• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We zijn aan het kijken of we wat minder gas kunnen gaan gebruiken vanaf 2027, mede vanwege de op dit moment hoge gasprijzen. We hebben nu nog een contract tot januari.

We hebben 16 zonnepanelen, 9 op het zuiden en 6 op het westen. We hebben vloerverwarming en gebruiken jaarlijkse ongeveer 850 tot 900 m3 gas.

Ik heb een Intergas Xtreme 36 hangen uit 2018, volgens mij kan die nog prima mee en zou ik een Xtend Eco kunnen aanschaffen, laten installeren en minus subsidie op ongeveer 1.500 euro uitkomen.

De vraag is echter hoe zinvol het is, gasverbruik wordt minder, maar vastrecht blijft. En is dan bijna meer dan het verbruik. Kun je dan niet beter nadenken om over een aantal jaar volledig gasloos te gaan?

De terugverdientijd wordt door Intergas op zo’n 6 jaar gezet, maar als gasprijzen blijven stijgen veranderd dat de zaak. Niemand heeft echter een glazen bol.

Het zou ook zinvol kunnen zijn om gewoon te wachten tot de cv ketel vervangen moet worden. Hoe zouden jullie hier tegenaan kijken?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:34
Ik ga dit topic even volgen.
(Ik heb nu ook 1.5 jaar een ingergas xyeeme cw4)
Mijn kast waar de cv in hangt is niet heel groot. De binnenuit van de xtend eco is niet zo groot.

Zelf verbruik ik 600 gas en 1900 stroom.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@THE_BASE Als je het financiële plaatje interessant vind (wie niet?)
kan je misschien wat wijzer worden via "warmtepompofgas" of hybride?
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:19:
@THE_BASE Als je het financiële plaatje interessant vind (wie niet?)
kan je misschien wat wijzer worden via "warmtepompofgas" of hybride?
YMMV
Dat is een hele interessante website, ik kom dan uit op basis van 15 jaar dat een volledige WP voordeliger is, maar natuurlijk wel een flinke investering. Deels mee te maken dat we over een jaar of 7 de CV-ketel zouden moeten vervangen en dan alsnog naar een WP moeten.

Als ik voor een hybride ga scheelt het me zo'n 300 euro per jaar en zou na 4 jaar de investering zijn terugverdiend. Bij een full-electric scheelt het 1000 euro per jaar (mede door vastrecht waarschijnlijk) en duurt het zo'n 9 jaar. Maar dan heb je dus de CV alvast vervangen die anders over 7 jaar alsnog moet.

Hybride klinkt leuk: het is een minimale investering, terugverdientijd is erg kort. Maar ik zie twee nadelen: vastrecht blijft bestaan en is een groot deel van de kosten én de CV moet alsnog over 7 jaar vervangen worden. En wat wil je over 7 jaar? Waarschijnlijk alsnog full-electric.

Uiteindelijk scheelt het over 15 jaar gezien 'slechts' 7000 euro. Dat is 450 euro per jaar, maar we denken ook duurzaam en dan kan het zinvol zijn. Lastige keuzes. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PybJ9zKIMgkQh2bl0mzHMiEg2D0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5krdGGptBYxl2cyYZxVBiMqz.png?f=fotoalbum_large

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR