afvoerleiding vandaag cv ketel verkalkt: oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
En paar jaar geleden heb ik mijn huidige huis gekocht. Nu 32 jaar oud.

Lange uitleg systeem:
Op zolder hangt een HR CV ketel, die uiteraard is aangesloten op een pvc leiding; 40mm in dit geval. De leiding gaat bijna horizontaal richting voorgevel.
3 meter verderop komt daar een wasmachine en droger bij en volgt nog een meter leiding, voordat alles vertikaal naar de 1e verdieping gaat, naar een 50mm leiding waar de hele badkamer op zit (bad +wasbak; douche gaat apart naar een wtw), daarna naar 110mm zodra het toilet er bij komt, dan bij naar beneden richting kruipruimte en straat.

Het eerste deel, van 40mm, is echter half dichtgeslibt met kalk nabij de cv ketel. Kwam ik achter bij wat aanpassingen rondom de cv ketel (y stuk er tussen om een wasbakje aan te sluiten) Dat wil ik verhelpen.
Hoe los ik dit het beste op?

- een flinke fles ontstopper; is dat "veilig" en effectief als ook de wasmachine zijn chemicaliën er bij mengt? Zo ja, ervaringen? Welke het liefst?
- gewoon een tank azijn doorspoelen
- de complete leiding hier vervangen tot aan waar deze naar beneden gaat (minst happig op uiteraard)
- of...?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49

Onbekend

...

In het horizontale deel bij de cv-ketel zit veel kalk? Hoeveel afschot heeft deze leiding?

Ontstoppers en andere middelen zijn agressieve goedjes. Deze lossen weliswaar het probleem op (verstoppingen e.d.) maar ook lijm bij de koppelstukken, dus gebruik dit niet te vaak.
Probeer gewoon de kalk weg te schrapen door gebruik te maken van zo'n ontstoppingsveer o.i.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:55
Gelukkig maakt je cv ketel niet zoveel water.
Ik zou het vervangen, als je met ontstoppingskunsten hele brokken kalk krijg verstoppen die misschien ergens anders weer. En is het probleem veel lastiger op ge lossen.

Nu kost het je 10 euro aan buis.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:25:
In het horizontale deel bij de cv-ketel zit veel kalk? Hoeveel afschot heeft deze leiding?

Ontstoppers en andere middelen zijn agressieve goedjes. Deze lossen weliswaar het probleem op (verstoppingen e.d.) maar ook lijm bij de koppelstukken, dus gebruik dit niet te vaak.
Probeer gewoon de kalk weg te schrapen door gebruik te maken van zo'n ontstoppingsveer o.i.d.
Afschot is een paar cm over die 4 meter, dus ergens tussen de 1:100 en 1:200.

Dat die ontwerpers ook lijm opvreten wist ik niet, goed om in het achterhoofd te houden!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:51
Voor die paar euro die je dat aan pvc pijp, lijm en een paar moffen kost zou ik het gewoon vervangen en dan even iets meer afschot, al komt er ook niet al te veel condens uit een een CV-ketel.