Stekkerbatterij bij 3-faseaansluiting en 1-fase zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Warri
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Ik wil van het gas af en laat een warmtepomp installeren. Hiervoor moet mijn aansluiting worden verzwaard van 1×35 ampère naar 3×25 ampère.

Ik heb tevens zonnepanelen (1-fase) die op 16 ampère zijn afgezekerd.
Ik heb ook een offerte ontvangen voor de installatie van een thuisbatterij.
De bedragen liggen, afhankelijk van de keuze die ik maak, tussen de €9.000 en €12.000 voor een thuisbatterij van 13 tot 16 kWh.

Het doel is simpel: ik wil vooral mijn eigen stroom gebruiken en mogelijk ook overstappen op een dynamisch contract.

Voor ongeveer de helft van de prijs kan ik echter ook stekkerbatterijen plaatsen met een totale capaciteit van 15 tot 16 kWh.

Het idee is om op elke fase, op een aparte groep, een stekkerbatterij te plaatsen.
In mijn geval dacht ik aan 3× de Zendure SolarFlow 2400 AC+, en dan op iedere fase maximaal 1400 W laden en ontladen om een veilige marge aan te houden, zodat ze gecombineerd wel een grotere vraag aankunnen.

Technisch is het misschien geen perfecte oplossing, maar het verbruik wordt over het totaal berekend en niet per fase, dus administratief werkt het volgens mij prima.

Ik begrijp dat dit bij stroomuitval geen back-up voor mijn woning is, maar dat neem ik voor lief.

Nu lijkt het mij dus te mooi om waar te zijn. Zie ik iets over het hoofd, vergeet ik iets, of denk ik te simpel?

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13
Het enige wat je in de gaten moet houden is dat de fase met de zonnepanelen niet mag ontladen samen met de zon. Anders kan je namelijk de groepenkast overbelasten. De meeste groepenkasten zijn geschikt voor 40A maar stel je combineert alles (25A+16A+10A) zit je op 51A. Je zou er ook voor kunnen kiezen om maar 2 accu's te plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb 3x marstek venus E in het schuurtje staan
Met 2x SMA 1-fase
Alles op een groepenkastje met ABB flexline 1-fase aardlekautomaten met kamrail
Daarbij een 3-fase aardlekautomaat voor toekomstige EV
Ik stuur de marsteks zelf aan via modbus en HA. 2500 watt laden en ontladen per batterij/fase

Wat je wilt kan prima. Maar zorg inderdaad dat de groepenkast het aan kan.
Met mijn kamrail zou die situatie die @Jim423 schetst zelden voor komen, maar is er voor geschikt. Ben er al langs gelopen met de warmtebeeldcamera ter controle.

Vaak gaat de zonnestroom direct in de accu of naar het net.
Beide zouden kunnen leveren bij EV laden, maar dan schakel ik de batterijen uit. Beetje zonde om van batterij naar batterij te leveren met de nodige verliezen.

15 kWh gaat hier dagelijks vol en leeg met dynamisch kontrakt. Tevens NOM. Zijn leuke dagen zo qua opbrengst.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2026 03:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:04

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
Goede vraag. Wat jij beschrijft zien we in de praktijk inderdaad vaker, en in grote lijnen klopt je redenering gewoon.

Die opzet met 3 stekkerbatterijen (zoals de Zendure SolarFlow 2400 AC+) verdeeld over 3 fasen werkt technisch prima. Je verbruik wordt toch totaal verrekend, dus administratief zit dat goed. Het is ook een stuk goedkoper en flexibeler dan een vaste thuisbatterij.

Het belangrijkste aandachtspunt is je groepenkast. Als je op één fase tegelijk net (25A), zonnepanelen (±16A) en een ontladende batterij hebt, kun je theoretisch boven de veilige grens uitkomen. Dat kun je oplossen door het vermogen per batterij te limiteren of niet alles tegelijk op maximaal vermogen te laten draaien.

Wat we er wel altijd bij adviseren: laat dit bij voorkeur even door een elektricien beoordelen of aansluiten. Zeker met een 3-fase aansluiting en meerdere batterijen wil je gewoon zeker weten dat alles netjes en veilig is ingericht.

Verder moet je accepteren dat je geen back-up hebt bij stroomuitval en dat het technisch minder “netjes” is dan een 3-fase hybride systeem. Maar voor eigen verbruik verhogen en een dynamisch contract is dat in de praktijk vaak geen probleem.

Kort gezegd: het is niet te mooi om waar te zijn. Je zit vooral in de afweging tussen een perfecte maar dure oplossing en een praktische, goedkopere setup die voor veel situaties gewoon goed genoeg is.

• Warri
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Bedankt voor jullie tips en uitleg! Ik zit dus zeker in de goede richting te denken en ben er nu nog meer van overtuigd dat een stekkerbatterij voor mij een prima oplossing en een gunstige investering is. Bedankt!