afvoerleiding vandaag cv ketel verkalkt: oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
En paar jaar geleden heb ik mijn huidige huis gekocht. Nu 32 jaar oud.

Lange uitleg systeem:
Op zolder hangt een HR CV ketel, die uiteraard is aangesloten op een pvc leiding; 40mm in dit geval. De leiding gaat bijna horizontaal richting voorgevel.
3 meter verderop komt daar een wasmachine en droger bij en volgt nog een meter leiding, voordat alles vertikaal naar de 1e verdieping gaat, naar een 50mm leiding waar de hele badkamer op zit (bad +wasbak; douche gaat apart naar een wtw), daarna naar 110mm zodra het toilet er bij komt, dan bij naar beneden richting kruipruimte en straat.

Het eerste deel, van 40mm, is echter half dichtgeslibt met kalk nabij de cv ketel. Kwam ik achter bij wat aanpassingen rondom de cv ketel (y stuk er tussen om een wasbakje aan te sluiten) Dat wil ik verhelpen.
Hoe los ik dit het beste op?

- een flinke fles ontstopper; is dat "veilig" en effectief als ook de wasmachine zijn chemicaliën er bij mengt? Zo ja, ervaringen? Welke het liefst?
- gewoon een tank azijn doorspoelen
- de complete leiding hier vervangen tot aan waar deze naar beneden gaat (minst happig op uiteraard)
- of...?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

In het horizontale deel bij de cv-ketel zit veel kalk? Hoeveel afschot heeft deze leiding?

Ontstoppers en andere middelen zijn agressieve goedjes. Deze lossen weliswaar het probleem op (verstoppingen e.d.) maar ook lijm bij de koppelstukken, dus gebruik dit niet te vaak.
Probeer gewoon de kalk weg te schrapen door gebruik te maken van zo'n ontstoppingsveer o.i.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:16
Gelukkig maakt je cv ketel niet zoveel water.
Ik zou het vervangen, als je met ontstoppingskunsten hele brokken kalk krijg verstoppen die misschien ergens anders weer. En is het probleem veel lastiger op ge lossen.

Nu kost het je 10 euro aan buis.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:25:
In het horizontale deel bij de cv-ketel zit veel kalk? Hoeveel afschot heeft deze leiding?

Ontstoppers en andere middelen zijn agressieve goedjes. Deze lossen weliswaar het probleem op (verstoppingen e.d.) maar ook lijm bij de koppelstukken, dus gebruik dit niet te vaak.
Probeer gewoon de kalk weg te schrapen door gebruik te maken van zo'n ontstoppingsveer o.i.d.
Afschot is een paar cm over die 4 meter, dus ergens tussen de 1:100 en 1:200.

Dat die ontwerpers ook lijm opvreten wist ik niet, goed om in het achterhoofd te houden!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:05
Voor die paar euro die je dat aan pvc pijp, lijm en een paar moffen kost zou ik het gewoon vervangen en dan even iets meer afschot, al komt er ook niet al te veel condens uit een een CV-ketel.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02
Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit kalk is. Waarschijnlijk is het aluminiumoxide uit de condensaatafvoer van je ketel. Dit hoor je jaarlijks schoon te maken, vaak is goed spoelen al voldoende.

Engineering

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:35

pistole

Frutter

Openmaken (verwijderen) en schoonmaken is ook een optie, als het kan. Maar dan kan je het evengoed vervangen.

Controleer dan gelijk ook de (condens) afvoer van je CV. Bij mij was die ook flink dichtgeslibt met als gevolg een storing in de CV ketel.

Ik frut, dus ik epibreer

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:20
Zakt de 40mm door naar beneden of zit daar al 50mm.
Ik zou ten alle tijden vanaf je T stuk bij je wasmachine minimaal 50mm willen hebben.

Het is niet gek dat van de ketel een afvoer met die lengte wat verstopt raakt, bij oudere ketels gebeurt dit vaker.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Toevallig net vorige week zelfde euvel verholpen. Via dopje onderaan een zwanenhals de horizontale leiding laten leeg lopen, en toen met bouwstof zuiger aan de cv kant leeg gezogen. Nog een keer vullen met water, weer afzuigen, en nog een keer een halve fles azijn erdoor. Liep weer als een zonnetje daarna.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33
Vreemd dat er zoveel (condens)water uit de Cv komt dat de kalk daarvan de afvoer verstopt. Als er zoveel condens uit de cv komt, is dan de watertemperatuur niet te laag? Moet je de CV vaker dan 2x per jaar bijvullen dan is die lek. Of gaat het overdrukventiel regelmatig open (water te heet) of blijft die hangen (vanwege corrosie)?
In condenswater zit overigens geen kalk net als in regenwater (ook vorm van condens).
Zit het "kalk" misschien na de afvoer van de wasmaschine dan is het geen kalk maar zeepafzetting en zou je teveel zeep gebruiken.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:08

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De ontstoppingsmiddelen doen trouwens niet gek veel met de lijm, vaak is de PVC lijm een oplosmiddel met (P)VC en het oplosmiddel verdampt... Wat overblijft is PVC, nagenoeg gelijk aan de buis.

Ik zou in dit geval eerder teruggespoelde zeepresten uit de wasmachine verwachten, die door het matige afschot terug naar bovenstrooms lopen en daar indikken. Kalk is bij condens niet heel waarschijnlijk.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Tupolev schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:08:
Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit kalk is. Waarschijnlijk is het aluminiumoxide uit de condensaatafvoer van je ketel. Dit hoor je jaarlijks schoon te maken, vaak is goed spoelen al voldoende.
Aluminiumoxide had ik nog niet bij stil gestaan, maar dat zou ook heel goed kunnen. De ketel (Nefit uit het jaar kruik) stookt niet boven de 50'C (al voor ik het huis kocht) dus zal best wat condens te verduren krijgen, ook bij onderhoud heeft de monteur steeds goed werk met de wisselaar schoonmaken. Het overdrukventiel is altijd kurkdroog en heeft geen aanslag, en bijvullen doe ik met voor het stookseizoen vanwege het bijhouden, niet omdat het moet. En de service monteur doet dat ongetwijfeld ook een keer in januari/februari.

Overigens gaat de 40mm pijp naar beneden toe en pas daar gaat ie over naar 50mm waar het bad er bij komt. Om dat te vervangen moet ik tegels breken in de badkamer, dus geen zin in uiteraard ;)

Ik denk dat ik het eens ga proberen met azijn en een behoorlijke sloot water en kijken wat er dan gebeurt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Als je het echt wilt vaststellen voor- en na camera er in. Misschien is het prima gewoon met een veer te reinigen. Kan ook zijn dat je bijvoorbeeld een slechte naad vindt waar je gewoon het probleem structureel op moet lossen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:33
Het plastic dat om zeeppots zit (voor de wasmachine) lost vaak niet helemaal op als je altijd op 30 graden wast. Dat kan dan neerslaan in de afvoer. Beter kun je vloeibaar wasmiddel rechtstreeks in het zeepbakje doen of poeder gebruiken.
Zeker niet meer gebruiken (beter minder) dan aangegeven op de verpakking en regelmatig (1x per week) op 60 graden wassen.
Voor de wasmachine is het ook beter als je een paar keer per jaar een lege kookwas (90 graden) met een flinke scheut azijn draait, kalk- en zeepresten worden dan uit machine en afvoer verwijderd.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
vogelmans schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:54:
Het plastic dat om zeeppots zit (voor de wasmachine) lost vaak niet helemaal op als je altijd op 30 graden wast. Dat kan dan neerslaan in de afvoer. Beter kun je vloeibaar wasmiddel rechtstreeks in het zeepbakje doen of poeder gebruiken.
Zeker niet meer gebruiken (beter minder) dan aangegeven op de verpakking en regelmatig (1x per week) op 60 graden wassen.
Voor de wasmachine is het ook beter als je een paar keer per jaar een lege kookwas (90 graden) met een flinke scheut azijn draait, kalk- en zeepresten worden dan uit machine en afvoer verwijderd.
Goed advies, ook voor de levensduur van de machine. Dit doen we ook al; altijd vloeibaar in het bakje, wekelijks een handdoeken was op 60' en de schoonmaakdoekjes van wekelijks op 90' (betrekkelijk kleine was, af en toe met azijn als voorwas).
Die azijn komt uiteraard pas later in de pijp die helpt niet meer de testen te verwijderen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 19:00
@Waterbeesje doorveren met een onstoppingsveer voor op de boormachine en liefst met water naspoelen.
Pagina: 1