Plak-PVC en ingefreesde vloerverwarming - problemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:04

Saven

Administrator

Topicstarter
Ik zit een beetje in dubio met het volgende en vraag me af hoe dit in de praktijk uitpakt. Ik heb een grote woning uit begin jaren 90 gekocht en deze voorzien van ingefreesde vloerverwarming. De leidingen zijn zo aangelegd dat een warmtepomp later ook goed zou moeten werken, maar draait nu nog op gas (met een buffervat).

Bovenop de vloer komt plak-pvc. Ik begreep nu van de vloerenlegger dat het water in de vloerverwarming eigenlijk niet boven de 27 graden mag uitkomen. Daar schrok ik een beetje van, want ik wil het gewoon overal aangenaam warm hebben in huis (~23 graden, ja het mag wat kosten...), ook als het buiten -10 °C is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze lage temperatuur goed genoeg werkt in dit huis.

In mijn "oude" (huidige) A+++ woning heb ik namelijk een warmtepomp en tegels liggen, met de vloerverwarming in de cementdekvloer gestort. Mijn warmtepomp pompt in de winter soms wel 38 graden door de vloer. En dit is dus i.t.t. de nieuwe woning, een super goed geïsoleerd huis.

Ik kan me dus niet voorstellen dat ik met zulke lage temperaturen het "nieuwe" huis ook zo comfortabel warm ga krijgen. Maar aan de andere kant: plak-pvc bestaat toch al heel lang en werd toch ook in andere oudere woningen gebruikt met een ingefreesde vloerverwarming, waarbij misschien wel 45 graden door de buizen liep? Mijn ketel kan volgens mij niet eens lager dan 35 graden. :+

Ga ik hier echt problemen mee krijgen, of wordt de soep niet zo heet gegeten? :) Ben benieuwd naar ervaringen. Het gaat overigens om een vrij dure Therdex vloer, voor zover relevant.

Alle reacties

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33
Vraag voor de rest. Heb je enkel vloerverwarming of ook radiatoren?

Want dan zou je de vloerverwarming kunnen knijpen zodat die niet te heet wordt. Terwijl de rest van het huis opgewarmd wordt dmv radiatoren. (Die dan warmer water krijgen).

[ Voor 56% gewijzigd door TheKerremenke op 05-04-2026 10:33 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
TheKerremenke schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:28:
Vraag voor de rest. Heb je enkel vloerverwarming of ook radiatoren?

Want dan zou je de vloerverwarming kunnen knijpen zodat die niet te heet wordt. Terwijl de rest van het huis opgewarmd wordt dmv radiatoren. (Die dan warmer water krijgen).
Goed punt, enkel vloerverwarming

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:15
Klinkt als verwarring tussen vloer temperatuur en watertemperatuur

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Gerundium schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:37:
Klinkt als verwarring tussen vloer temperatuur en watertemperatuur
Niet zozeer verwarring, maar vraag het me wel af. Want de buizen liggen in dit geval dus ingefreesd en vrij hoog in de vloer. Dus zit waarschijnlijk wel enige marge in, maar hoeveel is dus een beetje de vraag?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier staat de stooklijn op max 40 graden als het vriest, dat gaat prima met pvc en vloerverwarming.
Bedoelde hij niet de eerste paar weken/maanden?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:20
Hier hetzelfde als Sport_Life.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij mijn beide buren hebben ze de PVC vloer binnen een half jaar vervangen door tegels. Kwam los van de vloer. Ik zou het risico niet nemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-04 23:53
Glashelder schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:03:
Bij mijn beide buren hebben ze de PVC vloer binnen een half jaar vervangen door tegels. Kwam los van de vloer. Ik zou het risico niet nemen.
Wanneer je dan zo'n negatief advies geeft dan is het misschien wel handig dat je dan ook de oorzaak vermeld waardoor het PVC los van de vloer kwam.
Want dat kan natuurlijk ook verkeerde lijm, verkeerde voorbehandeling vloer, vocht, te hoge temperatuur of cheap ass PVC zijn geweest.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:48:
Hier staat de stooklijn op max 40 graden als het vriest, dat gaat prima met pvc en vloerverwarming.
Bedoelde hij niet de eerste paar weken/maanden?
@ron321 gaat het bij jullie ook om ingefreesde vloerverwarming? Dat biedt enige hoop :) Hij bedoelde niet de eerste periode, maar altijd. Dat schrijven die fabrikanten ook voor zo te lezen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het gaat om de maximale vloertemperatuur, niet de temperatuur van het water.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:28:
Het gaat om de maximale vloertemperatuur, niet de temperatuur van het water.
Begrijp ik, maar de leidingen liggen vrijwel tegen het pvc aan, vandaar mijn zorg.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Saven schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:17:
[...]

@ron321 gaat het bij jullie ook om ingefreesde vloerverwarming? Dat biedt enige hoop :) Hij bedoelde niet de eerste periode, maar altijd. Dat schrijven die fabrikanten ook voor zo te lezen
Achja alles wordt erbij gehaald om in de toekomst garantie te weigeren, indekken indekken indekken.

Toen het -5 was ging hier 34 graden water de (pvc) vloer in. En in de zomer stond hier een paar keer de brandende zomerzon op de vloer te stralen. Die wordt dan lokaal veel warmer dan 27 graden :+

Ik zou me persoonlijk nergens om druk maken.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ja gewoon ingefreesd.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:09:
[...]

Wanneer je dan zo'n negatief advies geeft dan is het misschien wel handig dat je dan ook de oorzaak vermeld waardoor het PVC los van de vloer kwam.
Want dat kan natuurlijk ook verkeerde lijm, verkeerde voorbehandeling vloer, vocht, te hoge temperatuur of cheap ass PVC zijn geweest.
Zijn hier bezig met de voorbereidingen, maar de verkoper was hier inderdaad heel duidelijk in met ervaringen.

Mensen die kosten wat het kost snel klaar willen zijn en dan doorduwen dat die 5cm zandcementvloer wel droog is na een week.

Per week 1cm droogtijd aanhouden en je zit redelijk goed.

Daarnaast dat ze verkeerde mortel gebruiken, zodat je daarna de vloerverwarming door het PV" ziet. Vloeren leggen is een andere tak van sport. Vloerverwarming is dan gedaan door beun de beunhaas voor weinig.

En daarna niet opstookprotocol volgen want, dat is maar onhandig.

Net zoals elk "hype" product bij de vertrouwde leveranciers blijven. Niet de snelle facebook verkopers of werkspot.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier geen probleem na afgelopen winter voor het eerst plak PVC + warmtepomp te hebben. Gaat 33c (12 lussen van 80meter) doorheen en niets aan de hand. Wel het opstookprotocol gevolgd na het leggen van de vloer! Als je het merk weet van de plakpvc + lijm kan je daar nog de specificaties van bekijken wellicht?

[ Voor 25% gewijzigd door Kecin op 05-04-2026 11:55 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Yaksa schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:09:
[...]

Niemand wist wat de oorzaak was. Maar de leverancier had praktisch alle aansprakelijkheid in de voorwaarden uitgesloten dus zelf betalen voor complete vervanging was de enige optie. Het waren niet bepaald goedkope vloeren overigens heb ik begrepen. Kan me ook niet zo goed voorstellen gezien de rest van de inrichting van de huizen. Dan verbouw je voor 100k je woonkamer en dan komt de goedkoopste vloer erin.. dacht het niet.

Een PVC vloer is hoe dan ook gewoon een risico. Het beschadigt ook nog eens redelijk snel. Verklaard ook waarom de garantievoorwaarden zo enorm slecht zijn.

Ik zou er nooit voor kiezen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Yaksa
Op de pagina van een PVC bedrijf geven ze een uitgebreide uitleg over vloerverwarming en PVC.
Waar het op neerkomt is dat de oppervlaktetemperatuur van de PVC vloer zelf niet boven de 27 graden uit mag komen. Dat kun je meten door een (goede) thermometer op de PVC vloer te leggen. Verder is een goed opstookprotocol van belang, de temperatuur van het water mag niet boven de 40 graden uitkomen en een afkoelprotocol is ook ook noodzakelijk. Vloerverwarming gaat er om dat er een buffer aan energie in de vloer zelf opgebouwd wordt, daarna hoeft het alleen nog maar op temperatuur gehouden te worden. Te snel afkoelen kan ook voor krimp zorgen. Alles is natuurlijk met een goede Home Automation te realiseren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het warmteverlies bepaald hoe hoog de afgifte moet zijn en de afgifte bepaald hoe laag de aanvoertemperatuur kan zijn. Op dit moment is de afgifte een gegeven (omdat de buizen er al zijn) en kan je voor je eigen situatie dus perfect uitrekenen hoe hoog de aanvoer temperatuur moet zijn om het uitgerekende verlies te compenseren. Ervaringen van andere of hun buren zijn zeer weinig waard omdat je niets weet over hun situatie. (de verhouding tussen afgifte en warmteverlies)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 05-04-2026 12:08 ]

• Yaksa
Glashelder schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:02:
[...]Een PVC vloer is hoe dan ook gewoon een risico. Het beschadigt ook nog eens redelijk snel. Verklaard ook
Ik zou er nooit voor kiezen :)
Tsja, mijn massieve eikenhouten parketvloer beschadigd ook snel.
Dat is ook de reden dat wij zelf binnen pantoffels dragen en dat bezoekers hun (smerige) schoenen uit mogen doen en ook pantoffeltjes aan mogen trekken.
Goede schoon- en droogloopmatten bij de buitendeuren kunnen ook helpen. Mits dat je de mensen leert om bij de inkom de voeten te vegen, dat is schijnbaar een gewoonte die we wat afgeleerd hebben maar die we dan maar weer aan moeten leren.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
stin00 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:34:
[...]

Achja alles wordt erbij gehaald om in de toekomst garantie te weigeren, indekken indekken indekken.

Toen het -5 was ging hier 34 graden water de (pvc) vloer in. En in de zomer stond hier een paar keer de brandende zomerzon op de vloer te stralen. Die wordt dan lokaal veel warmer dan 27 graden :+

Ik zou me persoonlijk nergens om druk maken.
Lijkt me ook een rol spelen idd, maar goed om te horen.
Vorkie schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:51:
[...]

Zijn hier bezig met de voorbereidingen, maar de verkoper was hier inderdaad heel duidelijk in met ervaringen.

Mensen die kosten wat het kost snel klaar willen zijn en dan doorduwen dat die 5cm zandcementvloer wel droog is na een week.

Per week 1cm droogtijd aanhouden en je zit redelijk goed.

Daarnaast dat ze verkeerde mortel gebruiken, zodat je daarna de vloerverwarming door het PV" ziet. Vloeren leggen is een andere tak van sport. Vloerverwarming is dan gedaan door beun de beunhaas voor weinig.

En daarna niet opstookprotocol volgen want, dat is maar onhandig.

Net zoals elk "hype" product bij de vertrouwde leveranciers blijven. Niet de snelle facebook verkopers of werkspot.
Zie hieronder
Kecin schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:54:
Hier geen probleem na afgelopen winter voor het eerst plak PVC + warmtepomp te hebben. Gaat 33c (12 lussen van 80meter) doorheen en niets aan de hand. Wel het opstookprotocol gevolgd na het leggen van de vloer! Als je het merk weet van de plakpvc + lijm kan je daar nog de specificaties van bekijken wellicht?
Thanks. Gaat het bij jou ook om ingefreesde vloerverwarming? Opstookprotocol is toch alleen voor de dekvloer zelf en niet direct met pvc te maken? Of ben ik nu gek? Heb namelijk niks gehoord van de vloerenlegger dat er nog een opstookprotocol zou zijn.

Over de warmtepomp gesproken, daar koel je ook mee in de zomer denk ik? Hoe ervaar je dat? Dan ga je ook ineens koud water er doorheen pompen..

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:20
[...]

Hier gaat het om droogbouw vloerverwarming met zeer goede overdracht.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:29
Max 40 aanvoer op je CV/warmtepomp en niks aan de hand.
Had je ook kunnen googelen.

Iemand die vloeren legt heeft ook ooit ergens 1 ding opgepikt, blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd, en verkondigt dat als waarheid.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Saven schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:45:
[...]

Lijkt me ook een rol spelen idd, maar goed om te horen.

[...]

Zie hieronder

[...]

Thanks. Gaat het bij jou ook om ingefreesde vloerverwarming? Opstookprotocol is toch alleen voor de dekvloer zelf en niet direct met pvc te maken? Of ben ik nu gek? Heb namelijk niks gehoord van de vloerenlegger dat er nog een opstookprotocol zou zijn.

Over de warmtepomp gesproken, daar koel je ook mee in de zomer denk ik? Hoe ervaar je dat? Dan ga je ook ineens koud water er doorheen pompen..
Ingefreesd inderdaad, dat is een jaar eerder gebeurd maar er moest nog een keer worden geëgaliseerd. Nu begreep ik dat dat eigenlijk bijna altijd het geval is met PVC plakken, je ziet al snel inconsistentie in de dekvloer. Koelen heb ik nog niet gedaan.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:48

K1p

Hier ook ingefreesd, dicht onder het oppervlak. Maximale aanvoertemperatuur vloerverwarming verdeler staat op 40gr. En dat gaat al jaren goed. De vloer zelf wordt geen 40 graden natuurlijk

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-04 06:55
Saven schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:19:

In mijn "oude" (huidige) A+++ woning heb ik namelijk een warmtepomp en tegels liggen, met de vloerverwarming in de cementdekvloer gestort. Mijn warmtepomp pompt in de winter soms wel 38 graden door de vloer. En dit is dus i.t.t. de nieuwe woning, een super goed geïsoleerd huis.

Ik kan me dus niet voorstellen dat ik met zulke lage temperaturen het "nieuwe" huis ook zo comfortabel warm ga krijgen. Maar aan de andere kant: plak-pvc bestaat toch al heel lang en werd toch ook in andere oudere woningen gebruikt met een ingefreesde vloerverwarming, waarbij misschien wel 45 graden door de buizen liep? Mijn ketel kan volgens mij niet eens lager dan 35 graden. :+
Ik maak hier uit op dat je niet bekend bent met de verdeler van de vloerverwarming. Deze heeft zijn eigen thermostaat. Er zal nooit water met de temperatuur van je CV de vloer in lopen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je A+++ woning 38 graden aanvoer heeft.

Ik neem aan dat er nog wel cement / egaline ligt en al is dat een dun laagje dan nog verspreid de temperatuur snel en wordt dat geen 40 graden.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1