Schutting met grind netjes maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sly
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-04 10:54
Ik heb een vraag over mijn tuin (nieuwbouwhuis uit ±2013).

Op de erfgrens met de buren staat een heg met aan mijn kant grind. Onder het grind ligt een laagje zand en daaronder zit een houten rand. Dat hout lijkt onderdeel van de schutting* (soort onderrand/fundering), dus geen losse opsluitband.

Als ik het grind en zand weghaal, zie ik een sleuf van ongeveer 5 cm diep en 8–10 cm breed waar dat hout in zit.

Mijn buren hebben aan hun kant een betonnen opsluitband.

Mijn vragen:
- Hoort dat hout inderdaad bij de schutting / originele aanleg?
- Kan ik dit gewoon zo laten en weer afdekken?
- Of is het beter om aan mijn kant ook een betonnen opsluitband te plaatsen? Waar moet ik aan denken?
- En als ik grind opnieuw aanbreng: moet er per se zand onder, en welk soort zand gebruik je dan het beste?

Het gaat om een sierstrook (geen oprit), dus hoeft niet extreem zwaar belast te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgOy4Yi6gpb7gFhaS34rDJQlYlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohWh6yqtEJ64X6nigdlqWi7j.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
Overal waar heg staat moeten we schutting lezen?

En hout in de grond rot gewoon weg. Wordt nat, blijft nat, schutting di funghi, en over een paar jaar met een goede windvlaag ligt alles los.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Het lijkt er op dat de schutting als eerste geplaatst is en dat daarna de bestrating is aangelegd.
Men kwam met het ophogen van de grond tot de ontdekking dat de schutting wel wat laag geplaatst was.
Dus de opsluitbanden en tegels zijn tegen het onderste balkje van de schutting aan gelegd en vervolgens heeft men het hout aan jouw kant met zand en grind 'verborgen'. Tsja, de hele schutting er weer uithalen en netjes op de tegels zetten zodat deze op kan drogen na een vochtige periode was blijkbaar teveel werk. Of, het zal onze tijd wel duren, laat de volgende bewoner het maar opknappen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sly
phYzar schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:30:
Overal waar heg staat moeten we schutting lezen?

En hout in de grond rot gewoon weg. Wordt nat, blijft nat, schutting di funghi, en over een paar jaar met een goede windvlaag ligt alles los.
Klopt, daar was ik ook al een beetje bang voor 🙂

Alleen dit is een nieuwbouwhuis uit ±2013 en dit hout lijkt onderdeel van de originele aanleg van de schutting (ligt ook deels onder zand/grind). Het zit er dus al ruim 10 jaar in.

Voor zover ik kan zien is het nog niet helemaal verrot, daarom twijfel ik een beetje wat verstandig is:
• gewoon laten zitten en weer afdekken
• of nu al vervangen (bijv. door betonband)

Mijn buren hebben aan hun kant wel een betonnen opsluitband, dus ik zit ook te denken om dat aan mijn kant eventueel later te doen.

• Yaksa
Is dat stuk hout onder de grond nou onderdeel van de schutting of niet?
Zo nee, gewoon laten zitten, rot vanzelf weg.
Zo ja, rot vanzelf weg en je schutting is z'n verband kwijt en zal tzt omwaaien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sly
Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:03:
Is dat stuk hout onder de grond nou onderdeel van de schutting of niet?
Zo nee, gewoon laten zitten, rot vanzelf weg.
Zo ja, rot vanzelf weg en je schutting is z'n verband kwijt en zal tzt omwaaien.
Dat weet ik dus niet zeker, omdat ik gewoon echt geen verstand heb van het aanleggen van een tuin, laat staan een schutting. Maar het ligt in ieder geval los onder de schutting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5le5SjqBP7LUULyDB-3Xo9i89E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDsMlXBfz6rzITz6mKDzHGT8.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant, hebben we ook een grens met schutting met onze andere buren. Daar zit het hout wel vast onder de schutting en ligt het dus ook een stuk hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fvz2cnQN_PecaMtlhPnNWfX6LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCzPkg1ixeuMTAvThp0IewU1.jpg?f=fotoalbum_large

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
Zijn de tuinen ooit opgehoogd? Schutting delen horen niet in de grond te zitten. De palen natuurlijk wel, maar de schermen niet. Normaal zit daar nog wel ruimte tussen het scherm en de grond. Daaronder kan dan een opsluitbandje of een onderplaat van bv beton, zodat er niet een enorme kier zit (of wel, houden de egels van).

• Sly
phYzar schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:13:
Zijn de tuinen ooit opgehoogd? Schutting delen horen niet in de grond te zitten. De palen natuurlijk wel, maar de schermen niet. Normaal zit daar nog wel ruimte tussen het scherm en de grond. Daaronder kan dan een opsluitbandje of een onderplaat van bv beton, zodat er niet een enorme kier zit (of wel, houden de egels van).
Voor zover ik weet niet; de vorige bewoners hebben dit huis nieuw gekocht.

• Yaksa
Ik heb dit al vaker gezien, dat een hardhouten lat gebruikt wordt om het grind weg van schutting te houden en een kier op te vullen zodat je een mooie rechte lijn hebt. In het begin lijkt het leuk, maar op den duur waait/valt/spoelt er toch van alles tussen. Ik denk dat die lat er uit kan en dat je een nieuwe kunt zetten. Gebruik dan Robinia (Europees hardhout) dan ben je weer 10 jaar onder de pannen. Wil je iets wat nog langer blijft zitten dan zou cortenstaal ook nog kunnen, maar daar moet je wel mee kunnen werken.

• Sly
Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:31:
Ik heb dit al vaker gezien, dat een hardhouten lat gebruikt wordt om het grind weg van schutting te houden en een kier op te vullen zodat je een mooie rechte lijn hebt. In het begin lijkt het leuk, maar op den duur waait/valt/spoelt er toch van alles tussen. Ik denk dat die lat er uit kan en dat je een nieuwe kunt zetten. Gebruik dan Robinia (Europees hardhout) dan ben je weer 10 jaar onder de pannen. Wil je iets wat nog langer blijft zitten dan zou cortenstaal ook nog kunnen, maar daar moet je wel mee kunnen werken.
Super bedankt voor je berichten en het meedenken! 🙏

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:31:
Ik heb dit al vaker gezien, dat een hardhouten lat gebruikt wordt om het grind weg van schutting te houden en een kier op te vullen zodat je een mooie rechte lijn hebt.
Dit dus, had het in mijn oude tuin ook zelf geplaatst. Eigenlijk had er nog een opsluitbanden voor je terras omheen gemoeten, die plaats je tegen het verzakken van je terras.

Persoonlijk zou ik die plank lekker laten zitten totdat de palen zelf ook zijn weggerot, en dan alles in een keer opnieuw plaatsen. Afhankelijk van de kwaliteit van de schutting en de plaatsing zul je dat toch eens moeten doen in de 10-25 jaar.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:10
Zolang het hout nog goed zit dan zou ik het laten zitten. Als het helemaal verrot is dan vervangen door een betonnen opsluitbandje. Aan jouw kant mag je dat gewoon vervangen, het is ook onderhoud.
Als de schutting op de tegels had gestaan dan zou de onderkant van schutting wegrotten nu dus die plank die er zit, eigenlijk helemaal niks mis mee.
Als je tzt het grind opnieuw legt dan zou ik daar eerst worteldoek onder doen want dan krijgt onkruid ook minder kans wortel te schieten, in ieder geval kun je het dan makkelijk weer verwijderen.

• Yaksa
vogelmans schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:22:
Als je tzt het grind opnieuw legt dan zou ik daar eerst worteldoek onder doen want dan krijgt onkruid ook minder kans wortel te schieten, in ieder geval kun je het dan makkelijk weer verwijderen.
Worteldoek bij nieuwe aanleg aanbrengen daar waar nog geen ongewenste plantjes staan heeft helemaal geen zin. Al het zaad wat kan ontkiemen tussen het grind komt namelijk van boven inwaaien. En wanneer je die plantjes te lang laat staan dan wortelen ze gewoon door het worteldoek heen. Ga je er dan aan het trekken dan trek je het worteldoek ook mee omhoog.

• Sly
Yaksa schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:50:
[...]

Worteldoek bij nieuwe aanleg aanbrengen daar waar nog geen ongewenste plantjes staan heeft helemaal geen zin. Al het zaad wat kan ontkiemen tussen het grind komt namelijk van boven inwaaien. En wanneer je die plantjes te lang laat staan dan wortelen ze gewoon door het worteldoek heen. Ga je er dan aan het trekken dan trek je het worteldoek ook mee omhoog.
Bedankt allemaal voor de nuttige reacties! Ik zat zelf ook te denken aan een worteldoek onder het grind. Zoals ik het kon zien was het dus inderdaad deels onkruid wat van onder kwam, maar grotendeels lag het losjes bovenop/tussen het grind :'(

*edit: dat is op zich ok, want dan is weghalen dus inderdaad makkelijker

[ Voor 5% gewijzigd door Sly op 07-04-2026 20:51 ]

Pagina: 1