Full Electric Household 😇. Duo Quatt V2, Jaga DBH radiatoren, LG Warmtepompboiler, Solis S6 Hybrid omvormer, 32 KWH batterij, 22 zonnepanelen, BYD Atto 3
Vraag
Beste antwoord (via janjanssenenzo op 11-04-2026 19:21)
Ergens een fasedraaiing waardoor bewaking (geleverd-gemeten) wordt omgezet naar geleverd+gemeten (richting verkeerd) en levering uit de pas lopen en dan de boel klapt omdat die denkt dat die 8kW levert en werkelijk veel meer?janjanssenenzo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:27:
Even een update van mijn kant uit. Nadat ik de Eastron Kwh meter had losgekoppeld is de zekering niet meer gesprongen.
Volgende week een losse automaat plaatsen voor die Eastron en kijken of die dan ook springt.
Alle reacties
Speel ook Balls Connect en Repeat
Deze heeft natuurlijk 2 compleet ongerelateerde uitschakelmechanismen in 1.
Sommige geven aan of ze op overstroom of aardlek gegaan zijn. Op aardlek is veel waarschijnlijker.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hierbij de grafiek echter is deze data per 5 minuten dus kan niet exact het moment zelf laten zien ben ik bang..
Full Electric Household 😇. Duo Quatt V2, Jaga DBH radiatoren, LG Warmtepompboiler, Solis S6 Hybrid omvormer, 32 KWH batterij, 22 zonnepanelen, BYD Atto 3
Hoeveel wekt het overigens op dit moment op, nu de zon flink schijnt?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Volgende week een losse automaat plaatsen voor die Eastron en kijken of die dan ook springt.
Ergens een fasedraaiing waardoor bewaking (geleverd-gemeten) wordt omgezet naar geleverd+gemeten (richting verkeerd) en levering uit de pas lopen en dan de boel klapt omdat die denkt dat die 8kW levert en werkelijk veel meer?janjanssenenzo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:27:
Even een update van mijn kant uit. Nadat ik de Eastron Kwh meter had losgekoppeld is de zekering niet meer gesprongen.
Deze is interessant. Zou je me deze iets duidelijker kunnen omschrijven?Dapdodo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:38:
[...]
Ergens een fasedraaiing waardoor bewaking (geleverd-gemeten) wordt omgezet naar geleverd+gemeten (richting verkeerd) en levering uit de pas lopen en dan de boel klapt omdat die denkt dat die 8kW levert en werkelijk veel meer?
Bedoel je hiermee dat ik misschien de verkeerde ct klemmen op de verkeerde fases heb aangesloten of de verkeerde fases op de klemmen van de kwm meter zelf had aangesloten?
Nergens last van. Wel begrenst op 16800 Watt.
Het zou kunnen dat ik misschien niet de juiste fase op de juiste input heb gezet en dat dus mss voltage van fase 2 gemeten werd terwijl de ct klem van input 1 op een andere fase zat. Ik heb dit niet actief gevalideerd.haya schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:17:
Wellicht dat laatste je moet echt 1 2 3 aanhouden. Hier een Solis 20 kw hybride omvormer met 58 zonnepanelen en 35.5 kw aan batterij.
Nergens last van. Wel bergrenst op 16800 Watt.
De omvormer wil regelen naar cos phi >0,9.
Door stroom aan te passen zou dat moeten lukken.
Maar dat doet die op de verkeerde fase en vliegt uiteindelijk de regeling uit de bocht.
En dan gaat er ergens een zekering uit. Been there done that met thuisaccu. RTFM
[ Voor 3% gewijzigd door janjanssenenzo op 22-04-2026 22:05 ]
Dus ze kunnen dus 15kW/2/230V=32A per fase geven. En dan gaat de zekering eruit...
Walter
Hoi Walter,walter_321 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:06:
Even een opmerking: de handleiding stelt dat deze omvormers per fase de helft van het vermogen kunnen leveren. In de specs komt dat niet naar voor.
Dus ze kunnen dus 15kW/2/230V=32A per fase geven. En dan gaat de zekering eruit...
Walter
Het probleem heb ik zelf veroorzaakt door me niet te houden aan de fases. De CT klemmen had ik wel goed echter de aansluitingen van de fases onderaan de Eatron had ik niet goed.
Nadat ik de Eastron opnieuw had geïnstalleerd en nu 100x had gevalideerd dat de juiste fase op de juiste klem zat draait het inmiddels al een maand stabiel.
Maar mijn opmerking blijft; een 25A zekering is strikt genomen te licht daar de omvormer in staat is meer uit te sturen op een fase.janjanssenenzo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:25:
[...]
Hoi Walter,
Het probleem heb ik zelf veroorzaakt door me niet te houden aan de fases. De CT klemmen had ik wel goed echter de aansluitingen van de fases onderaan de Eatron had ik niet goed.
Nadat ik de Eastron opnieuw had geïnstalleerd en nu 100x had gevalideerd dat de juiste fase op de juiste klem zat draait het inmiddels al een maand stabiel.
Dat moet daarom geen probleem zijn als je de omvormer dat niet laat doen...