8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks dat hij nou ook in het bios vast loopt na een paar seconden, vermoed ik wat memtest86+ zegt gaande is.
Ik vermoed dat ik een slechte instabiel core 8 op deze cpu heb zitten. (eerder geen problemen mee gehad)
Wil er ook nog even bij vermelden dat het wel 1 keer gelukt was in de bootmanager van cachyos te komen waar je moet inloggen. Leek gewoon even goed te gaat.
Ik wil het probleem uitsluiten door er een 6 core van te maken en 2 op disable te zetten in UEFI.
Alleen mijn vraag is waar vind ik deze core control in het bios van het ASUS TUF Gaming B850m-plus wifi 7
Ik heb al een paar keer gekeken, en paar keer al moeten rebooten. Want kon het niet vinden en toen stond het systeem ineens vast.
Waar vind ik de setting in bios om losse cores te kunnen disablen?
...
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.