Thermal Paste gemorst op bovenkant cpu chip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 99Tobias99
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 05-04 22:10
Hallo beste mensen,
Ik ben mn pc aan het bouwen en net een video van de producent gezien hoe ik thermale pasta moet toedienen, namelijk een kruis/x. Helaas uitgeschoten en van schrik mn arm omhoog getrokken waardoor een sliertje niet op het metaal daarboven komt maar in de gaten op het groene eronder ket de kleine stipjes... echt zo'n stommigheid.

Heb wat voorzichtig weggehaald met sateprikker.
Wat Nu? Er zit nog wat residu op, ergens vraag ik me af of het uberhaupt uitmaakt maar zo ja wat zijn de beste stappen?

Ik zoek of ik een foto ka. Uploaden maar vgm niet.
Alvast bedankt

Beste antwoord (via 99Tobias99 op 05-04-2026 18:06)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afblijven en lekker laten zitten, doet niks. Standaard koelpasta die jij hebt geleid geen elektriciteit. En lag het nu op iets wat heen snel gaat, zoals de verbinding met je geheugen, tja het zou dan iets impact kunnen heb in principe. Maar het ligt nu gewoon op een gedeelte van het voedingscircuit van je chip. Doet het weinig kwaad.

(Overigens vraag ik me wel wat af hoe je bij gewoon rustig een lijntje thermal paste neerleggen zo weet uit te schieten. Rustig aan doen, en het is allemaal niet zo kritisch).

Alle reacties

• 99Tobias99
Zijn de 2 fotos zichtbaar?

[ Voor 74% gewijzigd door 99Tobias99 op 05-04-2026 14:54 ]

• 99Tobias99
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_Opn4UXHGm1sB-320cftiEet_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xAU4EsLAG9vAFmCoPMt6q9q.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAtbS0tE-4W02_SqzSM8E3lfXE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5hPDAE6GhZGI6XEBbLizCky.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Sissors
  • Niet online
Afblijven en lekker laten zitten, doet niks. Standaard koelpasta die jij hebt geleid geen elektriciteit. En lag het nu op iets wat heen snel gaat, zoals de verbinding met je geheugen, tja het zou dan iets impact kunnen heb in principe. Maar het ligt nu gewoon op een gedeelte van het voedingscircuit van je chip. Doet het weinig kwaad.

(Overigens vraag ik me wel wat af hoe je bij gewoon rustig een lijntje thermal paste neerleggen zo weet uit te schieten. Rustig aan doen, en het is allemaal niet zo kritisch).

• 99Tobias99
Ja het is ook wel bizar hoe ik dit gedaan heb, ik had hem niet omhoog moeten trekken want daardoor vloog die sliert alle kanten op. Achja, in ieder geval dank voor advies

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Mocht je het toch weg willen halen, gewoon met alcohol weghalen en dan even laten drogen.

• Sissors
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:10:
Mocht je het toch weg willen halen, gewoon met alcohol weghalen en dan even laten drogen.
Dat kan je op de bovenkant van de CPU zo doen, maar tussen de condensatoren waar hij het heeft laten vallen? Als je een beetje te enthousiast dan bent, mis je een paar condensatoren.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

Klippy

Still Game

Sissors schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:18:
[...]

Dat kan je op de bovenkant van de CPU zo doen, maar tussen de condensatoren waar hij het heeft laten vallen? Als je een beetje te enthousiast dan bent, mis je een paar condensatoren.
Dat loopt echt niet zo'n vaart, die zitten goed vastgesoldeerd.
Met een wattenstaafje en wat (isopropyl) alcohol haal je dit zo weg.

Maar het is inderdaad niet nodig om weg te halen, lekker laten zitten, zie je niks meer van als je koeler er op zit.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42

HugoBoss1985

Xenotech

Die weerstandjes, waar het spul nu op zit, zijn vaak toch ook voorzien van een klodder epoxy oid? Tegen beschadiging, kortsluiting, e.d.

Die klodders zie je ook op jouw foto's. Niet druk om maken.

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-04-2026 18:35 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wattenstaafjes, alcohol en wat geduld. Zo schoon.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

Pagina: 1