Offerte 9 kW, berekening zegt 4 kW en ik neig 7 kW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Imno
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 22:17
Hallo Tweakers,

Ik ben een Zeeuws-Vlaming (ja, is echt nog nét Nederland) en ik ben mij (zoals zovelen) aan het verdiepen in het vervangen van mijn HR-ketel door een lucht-water warmtepomp. Overigens alleen voor verwarming, SWW wordt straks verzorgd door een aparte warmtepompboiler.
Algemene informatie:
Het gaat om een vrijstaand huis, bouwjaar 2002, 4 bewoners.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Het exacte verbruik over 20/21 is niet reëel ( bedroeg toen 1.400 m³). In 2022 isolatiewerkzaamheden uitgevoerd (inbouw-rolluiken geisoleerd). Het gasverbruik bedraagt sinds 2022:

1. 2022 (geisoleerd): 1.081 m³
2. 2023: 907 m³
3. 2024: 783 m³
4. 2025: 805 m³

Dit is inclusief SWW. Voor 2026 geeft de Energieboer een indicatie van 937 m³.
Volgens milieucentraal is 25% hiervan SWW, hetgeen zou neerkomen op 234 m3 SWW en 703 m3 verwarming.
Afgiftesysteem:
RuimteTypeOppervlakteRadiator/vermogen
WoonkamerVloerverwarming37 m²2x 410 W
KeukenVloerverwarming16 m²1x 235 W
BijkeukenVloerverwarming9 m²1x 220 W
WerkkamerVloerverwarming21 m²1x 495 W
HalVloerverwarming12 m²1x 220 W
BadkamerVloerverwarming11 m²- W
Slaapkamer1Vloerwarming-1x 275 W
Slaapkamer2Vloerverwarming-1x 275 W
Totaal vloerverwarming 106 m², HoH weet ik niet zeker, ik dacht altijd dat deze naast de radiatoren gewoon als HoH 100 mm lag. Bij renovatie badkamer bleek dat deel HoH 150 mm. Ik reken voorlopig met een HoH van 150 mm.

De berekende afgifte radiatoren: vermogen radiator maal 35/30/20°C: Factor 0,2

In reactie op de vraag van Will_M:
De ketel is een Nefit Ecoline Excellent HRC 30. Radiatortemperatuur staat op stand 6 (≈68 °C) en deellast op 5, wat volgens de tabel neerkomt op ~17,7 kW bij 80/60 °C.
Ik heb een tijd lang aanvoer- en retourtemperaturen gemeten (met een zelfgebouwde NodeMCU + DS18B20, data helaas kwijtgeraakt |:( ). In die periode (2022/2023) kwam de aanvoertemperatuur van de ketel nooit boven de ~50 °C (kortstondig max ~48 °C). Ik heb ook een cvpomp-schakelaar en daar heb ik (als ik toevallig keek) de temperatuur nooit boven de 45 °C geweten.

Het water gaat naar een verdeelunit voor radiatoren en een vloerverwarmingsunit (Robot). De radiatorknop daarvan staat op stand 4 (volgens handleiding max ~40 °C). Dus zou theoretisch de ingaande temperatuur max 40 °C kunnen zijn. In de praktijk heb ik de ingaande vloertemperatuur nooit boven ~37 °C gezien (na menging), dit betreft dan meten op de ingaande vloerverwarmingsbuizen zelf.

Die Robot-unit wordt overigens vervangen.
SWW:
Wordt dus warmtepompboiler
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Berekend benodigd vermogen
Met de Koevlaas-methode kwam ik uit op ±4 kW (uitgaande van 750 m³).
Rekening houdend met vloerverwarming (50–65 W/m²) en het berekende vermogen radiatoren kan mijn woning theoretisch 8–9 kW in totaal kwijt. (Hier doe ik vast iets verkeerd en wordt ik op verbeterd _/-\o_ )
Installateursadvies, eerste offerte
Een LG HU091MR ThermaV 9,0kW Warmtepomp Set (met hydrobox)
Twijfel slaat toe :? , inlezen op het LG-topic..

Na het lezen en een dappere gooi op chatGPT, zelf bijgesteld naar 7 kW, rekening houdend met -10°C regel en dat Koevlaas bij lagere benodigde vermogens minder nauwkeurig zou zijn (op den duur lees je zoveel, ik kan dit niet terugvinden)
Vraag wat is wijheid?
* Gaan voor eerste berekende 4 kW
* Bijstellen naar 7 kW
* Of gewoon de 9 kW van de installateur nemen

Lang verhaal kort: Voelt een beetje als Hans & Grietje in het warmtepompbos: overal kruimels, maar welke route klopt? ;(

Wie heeft ervaring met het bepalen van de juiste warmtepompgrootte en kan me de goede kant op sturen?

Alvast bedankt voor het meelezen en nog meer dank voor het meedenken en eventuele tips! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Imno op 06-04-2026 11:12 ]

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10

paQ

Ga je d'r tussenin zitten met een Arotherm 5.5
Die doet ook nog gewoon 7 als het moet (kan).

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:52
9kw is echt veel te veel, dan gaat dat ding echt veel pendelen. Je kan in mijn ogen beter een klein beetje te laag zitten dan veel te hoog, mocht je een keer te weinig vermogen hebben omdat het buiten -10 kan je altijd voor een paar tientjes een 2-3 kw verwarmer kopen. Waarschijnlijk heb je het dan niet eens nodig want je huis heeft ook gewoon nog thermische massa en zal dus niet zo snel afkoelen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het is jammer dat er, in de overigens zéér complete OP, niet vermeldt is met welke aanvoertemperatuur (vanuit de CV ketel) de huidige VVW nú gevoed wordt. Een CV (combi) ketel welke nu met maar 35o aanvoer hoeft te werken komt er met de 'Koevlaas' berekening waarschijnlijk nog wat gunstiger uit op het moment dat er een geschikte warmtepomp berekend moet gaan worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Imno
@paQ Dank, ik ga mij verder inlezen in die Arotherm 5.5
@remielowik Ja dat dacht ik inderdaad ook al.
@Will_M ik heb de OP aangevuld, Met bovenstaande instellingen prutteld de HR-ketel vrolijk met enigzins langere runs (heet dat ook zo bij een HR-ketel?).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:48
Je afgifte is prima want je kunt inderdaad makkelijk 7+ kW kwijt bij lage temp, vooral door die grote hoeveelheid vloerverwarming. Blijft over vermogen WP:

Hoeveel m2 is je huis? Door dat keer 40-50 W/m2 te doen heb je ook een aardig idee van het piekvermogen. Ik zou rond de 5-6 kW max zoeken.

Alle oplossingen zullen je huis wel warm krijgen maar omdat de vraag waarschijnlijk erg laag is kun je meer 'problemen' met korte runs/pendelen krijgen als je een 9kW neerplempt. Dat hoeft niet erg te zijn maar kan bijv wel wat extra slijtage/veroudering opleveren.

Ga je het zelf doen?
Dan zou ik het wel aandurven met zoiets: https://www.climamarket.nl/nl/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 06-04-2026 11:41 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:46
Uit hetzelfde zeeuwse:
- Kom van 900m3 met 120m2
- Heb een Viesmann 6kW
- Kijk vooral naar de vermogenscurve bij 2C. Door de defrost heb je meer daar het kritieke punt liggen. Zeker bij R290.
- Probeer ook zeker een keer te bepalen bij windkracht 8, wat je verwarming moet leveren. Warmtepomp heeft dan rond 2-4C best wat power nodig.
- langjarig koudste temperatuur heb ik destijds met -7C gerekend.
- Heb in de douche 150hoh en in de rest nieuw hoh100 liggen. Dan moet je in de douche zonder verdere radiatoren naar 40-45C de vloer in. Heb dat zelf opgelost met WTW unit modul air die 45C doet. De rest van het huis lukt met max 26-32C (huis nieuw 2004)
- Liefst moduleerbaar tot 2kW, in 9-10 januari 2026 draaide die maar 3,5kW thermisch continue
- 2,5 kW wat de laagste is bij Viessmann, lijkt af en toe nog richting pendelen te neigen. Maar 4 jarig gemiddelde van 1 start per 3 draaiuren vind ik dat geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door Dapdodo op 06-04-2026 12:01 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Hoeveel kW een warmtepomp is dat zet niet zo veel, het gaat er vooral om wat deze kan leveren bij -10 C of bij -15C buitentemperatuur. Juist met deze temperaturen heb je maximaal warmte nodig, en juist op erg lage temperaturen hebben veel warmtepompen moeite om hun opgegeven vermogen te halen; veel 9 kW warmepompen kunnen bijv 'maar' 7 kW leveren bij -15C.
Belangrijk is dus niet enkel naar het typeplaatje te kijken, maar ook naar de specs van het apparaat te kijken. De Koevlaasformule (die ook versimpeld kan worden door je kuub gas per jaar door 200 te delen om je benodigd vermogen bij -15C te bepalen, in jouw geval dus 907 / 200 --> 4.5 kW) noemt wat je aan warmtepompvermogen nodig hebt om het huis warm te houden bij -15C. Een beetje hierboven zitten is niet erg, hier ver boven zitten is niet handig; dan heb je een te groot gedimensioneerd apparaat dat niet lekker kan werken en bovendien erg duur is in aanschaf.

Met jouw gasverbruik van grofweg 900 kuub per jaar is een 4.5 kW warmtepomp dus voldoende. Een apparaat dat 5 kW kan afgeven bij -15C is daarmee echt prima. Heb je koudwatervrees dan is een 6 kw bij -15C nog op het randje. Maar hierboven is gewoon alsof je een vrachtwagen gaat kopen omdat je een tweede auto 'voor de wekelijkse boodschappen' gaat aanschaffen; Ofwel, gewoon te groot en te zwaar voor waar je 'm voor wil gebruiken.

De LG HU071MR die kan 6.5 kW leveren bij -10C. Het leuke is dat de 5 kW variant (HU051MR die kan 5.3 kW bij -10C leveren, en past dus erg mooi bij jouw situatie; beter dan de 6kW versie zelfs.

Met die 5 kw warmtepomp heb je dus een unit die heel erg goed past bij jouw woning en situatie; beter zelfs dan met de 7 kw versie.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Imno
hallo medetweakers,
Sorry voor de late reactie, het weer was te goed en de tijd te schaars om hier even fatsoenlijk in te duiken.

@Fr33z vloerverwarming is 106 m². Zelf doen? Nee. Ik ben niet compleet onhandig, maar dit soort werk besteed ik liever uit aan mensen die er dagelijks mee bezig zijn. 5 à 6 kW → check.

Uit de reacties van @Dapdodo en @Theo haal ik het volgende: kijk naar de vermogenscurve bij 2°C, bij voorkeur een unit die kan moduleren tot ~2 kW. Daarnaast: wat doet ‘ie bij -10°C / -15°C buitentemp. 5–6 kW zou voldoende moeten zijn. Ga je hoger zitten in kW, dan eerst even groot rijbewijs halen :+.

@Theo het wordt geen LG. De ervaringen in het LG-subforum hier hebben me daarvan overtuigd.

@paQ die Vaillant aroTHERM 5.5 tikt inderdaad aardig wat boxjes af. Moduleert tot ~2 kW en levert bij A-7/W35 zo’n 5,4 kW. Als ik het goed begrepen had moest ik naar A-7/W40 kijken (worst case), en dan kom je volgens ChatGPT ergens rond de ~4,9–5,1 kW, en bij A-10/W40 ~4,5–5,0 kW. Dom, je jaagt natuurlijk geen 40°C je vloer in. Nog dommer: pagina niet verversen en al je uitzoekwerk kwijt zijn → opnieuw beginnen :(
Zucht. Enfin: R290 dus relatief future-proof, plus Home Assistant integratie. Wel een binnenunit nodig. Setup zou dan worden: Vaillant aroTHERM plus 55/6 A 230V R290, hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3, sensoCOMFORT en de myVAILLANT Connect VR940f gateway. Mis ik nog wat? (ja naast de benodigde leidingen en afsluiters natuurlijk :P )

Optie 2: Panasonic Aquarea KIT-WC05L3E5 (WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG05LE5 + thermostaat CZ-RTW1). Ook R290. Bij A-7/W35 ~5,0 kW, en dat blijft ongeveer gelijk bij A-10. Minimumvermogen kan ik niet echt vinden, gok ~3 kW op basis van wat ik bij de website van DHPS zie.

Optie 3: Panasonic KIT-MDC05J3E5-B R32 Monobloc 5 kW (Aquarea J gen). Waarschijnlijk de goedkoopste van de drie.

@Dapdodo, die Viessmann is prachtig spul, maar ook een tikje andere prijsklasse :'(
Brutale vraag: woon je toevallig in de buurt van het mooie Hulst?

Iemand nog een betere suggestie voor de Panasonic-configs of de Vaillant, of misschien compleet andere tips? Hoor het graag.

Enfin, ik duik eerst nog wat dieper in de Vaillant-setup. Heeft op dit moment een lichte voorkeur, al blijft een kant-en-klare kit toch wel een stuk praktischer dan al die losse componenten bij elkaar sprokkelen.

gegroet en fijn weekend!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
Ik zou nu voor een 7 kW pana gaan. Kun je ook evt maar met een deel van de dag verwarmen. Dus handiger met dynamische tarieven

diskeltische lurker

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:31
+1 voor de Panasonic. Goede ervaringen mee. Hier van +/-1100 m3 incl sww naar een 5kw Pana gegaan. Iets onderbemeten, dus zie hem af en toe naar 90+% gaan. Maar nooit de backup Heater nodig gehad. Woon zelf in goes en meestal zien we hier toch iets hogere temperaturen dan in het oosten van het land. Al zou ik de volgende keer ook voor 7kw gaan aangezien die tegenwoordig net zo laag kan moduleren als een 5kw.

[ Voor 8% gewijzigd door Gamer dénis op 12-04-2026 08:46 ]

Pagina: 1