Offerte 9 kW, berekening zegt 4 kW en ik neig 7 kW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Imno
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:58
Hallo Tweakers,

Ik ben een Zeeuws-Vlaming (ja, is echt nog nét Nederland) en ik ben mij (zoals zovelen) aan het verdiepen in het vervangen van mijn HR-ketel door een lucht-water warmtepomp. Overigens alleen voor verwarming, SWW wordt straks verzorgd door een aparte warmtepompboiler.
Algemene informatie:
Het gaat om een vrijstaand huis, bouwjaar 2002, 4 bewoners.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Het exacte verbruik over 20/21 is niet reëel ( bedroeg toen 1.400 m³). In 2022 isolatiewerkzaamheden uitgevoerd (inbouw-rolluiken geisoleerd). Het gasverbruik bedraagt sinds 2022:

1. 2022 (geisoleerd): 1.081 m³
2. 2023: 907 m³
3. 2024: 783 m³
4. 2025: 805 m³

Dit is inclusief SWW. Voor 2026 geeft de Energieboer een indicatie van 937 m³.
Volgens milieucentraal is 25% hiervan SWW, hetgeen zou neerkomen op 234 m3 SWW en 703 m3 verwarming.
Afgiftesysteem:
RuimteTypeOppervlakteRadiator/vermogen
WoonkamerVloerverwarming37 m²2x 410 W
KeukenVloerverwarming16 m²1x 235 W
BijkeukenVloerverwarming9 m²1x 220 W
WerkkamerVloerverwarming21 m²1x 495 W
HalVloerverwarming12 m²1x 220 W
BadkamerVloerverwarming11 m²- W
Slaapkamer1Vloerwarming-1x 275 W
Slaapkamer2Vloerverwarming-1x 275 W
Totaal vloerverwarming 106 m², HoH weet ik niet zeker, ik dacht altijd dat deze naast de radiatoren gewoon als HoH 100 mm lag. Bij renovatie badkamer bleek dat deel HoH 150 mm. Ik reken voorlopig met een HoH van 150 mm.

De berekende afgifte radiatoren: vermogen radiator maal 35/30/20°C: Factor 0,2
SWW:
Wordt dus warmtepompboiler
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Berekend benodigd vermogen
Met de Koevlaas-methode kwam ik uit op ±4 kW (uitgaande van 750 m³).
Rekening houdend met vloerverwarming (50–65 W/m²) en het berekende vermogen radiatoren kan mijn woning theoretisch 8–9 kW in totaal kwijt. (Hier doe ik vast iets verkeerd en wordt ik op verbeterd _/-\o_ )
Installateursadvies, eerste offerte
Een LG HU091MR ThermaV 9,0kW Warmtepomp Set (met hydrobox)
Twijfel slaat toe :? , inlezen op het LG-topic..

Na het lezen en een dappere gooi op chatGPT, zelf bijgesteld naar 7 kW, rekening houdend met -10°C regel en dat Koevlaas bij lagere benodigde vermogens minder nauwkeurig zou zijn (op den duur lees je zoveel, ik kan dit niet terugvinden)
Vraag wat is wijheid?
* Gaan voor eerste berekende 4 kW
* Bijstellen naar 7 kW
* Of gewoon de 9 kW van de installateur nemen

Lang verhaal kort: Voelt een beetje als Hans & Grietje in het warmtepompbos: overal kruimels, maar welke route klopt? ;(

Wie heeft ervaring met het bepalen van de juiste warmtepompgrootte en kan me de goede kant op sturen?

Alvast bedankt voor het meelezen en nog meer dank voor het meedenken en eventuele tips! :)

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

paQ

Ga je d'r tussenin zitten met een Arotherm 5.5
Die doet ook nog gewoon 7 als het moet (kan).

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:19
9kw is echt veel te veel, dan gaat dat ding echt veel pendelen. Je kan in mijn ogen beter een klein beetje te laag zitten dan veel te hoog, mocht je een keer te weinig vermogen hebben omdat het buiten -10 kan je altijd voor een paar tientjes een 2-3 kw verwarmer kopen. Waarschijnlijk heb je het dan niet eens nodig want je huis heeft ook gewoon nog thermische massa en zal dus niet zo snel afkoelen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het is jammer dat er, in de overigens zéér complete OP, niet vermeldt is met welke aanvoertemperatuur (vanuit de CV ketel) de huidige VVW nú gevoed wordt. Een CV (combi) ketel welke nu met maar 35o aanvoer hoeft te werken komt er met de 'Koevlaas' berekening waarschijnlijk nog wat gunstiger uit op het moment dat er een geschikte warmtepomp berekend moet gaan worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse