Nieuwe all-round laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kilerden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Beste lieve mensen,

Na z'n 13 jaar met mijn vertrouwde laptop gebruikt te hebben is het tijd voor een nieuwe. Helaas geen goede tijd om er een aan te schaffen, maar geloof dat ik beter nu een kan kopen dan nog een jaar te wachten..

Wat ga je met je laptop doen?
Windows 11, allround gebruik. Mijn vriendin heeft ook een oude laptop en gaan dus samen één gebruiken. Zei voornamelijk voor excel, word, mail en de browser. Ik voornamelijk voor fotobewerking (lightroom), Photoshop en als ik ooit nog eens tijd ga vinden wil ik weer Blender / Fusion360 gaan gebruiken (verwacht niet héél veel) en natuurlijk af en toe een spelletje. Denk aan Anno, RTS / citybuilder achtige games. (Voornamelijk die niet op de xbox beschikbaar zijn / niet lekker spelen op de xbox.

Waar ik op uitkom / belangrijk vind.
- 10 - 15 jaar levensduur
- Goed scherm (Wat hogere resolutie dan 1920x1080) met goede kleurenweergave (Ik denk aan Oled?)
- 1tb ssd / opslag.
- 15" - 16"
- Numpad
- Metalen behuizing / kwalitatief stevig i.v.m. levensduur en omdat mijn vriendin deze ook gaat gebruiken...

Nu mijn wensen lijstje ivm. lightroom / programma's:
- 32gb ram
- Dedicated videokaart (voorkeur voor RTX i.v.m. programma's)

Wat is je budget?
1200 - 1600€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nope

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ben nog steeds tevreden over mijn huidige Asus. .

Nu heb ik, volgens mijn gelimiteerde kennis over de huidige staat van laptops, de beste optie gevonden die nu in de aanbieding is. De https://tweakers.net/pric...5-15iax10-83f0008gmh.html. Deze is nu in de aanbieding voor €1650,00. Voor zover ik kan vinden is dit momenteel de enigste / beste waar voor je geld laptop. Echter waar ik over twijfel is, of deze niet net iets te overkill is voor ons gebruik.

Nu heeft Tweakers met de BBG de https://tweakers.net/pric...5-15arp10-83j3002vmh.html Deze heeft alleen een wat minder scherm een geen dedicated videokaart. Dus nu is mijn vraag, is er een laptop wat hier tussen inzit? Voor zover ik kan vinden, hebben alle laptops z'n intel arc dinges wat een stuk slechter is?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:08
Overkill? Jazeker.

Gaat hij 15 jaar meegaan? Hoogstwaarschijnlijk niet, meestal gaan laptops met dedicated videokaarten wat minder lang mee (aanslag op accu).

• Kilerden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Haha ja, overkill is altijd makkelijk te vinden ;-)..

Oke nog een paar uurtjes verder lopen zoeken. Dan kom ik hierop uit: https://tweakers.net/pric...-oled-s5606ca-ri152w.html. Wat ik dus moeilijk vind in te schatten hoe de videokaarten zich verhouden tot elkaar.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:02
Als je een mooie allrounder wil met ook focus op een aantal foto/videobewerkingsprojecten, een degelijk scherm met een hogere resolutie van 1080P, die ook nog eens flink lang mee moet gaan (15 jaar is wel echt fors), dan kom je toch echt bij de nieuwste Macbook M5 uit. Is net gereleased en dus de garantie vanuit Apple dat je sowieso nog 7 jaar software updates mee gaat krijgen. Met windows is dat een stuk minder zeker, en als je vergelijkbare, mooi afgewerkte spullen wil als mac betaal je bij windows echt altijd (vrijwel) net zoveel. Het vooroordeel dat het duurder is, is grotendeels vooral dat je kwalitatief flink mooiere componenten/support krijgt en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

uitvoering: Apple MacBook Pro 2025 14" M5 10-core CPU, 10-core GPU, 16GB ram, 512GB ssd, Qwerty NL, Zwart

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:25
10 tot 15 jaar security updates kun je eigenlijk alleen bij Linux verwachten. Microsoft heeft nu voor Windows 11 ook redelijk arbitrair vastgelegd welke CPU-generaties nog ondersteund worden. Dat nog maar los van wat er hardwarematig allemaal kan falen en op een gegeven moment niet meer te repareren. De zakelijke laptops krijgen langer support en onderdelen dan de consumer modellen. Zelf ben ik qua toetsenbord fan van de Lenovo Thinkpads en Thinkbooks (vier cursortoetsen van volledige grote). Ik zou evt. nog heel even wachten totdat de Panther Lake modellen leverbaar zijn, als dat een optie is.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik geloof dat het voor Fusion toch wel wenselijk is om een discrete GPU te hebben. Hoewel men aangeeft dat het voor hobby-gebruik wel moet kunnen met integrated graphics:
Minimum
Minimum is relevant for legacy hardware or newer ultraportable, low-power devices. These devices are generally sufficient for basic modeling activities like learning CAD or slicing STLs, but may struggle to navigate hundred-component assemblies, long chains of parametric design history, or mission-critical toolpaths, as well as the high resolution graphics associated with these workflows.
Je zou deze Lenovo ook kunnen overwegen:
uitvoering: Lenovo Legion 5 15AHP10 (83M00048MH)
Ten opzichte van de duurdere, heb je dan hetzelfde scherm en dezelfde GPU, maar een minder snelle CPU en geen Thunderbolt (maar wel DP en PD via USB C).
CPU vergelijking:
https://www.cpubenchmark....-255HX-vs-AMD-Ryzen-7-260
Dus wel duidelijk verschil. Aan de andere kant, nog steeds geen trage CPU. Wat mij betreft wel in verhouding met het prijsverschil.

EDIT: Die BBG Lenovo is alleen nog te koop bij een winkel met slechts 3 sterren in de PriceWatch. Alleen al daarom zou ik die links laten liggen.

Het blijft jammer dat er weinig niet-game laptops meer worden aangeboden met dedicated graphics.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-04-2026 22:00 ]

iRacing Profiel

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-04 23:53
Wanneer je niet van plan bent de laptop te verplaatsen en gezien je (toekomstige) gebruik, waarom dan niet een desktop nemen? Is makkelijker te upgraden, je kan er een mooi (groot) scherm aan koppelen en je hebt de keuze uit een scala aan GPU's helemaal af te stemmen op het gebruik nu en in de toekomst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:09
Ik heb de Lenovo Legion 5 15IAX10 sinds december en ik ben toch heel tevreden, toch voor het prijskaartje (ongeveer €1600). Ik heb de extra SSD erbij genomen, dat was maar een kleine meerprijs - €60 of €70.

Ik moet de eerste reactie wel tegenspreken. Het is zéker geen overkill, voor Lightroom Classic kan je nooit genoeg rekenkracht, GPU of RAM hebben. En al helemaal als je van plan bent om er jaren mee te werken. LR is nog steeds hevig afhankelijk van de CPU, ik zou daar dus niet op besparen. Intel presteert beter dan AMD op dat vlak, voor deze generatie CPU's. Soms denk ik dat ik beter de 275HX ipv de 255HX had genomen, maar de winst is maar beperkt en zit vooral in multicore berekeningen. En de fans zouden harder moeten werken..

De laptop is mij voor on-the-go Lightroom werk en selecteren. En eigenlijk ook als backup, mocht mijn werkstation de geest geven. Dat is nog een AMD 5900X met 48GB RAM en 5060 Ti 16GB kaart. En ik moet zeggen dat de Lenovo iets snappier aanvoelt. Pakweg 10%. Een verse laptop zal natuurlijk vaker iets sneller aanvoelen. En sinds ik vorige week een fresh Win11 install heb gedaan op het 5900X systeem (was nog Win10) draait deze ook weer wat lekkerder en is het verschil weer wat kleiner.

Het blijft wel een gaming laptop met een hongerige GPU en CPU. Het is geen laptop om even in de lokale koffiebar een hele dag te tokkelen zonder stopcontact. Zonder stekker is de batterij er na een 3u toch echt wel uit in prestatiemodus (Nvidia GPU ipv ingebouwd zuinige GPU). In de stand met maximale zuinigheid gaat het beestje wel langer mee, maar dan kan je ook minder zwaar werk doen uiteraard.

Is het beter werken puur op de batterij bij Apple en voor sommige rekentaken - zoals een Macbook Air met M5? Dat kan best zijn, ik heb zelf nog geen directe vergelijking gedaan. Maar dan zit je ook meteen in een compleet ander systeem met een leercurve. Die keuze moet je zelf maken. Voor AI bewerkingen en grote exports in LR Classic, zal de Lenovo waarschijnlijk iets sneller zijn dan de standaard M5 - op voorwaarde dat je aan de stekker hangt. Maar tijdens het bewerken en kleine acties, zal de M5 iets vlotter zijn.
Pagina: 1