Vraag

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:19
Wij zijn net klaar met de verbouwing van ons huis. Waaronder aanleg van vloerverwarming en plaatsen van een hybride warmtepomp (deWarmte MP)
Mijn idee was om eerst maar is een jaar hybride te gaan maar gezien de recente ontwikkelingen rondom brandstof twijfel ik toch om nu al volledig elektrisch te gaan. Dus om een warmtepomp boiler erbij te zetten
Aangezien de warmtepomp een vermogen heeft van 16kw en we eerder een gasverbruik hadden van 900m3 verwacht ik de CV voor verwarming nier meer nodig te hebben.

Echter twijfel ik ook nog over het volgende;
Ik rij ongeveer 1200km per maand met een auto met een gemiddeld verbruik van 1:10. Mijn overweging is dus om een elektrische auto erbij te kopen. Ik schat zeker 700km elektrisch te rijden.

Wat nog belangrijk is te vermelden dat we 8 zonnepanelen hebben waarmee een heel deel teruglever. Gezien de plannen voor 2027 wil dat terugleveren veel meer zelf gebruiken

Nu heeft niemand een glazen bol maar wat lijkt het meest verstandig om te doen?
Bij beiden opties ben ik minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en dus de grillen van de wereld

Alle reacties

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:06
Poe, een 16kW warmtepomp is extreem voor jouw gasverbruik. 5kW was in jouw situatie voldoende geweest.

Als je volledig van het gas afgaat kan de gasaansluiting eruit, bespaart je weer het vastrecht. Als het kan zeker doen!

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:58

Jan2023

KISS

Zeker heftig overbemeten die warmtepomp , plusminus 6 KW bij - 10 graden ! zou mooi zijn geweest voor je verwarming only.
Als je redelijk wat kilometers maakt wanneer verwacht je dan je EV op te laden?
In de avond en de winter doen de Panelen niet zo veel .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Kan het afgifte systeem van een woning met degelijk lage warmte behoefte het minimum vermogen van deze idioot zware machine wel verwerken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
het zijn twee heel verschillende opties. Een warmtepompboiler koop je zelf al vanaf 1600 euro en als je een weekend kunt/wilt klussen hangt dat ding er voor 2000 totaal. Stel je koopt 'm via ene installateur dan moet 3000 na subsidie wel lukken.

Een EV begint vaak een beetje bij 12-15.000 euro. iets ander formaat investering.

wat vind je belangrijk? hoeveel geld kun of wil je uitgeven?

• sjaak81
Die warmtepomp is idd wat overbemeten maar hier is in meegenomen dat die 900m3 zonder stoken op de bovenverdieping. Verder was de meerprijs tov de minder zware pomp heel klein. En is die modulerend vanaf 1,9kw

Mbt de elektrische auto;
Dit wordt de categorie Nissan leaf, Renault Zoë. Die andere auto blijft gewoon en het gebruik zal afwisselen.
Met name met de huidige ontwikkelingen zou het fijn zijn om wat minder afhankelijk te zijn van de huidige grillen.
Dus dit zal wat minder gaan over zonnepanelen overschot maar meer om minder afhankelijkheid

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sjaak81 "16 kW" warmtepomp met een minimum vermogen van 1,9 kW
laat bij mij meteen de vraag rijzen: Bij welke temperaturen?
Heb je misschien het exacte type van de wp eventueel met een link naar de technische data?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
Minimaal 1.9 kW elektrisch geloof ik… zou wel wat slecht zijn maar goed.

1,9 kW thermisch redden veel 5kW machines al niet, dus een 16kW die dat wel kan: eerst zien dan geloven.

Waar is de technische datasheet? De warmte verstopt die nogal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sjaak81
De keuze om voor deze warmtepomp te gaan is al lang en breed gemaakt😅 dus heeft denk ik niet zoveel zin om daar over te gaan discussiëren. Pomp draait al een week

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

Wuursj

want worst is al bezet

sjaak81 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:34:
De keuze om voor deze warmtepomp te gaan is al lang en breed gemaakt😅 dus heeft denk ik niet zoveel zin om daar over te gaan discussiëren. Pomp draait al een week
Als die pomp met dit weer al een week draait, zie ik nog wel wat verduurzaamheidspuntjes: isoleren ;)

Als je door die boiler van het gas af kan gaan is dat een no-brainer. Dat verdien je al terug door de vaste lasten, ongeacht wat de wereld doet.

Wat auto betreft weet ik niet wat je budget is. Maar die 1:10 vervangen door een (plugin-)hybride ipv een Zoe/Leaf er bij te kopen zou wellicht een groter effect hebben. Een excel sheetje doet wonderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Wuursj op 08-04-2026 13:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dat moet je ook niet overdrijven he , die vaste lasten voor gas.
Wat zou er over blijven aan gasverbruik voor SWW nu er een dikke WP staat voor de verwarming?
Een paar honderd kuub? , dan betaal je hier het volgende:
t/m G6, sjv < 500 m3 (*) € 13,52 p.mnd € 162,26 p.j
Dan ben je toch al snel minimaal10 jaar verder !
Dat schiet lekker op .

• Ronald
En daar komt nog de vaste laste van de leverancier bij, Eurotje of 9 per maand.
200m³ kost dus snel €600 (+ €100 CV onderhoud).

= €0,41/kWh

COP1 elektrisch kan dan bij slim laden al goedkoper uitpakken.

@Wuursj thx

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 08-04-2026 16:37 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

En vergeet de onderhoudskosten van de ketel niet bij de vaste lasten. Kost tegenwoordig nog zo'n 75-100 euro per jaar volgens google?

De afschrijving neem ik al niet mee omdat ik er vanuit ga dat het ding TZT wel vervangen wordt door een WP boiler ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Wuursj op 08-04-2026 16:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ronald
Maar een 16kW machine houdt douchen gewoon bij... tenzij je een stortdouche gebruikt zonder WTW... en in dat geval is het aanleggen van WTW wel de eerste stap.

Een WPW die uren moet laden en lawaai binnenshuis maakt lijkt me de achterdeur uit.

Maak dan maar van die foute beslissing een deugd. SWW-vat plaatsen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:34:
En daar komt nog de vaste laste van de leverancier bij, Eurotje of 9 per maand.
200m³ kost dus snel €600 (+ €100 CV onderhoud).

= €0,41/kWh

COP1 elektrisch kan dan bij slim laden al goedkoper uitpakken.

@Wuursj thx
Nou ok , met al die aanvullende cijfers kom je dan globaal ergens op 5 jaar uit.
;)
Wat bedoel je met COP 1 kan ook goedkoper zijn .
Je bedoelt een ordinaire elektrische boiler ?

• Ronald
Yup... Die is bij gemiddelde stroomprijs al goedkoper dan gas houden.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Dan is dit :
https://www.groenehoedduu...QU_iSVg9jDeBoCKi0QAvD_BwE

Een leuke optie voor zonneoverschot en /of een dynamisch kontrakt.

• Ronald
dat is idioot dure onzin die aan afzetterij grenst.

er gaat maar een handje of 2 kWh in een boiler als je hem in de ochtend tot kippenvel leeg doucht

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:41
Ronald schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:55:

er gaat maar een handje of 2 kWh in een boiler als je hem in de ochtend tot kippenvel leeg doucht
Zeg 180 liter van 10 naar 50 graden is zo'n 10 kWh.
Maar goed we dwalen af door dit soort details.

Wat is het doel, verduurzamen zoals in de titel staat of kunnen hedgen door elektrisch/gas elektrisch/benzine opties allemaal open te houden?
Hoe je het ook wendt of keert een fossiele auto die 1:10 loopt is heel fors. Hoe komt dat hoge verbruik, is het een exotisch model, is het je rijstijl, sleep je een aanhangwagen mee?
Als je een laadplek op eigen terrein in kunt richten zou ik die auto er als eerste uit gooien en vervangen door een elektrisch exemplaar, maar je wilt een 2e auto kopen om die 1e te kunnen behouden, ben je daar emotioneel aan gehecht oid?

En ja, die 16kW warmtepomp was ook het eerste dat me opviel. Ik kan me niet voorstellen dat die goed gaat lopen. Er zitten fysieke grenzen aan warmtepompinstallaties en dit zit er overheen.

Daarnaast zou ik de CV ketel er al uitgegooid hebben bij de verbouwing maar ik krijg de indruk dat je gas wilt houden als alternatief.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:55:

Ik kan je mening wel waarderen,-)
Persoonlijk ben ik van de boiler op zich wel gecharmeerd , ze zijn wat kompacter en effectief waarschijnlijk hetzelfde als een groot Atlantic explorer vat omdat je ze hoger in temperatuur op stookt.
De aansturing in die fancy kastjes is wel prijzig ja , voor een beetje tweaker is dat een leuke uitdaging.

Zelf moet ik ook nog van de gasketel af die er alleen nog hangt voor SWW
Maar die joekels van vaten zie ik liever in een brouwerij dan bij mij thuis.
:-(

• Ronald
@Jan2023 De aansturing is een Smart plug ;-)

of zelfs gewoon een tijdklok uit de jaren 80 die tussen 12 en 4 zomers het element aan zet... Dat doet waarschijnlijk al 90% van wat een echt slimme sturing doet.

Een vat wat je boven de 60 graden houdt heeft een mixende uitstroom nodig voor de veiligheid. Kost ook wat. Maar je kunt ver gaan zo met een 100l COP1 boiler.

Wil je het element variabel: Variac will do it.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 09-04-2026 10:03 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:58:
@Jan2023 De aansturing is een Smart plug ;-)

of zelfs gewoon een tijdklok uit de jaren 80 die tussen 12 en 4 zomers het element aan zet... Dat doet waarschijnlijk al 90% van wat een echt slimme sturing doet.

Een vat wat je boven de 60 graden houdt heeft een mixende uitstroom nodig voor de veiligheid. Kost ook wat. Maar je kunt ver gaan zo met een 100l COP1 boiler.
Kijk , een praktische aanwijzing geheel volgens mijn KISS principe.

Ben de laatste tijd ook aan het testen met een homewizard slimme stekkker , die kan je laten triggeren op zonnestroom overschot of het laagste tarief moment in een dynamisch kontrakt , dat werkt heel behoorlijk.
Eventueel een relais er achter als je potentiaal vrij wil schakelen.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik had een tijdje (2,5 jaar) een 50l COP=1 boiler ivm verbouwing en wel al een verwijderde gasleiding. Dat was nog verassend best betaalbaar met ~3,5kwh per dag gemiddeld maar door z'n 2,5 kw element best lastig te timen met de zon zonder ingewikkelde dingen en geen enorme PV installatie. Wel vrij snel weer warm water als ie leeg was ;)

Nu met de WP boiler doe ik 1,1 kwh per dag. Qua COP klopt dat aardig met de vorige boiler.
Met z'n laag (maar lange duur) vermogen van 300-400 watt kan ik hem een heel groot van het jaar met zonnestroom voeden zonder ingewikkelde dingen met (zoals Ronald al aangeeft) puur op de timer. Want die 400 watt doen de paneeltjes al snel.

Ik heb nog een 270l 1200w electrische boiler staan die voor een heel zacht prijsje weg mag mocht ik iemand daarmee van het gas af kunnen duwen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2026 10:59 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Auto met zonnestroom opladen is easy, Peblar, Zappi, Ratio kunnen dat allemaal. Auto inpluggen en de paal gaat laden als er overproductie is.

Word je altijd gevraagd welke printer je moet kopen? → dezeprinter.nl

• sjaak81
Die benzine auto is een BMW. Nu de dagelijkse auto maar ik zie hm ook meer als hobby. En met name voor vakanties etc wil ik nog niet elektrisch, eigenlijk alleen voor de korte stukjes omdat daar het verbruik ook van stijgt. En evt ook wel woon werk verkeer.

De CV behouden was een keuze omdat ik eerst is wil kijken hoe het gaat met warmtepomp. En we ook deels op zolder leefden en geen zin hadden in ook nog verbouwen daar.

• sjaak81
Wuursj schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:17:
[...]

Als die pomp met dit weer al een week draait, zie ik nog wel wat verduurzaamheidspuntjes: isoleren ;)

Als je door die boiler van het gas af kan gaan is dat een no-brainer. Dat verdien je al terug door de vaste lasten, ongeacht wat de wereld doet.

Wat auto betreft weet ik niet wat je budget is. Maar die 1:10 vervangen door een (plugin-)hybride ipv een Zoe/Leaf er bij te kopen zou wellicht een groter effect hebben. Een excel sheetje doet wonderen.
Hij draait niet constant , heel af en toe gelukkig
Pagina: 1