Vraag

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 15:12
Er wordt hier volgende maand 60m2 aan vloerverwarming gelegd als hoofdverwarming verdeeld over 7 groepen. Er is ook vloerverwarming in de badkamer die nu met een RTL ventiel zit aangesloten maar deze wil ik ook op de verdeler hebben.

Ik heb een Intergas HRE 36/30 als ketel, 2 jaar oud. Ik stook op dit moment ook al op vrij lage temperatuur(45gr) met convector putten en ventilatoren. Ik heb verder boven nog wat radiatoren die vrijwel altijd dicht zijn.

De persoon die de vloerverwarming komt leggen zegt: neem een verdeler met pomp, anders krijg je misschien het water niet rond. Ik kan ook een kunststof verdeler met verwijderbare pomp doen, dan kan je hem altijd nog verwijderen.

Ik zelf zit er meer aan te denken om een open verdeler te nemen zodat al het vermogen van de ketel direct de vloer in kan zonder menging. Dat lijkt mij het meest efficiënte. Ook wil ik later nog een Intergas Xtend erbij hangen, omdat de ketel nu op z’n laagste vermogen waarschijnlijk nog teveel power heeft.

Graag jullie mening, gaat de pomp van de ketel het zelf prima rond krijgen of moet ik toch een mengverdeler aanschaffen? Of zijn er nog betere alternatieven.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De vloerbeun mag uitleggen hoe zijn pomp meer kan verpompen dan deze: https://www.technim.nl/p/intergas-cv-pomp-yonos-para-15-7/

Tot 3200l/m en opvoerhoogte 6,7m.

Dat zijn heel gebruikelijke specs voor circulatie pompen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Omisys
Hij heeft nu de volgende verdeler aangeboden: https://vte-smartersoluti...posiet-verdeler-met-pomp/

Deze zou je met een passtuk ook gewoon als open verdeler kunnen gebruiken. Ik denk dat ik dat dan maar laat doen, en dan laat ik hem in eerste instantie als open verdeler installeren. Als het dan toch niet goed werkt kan de pomp er altijd nog weer tussen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom zou je niet voor een hybride verdeler gaan in jouw situatie? Die zijn gemaakt voor deze situatie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 15:01
Open verdeler zou betekenen dat er 45 graden je vloer in gaat….. leg de brandwonden pleisters maar klaar en zoek ook maar meteen nieuwe vloer uit.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 09:23
Simply_jeroen schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:26:
Open verdeler zou betekenen dat er 45 graden je vloer in gaat….. leg de brandwonden pleisters maar klaar en zoek ook maar meteen nieuwe vloer uit.
Je vind jezelf niet overdreven? :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-05 12:29
FSSF schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:32:
[...]

Je vind jezelf niet overdreven? :+
Ik denk dat @Simply_jeroen probeert te zeggen dat 45 graden wel echt aan de bovenkant zit van wat een vloerverwarming kan hebben.
Doorgaans is 25-30 graden meer gebruikelijk.
Een te hoge temperatuur zal niet zo snel brandwonden opleveren, maar kan wel permanente schade opleveren aan je vloer.
Maar....
dit is wel zeer afhankelijk van de werkelijke vloer.

Daarom zie je bij klassieke CV installatie vaak bijmenging om de hoge temperatuur te verlagen, terwijl bij warmtepomp dit vaak niet nodig is, omdat deze al op een lagere temperatuur werkt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Omisys
Het idee is om de aanvoer van de ketel te verlagen natuurlijk wanneer de vloerverwarming er is, op dit moment heb ik deze temperatuur nodig omdat de putten anders niet genoeg verwarmen.
Glashelder schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:25:
Waarom zou je niet voor een hybride verdeler gaan in jouw situatie? Die zijn gemaakt voor deze situatie.
Ik wil volledig overgaan naar lage temperatuur, ook met de CV. De radiatoren die er nog hangen zijn maar wat bijverwarming, daar knoop ik wel mijn overgebleven speedcomforts onder dan zal dat wel goed komen lijkt me.

[ Voor 54% gewijzigd door Omisys op 08-04-2026 09:58 ]

Pagina: 1