Voeding levert nog maar 10v ipv 36v

Pagina: 1
Acties:

• RvdHorst
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-04 16:39

RvdHorst

Canon 400D + canon EFs 17-85

Topicstarter
Hallo Iedereen

Ik heb hier een voeding die nog maar 10v geeft ipv 36v. Kan iemand dit repareren? Of is advies een nieuwe te kopen?

Mvg
Raymond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOXv0Pts5BikgYlYpM7Ocj02SZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wc4UBtKdTiitqe4YAP3TeOdK.jpg?f=fotoalbum_large

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je op de connector meet hou er dan wel rekening mee dat de PE pin naar massa getrokken moet worden om de voeding in te schakelen.
Maar als de voeding werkelijk nog maar 10v geeft is de kans groot dat er alleen maar een paar condensatoren niet goed zijn.

Ik zag dat ze nieuw een 100 tot 170 euro kosten, een losse PSU kan goedkoper maar dan moet je wat kabels overzetten https://ampul.eu/en/switc...GmLfQdfOCctpjnmTGyWJCJf0A

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹

memphis schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:36:
Maar als de voeding werkelijk nog maar 10v geeft is de kans groot dat er alleen maar een paar condensatoren niet goed zijn.
Waarom?

Wat bedoel je met niet goed? Kortgesloten, te weinig capaciteit over?

@RvdHorst
Als de spanning met IC's wordt geregeld zou het een defecte weerstand kunnen zijn. Dat beïnvloed rechtstreeks de output spanning. Het zouden ook defecte diodes kunnen zijn. Ding openmaken en de pcb nauwkeurig bestuderen. Goede belichte hoge resolutiefoto's zijn vaak behulpzaam.

Je kunt soms putjes of breuken zien in smd componenten onder een vergrootglas of met een camera die kan vergroten. Ook zwart geblakerde of verkleurde onderdelen wijzen op kortsluiting.

Mocht er helemaal niets op te zien zijn dan kun je met isopropylalcohol zien welk onderdeel verdacht warm wordt (alcohol verdampt snel weg). Met alcohol verwijder je wel sporen van problematische gebieden de pcb's en dat is voor electronicareparateurs lastig. Sommige onderdelen zullen sowieso warm worden.

Zet geen load op de voeding en wees voorzichtig met aansluiten op netstroom na openmaken. De spanning is dodelijk en je kan een flinke dreun krijgen van opgeladen condensatoren.

• memphis

memphis

mrmrmr schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:16:
[...]
Waarom?

Wat bedoel je met niet goed? Kortgesloten, te weinig capaciteit over?
Omdat dat vaker voor komt. Ja, natuurlijk kan het van alles zijn maar in voedingen kunnen door warmte en hoge frequenties condensatoren slecht worden, zeg maar capaciteit verliezen, daardoor zal een voeding ook verkeerd tot niet gaan werken. Heel misschien als je de voeding open maakt kan je bolle condensatoren zien en anders de condensatoren die het dichtst op een koelplaat zitten zijn onderhevig aan hitte.

Natuurlijk kan het van alles zijn maar weerstanden en diodes zijn van nature veel langer bestand tegen hitte.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vraag mij eigenlijk af waarvan die voeding met een output van 36V, beetje afwijkend lijkt mij en zal wel voor een specifiek apparaat zijn neem ik aan. Maar voor wat ik dan beperkt kan zien op de foto is nog maar de vraag of je die voeding gemakkelijk open kan krijgen zonder dat kastje te slopen.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

@Roel1966 Het is bijna altijd een "tear down" bij desktop adapters. Er zitten met opzet geen schroefjes in want openen is gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Binnenin kun je ook nog klodders pasta aantreffen. Die wordt gebruikt om het trillen van componenten tegen te gaan. Dat is nog een probleem bij een reparatiepoging.

• Roel1966
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:25:
@Roel1966 Het is bijna altijd een "tear down" bij desktop adapters. Er zitten met opzet geen schroefjes in want openen is gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Binnenin kun je ook nog klodders pasta aantreffen. Die wordt gebruikt om het trillen van componenten tegen te gaan. Dat is nog een probleem bij een reparatiepoging.
Ja dat is precies wat ik al dacht bij het zien van die foto, en net zoals je schrijft valt nog maar af te wachten wat ze binnenin allemaal gedaan hebben. Klodders pasta en vaak ook nog onderdelen vastgeplakt met hot-glue, 'leuk werkje' waar ik niet aan zou beginnen. En nog maar de vraag of je vervangende onderdelen wel krijgen kan, afwijkende waardes, onbekende fabrikanten etc..

• memphis

memphis

mrmrmr schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:25:

Heb je wel eens een voeding open gehad? Ja, de grote 400v elco en het gebied er omheen moet je vanaf blijven maar tegenwoordig zit voor 90% zekerheid een ontlaadweerstand over die condensator.
En dan pasta tegen het trillen? Je bedoeld een kit tegen het afbreken van zware componenten tijdens het stoten?
Overigens heb ik genoeg DELL DA-1 voedingen open gehad en omgebouwd dus weet ik wel wat te verwachten.
Roel1966 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:29:
[...]

Ja dat is precies wat ik al dacht bij het zien van die foto, en net zoals je schrijft valt nog maar af te wachten wat ze binnenin allemaal gedaan hebben. Klodders pasta en vaak ook nog onderdelen vastgeplakt met hot-glue, 'leuk werkje' waar ik niet aan zou beginnen. En nog maar de vraag of je vervangende onderdelen wel krijgen kan, afwijkende waardes, onbekende fabrikanten etc..
Op zich worden er doodgewone componenten gebruikt, alleen de gebruikte afmetingen van oa condensatoren (laag en breed) kan wat zoekwerk vereisen om bij een allerdaagse winkel voor de consument te kunnen kopen maar oa Mouser staat klaar om voor 20 euro verzendkosten je order aan te nemen..

Wat betreft het open maken zie ik op foto's op de 4 hoekpunten een rondje. Met een beetje geluk is dat een rubber stopsel waaronder een schroef te vinden is. Overigens vraag ik mij nog steeds af hoe de spanning gemeten is want als je het zo op de connector los van het apparaat gemeten hebt kan het zijn dat je puur een spanning gemeten hebt van het circuit dat het echte powerdeel moet inschakelen middels de PE pin op de connector.

Maar als elektronica niet je ding is dan moet je er niet eens aan beginnen tenzij je best wel een handige Harry bent met dingen open krijgen.

• Roel1966
  • Niet online
memphis schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:33:
[...]

Op zich worden er doodgewone componenten gebruikt, alleen de gebruikte afmetingen van oa condensatoren (laag en breed) kan wat zoekwerk vereisen om bij een allerdaagse winkel voor de consument te kunnen kopen maar oa Mouser staat klaar om voor 20 euro verzendkosten je order aan te nemen..

Wat betreft het open maken zie ik op foto's op de 4 hoekpunten een rondje. Met een beetje geluk is dat een rubber stopsel waaronder een schroef te vinden is. Overigens vraag ik mij nog steeds af hoe de spanning gemeten is want als je het zo op de connector los van het apparaat gemeten hebt kan het zijn dat je puur een spanning gemeten hebt van het circuit dat het echte powerdeel moet inschakelen middels de PE pin op de connector.

Maar als elektronica niet je ding is dan moet je er niet eens aan beginnen tenzij je best wel een handige Harry bent met dingen open krijgen.
Eventjes voor de duidelijkheid, die voeding is niet van mij net als de vraag voor reparatie ( zie topicstarter ).

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

@memphis Ja, ik heb talloze voedingen open gehad. Zoals ik al waarschuwde moet je oppassen en condensatoren eerst ontladen. Ook als je aanneemt dat het al is gebeurd. Dat deed deze man ook.

Het doel van pasta is het beletten van beweging van componenten. Soms is bijna de hele ruimte volgespoten, vooral in de kleinere tafeladapters, beter teveel dan te weinig denkt men kennelijk. Onderdelen kunnen wel erg dicht op elkaar zitten, waardoor bijvoorbeeld condensatoren snel van minder kwaliteit worden, bijvoorbeeld door hoge temperaturen van transistoren en een heat sink.
Afhankelijk van de toegepaste techniek en frequenties gaat dit oscillatie (trilling) tegen dat irritant geluid kan produceren, dat komt vaker voor bij kleinere voedingen dan bij grote. Dat noemt men "coil whine". hoewel het lang niet altijd van spoelen komt.

Mouser is Amerikaans. Verzendkosten vanuit de VS zijn tamelijk hoog, tenzij het toevallig al hier ligt of er een actie is. Niet lang geleden nog gebruik van gemaakt met 2 kwaliteitsvoedingen voor een heel goede prijs.

Onderdelen kun je bij internationale groothandels krijgen, soms zelfs voor consumenten. De verzendkosten kunnen veel lager zijn dan die vanuit de VS. Er zijn ook een paar Nederlandse leveranciers die bepaalde onderdelen kunnen leveren tegen lokale verzendkosten. Je gaat doorgaans niet zoeken naar een leverancier, maar naar het product (productcode).

• memphis

memphis

Nogmaals, het is geen pasta maar een kit.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

We hebben het over hetzelfde. Het begint als klodders kleverige pasta die meestal niet helemaal hard wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RSyCYjzrxpNFlD8zctagRQ8zIk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H5eLXd5Xjd5tuPqPMy5wufnL.jpg?f=user_large
bron

Hier is het gebruikt om de spoelen te remmen in trillingen en om de liggende condensator vast te zetten.

[ Voor 67% gewijzigd door mrmrmr op 07-04-2026 05:43 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
memphis schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:36:
Als je op de connector meet hou er dan wel rekening mee dat de PE pin naar massa getrokken moet worden om de voeding in te schakelen.
Ik gok dat PE hier voor Protective Earth staat, en de voeding zelf gewoon altijd aan is.

Repareren doe je zo.

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-04 12:45
Fanatec is een merk Race sim apparatuur en als ik me niet vergis is dit de PSU van kleinere direct drive model. Die levert normaal 5Nm power maar met een andere voeding (het plus model) krijgt ie 8Nm.
Pagina: 1