Pluggen in gestuukte betonnen muur, waar 'begint' de plug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sirmidor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:39
Hallo,

Even een extreem beginnersvraagje:

Gegeven een betonnen muur met een stuuklaag erover, als ik een plug wil aanbrengen (ik skip het proces van boren, diameter, lengte, etc. Ik bedoel dit als een algemene vraag), plaats ik deze dan:
  1. Gelijk met de stuuklaag (kraag van de plug ligt op de stuuklaag) OF
  2. Duw ik de plug nog iets verder door zodat deze pas 'begint' bij de betonnen muur erachter (kraag van de plug ligt op de betonnen muur)?
Misschien is dit een hele simpele vraag, maar ik vind het bijzonder moeilijk om een antwoord te vinden online of om het zelf te beredeneren. De muren zijn niet al te lang geleden gestuukt (eerste woning ook), dus ik ben nog extra voorzichtig met alles :P.

Dit is hoever ik kwam met denken:
  • De stuuklaag is sowieso niet waardevol qua draagkracht, welke optie ook genomen wordt.
  • Als de plug begint bij de stuuklaag (optie 1), wordt er, als er iets aan de schroef in de plug zou hangen, kracht uitgeoefend op de stuuklaag, wat ongetwijfeld tot afbrokkeling leidt. Aan de andere kant zit de schroef wel volledig in de plug (los van het deel dat achter de plug eruit steekt), waardoor krachten beter worden overgebracht op het deel van de plug in de muur?
  • Bij optie 2 is er geen druk op het stuukwerk, maar wel 'zweeft' een deel van de schroefdraad (de lengte van het zwevende deel is precies de dikte van de stuuklaag), wat een hefboom creëert die misschien de schroef zou doen afbreken net voordat de schroefdraad de plug in gaat (maar ik weet niet of niet realistisch is).
Tot nu heb ik nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden online en de interne discussie gaat ook maar in cirkels, dus ik hoop dat een van jullie mij zou kunnen helpen!

Alle reacties

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:06
Zal niet uitmaken in praktijk. Schroef en plug zijn sterk genoeg, en met boren maak je waarschijnlijk het meeste onnodige stucwerk kapot of vies. Neem gewoon een goede plug; Fischer Duopower bijv. Opzich is je redenering wel correct, maar neem dan ook mee dat schroefdraad meestal niet tot helemaal de kop koopt en dat je waarschijnlijk ook nog iets tussen kop en plug gaat bevestigen, een metalen plaat bijvoorbeeld.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:03
Plug doe ik normaal altijd in gat -met kraag dus glad tov muur, ipv op muur. Maar zeker geen meerdere mm dieper oid. Als je dan later gat weg wilt werken kan je plug laten zitten ipv eruit trekken omdat hij uitsteekt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met wát voor een pluggen (en schroeven) ga je werken? Een 3x30 mm plug heeft in een gemiddelde muur met stuclaag minder 'vlees' dan dat een 6x60 mm plug dat heeft, bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 06-04-2026 04:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse