Pluggen in gestuukte betonnen muur, waar 'begint' de plug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sirmidor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-04 20:14
Hallo,

Even een extreem beginnersvraagje:

Gegeven een betonnen muur met een stuuklaag erover, als ik een plug wil aanbrengen (ik skip het proces van boren, diameter, lengte, etc. Ik bedoel dit als een algemene vraag), plaats ik deze dan:
  1. Gelijk met de stuuklaag (kraag van de plug ligt op de stuuklaag) OF
  2. Duw ik de plug nog iets verder door zodat deze pas 'begint' bij de betonnen muur erachter (kraag van de plug ligt op de betonnen muur)?
Misschien is dit een hele simpele vraag, maar ik vind het bijzonder moeilijk om een antwoord te vinden online of om het zelf te beredeneren. De muren zijn niet al te lang geleden gestuukt (eerste woning ook), dus ik ben nog extra voorzichtig met alles :P.

Dit is hoever ik kwam met denken:
  • De stuuklaag is sowieso niet waardevol qua draagkracht, welke optie ook genomen wordt.
  • Als de plug begint bij de stuuklaag (optie 1), wordt er, als er iets aan de schroef in de plug zou hangen, kracht uitgeoefend op de stuuklaag, wat ongetwijfeld tot afbrokkeling leidt. Aan de andere kant zit de schroef wel volledig in de plug (los van het deel dat achter de plug eruit steekt), waardoor krachten beter worden overgebracht op het deel van de plug in de muur?
  • Bij optie 2 is er geen druk op het stuukwerk, maar wel 'zweeft' een deel van de schroefdraad (de lengte van het zwevende deel is precies de dikte van de stuuklaag), wat een hefboom creëert die misschien de schroef zou doen afbreken net voordat de schroefdraad de plug in gaat (maar ik weet niet of niet realistisch is).
Tot nu heb ik nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden online en de interne discussie gaat ook maar in cirkels, dus ik hoop dat een van jullie mij zou kunnen helpen!

Alle reacties

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05:13
Zal niet uitmaken in praktijk. Schroef en plug zijn sterk genoeg, en met boren maak je waarschijnlijk het meeste onnodige stucwerk kapot of vies. Neem gewoon een goede plug; Fischer Duopower bijv. Opzich is je redenering wel correct, maar neem dan ook mee dat schroefdraad meestal niet tot helemaal de kop koopt en dat je waarschijnlijk ook nog iets tussen kop en plug gaat bevestigen, een metalen plaat bijvoorbeeld.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:15
Plug doe ik normaal altijd in gat -met kraag dus glad tov muur, ipv op muur. Maar zeker geen meerdere mm dieper oid. Als je dan later gat weg wilt werken kan je plug laten zitten ipv eruit trekken omdat hij uitsteekt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met wát voor een pluggen (en schroeven) ga je werken? Een 3x30 mm plug heeft in een gemiddelde muur met stuclaag minder 'vlees' dan dat een 6x60 mm plug dat heeft, bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 06-04-2026 04:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59
Hoe dik is de stuclaag? En lees je idd even in over soorten pluggen.

Wat het geskipte proces van boren betreft: hou er een stofzuigermond onder, of plak om het gruis op te vangen een gevouwen post-it onder de plek waar je gaat boren. Anders zie je soms jaren later nog gruissporen op de plint.
Het boortje dat je gebruikt is van groter invloed dan de boormachine zelf, al zal een accumachine het in beton wel moeilijk krijgen. Zoek hier in het gereedschapsdraadje eens op "Alpen" en dan komen de andere goede boormerken ook bovendrijven.

KPN is een drieletterwoord

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-04 13:36
Maakt heel weinig uit omdat de kracht van de schroef/plug in de eerste helft van de plug zit. Gewoon geen zorgen over maken en niet meer aan denken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Vooral een goede betonboor kopen en pas gaan kloppen wanneer je op de beton zit.
Liever een langere plug (en schroeven) dan korte, dan sla je als het ware de stuclaag over qua draagkracht.
Hangt ook af van de dikte van de stuclaag, je wilt niet dat de plug bij het in/aandraaien van de schroef gaat uitzetten in de stuclaag zelf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:48:
Vooral een goede betonboor kopen en pas gaan kloppen wanneer je op de beton zit.
Liever een langere plug (en schroeven) dan korte, dan sla je als het ware de stuclaag over qua draagkracht.
Hangt ook af van de dikte van de stuclaag, je wilt niet dat de plug bij het in/aandraaien van de schroef gaat uitzetten in de stuclaag zelf.
Kloppen doe je sowieso niet in beton. Hameren doe je in beton. Verder goed advies.

• Yaksa
Boudewijn schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:56:
[...]Kloppen doe je sowieso niet in beton. Hameren doe je in beton. Verder goed advies.
offtopic:
Ik ga er even van uit dat niet iedereen een hamerboor in huis heeft liggen. Meestal wel een (klop)boormachine.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dan hoop ik dat die mensen nooit een gat hoeven boren.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33
Als je de goede combinatie schroef/plug gebruikt maakt het niets uit.
Als je pluggen zonder kraag gebruikt zou je de plug te diep in de muur kunnen drukken (als het gat te diep is) zodat de schroef de plug niet voldoende uit kan laten zetten.
Als je een plug met kraag gebruikt zou de plug (met schroef) relatief te kort kunnen zijn als je een dikke stuklaag hebt.
Persoonlijk zou ik voor de plug met kraag kiezen met de schroef die erbij hoort en dan een relatief lange, je moet dus de stuklaag inderdaad bij de lengte van de plug optellen. De plug kan dan niet te diep in gat gedrukt worden. De afwerking van plug met kraag vind ik ook netter.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:48:
Zal vast verschil in zitten van boor tot boor, maar mijn Makita klopboor begint pas echt met kloppen als je flink duwt, dus ik heb nog nooit gehad dat de hele stuclaag opengebroken werd.
Met een zware hamerboor zul je dat misschien sneller hebben, maar denk dat 99% van de mensen die geen in huis heeft want die heb je vrijwel nooit nodig..

@sirmidor het ligt er ook een beetje aan hoe dik je stuclaag is, wat het precies voor laag is en wat er achter zit. Wij hebben hier in onze jaren 60-70 woning op sommige plekken echt een paar centimeter heel zacht gips zitten en daar kun je geen plug in zetten, maar op andere plekken zit een dun laagje spachtelputz en dat is zo hard dat je het verscihl bijna niet merkt.
Een plug zorgt ervoor dat de schroef niet meer naar voren trekt, maar als je schroef de afstand van een gipslaag moet overbruggen dan zal er flink wat druk op die gipslaag komen staan omdat de schroef toch een beetje buigt als er gewicht aan hangt.
Mijn oplossing bij onze vervelende muren is gewoon altijd flinke pluggen en schroeven gebruiken en goed diep boren, al is het maar voor een plankje.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33
Het boortje zelf is minstens zo belangrijk als de machine. Een compleet betonboorsetje van 10 euro is meestal voor beton niet op z'n taak berekend. 1 goede betonboor begint ongeveer bij 10 euro en gaat meerdere gaten mee.
Een klopboor moet je stevig tegen de muur drukken en gaat heel moeizaam, een hamerboor hoef je letterlijk maar tegen de muur aan te houden en gaat als boter de muur in. Als je meer gaten moet boren in een betonnen muur kun je ook zo'n apparaat huren inclusief boren.
Als je een klopboormachine hebt kun je het gat ook eerst met een kleiner boortje voorboren en naboren met de gewenste maat.

• sirmidor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-04 20:14
Heel erg bedankt voor al het advies! Tussen advies dat allebei oke is (gegeven goede pluggen/schroeven en plug diep genoeg in 'echte' ondergrond) dan is optie 1 makkelijker voor mij, dus gewoon de plug gelijk leggen met de stuuklaag. Ik pik de vragen er nog even tussenuit:
Will_M schreef op maandag 6 april 2026 @ 04:18:
Met wát voor een pluggen (en schroeven) ga je werken?
Ik gebruik Fischer Duopower pluggen overal in het huis. Voor lichte dingen standaard de 6x30 pluggen (met dan een 5x40 schroef), voor zwaardere dingen als de ondergrond het toelaat een langere plug zoals 6x50 of 8x65 (met respectievelijk 5x60 en 6x80 schroeven).
Maximaal 1cm dik in mijn geval.

Ik heb ook gelukkig al een hamerboor in huis met wat kwaliteits 4-snijders voor beton. Ik heb deze al gebruikt op wat plekken in het huis zonder stuukwerk, dus het gaten maken zelf heb ik vertrouwen in :).

• Yaksa
Boudewijn schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:20:
Dan hoop ik dat die mensen nooit een gat hoeven boren.
Waarom? Met een goed betonboortje kun je (met beleid) met een klopboormachine ook in een betonnen muur boren. Key is dat je het boortje het werk laat doen, niet te hoge toeren en niet te veel druk zetten. Duurt wat langer dan met een hamerboor, maar het is zeker niet onmogelijk. Been there, done that.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:33:
[...]

Waarom? Met een goed betonboortje kun je (met beleid) met een klopboormachine ook in een betonnen muur boren. Key is dat je het boortje het werk laat doen, niet te hoge toeren en niet te veel druk zetten. Duurt wat langer dan met een hamerboor, maar het is zeker niet onmogelijk. Been there, done that.
Prima joh, in zacht beton lukt het vast. Ik raad het mensen af.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Als je kans hebt op 1 cm stucwerk standaard uitgaan van die 6x50 en 6x30 alleen gebruiken bij nood (dan heb je een heel dun muurtje.

Stucwerk op beton: met een snijdende boor kan je een mm groter in het stuc boren. Daarna met je boorhamer het beton pakken voor het netste resultaat. Dan heb je een klein puntje meteen waar je start met betonboren. Uiteraard bij niet zichtwerk niet nodig maar als het exact moet.

Voor een 6x plug is een 4x schroef genoeg voor licht spul. Zeker omdat je dan wat minder druk op de muur zet. Met een 6x50 plug pak je lengte waardoor dat ding echt nergens heen gaat. Let op dat je schroef langer moet zijn zodat die uit de DuoPower steekt, dat is de truc.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:33:
[...]

Zal ook aan de betonsoort liggen, denk ik. Ik vond destijds mijn klopboor niet afdoende, zelfs met de duurdere (non-SDS) boortjes kwam ik niet dieper dan een paar mm. Ik heb toen een Bosch boorhamer gehaald met wat goeie SDS-boortjes en het was ineens een fluitje van een cent. Ik boor (gelukkig) zelden gaten in mijn muur, maar indien nodig ben ik maar wat blij dat ik een boorhamer heb aangeschaft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Yaksa
Boudewijn schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:44:
[...]Prima joh, in zacht beton lukt het vast. Ik raad het mensen af.
Ik boor hier in dragende muren van een appartementencomplex met beton uit de jaren '70.
Dat is behoorlijk hard. En trouwens, een (kwarts)kiezelsteen in het boorpad is in zacht beton even hard als in hard beton.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:58
Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:02:
[...]

Ik boor hier in dragende muren van een appartementencomplex met beton uit de jaren '70.
Dat is behoorlijk hard. En trouwens, een (kwarts)kiezelsteen in het boorpad is in zacht beton even hard als in hard beton.
Je kunt toch niet om het advies heen, dat boren in een betonwand het beste gedaan kan worden met een hamerboor machine ? Ik snap je punt niet zo goed. Ja het kan met een klopboor, je kunt de schroef er ook met de hand indraaien, maar raad ik je ook niet aan. met een geschikte machine gaat het echt beter en sneller.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Yaksa
Gwindorian schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:12:
[...]Je kunt toch niet om het advies heen, dat boren in een betonwand het beste gedaan kan worden met een hamerboor machine ? Ik snap je punt niet zo goed. Ja het kan met een klopboor, je kunt de schroef er ook met de hand indraaien, maar raad ik je ook niet aan. met een geschikte machine gaat het echt beter en sneller.
Het gaat er mij niet om om die gaatjes zo snel mogelijk met een boorhamer (die niet iedereen heeft of wil huren) in de muur te krijgen. Ik probeer een oplossing aan te dragen waarmee de gemiddelde doe het zelver ook mee weg kan komen. Er zijn genoeg mensen die maar een beperkt budget en een beperkt arsenaal aan gereedschappen in hun schuurtje hebben. Wanneer die dan met het kopen van een goed betonboortje in combinatie met hun klopboormachine een gaatje kunnen boren dan zijn ze geholpen zonder dat ze hoge uitgaven moeten doen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:23:
[...]

Het gaat er mij niet om om die gaatjes zo snel mogelijk met een boorhamer (die niet iedereen heeft of wil huren) in de muur te krijgen. Ik probeer een oplossing aan te dragen waarmee de gemiddelde doe het zelver ook mee weg kan komen. Er zijn genoeg mensen die maar een beperkt budget en een beperkt arsenaal aan gereedschappen in hun schuurtje hebben. Wanneer die dan met het kopen van een goed betonboortje in combinatie met hun klopboormachine een gaatje kunnen boren dan zijn ze geholpen zonder dat ze hoge uitgaven moeten doen.
Het is prima joh. Laat gaan, heb ik ook al lang gedaan. Ik hoop dat de lezer met vragen zelf zijn conclusie trekt, daar heeft hij immers het meeste aan ;) . Je hebt vaker creatieve oplossingen voor problemen.

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:52
Als je de plug dieper zet, en dan de schroef vast draaid, zal, mits je een niet te dikke schroef gebruikt, de plug eerst terug richting de schroef bewegen todat de kraag ergens tegenaan komt en dan zal de plug pas vastklemmen in de muur.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:57
Als ik me de doosjes goed kan herinneren is het bij de duopower plug wel "van belang" dat je de schroef langer hebt dan de plug zodat deze de plug juist gaat op stroppen. Op die manier werkt de duopower plug in beton, maar ook in bakstenen(met holtes) en zelfs als holle wand plug Zelf tik ik ze het liefst erin met een houten hamer (die ik toch al had voor de beitels) om de omgeving iets minder te beschadigen, maar zolang het maar vlak ligt gaat het wel goed.

Qua gat boren: hoe beter de boor, hoe rechter het gat doorgaans. Een conisch gat gaat de plug veel sneller uit schieten (of scheef trekken) dan in een recht gat.
Pagina: 1