Vloer renovatie met vloerverwarming: beste aanpak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snowfactory
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:04
Wij hebben recent een huis gekocht met een bestaande vloerverwarming van rond 2000, met daarboven een tegelvloer. We willen de tegels laten verwijderen, maar verwachten dat de kans groot is dat daarbij ook de huidige vloerverwarming beschadigd raakt. Daarom overwegen we om het meteen goed aan te pakken en de volledige vloeropbouw toekomstbestendig te maken.

Op dit moment wordt de woning nog verwarmd met een cv-ketel. Die is in 2025 vervangen, dus die hoeft voorlopig niet weg. Op termijn verwachten we echter over te stappen op een volledig elektrische warmtepomp, en daar willen we nu al rekening mee houden.

De situatie is nu als volgt:
  • bestaande vloerverwarming van circa 2000
  • tegelvloer bovenop de vloerverwarming
  • verwarming momenteel via cv-ketel
  • kruipruimte van ongeveer 70 cm hoog
  • kruipruimte is volgens mij ooit met PUR-schuim geïsoleerd
  • keuken moet bij voorkeur blijven zitten, omdat deze nog erg nieuw is
  • in de nieuwe vloer willen we opnieuw tegels
  • de huidige dekvloer lijkt ongeveer 5 cm dik te zijn
  • we willen de nieuwe vloer niet hoger maken, zodat deuren niet vervangen of aangepast hoeven te worden
Wat ik niet weet, is of er onder de huidige vloerverwarming nog een aparte isolatielaag zit tussen het systeem en de ondervloer. Hoe dan ook lijkt de huidige isolatie niet geweldig, mede gezien het energielabel van de woning.

Ons idee is daarom om de vloer en isolatie in fases te verbeteren:
  1. tegelvloer verwijderen
  2. vloerverwarming vervangen
  3. nieuwe en betere vloeropbouw realiseren
  4. rekening houden met lage temperatuurverwarming / toekomstige warmtepomp
  5. op termijn ook de kruipruimte of vloer extra isoleren
Voor de kruipruimte-isolatie twijfelen we nog tussen verschillende oplossingen. Tonzon lijkt interessant vanwege de relatief eenvoudige plaatsing, maar PIR-platen hebben onze voorkeur als dat technisch en financieel beter uitpakt. Nadeel daarvan is natuurlijk dat plaatsing in een kruipruimte van 70 cm behoorlijk arbeidsintensief is, en dus ook duurder.

We hebben inmiddels bij verschillende partijen informatie ingewonnen, maar zitten nog steeds met een aantal vragen. Het voelt alsof veel aanbieders vooral adviseren vanuit hun eigen werkwijze of belang, terwijl wij juist willen weten wat in onze situatie echt de beste keuze is. Veel partijen die vloerverwarming installeren, werken eigenlijk maar op één manier en willen vooral dat wij daarmee akkoord gaan. Wij proberen juist te achterhalen wat objectief gezien de beste aanpak is.

De opties die we tot nu toe horen zijn grofweg:
  1. Door de bestaande leidingen heen frezen: deze optie wordt door veel partijen aangeraden omdat het snel is.
  2. Oude leidingen eruit halen, opnieuw storten en opnieuw frezen: vergelijkbaar met de vorige optie, maar hierbij proberen ze eerst de bestaande leidingen te verwijderen.
  3. Volledige vloer en dekvloer eruit en opnieuw opbouwen: dit lijkt vrijwel niemand te willen doen, omdat het relatief veel werk is en men bang is de ondervloer te beschadigen. Voor zover ik kan inschatten ligt de huidige vloerverwarming in een zandcementvloer.
Bij alle methodes hebben wij nog best wat vragen, maar de partijen die we spreken geven daar geen eenduidig antwoord op:
  • Bij methode 1 zijn we bang voor een ongelijke warmteverdeling in de vloer. Daardoor voelt deze methode voor ons meer als een shortcut dan als een toekomstbestendige oplossing. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de nadelen behalve een mogelijk ongelijk warmtebeeld? En als budget minder belangrijk was: zou je dan alsnog voor deze aanpak kiezen?
  • Bij methode 1 en 2 weten we nog steeds niet of er een isolatielaag zit tussen de dekvloer en de ondervloer. Daardoor vragen we ons af of een deel van de warmte nu niet vooral naar beneden verdwijnt, richting de ondervloer en uiteindelijk de kruipruimte. Dat lijkt inefficiënt en mogelijk voor verbetering vatbaar.
  • Bij methode 3 weten we eigenlijk niet goed wat de beste opbouw zou zijn. We horen verschillende varianten:
    • Noppenplaat: we hebben gehoord dat dit kan met bijvoorbeeld 1 cm isolatie in de plaat. Eén bedrijf gaf echter aan dat de buizen hierbij makkelijker loskomen, en online lees ik vergelijkbare ervaringen. Daarom werken zij hier liever niet mee.
    • Draadstaalnetten: volgens sommigen is dit een degelijke oplossing. Daaronder zou dan isolatie kunnen komen, met daarop draadstaalnetten en vervolgens een nieuwe zandcementlaag. Dit klinkt voor ons logisch, maar één bedrijf gaf aan dat isolatieplaten mogelijk kunnen inzakken door het gewicht van tegels e.d., met scheurvorming als gevolg. Dat had ik zelf nog niet eerder gehoord. Mijn gedachte was juist dat dit met de juiste opbouw en het juiste opstookprotocol geen probleem zou moeten zijn.
    • Direct nieten op isolatieplaten: hierover horen we ook goede verhalen, maar een bedrijf gaf aan dit zelf nog nooit te hebben gedaan en daarom niet te kunnen garanderen dat tegels later niet gaan scheuren of dat je het uiteindelijk in de voegen terugziet.
  • Zijn er bij methode 3 specifieke aandachtspunten als we opnieuw voor tegels kiezen? En klopt het dat deze methode in de praktijk gewoon lastig uitvoerbaar is, los van het sloopwerk? Voor mijn gevoel zou dat toch niet zo uitzonderlijk moeten zijn, aangezien dit in nieuwbouwwoningen ook gewoon wordt gedaan. Toch is er maar één partij die ik tot nu toe heb gesproken die bereid is om de hele dekvloer eruit te halen; de rest lijkt daar vooral geen zin in te hebben.
Kort samengevat: als jullie in deze situatie zaten en je wilde het in één keer goed doen, welke aanpak zouden jullie dan kiezen? En waar zouden jullie technisch gezien vooral op letten? Klopt het bijv. dat bij methode 3 de isolatieplaat zorgt voor scheuren in mijn nieuwe tegelvloer en waarop moet ik letten als zij een isolatieplaat komen en ik wil een tegelvoer erop zetten?

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Ik heb een vloer waarbij de isolatie tussen de betonnen constructievloer en het zandcement zit (geen kruipruimte), en waar ik vloerverwarming in heb getackered. Werkt perfect, geen barsten in het (vezelversterkte) zandcement; en de flexibele tegellijm kan ook wat opvangen indien nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• snowfactory
@naftebakje Dank je wel voor je reactie. Wij vroegen ons af zit de tracker verlijmd aan de ondergrond? Ik heb nu een partij gevonden, maar ik weet niet of deze het al eerder heeft geplaatst, echter zijn zij wel bereid om de hele dekvloer eruit te halen.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
Het lijkt me stug dat er isolatie zit tussen je betonvloer en je cementdekvloer. Hoezo denk je dat? Je betonvloer is juist een mooie warmte buffer. Isoleren doe je aan de onderkant van je betonvloer.

• snowfactory
@whatyoudoing Ja, eigenlijk weet ik het gewoon niet. Maar ik heb in ieder geval het gevoel dat als je zo'n trackerplaat doet, dan heb je een isolatielaag - ondervloer en dan nog eens kruipruimte isolatie, dan moet het wel goed zijn voor de volgende 50 jaar gok ik zo, maar goed dit is niet mijn vakgebied dus ik kan er naast zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDQ2Jf2D9T0XwBkVJFE7caWYu2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lc3pfi0JOy0rdgVIYKdnwfpC.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien is het ook overkill hoor.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
Ok, je zou je ook in kunnen lezen in de materie natuurlijk ;) Hartstikke leuk verder hoe je het wel of niet vind “voelen”, maar ik denk dat je (g)een idee hebben en je gevoel met elkaar verward.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hadden dezelfde situatie, bouwjaar 2000 en vloerverwarming als bijverwarming hoh 35cm.

Tegels laten verwijderen en vervolgens opnieuw vloerverwarming infrezen hoh 10cm, gewoon dwars door de oude vloerverwarming heen.
Dat ging prima. Draait nu al een paar jaar een warmtepomp, 24/7 lekker warm en in de zomer koelen, wil nooit meer terug naar radiatoren en/of cv ketel...

Opnieuw opbouwen zou ik niet doen, vaak kun je nog extra isoleren vanuit de kruipruimte (heb ik niet gedaan want mijn woning is onderkelderd).
Vanuit de kruipruimte kun je waarschijnlijk ook zien dat er ~10cm EPS isolatie tegen de betonnen vloer is geplaatst.. heb je meteen je antwoord op de vraag hoe de vloer is opgebouwd.

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2026 23:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
whatyoudoing schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:40:
Het lijkt me stug dat er isolatie zit tussen je betonvloer en je cementdekvloer. Hoezo denk je dat? Je betonvloer is juist een mooie warmte buffer. Isoleren doe je aan de onderkant van je betonvloer.
Je beton constructievloer me laten werken als warmtebuffer is als elke dag met een vrachtwagen naar je werk rijden, want die vrachtwagen is best handig als je wil verhuizen...

Een laag zandcement heeft al meer dan voldoende buffervermogen, en je hebt een vlotter reagerende verwarming: dus als de zon plots binnenschijnt heb je minder overschoot, je kan zuiniger regelen, extra comfort dankzij nachtverlaging, enkel voordelen aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1