Oranje motorlampje - emissiestoring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vliegerd
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:24
Hallo medetweakers,

Mijn oude Citroen c3 van 2018 had vorig jaar het oranje motorlampje aan. Dit betreft een emissiestoring. Het kwam toen af en toe aan, ging soms vanzelf weer uit. Auto is in de loop van 6 maanden tijd 5 keer bij Profile langsgeweest voor diagnose en reparatie. Wat er tot nu is is uitgevoerd: voorste lambdasonde en achterste lambdasonde vervangen, kleppendeksel vervangen, katalysator vervangen, auto is wel 10 keer uitgelezen maar na reset kunnen ze steeds niks vinden (omafhankelijk van de reparaties). De reparaties waren, op de voorste lambdasonde en het kleppendeksel na, op mijn verzoek nadat ze me vijf keer lieten vertrekken met „we kunnen niks vinden“ en het lampje de volgende dag weer vrolijk brandde….
...
De laatste reparatie betrof de katalysator, waarbij ik had aangegeven dat ik graag ook nog de uitlaat wilde laten checken op een lek, de bougies nameten, het brandstofinjectiessyteem checken alvorens de katalysator zou worden vervangen. Profile meldde bij ophalen; de katalysator gaf een foutmelding, nadat we dieper in het systeem hebben gemeten. Die hadden ze vervangen. De foutmelding zou weg moeten blijven. Geen melding wat ze gecheckt hadden.

Je raadt het al; de volgende dag „bling“ weer het oranje lampje aan. Helaas net toen ik het koopcontract voor een andere auto had getekend, waarop ik de citroen wilde inruilen.

Jullie hulp gevraagd wat ik nu het beste kan doen: het lijkt mij niet okee dat ik mijn auto vijf keer heb laten diagnosticeren, dat er reparaties zijn uitgevoerd, en de storing nog steeds aanwezig is. Ik vraag me ook af of die katalysator wel vervangen had moeten worden, gezien de storing daarna nog aanwezig was.
En de vraag is natuurlijk; de auto had op moment van inruilwaarde bepaling geen storing, die kwam daarna. Ik neem aan dat de foutmelding een waardevermindering betekent, misschien zelfs wel een weigering van inname bij het inruilen. Wat zouden jullie doen?

Garage moet ik morgen bellen want die waren met Pasen dicht. Ik heb ze al wel aansprakelijk gesteld voor oplossen van het probleem en meegedeeld dat ik geen kosten meer betaal en verwacht dat zij het zsm oplossen. Gezien de auto al zes keer geweest is heb ik weinig hoop,dat ze het probleem nog fixen |:(

...

Beste antwoord (via Vliegerd op 06-04-2026 21:49)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:08

Theo

moederbord

Je hebt het over het uitlezen van de auto. Heb je zelf ook naar de OBD data gekeken, en deze -evt met ai- kunnen analyseren? Daar kun je best veel info uithalen over wat er IN de motor gebeurd, en dus ook wat er mogelijk fout gaat.
Dat een lambda sensor een rare waarde uitleest is dus geen defecte katalysator of sensor, maar een correcte meting van een abnormaal event. Je motor loopt dus te rijk of te arm, en dit kun je met de OBD data erg goed uitlezen (long trim waardes en short trim waardes; zijn deze negatief dan meet de lambda te weinig zuurstof in je uitlaat (motor loop dus te rijk), zijn deze waardes positief dan loopt de motor te arm. Een beetje te rijk/arm ga je niet zomaar merken omdat het motor managment systeem dit corrigeert, maar deze correties zegen dus wel iets over wat er in de motor gebeurt.

Weet jij wat het brandstofverbruik is, en of deze anders is dan (laten we zeggen) drie jaar geleden? is de auto meer gaan verbruiken? Olie en koelwatererbruik is nul?

Gezien de garage de handdoek in e ring heeft gegooid zijn er dus drie opties over: andere garage zoeken, het accepteren zoals het is of het zelf willen uitvogelen en oplossen.

Nu met WP, PV, EV en PC

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Theo

Theo

moederbord

Je hebt het over het uitlezen van de auto. Heb je zelf ook naar de OBD data gekeken, en deze -evt met ai- kunnen analyseren? Daar kun je best veel info uithalen over wat er IN de motor gebeurd, en dus ook wat er mogelijk fout gaat.
Dat een lambda sensor een rare waarde uitleest is dus geen defecte katalysator of sensor, maar een correcte meting van een abnormaal event. Je motor loopt dus te rijk of te arm, en dit kun je met de OBD data erg goed uitlezen (long trim waardes en short trim waardes; zijn deze negatief dan meet de lambda te weinig zuurstof in je uitlaat (motor loop dus te rijk), zijn deze waardes positief dan loopt de motor te arm. Een beetje te rijk/arm ga je niet zomaar merken omdat het motor managment systeem dit corrigeert, maar deze correties zegen dus wel iets over wat er in de motor gebeurt.

Weet jij wat het brandstofverbruik is, en of deze anders is dan (laten we zeggen) drie jaar geleden? is de auto meer gaan verbruiken? Olie en koelwatererbruik is nul?

Gezien de garage de handdoek in e ring heeft gegooid zijn er dus drie opties over: andere garage zoeken, het accepteren zoals het is of het zelf willen uitvogelen en oplossen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:33
Wellicht eens langs de Citroen? Die komen specifieke type storingen vaker tegen dan een profile.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Vliegerd
Storing is telkens p0420. Meer wordt er niet gemeten. na reset blijft de melding weg. Soms een week, soms 3 weken, soms 1 dag. Citroen heeft kleppendeksel vervangen en riep al 6 maanden geleden dat de katalysator vervangen moest worden. Die blijkt het ook niet te zijn.

Brandstof verbruik is niet merkbaar afwijkend. Auto loopt 1 op 17 op de snelweg. Koelwaterverbruik is 0. Olieverbruik is vrij hoog, ik moet er wel een liter bij gooien per maand. Op 3000 km ongeveer. Dat was echter al vanaf begin, drie jaar terug.

Ik wil,van de auto af en in principe is hij verkocht d.m.v. inruil. Ik wil de auto uiteraard wel netjes inleveren zonder probleem. Dus bij voorkeur wil ik het wel opgelost hebben. Denken jullie dat ik de profile aansprakelijk kan stellen? Vijf keer diagnose en dure reparaties lijkt me wel voldoende om te mogen verwachten dat het probleem verholpen zou zijn, of niet?

Er is aan de auto eerlijk gezegd niets te merken, hij loopt prima, geen vermogensverlies. Misschien is het wel een bug :|

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegerd op 06-04-2026 21:48 ]

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:30
Ik heb dezelfde foutmelding en daar net vandaag een update over geschreven, zie onderstaande. Wat bij mij het hopelijk nu oplost is een ECU update. Wat bij jou opmerkelijk is, is dat alle direct verwante onderdelen al vervangen zijn en je auto direct weer een storing meet. Ik zou verwachten dat je ofwel een slechte aftermarket katalysator gekregen hebt die onvoldoende efficiëntie haalt (hoeveel heb je er voor betaald?), ofwel er iets mis is met je brandstofsysteem. Echter zou ik verwachten dat ze bij de verschillende diagnoses op zijn minst je fuel trims hebben uitgelezen. Heb je enig idee welke waarde je fuel trims geven (STFT en LTFT)?

OosterF in "Foutcode P0420 B48 motor"

Edit: heeft je auto al aan de rookmachine gestaan om lekkages te detecteren? Geeft het uitlezen van de auto na deze reparaties nog andere foutcodes behalve P0420?

[ Voor 13% gewijzigd door OosterF op 06-04-2026 22:11 ]

• Theo

Theo

moederbord

Een liter olie per maand dat is best zorgwekkend. De vraag is waar deze olie het blok verlaat, want dit kan best verbonden zijn aan je emissieprobleem wanneer deze olie in de cilinder terecht komt.

Is het motorblok echt vet van de olie, en liggen er 's ochtends druppels olie onder het blok op de straat/oprit? (dan lekt de olie naar buiten toe). Ligt er niks dan gaat deze dus de verbrandingskamer in. Dat kan door een lekke pakking, maar kan ook door een versleten zuigerveer. Dat laatste kun je weer zien aan je gasklephuis waar je carterontluchting op uit komt. is deze zwart en vet van de olie dan is één van de zuigerveren versleten. Dat is zo'n tijdrovende reparatie dat het blok echt ten einde is.

Probeer dus te kijken waar de olie blijft. Die liter per maand is niet veel. Die is VEEL.

Nu met WP, PV, EV en PC

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:30
@Theo, TS schrijft dat de foutcode de dag na reparatie van de katalysator terugkwam. Hoewel ik het met je eens ben dat dit olieverbruik erg fors is, hoe waarschijnlijk lijkt het je dat een nieuwe katalysator binnen een dag kapot kan gaan door dit olieverbruik?

• Theo

Theo

moederbord

@OosterF de p0420 geeft aan dat de kat z'n werk niet goed kan doen. Dat kan ook wanneer er motorolie bij de benzine terecht komt. Een C3 rijdt al snel 1:16 op benzine. Met 1.600 km per maand is dit 100 liter benzine per maand. Dat is één liter motorolie per 100 liter brandstof wat verbrand wordt, en dat kan een kat niet leuk vinden

Nu met WP, PV, EV en PC

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoeveel kilometer heeft de motor gelopen?

Wise enough to play the fool

• Vliegerd
Topic van OosterF is zeker interessant. Ik zal eens nazoeken of de ECU van een Citroen ook geupdate kan worden. Zou het dat zijn, dan zou dat de perfecte oplossing zijn.

Auto heeft 156.000 gelopen.

Ik was al gewaarschuwd voor een aftermarket katalysator, maar ik wilde geen origineel citroen kat erin zetten voor €2300, omdat ik niet zeker weet wat het probleem is. Profile weet dit ook niet. Ze hebben ooit wel een rookmachine willen bestellen, maar nadat het kleppendeksel is vervangen is de melding 3 maanden weg geweest. We dachten toen dat dat het probleem was. Olie vind ik ook zorgwekkend, daarom wil ik de auto inruilen voor er grotere problemen optreden. Het lijkt inderdaad op een speld in een hooiberg zoeken.

Ik wil van de auto af, dus ik hoop dat de dealer waar ik de auto wil inruilen akkoord gaat met deze storing. Auto loopt verder prima; ik rijd wekelijks 750 km en motor doet niet vreemd, ik merk geen vermogensverlies, motor slaat nooit af. De koop is al gesloten dus ik ben benieuwd of een koop met deze storing te ontbinden zou zijn.
Als ik wat minder inruilwaarde terug krijg dan vind ik dat ook acceptabel.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

P0420 is met 5 euro te fixen :) lambda spacer/bung tussen de lambdasensor na de katalysator plaatsen en je bent er vanaf.
Zo lang je gewoon door de 4-gas meting komt met de APK is er niks aan de hand

Vaak bu'j te bang!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
Heel erg lastig en herkenbaar (vergelijkbare storing, dealer kreeg t niet opgelost en ermee inruilen voelde bezwaarlijk terwijl t technisch 0 problemen geeft)

Klote dus want jij zit ermee. Ik denk dat er veel mensen juist inruilen om van hun probleem af te zijn en de garage dit incalculeert dat er altijd wel een gebrek is.
Tegelijk moet je bij jezelf blijven. Als dat niet goed voelt dan gewoon vertellen.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2026 23:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1