Solis S6-EH3P15K02-NV-YD-L geplaats, zekering valt uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-05 12:59
Mijn vraag

Afgelopen weekend heb ik mijn Solis S6 omvormer opgehangen en in bedrijf gesteld. Quick setup doorlopen en het apparaat begon netjes energie te leveren. Nu is me echter de C25 zekering in de meterkast waar deze omvormer op aan is gesloten reeds 2x gesprongen in 24 uur tijd.

Qua capaciteit zit ik lang niet aan de 25 ampère. Eerste keer wekte ik zo`n 3000 watt op en de 2e keer zo`n 6500 watt. De omvormer verspreid dit netjes over de 3 fases.

Als ik naar de waarschuwingen kijk dan zie ik een 101 voorbij komen wat over voltage zou betekenen. Echter lijkt deze netjes rond de 230v te liggen op alle 3 de fases. Heeft iemand een idee waarom de zekering zou springen? Of wat ik kan nakijken om het probleem op te kunnen lossen?

Ik gebruik overigens de standaard meegeleverde CT meter van Eastron. Deze zit feitelijk op dezelfde zekering dus die zou ook eventueel het probleem kunnen veroorzaken,,,,

Beste antwoord (via janjanssenenzo op 11-04-2026 19:21)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:07
janjanssenenzo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:27:
Even een update van mijn kant uit. Nadat ik de Eastron Kwh meter had losgekoppeld is de zekering niet meer gesprongen.

Volgende week een losse automaat plaatsen voor die Eastron en kijken of die dan ook springt.
Ergens een fasedraaiing waardoor bewaking (geleverd-gemeten) wordt omgezet naar geleverd+gemeten (richting verkeerd) en levering uit de pas lopen en dan de boel klapt omdat die denkt dat die 8kW levert en werkelijk veel meer?

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:59

Onbekend

...

Overvoltage, maar wel rond de 230volt? Kan je eens kijken of de NUL goed vast is aangesloten en geen slecht contact maakt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is het een c25 aardlekautomaat?

Deze heeft natuurlijk 2 compleet ongerelateerde uitschakelmechanismen in 1.

Sommige geven aan of ze op overstroom of aardlek gegaan zijn. Op aardlek is veel waarschijnlijker.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• janjanssenenzo
C25 is geen aardlekautomaat, elektricien heeft een losse aardlek geplaatst en daarna de C25 automaat. Ik heb inmiddels de Eastron CT meter even volledig afgekoppeld om zeker te zijn dat deze geen sluiting maakt. Ik zal de NUL draden nog eens goed nalopen maar ben er vrijwel zeker van dat wat ik eb vastgezet gisteren ook goed zit. De elektricien zou natuurlijk een fout gemaakt kunnen hebben in de meterkast...

Hierbij de grafiek echter is deze data per 5 minuten dus kan niet exact het moment zelf laten zien ben ik bang..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-hm5nyvib70EYkEHGBNhOOvC3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYqxWGM5v3jh5mJccUgg59qv.jpg?f=fotoalbum_large

• janjanssenenzo
Misschien een hele stomme maar de ferrietringen heb ik niet geplaatst. Zou dit een ding kunnen zijn? Ik dacht namelijk dat je deze alleen deed plaatsing indien je last hebt van storingen op bv wifi signaal...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:59

Onbekend

...

Ferrietringen maken niets uit. Ze gaan alleen hoog frequent signaal tegen, en dat is hier zeker niet de oorzaak.

Hoeveel wekt het overigens op dit moment op, nu de zon flink schijnt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• janjanssenenzo
7000 watt ongeveer op de top. NO/ZW opstelling. Ligt 10000wp op het dak maar niet op de meest gunstige positie.

• janjanssenenzo
Even een update van mijn kant uit. Nadat ik de Eastron Kwh meter had losgekoppeld is de zekering niet meer gesprongen.

Volgende week een losse automaat plaatsen voor die Eastron en kijken of die dan ook springt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Dapdodo
janjanssenenzo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:27:

Ergens een fasedraaiing waardoor bewaking (geleverd-gemeten) wordt omgezet naar geleverd+gemeten (richting verkeerd) en levering uit de pas lopen en dan de boel klapt omdat die denkt dat die 8kW levert en werkelijk veel meer?

• janjanssenenzo
Dapdodo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:38:
[...]

Deze is interessant. Zou je me deze iets duidelijker kunnen omschrijven?

Bedoel je hiermee dat ik misschien de verkeerde ct klemmen op de verkeerde fases heb aangesloten of de verkeerde fases op de klemmen van de kwm meter zelf had aangesloten?

• Dapdodo
Ja, juiste fase, juiste richting en als je met CT klemmen werkt, de juiste voltmeter fase bij de juiste CT klem.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05:08
Wellicht dat laatste je moet echt 1 2 3 aanhouden. Hier een Solis 20 kw hybride omvormer met 68 zonnepanelen en 35.5 kw aan batterij.
Nergens last van. Wel begrenst op 16800 Watt.

• janjanssenenzo
haya schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:17:
Wellicht dat laatste je moet echt 1 2 3 aanhouden. Hier een Solis 20 kw hybride omvormer met 58 zonnepanelen en 35.5 kw aan batterij.
Nergens last van. Wel bergrenst op 16800 Watt.
Het zou kunnen dat ik misschien niet de juiste fase op de juiste input heb gezet en dat dus mss voltage van fase 2 gemeten werd terwijl de ct klem van input 1 op een andere fase zat. Ik heb dit niet actief gevalideerd.

• Dapdodo
Je krijgt dan faseverdraaiing en wordt je cos phi <0,8).
De omvormer wil regelen naar cos phi >0,9.
Door stroom aan te passen zou dat moeten lukken.
Maar dat doet die op de verkeerde fase en vliegt uiteindelijk de regeling uit de bocht.
En dan gaat er ergens een zekering uit. Been there done that met thuisaccu. RTFM

• janjanssenenzo
Thanks voor de nuttige info. Ik zal de fases nog allemaal eens goed nalopen. Heb gekleurde kabel gebruikt dus dat maakt het wel makkelijker. Bruin, zwart, grijs.

• janjanssenenzo
Na het opnieuw installeren en goed valideren dat de juiste fase op de juiste aansluiting zag loopt het als een trein.

[ Voor 3% gewijzigd door janjanssenenzo op 22-04-2026 22:05 ]

Pagina: 1