Vraag

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 16:14
Hallo iedereen,

Ik zoek een?

AV Receiver om mijn oude Onkyo receiver te vervangen.

Wat is je budget?

Ik zoek te stranden tussen de 500 en de 1000eur. Maar als het voor 500eur kan, is dat bonus!

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

De receiver moet mijn 5.1 installatie aansturen. Dat zijn B&W 684 s2 front speakers, B&W center speaker, B&W M1 rear speakers en dan een actieve subwoofer van SVS. Niks 'speciaal' dus in die zin... Nieuwe TV ga ik ook kopen. Dat wordt wellicht deze:

uitvoering: LG OLED evo G55LW 77" Zwart

Of alleszins toch iets dat er zeer hard op lijkt. Dus receiver moet sowieso 4k ondersteunen, HDR, alle gangbare video -en geluidsformaten... Alles wat er bij een 'moderne' tv komt kijken dus. Verder gaat er enkel nog een HTPC en een PS5 op de receiver aangesloten worden.

Wat voor mij ook belangrijk is:
- Ik moet Spotify kunnen afspelen via de receiver (aangestuurd via iPhone) zonder dat ik daarvoor per se ook mijn tv hoef op te zetten.
- De setup/configuratie moet gebruiksvriendelijk zijn. Ik ben techneut noch audiofiel dus hoe toegankelijker, hoe beter.

Wat heb je zelf al gevonden?

In mijn research op Youtube kwam ik uit bij een Onkyo-review en daar waren ze lovend over de 'Dirac' software. Blijkbaar zou dat zeer goed én gebruiksvriendelijk zijn om het geluid optimaal af te stellen? Dat is voor mij een grote plus aangezien ik geen audiofiel ben en an sich ook weinig verstand heb van 'goed geluid' - zoals ik reeds zei.

Een grote min is dan weer dat de goedkoopste Onkyo met Dirac budgetair tegen het plafond aanschuurt:

uitvoering: Onkyo TX-NR7100

Over Denon las ik ook goede dingen en de meest populaire receivers op amazon.de bijvoorbeeld zijn ook van Denon, deze om precies te zijn:

uitvoering: Denon AVR-X2800H DAB

Maar zoals jullie kunnen zien, zijn de tweakers er minder lovend over dus dat schrikt me wel af.

Verder is het voor mij wel een beetje een 'door de bomen het bos niet meer zien' situatie. Dankzij dit forum en filmpjes op Youtube heb ik ondertussen wel een notie van wat een receiver moet kunnen maar het aanbod is zo gigantisch groot, dat het moeilijk wordt om de juiste keuze te maken. Dus hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen!

Welke vragen heb je hier nog over?

Als ik de prijs kan drukken door bijvoorbeeld in Duitsland te shoppen, sta ik daar ook zeker voor open. Ik weet enkel niet wat daar de grote/bekende hifi stores zijn. Momenteel is amazon.de mijn go-to voor Duitsland.

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 21:53

FeaR

In GoT we trust

Brick Top schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:36:
AV Receiver om mijn oude Onkyo receiver te vervangen.
Welke Onkyo heb je nu?
De setup/configuratie moet gebruiksvriendelijk zijn. Ik ben techneut noch audiofiel dus hoe toegankelijker, hoe beter.
In de basis is elke receiver qua instellingen gelijk: aantal speakers selecteren, wel of geen subwoofer, et cetera. Voor mijn gevoel zit hier niet al te veel verschil.
Dat is voor mij een grote plus aangezien ik geen audiofiel ben en an sich ook weinig verstand heb van 'goed geluid' - zoals ik reeds zei.
Dirac Live meeleveren is zeker een plus voor Onkyo. Bij Denon mag je het gehele pakket kopen, zelfs als je een Denon van duizenden euro's hebt. Let wel dat Dirac Live niet het gehele pakket is, Dirac heeft ook nog Bass Control en ART als losse modules.

Aanwezigheid van dit soort software is voor mijn gevoel altijd wat dubbel. Het belooft de ruimte op peil te trekken zonder al te veel moeite van de eigenaar. Echter is het resultaat lang niet altijd zaligmakend. Meting/berekening kan fout zijn gegaan maar het kan ook dat de beoogde EQ niet lekker klinkt in jouw oren. Controleren en aanpassen van de meting maakt dat je meer in de materie moet zitten en dus moeite moet doen. Al zal je de eerste niet zijn die Dirac (of Audyssey, of...) runt en alles accepteert en de set in gebruik neemt ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-05 20:33
De denon x2800h is een prima device.. wat Fear zegt, dirac zit er bij denon niet bij.
Wat wel een optie zou kunnen zijn voor je is de x3800h?
Deze bezit ik zelf ook, en heeft audyssey xt32, die echt prima kan meten!
dit heeft de x2800h niet, die heeft de oude variant van XT.
Ook voldoet hij aan alle eisen van je!
receiver scoort overigens ook erg goed!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:05

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb zelf nu m'n tweede Denon, vanwege dezelfde eisen als jij. Eigenlijk alleen HDMI 2.1 en Spotify Connect, verder geen audiofiel en een allegaartje aan speakers.

Heb op iBood een Denon AVR-S660H voor €300 opgepikt. Was voor zover ik kon zien identiek aan de X2700H van destijds.

Aansluiten, Audyssey-setup doorlopen met bijgeleverd microfoontje en doet het gewoon goed.
Wel soms verbindingsproblemen / het "zien" van de receiver in de Spotify app, maar of dat aan m'n telefoon, thuis netwerk of de receiver ligt, geen idee. Wel fors minder problemen dan met de vorige receiver (die had ook spotify connect maar niet HDMI 2.1).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Brick Top
uitvoering: Onkyo TX-NR709

Altijd heel tevreden van geweest en ik zou m'n houden moest hij 'moderne video' ondersteunen. Want bijvoorbeeld 4k ondersteunt hij al niet.

Als ik een moderne receiver koop, mag ik er dan gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat die qua beeld alles ondersteunt wat ik nodig heb? 4k, HDR,... Of zit daar zelfs bij moderne receivers toch nog verschil op?

Bedankt aan iedereen die reeds geantwoord heeft! Ik ga de receivers die jullie aanbevelen sowieso deftig bekijken.

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik heb dezelfde speakers en gebruik ze met een Denon X1700H. Dus met de 1800 moet ook lukken.

Deze werkt ook al prima met 4K 120HZ samen met mijn xbox. Spotify werkt ook prima.
edit:
ik zie dat de 1800 en 2800 met dab bijna evenduur zijn, dus dan zou ik voor de 2800 gaan. Je kan nog iets besparen met de 1800 zonder dab. Ikzelf doe radio via tunein, dus dab gebruik ik niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Logic Lion op 09-04-2026 16:54 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:05

DropjesLover

Dit dus ->

Brick Top schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:45:
[...]

uitvoering: Onkyo TX-NR709

Altijd heel tevreden van geweest en ik zou m'n houden moest hij 'moderne video' ondersteunen. Want bijvoorbeeld 4k ondersteunt hij al niet.

Als ik een moderne receiver koop, mag ik er dan gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat die qua beeld alles ondersteunt wat ik nodig heb? 4k, HDR,... Of zit daar zelfs bij moderne receivers toch nog verschil op?

Bedankt aan iedereen die reeds geantwoord heeft! Ik ga de receivers die jullie aanbevelen sowieso deftig bekijken.
Een paar jaar geleden kwam de HDMI 2.1 standaard uit, maar er waren wat problemen met de implementatie van de standaard door verschillende fabrikanten. Daardoor was 4K @ 120Hz net niet mogelijk, evenals enkele andere features van de standaard. Maar nu zijn we die fase alweer 3 jaar voorbij, dus als je sorteert op eentje die jonger dan 2 jaar gereleased is, zit dat wel goed.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Brick Top
uitvoering: Marantz Cinema 70s - Zwart

Iemand toevallig ervaring met deze receiver? Reviews lijken mij allemaal (zeer) positief en past perfect binnen m'n budget. Dat is hij zo'n lage form factor heeft, vind ik ook wel een plus.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Brick Top Daar zit zeker verschil in. Niet elke receiver ondersteunt alles wat je wil, maar de meest gangbare modellen van de bekende merken (Onkyo, Pioneer, Denon, Marantz, Sony, Yamaha) zullen meestal wel veel van die dingen ondersteunen.

Mogelijk helpt dit nog bij je afwegingen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Brick Top
Jorgen schreef op donderdag 16 april 2026 @ 02:16:
[...]

@Brick Top Daar zit zeker verschil in. Niet elke receiver ondersteunt alles wat je wil, maar de meest gangbare modellen van de bekende merken (Onkyo, Pioneer, Denon, Marantz, Sony, Yamaha) zullen meestal wel veel van die dingen ondersteunen.

Mogelijk helpt dit nog bij je afwegingen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Wederom bedankt voor je hulp Jorgen! Nu lees ik in dat topic 'Op vermogen hoef je niet te letten'. Maar is dat effectief niet zo belangrijk? Ik ben nu wat research aan het doen naar die Marantz Cinema 70 en iedereen is lovend maar op Reddit lees je soms wel dat ze qua vermogen 'aan de slappe kant zijn'.

Nu ikzelf heb twee B&W 684 S2 als front speakers en een center van dezelfde lijn (concrete benaming ontglipt me). Mijn rear speakers zijn B&W M1 speakertjes en ik ga er nog zo'n twee installeren als Atmos speakers. Mijn sub is een SVS SB-2000.

Ga ik dan aan die Marantz voldoende hebben om die opstelling aan te sturen? Ik zit in een relatief kleine woonkamer en ik kijk mijn films op een 'normaal' volume. Het is ook niet de bedoeling dat ik een festival ofzo ga faciliteren in mijn tuin met die speakers.

Soms denk/vrees ik dat die opmerkingen komen van absolute audiofielen die enkel maar tevreden zijn met het beste van het beste. En uiteraard val ik niet in die categorie.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik ben zelf fan van Marantz en Denon komt uit dezelfde koker.
Met https://www.avsforum.com/...rt-denon-marantz.3336786/ kun je met een klein beetje moeite je EQ echt geweldig mooi inregelen als je een sub in de mix hebt.
Bij mij echt een verschil van dag en nacht met hoe de lage tonen klinken, ook op laag volume. Alsof ik nieuwe speakers had.
Heb zelf geen vergelijk maar volgens sommigen komt het in de buurt van het peperdure Dirac live.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-04-2026 10:22 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:49
Brick Top schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:55:
[...]

Wederom bedankt voor je hulp Jorgen! Nu lees ik in dat topic 'Op vermogen hoef je niet te letten'. Maar is dat effectief niet zo belangrijk? Ik ben nu wat research aan het doen naar die Marantz Cinema 70 en iedereen is lovend maar op Reddit lees je soms wel dat ze qua vermogen 'aan de slappe kant zijn'.

Nu ikzelf heb twee B&W 684 S2 als front speakers en een center van dezelfde lijn (concrete benaming ontglipt me). Mijn rear speakers zijn B&W M1 speakertjes en ik ga er nog zo'n twee installeren als Atmos speakers. Mijn sub is een SVS SB-2000.

Ga ik dan aan die Marantz voldoende hebben om die opstelling aan te sturen? Ik zit in een relatief kleine woonkamer en ik kijk mijn films op een 'normaal' volume. Het is ook niet de bedoeling dat ik een festival ofzo ga faciliteren in mijn tuin met die speakers.
TL;DR: Op normaal volume heb je echt voldoende aan een enkele tot een paar watt.. 50w vermogen is in jouw geval meer dan zat. Als je daar niet genoeg aan hebt, dan heb je aan een receiver met 100w en waarschijnlijk 200w vermogen ook niet voldoende. Dat scenario is eigenlijk in geen enkele normale huiskamer en home cinema opstelling aan de orde.

Die B&W's hebben een redelijk goede gevoeligheid van 87db (met 1watt vermogen, 87db geluidsdruk op 1 meter afstand). Daar hoef je dus niet veel vermogen doorheen te jagen om ze echt lawaai te laten maken. Je sub heeft een eigen versterker, dus daar hoeft de receiver niks voor te leveren.

Die Marantz heeft 50w vermogen. Dan lijkt een receiver met 100w vermogen een veel betere keuze, omdat ie 'veel meer' vermogen levert. Dat valt in de praktijk echter nog behoorlijk mee (of tegen). Het verschil in geluidsdruk tussen 1w en 2w vermogen is net zo groot als tussen 50w en 100w vermogen, namelijk 'maar' 3db. Elke 3db extra geluidsdruk kost 2x zo veel vermogen. 3db neemt een mens waar als iets harder, maar niet 2x zo hard. Daar is vaak 10db oid voor nodig, dat dus ca 8-10x zoveel vermogen kost om dat extra te laten leveren. Kortgezegd, als je aan 50w vermogen niet genoeg hebt, heb je dat aan 100w en 200w waarschijnlijk ook niet. Dan zul je dus echt naar serieuze extra voor- en eindversterkers moeten kijken. Dat heeft in de praktijk eigenlijk niemand nodig. Vandaar dat je hier vaak zult lezen dat vermogen er niet toe doet.

Dan hou ik nog even buiten beschouwing hoe het vermogen door fabrikanten wordt gemeten. Soms is dat op een hoge pieptoon van 1khz op 1 speaker met enorme vervorming, wat een hoog theoretisch vermogen oplevert. In de praktijk levert zo'n receiver dan veel minder vermogen wat de fabrikant opgeeft. Soms meet een fabrikant het maximale vermogen in een meer realistisch scenario wat minder theoretisch vermogen oplevert. Dat staat niet zo lekker in de reclamefolder, maar in feite is dat lagere realistische vermogen wel wat je als consument wil weten.

[ Voor 27% gewijzigd door Hulleman op 16-04-2026 13:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Brick Top schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:55:
[...]

Soms denk/vrees ik dat die opmerkingen komen van absolute audiofielen die enkel maar tevreden zijn met het beste van het beste. En uiteraard val ik niet in die categorie.
Het komt erop neer dat veel fabrikanten op een eigen, vaak creatieve manier meten om zo tot mooiere cijfers te komen. Daardoor is het vaak appels en peren vergelijken omdat je vaak niet weet of de ene Watt of Ohm hetzelfde gemeten is als de andere. In de praktijk kun je gelukkig vrijwel alle gangbare speakers aansluiten op vrijwel alle gangbare receivers. Zolang je geen heel exotische dingen koopt, of houtje-touwtje-Frankenstein-combinaties wilt maken (een oude grammofoon aansluiten op een autoradio met festivalspeakers en zeekabels... ;) ) dan zul je eigenlijk nooit tegen problemen aanlopen.

Bovendien zul je thuis met huis-tuin-en-keukensituaties nooit meer dan enkele Watts gebruiken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1