Isolatie bovenop betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:05
Dag allen,

Even een sanity check...

Ik ben bezig met een woning waarbij, om verdere verzakking te voorkomen een betonvloer wordt aangebracht. De betonvloer wordt gestort gelijk aan onderkant gemetselde fundering, met inkassingen in de metselwerk wanden om een plaatfundering te creëren.
Bovenop deze vloer komt de isolatie te liggen, normaal is het gebruikelijk om onder de betonvloer isolatie aan te brengen maar hier gaat het dus andersom.

Kan ik gewoon PIR platen op de betonvloer leggen? Er komen ook voorzetwanden in, dus voor de isolatie schil is het nog best een mooie oplossing, geen koudebrug bij de betonvloer, maar ik ben deze manier (isolatie OP de vloer) nog nooit tegen gekomen.

bovenop deze isolatielaag komt vloerverwarming en een woonbetonvloer.

Zijn er nog bezwaren voor deze methode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kquHilkFMGYimIy7mzBWpGFDr8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OGw7hobG5RA5dfMmWTQ8prIL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Beunvakker op 05-04-2026 19:53 ]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jahoor, dat kan, het is zelfs vrij standaard in belgie. Wel is het handig als je een stort team hebt wat hier geschikt voor is. De meeste woningbouw vloertjes krijgen in nederland een zandcement vloer waarbij meerdere cm afwijking in opgevangen kunnen worden en dara maken ze doorgaans goed gebruik van. Veder zou ik een vezelversterkte afwerkvloer nemen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:53
En wat is de reden dat ze bij jou de isolatie op de betonvloer aanbrengen i.p.v. eronder?
Mocht je namelijk ook nog vloerverwarming willen aanleggen dan lijkt het mij namelijk veel verstandiger om eerst isolatie aan te brengen, desnoods eerst wat grond verwijderen en dan beton storten. Op een vlakke isolatievloer is het ook makkelijker om wapening aan te brengen voor het beton en later kun je de leidingen voor de vloerverwarming aanbrengen. Op die manier creëer je een veel grotere warmtebuffer waardoor je een een meer gelijkmatige stooklijn zult krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:05
Yaksa schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:18:
En wat is de reden dat ze bij jou de isolatie op de betonvloer aanbrengen i.p.v. eronder?
Omdat de betonvloer gelijk moet liggen met onderkant fundering, ik kan moeilijk 20cm grond weggraven als dat de gemetselde fundering gaat ondermijnen.
Yaksa schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:18:
Mocht je namelijk ook nog vloerverwarming willen aanleggen dan lijkt het mij namelijk veel verstandiger om eerst isolatie aan te brengen, desnoods eerst wat grond verwijderen en dan beton storten. Op een vlakke isolatievloer is het ook makkelijker om wapening aan te brengen voor het beton en later kun je de leidingen voor de vloerverwarming aanbrengen. Op die manier creëer je een veel grotere warmtebuffer waardoor je een een meer gelijkmatige stooklijn zult krijgen.
Er komt 10cm woonbeton bovenop de isolatie met vloerverwarming.
Ik heb zelf mijn twijfels bij de warmtebuffer die jij noemt, als de isolatie onder de betonvloer komt te liggen worden in de regel vaak alsnog noppenplaten met een dunne laag EPS op de betonvloer gelegd, dus ontkoppel je de betonmassa volledig van je cementdekvloer. Ik geloof niet dat die onderliggende betonvloer dan echt mee gaat werken met de warmtebuffer.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
10cm beton is genoeg massa voor een goed werkend systeem die 20 cm extra zou in dit geval vooral een warmte lek zijn En daarnaast het systeem ook trager maken. Uiteindelijk wissel je snelheid voor buffer.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik heb iets vergelijkbaars gedaan: bestaande betonvloer met palenfundering uit ca 1976, daarop 14 cm pir, 4cm pir opstaand rondom om te voorkomen dat er een koudebrug is tussen de zijwanden en vloer. Vervolgens vloerverwarming op netten, voor de zekerheid betonstaal netten erover en dan 7cm beton.
Het beton is gevlinderd, daarna heb ik het geschuurd en geolied met gekookte lijnolie en is nu een woonvloer.

Daarop voorzetwanden voor de wandisolatie en tussenwanden met 2x3's met osb+gipsplaat.
Voor de voorzetwanden 20cm aan de rand vrijgehouden van vloerverwarming.
Even opletten met het bevestigen van de tussenwanden dat je die niet vastzet met een schroef door een vloerverwarmingleiding. Ik heb een warmtebeeldcamera gebruikt om de leidingen weer terug te vinden omdat ik niet wilde vertrouwen op de foto's die ik had.

Het enige dat ik anders zou doen als ik dit nog een keer zou doen is het beton bij het uitharden afdekken met een doorlopende folie. Ik had hiervoor dampdoorlatend vliesdoek gebruikt maar je ziet het patroon van de banen van het vliesdoek nu nog terug in de kleur van de vloer. Niet storend, en je kunt er nu niks meer aan doen, maar als ik dat geweten had, had ik geprobeerd het te voorkomen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:53
Beunvakker schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:22:
Er komt 10cm woonbeton bovenop de isolatie met vloerverwarming.
OK, maar dat was me in de openingspost niet helemaal duidelijk. Dan is het idd beter om de isolatie op de betonplaat te leggen.
Hou wel rekening met het feit dat het hele zaakje nog wat kan nazakken, je gooit extra gewicht in de strijd en afhankelijk van de ondergrond en grondwaterstand kan er nog wat zetting optreden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:56
Ik heb het hier ook zo gedaan, beton, 16cm eps en daar 8 a 9cm dekvloer op met vloerverwarming. Gaat perfect, genoeg buffer en toch reageert de vloer nog relatief snel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Ecluse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-04 08:02
Wij hebben een jaren 80 huis waarbij de vloer direct op het gele zand gestort is. Nog wel 5cm eps eronder. Maar dus geen ruimte voor dikke isolatie pakketten. Dus 2 cm xps platen gelegd met aan weerszijden een reflecterende folie. Vervolgens 2,5 cm fermacell waarin de vvw is gefreesd. Absoluut geen massa dus, maar doordat het huis verder goed geïsoleerd is, slaat de warmtepomp maar een paar keer per dag aan bij een hele lage aanvoer temperatuur, want heeft weinig massa te verwarmen. Kost extreem weinig energie, dus op die manier is massa niet perse nodig.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52
@Cassettebandje heeft wel een goed punt, opstaande isolatie rand langs de vloer is wel nodig om daar een vrij forse koudebrug te voorkomen. Kan je evt in xps of foamglas uitvoeren als je deze meer drukvast wilt hebben, hoewel ik verwacht dat omdat je voorzetwanden erbovenop zet dit niet zon issue zal zijn. Succes!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Let wel op met die opstaande isolatie dat je daarbij ook je gewone randisolatie strook rondom toepast. Die drukt wel in en vangt krimp/uitzetten op. Ik heb dat niet overal gedaan en dat zou de reden kunnen zijn dat ik bij sommige hoeken een haarscheurtje heb.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:47

Infant

It's a floating Dino!

Knap dat je de betonplaat in de gemetselde fundering hebt weten te krijgen. Dat is wel mooi.

Ik heb iets soortgelijks, er ligt een fundering van 15cm maar die eindigd op gelijke hoogte als het eind van de gemetselde fundering. En ligt er dus wel los van.

Ik leg daar ook gewoon pir op, 8cm dik, en vervolgens een gietvloer met vloerverwarming van c.a. 5 cm.
Pagina: 1