Vloer tussen kelder en woonkamer vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• paulvmontfort
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-04 22:31
Beste allen,

Ik ben momenteel bezig met de renovatie van een jaren-30 woning. Een van de dingen die ik laat doen is een heel nieuwe geïsoleerde betonvloer laten storten in de woonkamer met daarop een anhydrietvloer met vloerverwarming.

Een van de dilemma's waar ik mee zit is dat de woonkamer voor een deel onderkelderd is. De vloer hiertussen bestaat uit 2 INP 140 liggers op ongeveer een meter uit elkaar met daartussen 100mm dik ongewapend beton. Hier lag een houten balkenvloer overheen dus het beton zelf heeft nooit lasten hoeven dragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJSgu_qFAPqcGYjs8f3eMwKvEAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJjdaMSBvWeedpSbV8TTsCGH.png?f=fotoalbum_large

Ik ben bang als ik hier gewoon beton overheen laat storten, dat het hele zaakje naar beneden komt. Bovendien is de vloer dan niet geïsoleerd waardoor de vloerverwarming ook de kelder zou verwarmen.

Ik wil de vloer dus vervangen door een geïsoleerde betonvloer. De totale vloerdikte mag maximaal 230mm zijn waarbij ik uitga van 90mm dikke PIR-platen voor de isolatie en een 50mm dikke afwerkvloer van anhydriet. Er blijft dan dus nog 90mm over om gewapend beton te storten.

Nu is mijn idee om de hele huidige vloer af te breken en de liggers te verleggen zodat deze h.o.h. op 600mm liggen. Tussen de liggers wil ik dan staalplaten leggen met daarop de PIR-platen. Hier kan dan vervolgens het beton overheen gestort worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ya1SxYW0SvcV9Wa4K6eFpftqww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9F5byXFDWJenu1pW8QD5DBOa.png?f=fotoalbum_large

De liggers heb ik al doorgerekend en zouden het gewicht gemakkelijk aan moeten kunnen. Ik kan alleen geen geschikte staalplaten vinden of sandwichpanelen waarmee ik die 600mm kan overbruggen. De meeste oplossingen zijn veel te hoog of niet bedoeld voor deze oplossing (zwaluwstaartplaten). Als jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag. Ook als jullie het totaal anders zouden aanpakken.

Paul

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Lewisplaat kan je wel gebruiken als verloren bekisting. Dit komt uit de documentatie van Lewis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVz6_RdIuBu4TEIn0_oi0CzCnoY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XGd8XZGmk9ozRCbBRossUMe7.png?f=user_large

Deze tabel gaat uit van een doorgaande plaat, maar er zit genoeg reserve in dat je het ook wel kan gebruiken tussen de stalen balken in als ligger op 2 steunpunten.

De definitieve betonvloer zal je dan wel moeten uitvoeren als gewapend beton.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• paulvmontfort
Top, heel erg bedankt!

• Petersgoed
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-04 21:55
Ik zou geen INP liggers nemen, liever een profiel kiezen met vlakke flenzen ivm aansluiting staalplaat.

Bijvoorbeeld ipe, voordeel is dat deze ook een klein beetje breder is (ruimere oplegging).

Overwegingen;
Liggers steken een stukje in de isolatie, een hea profiel is breder en lager (zijn in verhouding wel zwaarder).

Als je minder isolatie of afwerking toepast (1 a 2 cm), kan je mogelijk een vloer nemen die in 1 keer overspant (zonder liggers).
Zou persoonlijk mijn voorkeur hebben. Bijvoorbeeld een staalplaat betonvloer van ComFlor of rebel met totale dikte van 100 mm.

De overspanning moet dit wel toelaten.

• paulvmontfort
Bedankt voor de tip Petersgoed,

De reden waarom ik niet voor in een keer overspannen heb gekozen is omdat ik niet de mogelijkheid heb om overal de platen op te leggen i.v.m bestaande muren. Een gat in de muur maken en daar een ligger in leggen is veel gemakkelijker.

De reden dat ik voor INP140 gekozen heb is omdat ik hier al 2 van heb liggen. Scheelt dus in de kosten. Ook is deze iets stijver dan een IPE140, maar beide profielen blijven ruim binnen de marge. Als ik voor HEA zou gaan, dan voldoet een HEA120.

Stof tot nadenken.

• Petersgoed
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-04 21:55
Hou in iedergeval de veiligheid bij uitvoering in de gaten.
Als er aan 1 kant gestort wordt ontstaat het risico voor kantelen.
In het midden een keer vast zetten of een rijtje stempels is misschien handig
Pagina: 1