Vraag

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-04 09:41
Hallo iedereen,

Ik zoek een?

AV Receiver om mijn oude Onkyo receiver te vervangen.

Wat is je budget?

Ik zoek te stranden tussen de 500 en de 1000eur. Maar als het voor 500eur kan, is dat bonus!

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

De receiver moet mijn 5.1 installatie aansturen. Dat zijn B&W 684 s2 front speakers, B&W center speaker, B&W M1 rear speakers en dan een actieve subwoofer van SVS. Niks 'speciaal' dus in die zin... Nieuwe TV ga ik ook kopen. Dat wordt wellicht deze:

uitvoering: LG OLED evo G55LW 77" Zwart

Of alleszins toch iets dat er zeer hard op lijkt. Dus receiver moet sowieso 4k ondersteunen, HDR, alle gangbare video -en geluidsformaten... Alles wat er bij een 'moderne' tv komt kijken dus. Verder gaat er enkel nog een HTPC en een PS5 op de receiver aangesloten worden.

Wat voor mij ook belangrijk is:
- Ik moet Spotify kunnen afspelen via de receiver (aangestuurd via iPhone) zonder dat ik daarvoor per se ook mijn tv hoef op te zetten.
- De setup/configuratie moet gebruiksvriendelijk zijn. Ik ben techneut noch audiofiel dus hoe toegankelijker, hoe beter.

Wat heb je zelf al gevonden?

In mijn research op Youtube kwam ik uit bij een Onkyo-review en daar waren ze lovend over de 'Dirac' software. Blijkbaar zou dat zeer goed én gebruiksvriendelijk zijn om het geluid optimaal af te stellen? Dat is voor mij een grote plus aangezien ik geen audiofiel ben en an sich ook weinig verstand heb van 'goed geluid' - zoals ik reeds zei.

Een grote min is dan weer dat de goedkoopste Onkyo met Dirac budgetair tegen het plafond aanschuurt:

uitvoering: Onkyo TX-NR7100

Over Denon las ik ook goede dingen en de meest populaire receivers op amazon.de bijvoorbeeld zijn ook van Denon, deze om precies te zijn:

uitvoering: Denon AVR-X2800H DAB

Maar zoals jullie kunnen zien, zijn de tweakers er minder lovend over dus dat schrikt me wel af.

Verder is het voor mij wel een beetje een 'door de bomen het bos niet meer zien' situatie. Dankzij dit forum en filmpjes op Youtube heb ik ondertussen wel een notie van wat een receiver moet kunnen maar het aanbod is zo gigantisch groot, dat het moeilijk wordt om de juiste keuze te maken. Dus hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen!

Welke vragen heb je hier nog over?

Als ik de prijs kan drukken door bijvoorbeeld in Duitsland te shoppen, sta ik daar ook zeker voor open. Ik weet enkel niet wat daar de grote/bekende hifi stores zijn. Momenteel is amazon.de mijn go-to voor Duitsland.

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57

FeaR

In GoT we trust

Brick Top schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:36:
AV Receiver om mijn oude Onkyo receiver te vervangen.
Welke Onkyo heb je nu?
De setup/configuratie moet gebruiksvriendelijk zijn. Ik ben techneut noch audiofiel dus hoe toegankelijker, hoe beter.
In de basis is elke receiver qua instellingen gelijk: aantal speakers selecteren, wel of geen subwoofer, et cetera. Voor mijn gevoel zit hier niet al te veel verschil.
Dat is voor mij een grote plus aangezien ik geen audiofiel ben en an sich ook weinig verstand heb van 'goed geluid' - zoals ik reeds zei.
Dirac Live meeleveren is zeker een plus voor Onkyo. Bij Denon mag je het gehele pakket kopen, zelfs als je een Denon van duizenden euro's hebt. Let wel dat Dirac Live niet het gehele pakket is, Dirac heeft ook nog Bass Control en ART als losse modules.

Aanwezigheid van dit soort software is voor mijn gevoel altijd wat dubbel. Het belooft de ruimte op peil te trekken zonder al te veel moeite van de eigenaar. Echter is het resultaat lang niet altijd zaligmakend. Meting/berekening kan fout zijn gegaan maar het kan ook dat de beoogde EQ niet lekker klinkt in jouw oren. Controleren en aanpassen van de meting maakt dat je meer in de materie moet zitten en dus moeite moet doen. Al zal je de eerste niet zijn die Dirac (of Audyssey, of...) runt en alles accepteert en de set in gebruik neemt ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:18
De denon x2800h is een prima device.. wat Fear zegt, dirac zit er bij denon niet bij.
Wat wel een optie zou kunnen zijn voor je is de x3800h?
Deze bezit ik zelf ook, en heeft audyssey xt32, die echt prima kan meten!
dit heeft de x2800h niet, die heeft de oude variant van XT.
Ook voldoet hij aan alle eisen van je!
receiver scoort overigens ook erg goed!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:37

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb zelf nu m'n tweede Denon, vanwege dezelfde eisen als jij. Eigenlijk alleen HDMI 2.1 en Spotify Connect, verder geen audiofiel en een allegaartje aan speakers.

Heb op iBood een Denon AVR-S660H voor €300 opgepikt. Was voor zover ik kon zien identiek aan de X2700H van destijds.

Aansluiten, Audyssey-setup doorlopen met bijgeleverd microfoontje en doet het gewoon goed.
Wel soms verbindingsproblemen / het "zien" van de receiver in de Spotify app, maar of dat aan m'n telefoon, thuis netwerk of de receiver ligt, geen idee. Wel fors minder problemen dan met de vorige receiver (die had ook spotify connect maar niet HDMI 2.1).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,