Vraag

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:49
Wij zijn net klaar met de verbouwing van ons huis. Waaronder aanleg van vloerverwarming en plaatsen van een hybride warmtepomp (deWarmte MP)
Mijn idee was om eerst maar is een jaar hybride te gaan maar gezien de recente ontwikkelingen rondom brandstof twijfel ik toch om nu al volledig elektrisch te gaan. Dus om een warmtepomp boiler erbij te zetten
Aangezien de warmtepomp een vermogen heeft van 16kw en we eerder een gasverbruik hadden van 900m3 verwacht ik de CV voor verwarming nier meer nodig te hebben.

Echter twijfel ik ook nog over het volgende;
Ik rij ongeveer 1200km per maand met een auto met een gemiddeld verbruik van 1:10. Mijn overweging is dus om een elektrische auto erbij te kopen. Ik schat zeker 700km elektrisch te rijden.

Wat nog belangrijk is te vermelden dat we 8 zonnepanelen hebben waarmee een heel deel teruglever. Gezien de plannen voor 2027 wil dat terugleveren veel meer zelf gebruiken

Nu heeft niemand een glazen bol maar wat lijkt het meest verstandig om te doen?
Bij beiden opties ben ik minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en dus de grillen van de wereld

Alle reacties

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:43
Poe, een 16kW warmtepomp is extreem voor jouw gasverbruik. 5kW was in jouw situatie voldoende geweest.

Als je volledig van het gas afgaat kan de gasaansluiting eruit, bespaart je weer het vastrecht. Als het kan zeker doen!

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:34

Jan2023

KISS

Zeker heftig overbemeten die warmtepomp , plusminus 6 KW bij - 10 graden ! zou mooi zijn geweest voor je verwarming only.
Als je redelijk wat kilometers maakt wanneer verwacht je dan je EV op te laden?
In de avond en de winter doen de Panelen niet zo veel .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Kan het afgifte systeem van een woning met degelijk lage warmte behoefte het minimum vermogen van deze idioot zware machine wel verwerken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:39
het zijn twee heel verschillende opties. Een warmtepompboiler koop je zelf al vanaf 1600 euro en als je een weekend kunt/wilt klussen hangt dat ding er voor 2000 totaal. Stel je koopt 'm via ene installateur dan moet 3000 na subsidie wel lukken.

Een EV begint vaak een beetje bij 12-15.000 euro. iets ander formaat investering.

wat vind je belangrijk? hoeveel geld kun of wil je uitgeven?

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:49
Die warmtepomp is idd wat overbemeten maar hier is in meegenomen dat die 900m3 zonder stoken op de bovenverdieping. Verder was de meerprijs tov de minder zware pomp heel klein. En is die modulerend vanaf 1,9kw

Mbt de elektrische auto;
Dit wordt de categorie Nissan leaf, Renault Zoë. Die andere auto blijft gewoon en het gebruik zal afwisselen.
Met name met de huidige ontwikkelingen zou het fijn zijn om wat minder afhankelijk te zijn van de huidige grillen.
Dus dit zal wat minder gaan over zonnepanelen overschot maar meer om minder afhankelijkheid

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sjaak81 "16 kW" warmtepomp met een minimum vermogen van 1,9 kW
laat bij mij meteen de vraag rijzen: Bij welke temperaturen?
Heb je misschien het exacte type van de wp eventueel met een link naar de technische data?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1