Advies setup home-office nieuwe technieken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cenoatsra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01:35
Ik ben werkzaam in de bouw en gebruik al jaren een laptop 17" van Asus. Niet helemaal ideaal, maar kon er mijn ding mee doen. Echter is het probleem dat de hardware niet geschikt is voor Windows 11. Maar met een eigen zaak is het altijd druk, en toen kreeg ik het bericht dat er nog één jaar uitstel is met ondersteuning. Ook kwam ik wat manieren tegen om met verouderde hardware Windows 11 te draaien. Dus de tijdsdruk was eraf.

Echter is afgelopen week een luidspreker gesneuveld van de laptop en mijn muis scrollt ook niet meer lekker (Logitec MX Master 2S). En ik luister altijd muziek als ik bezig ben en scroll veel. Dus ik heb het weer opgepakt wat er in de markt is, want achter de laptop zitten werkt irritatie op nu :*) . Aangezien ik provisorisch een kantoor heb gemaakt staat deze op de eettafel in de loods. Later moet deze verplaats worden naar apart kantoor en vast bureau.

Dus ik vroeg mij af welke technieken makkelijk zijn, zodat het later uit te breiden is. Mijn focus ligt niet meer op computers, omdat ik het te druk heb met de eigen zaak. Heb wel onderzoek gedaan, maar zou graag een beroep willen doen op jullie expertise en ervaring, omdat ik er te lang uit ben geweest.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het voornamelijk om facturen en offertes te maken in Excell en dan deze op te slaan in PDF. Deze mail ik dan via Outlook, naar mijn klanten. Webbrowser gebruik ik voor informatie op te zoeken. Beetje YouTube en Spotify. Gamen doe ik niet, en ga ik in de toekomst ook niet doen. Zouden de kinderen dat willen, wordt het een aparte computer of spelcomputer in de woonkamer op de TV. Video-edditing heeel misschien, maar dat zeg ik al jaren. Tijdsgebrek is het probleem, en waarschijnlijk komt dit er niet van. Dat kan ik beter een extern bedrijf laten doen, of een nieuwe computer kopen.

Enige zware wat ik ooit gebruik is AutoCAD, maar dan 2D. Het idee is wel om met PalleteCAD te gaan werken zodat ik de klanten ook 3D beelden kan laten zien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat interesseert mij niet zoveel. Ik geef liever geld uit aan iets fatsoenlijk en a-merk. Dat doe ik met gereedschap en auto's/bussen ook. Het doet 1 keer pijn, maar vaak werkt het allemaal net iets fijner en is de kwaliteit ook vaak beter. Voorbeeld: is het precies dezelfde auto, dan zou ik gevoelsmatig meer hebben met Mercedes dan KIA. En dat is met telefoons ook, gewoon Samsung, ben ik al jaren tevreden over. Maar ik ben niet zo thuis in computers om te bepalen of ASUS nu zoveel beter is dan ACER of HP.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, want alles is verouderd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Schermen
    Ik dacht er zelf aan om meerdere beeldschermen te nemen. Voor mijn werk is dat fijn om bijvoorbeeld Outlook te hebben op 1 scherm en browser op ander scherm. Of dat ik een prijslijst kan openen op het ene scherm en op het andere scherm Excell om een offerte te maken. Ik sta nu heel veel te wisselen/minimaliseren en aantekeningen te maken op papier omdat ik beiden niet tegelijk op het beeldscherm heb.

Aangezien ik nu de laptop op de eettafel in de loods heb staan, merk ik dat ik geregeld blijf hangen achter de stroomkabel (accu werkt niet meer), en dan is de laptop uit. Dus het fijnste zou zijn als ik de computer ergens neer kan zetten en dan alleen het beelscherm op de tafel. Draadloos toetsenbord en muis van Logitec erbij, die ik ook snel kan opbergen zodat tafel niet zo vol is.

Het is mij niet helemaal duidelijk of er een draadloos beeldscherm is. Het zal sowieso voeding nodig hebben, en teveel stroom gebruiken voor een interne accu. En dan lijkt mij de beste optie om Thunderbolt USB C kabel te hebben voor het signaal en de voeding. Andere techniek is DisplayPort, maar ik twijfel of deze ook de voeding is voor het beeldscherm .Deze technieken is van de laatste jaren en heb daar geen ervaring in. LG StandbyMe zie ik wel voorbij komen met aparte accu voor 4 uur. Zou een optie zijn aangezien ik na werktijd papierwerk doe, maar dan heb ik weer een duur apparaat die niet universeel is en met uitbreiden naar meerdere schermen wijken ze af in maat. Wil ik het scherm later aan de muur hangen in kantoor dan is de kans groot dat er geen VESA op dit soort modellen zit.

Portable monitors heb ik ook naar gekeken. Zou voor nu ideaal zijn om het op te ruimen. Maar dan ben ik beperkt ik keuze en voornamelijke kleine formaten, vergelijkbaar met laptops. Alleen Asus Zenscreen zie ik in 22-24-27". Met een kickstand kan ik hem makkelijk op de tafel zetten. Maar met een standaard scherm met VESA, zal zo'n kcikstand er ook wel zijn.

Zie ook bij Samsung een Smart Monitor. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit werkt, want het lijkt of je geen PC nodig hebt. Volgens mij is dan de optie om te werken in the Cloud of je telefoon wordt dan de computer en als verbinding heb je dan de DEX nodig. Ook kan je de laptop verbinden aan het beeldscherm. Heb er zelf een beetje me twijfels over, want als er iets mis is met de telefoon of ik heb hem op het werk laten liggen dan kan ik savonds geen bestellingen doen. In de Cloud zal misschien niet zo lekker werken, omdat de hardware minder is van het beeldscherm dan een mini-pc. En na wat reviews zie ik dat VESA aansluiting ook niet mogelijk is, zou ik het scherm op een beugel willen monteren. Beste lijkt me dan om voor standaard beeldscherm te gaan.

Ultrawide scherm zou ook een optie zijn. Maar na wat onderzoek zag ik dat er wel wat nadelen aan zitten. Zo kan men het scherm wel opdelen, maar bijvoorbeeld bij YouTube kan je de video niet in volledig scherm afspelen. Met 2 monitoren kan dit wel, en je hebt dan ook veel meer oppervlakte dan 1 ultrawide voor dezelfde investeringskosten. Dat er een frame is wat de beelden scheidt, maakt niet uit voor mijn toepassingen.

Omdat ik bij laptops de grootte van het beeldscherm steeds kleiner zag worden, dacht ik om te gaan werken met losse standaard onderdelen, zodat ik de vrijheid heb in de toekomst een beter scherm of groter scherm te kopen. En ben ik vrij in de keuze welke beugel ik ga nemen, want een standaard scherm zal VESA hebben. Dan kan ik nu kiezen voor een kickstand of een wegdraaibare beugel, en later op kantoor een andere muurbeugel. Ook kan ik beginnen met 1 groot scherm. En kan ik het uitbouwen naar 2 schermen. En als kantoor klaar is eventueel naar 3 schermen.
  • Pc
    De rede dat ik toentertijd gekozen had voor een laptop is dat het klein is. Voorheen had ik een toren en was ik niet mobiel om een keer buiten te zitten. De laatste jaren heb ik de laptop op vaste plaats staan, dus daar hecht ik geen waarde meer aan. Met de komst van tablets en smartphones is er prima buiten wat te YouTuben.

Daarbij trokken die mini-pc's wel mijn interesse. Aangezien ze zo klein zijn kunnen ze ook achter op het scherm gemonteerd worden. Dat zou nog een optie zijn om alles compact te houden. CD's gebruiken we niet meer, waardoor de kastjes kleiner zijn bijvoorbeeld. NUC worden ze ook wel genoemd, maar volgens mij was dit een merknaam van INTEL.

Kwa hardware lijkt het voor mijn toepassing niet zo belangrijk te zijn. Intel of AMD, dat zegt mij niet meer zoveel. De tijd dat ik er mee bezig was kwam AMD net op, dus dat is al een hele poos geleden. Ik zou het wel fijn vinden, dat ik wel future proof ben. Dus niet dat ik met Windows 12 ineens een nieuwe mini-pc moet hebben. Vind overzetten altijd gedoe, zelfde met telefoons. Werkt vaak in de praktijk net niet helemaal 100 procent.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar 1 kabel naar beeldscherm op de tafel. Liefst geen, maar dan moet video draadloos gaan en beeldscherm een accu hebben. Dat lijkt mij een gedoe en dan zou 1 kabel voor voeding en video het minst gedoe zijn. Toetsenbord en muis kan dan wel draadloos. Dan zou ik de computer ergens in kunnen bouwen, en bij kantoorwerk beeldscherm erbij kunnen pakken en 1 kabel aansluiten en dan kan ik gaan werken.
  • Toetsenbord en muis
    Aangezien ik tevreden ben over Logitex MX Master 2S, wilde ik het bij Logitec houden. Dus als muis de nieuwste versie, MX Master 4. En voor toetsenbord heb ik gekozen voor de MX Keys S. Mechanisch toetsenbord zie ik meerwaarde niet in, eerder nadeel met het geluid en lomper design.
  • Boxen
    Wellicht is het dan ook slimmer om geen beeldscherm met ingebouwde speakers te nemen. Kwaliteit is natuurlijk minder, maar heb nu met mijn laptop ook dat er een speaker kapot is. Dus dan moet heel het apparaat vervangen worden of de speaker gerepareerd worden terwijl de rest nog goed zou zijn. Ook heb ik een werkbank in de loods staan en dan is het geluid van de laptop niet echt goed. En er wordt ook gedart, dus een beter geluid is wenselijk. De oude bouwradio heeft geen bluetooth dus geen Spotify, en daar ben ik inmiddels wel heel erg gewend aan. Een draadbare bluetooth speaker zou een optie zijn, zodat ik goed geluid heb, maar deze ook mee kan nemen naar buiten.

Ik merk alleen als ik video op de laptop kijk en mijn oortjes verbind via bluetooth dat er een vertraging op zit. Voor muziek luisteren maakt dit niet uit, maar met YouTube is dit storend. Zie dat er wat mogelijk is met instellingen in Windows. Ook zie ik dat boxen aangesloten worden met USB of HDMI. Het kan ook aan de oude laptop liggen, en oude bluetooth versie. Ik heb daar geen ervaring in, en wellicht werkt het tegenwoordig super zonder vertraging.

USB zie ik wel voor JBL. Maar liever zou ik voor een Sony speaker gaan, want daar heb ik mijn oortjes en oorkappen van en daar ben ik heel erg tevreden over. De ULT Field 7 kan ik ook gebruiken voor feestjes met microfoon. Het kan via de USB wel afspelen, maar volgens mij geschikt voor sticks. Zou dit even na moeten vragen bij Sony. Dan zou ik 1 apparaat hebben voor de computer, feestjes, en speaker voor in de tuin/camping.
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk informatie over de nieuwe technieken en advies in merken. Voorbeeld: Koop een ASUS mini-pc, en dit model. Dan zit je kwa hardware ook goed als Windows 12 eraan komt. Koop een Samsung of Asus display en gebruik Thunderbolt om 1 of meerdere schermen aan te sluiten. Dan heb je minste kabels, gaat er een beeldscherm kapot of wil je uitbreiden heb je altijd de mogelijkheid. Met beeldscherm met ingebouwde computer gaat dit niet. En losse speaker is goed werkend te krijgen via Bluetooth.

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je iets wilt hebben dat gewoon (goed) werkt, zou ik bijna Apple adviseren, maar moet je ook maar net gewend zijn. Als je dat niet bent en ook weinig tijd hebt om eraan te wennen, is het wellicht geen slim idee. Wat zoek je precies? Jouw verhaal lijkt vooral uit te gaan naar een laptop, wat je ermee doet kan dat volgens mij ook prima, maar het topic staat in desktop aankoop advies, dus zoek je wellicht toch een desktop?

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Een mini PC, zou ideaal zijn. Eentje met een beetje power voor autocad is wel handig. Merk maakt niet gigantisch veel uit. Je kan beter naar de hardware kijken. Een Intel CPU met Xe cores als GPU zijn optimaal voor je werk om alles soepel te draaien. Wat is je budget eigenlijk?

Monitor is eigenlijk altijd een HDMI of DP kabel + voedingskabel.

Ik ben zelf geen fan van Bluetooth. Alles bekabeld werkt altijd en stoort niet. Als je een vast bureautje kan realiseren is dat handiger. Ook bekabeld internet is veel sneller en betrouwbaarder dan WiFi.

https://www.gmktec.com/pr...3a-4587-9acd-d435d52fec39 iets? Snelle CPU met snelle iGPU en veel RAM. Mogelijk overkill.

Goedkoper alternatief met nog steeds zeer goede prestaties is: https://www.gmktec.com/pr...f2-4cc7-845f-f36ef89ad00f

Alternatief kan ook nog zijn zelf eentje bouwen. Een fanless PC met een stoffilter als bovenkant voorkomt dat er stof in komt. Dat is te doen. Wel moet je hem dan zelf in elkaar schroeven:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 167,20€ 167,20
1MoederbordenASUS Prime B860M-A-CSM€ 160,99€ 160,99
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-P1€ 108,05€ 108,05
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 359,-€ 359,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 69,55€ 69,55
1Interne ssd'sAdata Legend 710 1TB€ 116,63€ 116,63
Totaal€ 1.061,32

[ Voor 45% gewijzigd door Dekar op 05-04-2026 08:21 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• cenoatsra
CH4OS schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:26:
Als je iets wilt hebben dat gewoon (goed) werkt, zou ik bijna Apple adviseren, maar moet je ook maar net gewend zijn. Als je dat niet bent en ook weinig tijd hebt om eraan te wennen, is het wellicht geen slim idee. Wat zoek je precies? Jouw verhaal lijkt vooral uit te gaan naar een laptop, wat je ermee doet kan dat volgens mij ook prima, maar het topic staat in desktop aankoop advies, dus zoek je wellicht toch een desktop?
Ik heb nog nooit Apple producten gehad. En het is met eigen zaak altijd druk, en om daar nu tijd in te gaan steken zoek ik niet. Samsung, Android dat is voor mij gewoon prima. Ben het gewend en heb er niks over te klagen.

Laptop wil ik juist vanaf stappen. Meerdere schermen zou voor mijn werk veel fijner zijn. Liefst had ik het nog uitgesteld maar laptop en randapparatuur is aan vervangen toe. Als ik nu een laptop koop en later weer alles over moet zetten en mij verdiepen in de hardware kost mij gewoon teveel tijd en ergernis. Ik kom altijd tijd te kort.
Dekar schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:04:
Een mini PC, zou ideaal zijn. Eentje met een beetje power voor autocad is wel handig. Merk maakt niet gigantisch veel uit. Je kan beter naar de hardware kijken. Een Intel CPU met Xe cores als GPU zijn optimaal voor je werk om alles soepel te draaien. Wat is je budget eigenlijk?

Monitor is eigenlijk altijd een HDMI of DP kabel + voedingskabel.

Ik ben zelf geen fan van Bluetooth. Alles bekabeld werkt altijd en stoort niet. Als je een vast bureautje kan realiseren is dat handiger. Ook bekabeld internet is veel sneller en betrouwbaarder dan WiFi.

https://www.gmktec.com/pr...3a-4587-9acd-d435d52fec39 iets? Snelle CPU met snelle iGPU en veel RAM. Mogelijk overkill.

Goedkoper alternatief met nog steeds zeer goede prestaties is: https://www.gmktec.com/pr...f2-4cc7-845f-f36ef89ad00f

Alternatief kan ook nog zijn zelf eentje bouwen. Een fanless PC met een stoffilter als bovenkant voorkomt dat er stof in komt. Dat is te doen. Wel moet je hem dan zelf in elkaar schroeven:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 167,20€ 167,20
1MoederbordenASUS Prime B860M-A-CSM€ 160,99€ 160,99
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-P1€ 108,05€ 108,05
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 359,-€ 359,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 69,55€ 69,55
1Interne ssd'sAdata Legend 710 1TB€ 116,63€ 116,63
Totaal€ 1.061,32
Budget is niet zo belangrijk. Het werk wat ik doe is niet zo spetterend. Ga er geen games mee spelen of 4K video's editten. Een paar 100 euro duurder of goedkoper is niet zo'n ding. Die Logitec muis is ook een duren muis, en misschien wel overkill. Maar merk zelf in de praktijk dat het probleemloos werkt en die extra investering is zo vergeten. Gaat vaak ook langer mee.

Een vast bureau kan pas als nieuw pand klaar is met apart kantoor. Dus het is nu ff behelpen, maar als de hardware goed is, dan is het straks gewoon stekkers eruit en in nieuw kantoor zetten. Dat is mijn idee.

Ik ben zelf ook van alles bekabeld. Maar voor de tijdelijke setup is het wel makkelijker om voor draadloos te gaan. Dan kan ik deze overgangsperiode overbruggen.

DisplayPort heeft dus altijd een voedingskabel nodig? Hetzelfde geldt voor HDMI. Want dan zie ik wel meerwaarde in Thunderbolt, zodat ik 1 kabel heb. Trek ik de kabel uit monitor en zet monitor in de kast dan is de tafel vrij. Ga ik werken, pak ik de monitor en usb thunderbolt kabel erin en ik kan werken. Dan kan desktop/mini-pc gewoon aan blijven.
Maar volgens mij maak ik het wel heel moeilijk met Thunderbolt, want zie dat er niet zoveel monitors beschikbaar zijn, en deze dan over de 1000euro gaan. Is deze techniek dan heel nieuw en nog niet standaard? Want dan kan ik beter voor een beugel gaan of de voeding en DP kabel aan elkaar binden. Bij een vast bureau is dat makkelijker weg te werken omdat er niks verplaatst wordt.
Alleen is het weer verwarrend bij de portable monitors van Asus, want daar zie ik in voorbeelden dat USB-C aansluiten op de laptop de touchfunctie inschakeld, maar dat er ook geen voedingskabel nodig is. Maat het is mij niet duidelijk of dit nou Thunderbolt is.

Zelf bouwen zou kunnen, dat zijn dan de barebones in de mini-pc's toch? Maar ik weet hoe dat gaat in de praktijk. Alles bestellen en dan geen tijd om het in elkaar te zetten. Heb nog zoveel dingen die ik in elkaar moet zetten en ontwikkelen voor mijn werk. Dan is het voor mij sneller om kant en klaar systeem te kopen en de tijd die ik er mee bespaar te investeren in de zaak. De extra kosten zijn weg te strepen tegen de inkomsten als ik die uren ga werken.

Gmtec ken ik niet. Persoonlijk zou ik het liever bij Asus, HP, Acer,etc houden. Maar dat is dan gevoelsmatig.

Het maakt mij ook niet uit om een toren te hebben, het hoeft niet perse een mini-pc te zijn. Het voordeel van een minipc is dat als die achter het beeldscherm gemonteerd is dat ik deze kan verplaatsen en bv onder de overkapping kan zetten id zomer. Maar ik wil het niet allemaal te ingewikkeld maken. Belangrijkste is dat het gewoon op tijdelijke kantoor en nieuw kantoor gewoon goed werkt. Als een Asus V500 bijvoorbeeld beter bij de wensen past is dat mij ook goed. Ik hoef het niet perse achter beeldscherm te monteren.

Kwa hardware zegt het mij niet zoveel, maar kom onderstaand wel vaak tegen in kant en klare kasten.
  • IntelCore .i5 of i7 of IntelCore 5 of7
  • 32GB werkgeheugen
  • 1TB opslag (later stadium komt er een NAS
  • Thunderbolt versie 4 als ik het uit wil breiden naar 3 beeldschermen, Thunderbolt 3 is voor max 2 schermen

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-04 15:00

Barrycade

Through the...

Mand!

Als je altijd zo druk druk bent, ram je verhaal eens in een AI en destilleer wat je nu precies wil bereiken. Van 1 gammele laptop die altijd op 1 plek staat naar een multi scherm model die dan opeens ook buiten moet kunnen staan. Right een pc in de buitenlucht? Dan hebben we het och over iets heel anders?

Even focussen, voor Excel -> PDF en wat autocad kan alles dat W11 kan draaien aan.

Koop bij HP of Dell een doos met scherm met 3 of 5 jaar support en een zelfde muis als je dat fijn vindt.

En mocht je mobiel willen zijn bij diezelfde club ook een zakelijk model laptop met support.

Paar edifier boxjes die je met kabeltje aan kan sluiten op de audio, zodat je geen lag hebt en presto.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Als je alles wil kunnen verplaatsen en het aantal kabels minimaliseren zou ik weer een laptop nemen.

Ik geloof ook niet dat die monitors aangestuurd kunnen worden met een Thunderbolt kabel en zonder voedingskabel. Die wens moet je denk ik laten varen.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:22
Gewoon een zakelijke laptop om mobiel te zijn, met daarbij een dock waar je alle randapparatuur op aan sluit. Hoef je enkel een usb-c kabeltje op je laptop aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 05-04-2026 14:57 ]

• cenoatsra
Barrycade schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:46:
Mand!

Als je altijd zo druk druk bent, ram je verhaal eens in een AI en destilleer wat je nu precies wil bereiken. Van 1 gammele laptop die altijd op 1 plek staat naar een multi scherm model die dan opeens ook buiten moet kunnen staan. Right een pc in de buitenlucht? Dan hebben we het och over iets heel anders?

Even focussen, voor Excel -> PDF en wat autocad kan alles dat W11 kan draaien aan.

Koop bij HP of Dell een doos met scherm met 3 of 5 jaar support en een zelfde muis als je dat fijn vindt.

En mocht je mobiel willen zijn bij diezelfde club ook een zakelijk model laptop met support.

Paar edifier boxjes die je met kabeltje aan kan sluiten op de audio, zodat je geen lag hebt en presto.
Vriend ik ben werkzaam in de bouw. Wat voor jou heel vanzelfsprekend is, dat is het voor mij niet. Als je mij iets vraagt over mijn werk, is dat voor mij gesneden koek en voor jou niet. Zo heeft iedereen ze vak.

Ik vond het in de zomer wel eens fijn om buiten te zitten met de laptop dan binnen om mijn facturen te maken. Maar zeg er ook bij dat dit niet perse hoeft, om het makkelijk te houden.

Er komt nu heel veel informatie binnen met Thunderbolt en DisplayPort en NUC/Mini-PC etc. Ik heb mij jaren niet verdiept in computers en de nieuwe technieken. Daarom post ik hier mijn vraag.

Zeg jij bijvoorbeeld: Thunderbolt nog niet nemen voor schermen, te duur en nog niet mainstraim. Dan heb ik daar wat aan en zoek ik naar DisplayPort beeldschermen.

Ander voorbeeld: Ga niet voor minipc, maar minitower. Dan heb je meer hardware voor hetzelfde geld, en kan je altijd uitbreiden en de hardware wordt niet zo heet.

Nog een voorbeeld: Nieuwe versies bluetooth heeft geen lag, dat komt omdat jou hardware zo oud is. Dan kan je een box nemen van Sony voor fatsoenlijk geluid voor je desktop en in je werkplaats. Feestje dan koppel je hem los.

• cenoatsra
Dekar schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:54:
Als je alles wil kunnen verplaatsen en het aantal kabels minimaliseren zou ik weer een laptop nemen.

Ik geloof ook niet dat die monitors aangestuurd kunnen worden met een Thunderbolt kabel en zonder voedingskabel. Die wens moet je denk ik laten varen.
Ik zag dat in onderzoek naar Thunderbolt, want ik kende het helemaal niet. Maar misschien is dat de nieuwste ontwikkeling en voor de nieuwste versies. In filmpje dat ik zag van MSI, kan thunderbolt dan beeld en voeding voorzien voor het 1ste scherm, en dan gaat er 1 thunderbolt kabel van het 1ste scherm naar het 2de scherm.

Maar dan laat ik dat wel vallen, als dit nog zo nieuw is en de standaard nu DisplayPort is. (y)
Nielson schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:56:
Gewoon een zakelijke laptop om mobiel te zijn, met daarbij een dock waar je alle randapparatuur op aan sluit. Hoef je enkel een usb-c kabeltje op je laptop aan te sluiten.
Dat zou voor nu een goede oplossing zijn, maar voor vast kantoor vindt ik een laptop niet zo fijn. Als ik bij mijn broer op de zaak ben (interieurbouwer) is het wel echt fijn als je 2 schermen hebt. Kan ik tekenen in CAD en op ander scherm informatie opzoeken in de browser.

Met een laptop gaat dit ook wel met docking station, maar als kantoor lijkt het mij toch fijner als kleiner beeldscherm weg is van laptop. Dus wil eigenlijk van laptop afstappen. En dan stap ik ook af van het mobiel zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:55
Nielson schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:56:
Dit is het enige goede antwoord als je inkomen afhankelijk is van het toestel. Geen zelfbouw hobby. Geen toestel van de media markt. Gewoon iets wat werkt tot jij een nieuwe koopt. En niet tot hij stuk is, zoals nu.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:38
cenoatsra schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:12:
Ik ben werkzaam in de bouw en gebruik al jaren een laptop 17" van Asus. Niet helemaal ideaal, maar kon er mijn ding mee doen. Echter is het probleem dat de hardware niet geschikt is voor Windows 11. Maar met een eigen zaak is het altijd druk, en toen kreeg ik het bericht dat er nog één jaar uitstel is met ondersteuning. Ook kwam ik wat manieren tegen om met verouderde hardware Windows 11 te draaien. Dus de tijdsdruk was eraf.

Echter is afgelopen week een luidspreker gesneuveld van de laptop en mijn muis scrollt ook niet meer lekker (Logitec MX Master 2S). En ik luister altijd muziek als ik bezig ben en scroll veel. Dus ik heb het weer opgepakt wat er in de markt is, want achter de laptop zitten werkt irritatie op nu :*) . Aangezien ik provisorisch een kantoor heb gemaakt staat deze op de eettafel in de loods. Later moet deze verplaats worden naar apart kantoor en vast bureau.

Dus ik vroeg mij af welke technieken makkelijk zijn, zodat het later uit te breiden is. Mijn focus ligt niet meer op computers, omdat ik het te druk heb met de eigen zaak. Heb wel onderzoek gedaan, maar zou graag een beroep willen doen op jullie expertise en ervaring, omdat ik er te lang uit ben geweest.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het voornamelijk om facturen en offertes te maken in Excell en dan deze op te slaan in PDF. Deze mail ik dan via Outlook, naar mijn klanten. Webbrowser gebruik ik voor informatie op te zoeken. Beetje YouTube en Spotify. Gamen doe ik niet, en ga ik in de toekomst ook niet doen. Zouden de kinderen dat willen, wordt het een aparte computer of spelcomputer in de woonkamer op de TV. Video-edditing heeel misschien, maar dat zeg ik al jaren. Tijdsgebrek is het probleem, en waarschijnlijk komt dit er niet van. Dat kan ik beter een extern bedrijf laten doen, of een nieuwe computer kopen.

Enige zware wat ik ooit gebruik is AutoCAD, maar dan 2D. Het idee is wel om met PalleteCAD te gaan werken zodat ik de klanten ook 3D beelden kan laten zien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat interesseert mij niet zoveel. Ik geef liever geld uit aan iets fatsoenlijk en a-merk. Dat doe ik met gereedschap en auto's/bussen ook. Het doet 1 keer pijn, maar vaak werkt het allemaal net iets fijner en is de kwaliteit ook vaak beter. Voorbeeld: is het precies dezelfde auto, dan zou ik gevoelsmatig meer hebben met Mercedes dan KIA. En dat is met telefoons ook, gewoon Samsung, ben ik al jaren tevreden over. Maar ik ben niet zo thuis in computers om te bepalen of ASUS nu zoveel beter is dan ACER of HP.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, want alles is verouderd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Schermen
    Ik dacht er zelf aan om meerdere beeldschermen te nemen. Voor mijn werk is dat fijn om bijvoorbeeld Outlook te hebben op 1 scherm en browser op ander scherm. Of dat ik een prijslijst kan openen op het ene scherm en op het andere scherm Excell om een offerte te maken. Ik sta nu heel veel te wisselen/minimaliseren en aantekeningen te maken op papier omdat ik beiden niet tegelijk op het beeldscherm heb.

Aangezien ik nu de laptop op de eettafel in de loods heb staan, merk ik dat ik geregeld blijf hangen achter de stroomkabel (accu werkt niet meer), en dan is de laptop uit. Dus het fijnste zou zijn als ik de computer ergens neer kan zetten en dan alleen het beelscherm op de tafel. Draadloos toetsenbord en muis van Logitec erbij, die ik ook snel kan opbergen zodat tafel niet zo vol is.

Het is mij niet helemaal duidelijk of er een draadloos beeldscherm is. Het zal sowieso voeding nodig hebben, en teveel stroom gebruiken voor een interne accu. En dan lijkt mij de beste optie om Thunderbolt USB C kabel te hebben voor het signaal en de voeding. Andere techniek is DisplayPort, maar ik twijfel of deze ook de voeding is voor het beeldscherm .Deze technieken is van de laatste jaren en heb daar geen ervaring in. LG StandbyMe zie ik wel voorbij komen met aparte accu voor 4 uur. Zou een optie zijn aangezien ik na werktijd papierwerk doe, maar dan heb ik weer een duur apparaat die niet universeel is en met uitbreiden naar meerdere schermen wijken ze af in maat. Wil ik het scherm later aan de muur hangen in kantoor dan is de kans groot dat er geen VESA op dit soort modellen zit.

Portable monitors heb ik ook naar gekeken. Zou voor nu ideaal zijn om het op te ruimen. Maar dan ben ik beperkt ik keuze en voornamelijke kleine formaten, vergelijkbaar met laptops. Alleen Asus Zenscreen zie ik in 22-24-27". Met een kickstand kan ik hem makkelijk op de tafel zetten. Maar met een standaard scherm met VESA, zal zo'n kcikstand er ook wel zijn.

Zie ook bij Samsung een Smart Monitor. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit werkt, want het lijkt of je geen PC nodig hebt. Volgens mij is dan de optie om te werken in the Cloud of je telefoon wordt dan de computer en als verbinding heb je dan de DEX nodig. Ook kan je de laptop verbinden aan het beeldscherm. Heb er zelf een beetje me twijfels over, want als er iets mis is met de telefoon of ik heb hem op het werk laten liggen dan kan ik savonds geen bestellingen doen. In de Cloud zal misschien niet zo lekker werken, omdat de hardware minder is van het beeldscherm dan een mini-pc. En na wat reviews zie ik dat VESA aansluiting ook niet mogelijk is, zou ik het scherm op een beugel willen monteren. Beste lijkt me dan om voor standaard beeldscherm te gaan.

Ultrawide scherm zou ook een optie zijn. Maar na wat onderzoek zag ik dat er wel wat nadelen aan zitten. Zo kan men het scherm wel opdelen, maar bijvoorbeeld bij YouTube kan je de video niet in volledig scherm afspelen. Met 2 monitoren kan dit wel, en je hebt dan ook veel meer oppervlakte dan 1 ultrawide voor dezelfde investeringskosten. Dat er een frame is wat de beelden scheidt, maakt niet uit voor mijn toepassingen.

Omdat ik bij laptops de grootte van het beeldscherm steeds kleiner zag worden, dacht ik om te gaan werken met losse standaard onderdelen, zodat ik de vrijheid heb in de toekomst een beter scherm of groter scherm te kopen. En ben ik vrij in de keuze welke beugel ik ga nemen, want een standaard scherm zal VESA hebben. Dan kan ik nu kiezen voor een kickstand of een wegdraaibare beugel, en later op kantoor een andere muurbeugel. Ook kan ik beginnen met 1 groot scherm. En kan ik het uitbouwen naar 2 schermen. En als kantoor klaar is eventueel naar 3 schermen.
  • Pc
    De rede dat ik toentertijd gekozen had voor een laptop is dat het klein is. Voorheen had ik een toren en was ik niet mobiel om een keer buiten te zitten. De laatste jaren heb ik de laptop op vaste plaats staan, dus daar hecht ik geen waarde meer aan. Met de komst van tablets en smartphones is er prima buiten wat te YouTuben.

Daarbij trokken die mini-pc's wel mijn interesse. Aangezien ze zo klein zijn kunnen ze ook achter op het scherm gemonteerd worden. Dat zou nog een optie zijn om alles compact te houden. CD's gebruiken we niet meer, waardoor de kastjes kleiner zijn bijvoorbeeld. NUC worden ze ook wel genoemd, maar volgens mij was dit een merknaam van INTEL.

Kwa hardware lijkt het voor mijn toepassing niet zo belangrijk te zijn. Intel of AMD, dat zegt mij niet meer zoveel. De tijd dat ik er mee bezig was kwam AMD net op, dus dat is al een hele poos geleden. Ik zou het wel fijn vinden, dat ik wel future proof ben. Dus niet dat ik met Windows 12 ineens een nieuwe mini-pc moet hebben. Vind overzetten altijd gedoe, zelfde met telefoons. Werkt vaak in de praktijk net niet helemaal 100 procent.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar 1 kabel naar beeldscherm op de tafel. Liefst geen, maar dan moet video draadloos gaan en beeldscherm een accu hebben. Dat lijkt mij een gedoe en dan zou 1 kabel voor voeding en video het minst gedoe zijn. Toetsenbord en muis kan dan wel draadloos. Dan zou ik de computer ergens in kunnen bouwen, en bij kantoorwerk beeldscherm erbij kunnen pakken en 1 kabel aansluiten en dan kan ik gaan werken.
  • Toetsenbord en muis
    Aangezien ik tevreden ben over Logitex MX Master 2S, wilde ik het bij Logitec houden. Dus als muis de nieuwste versie, MX Master 4. En voor toetsenbord heb ik gekozen voor de MX Keys S. Mechanisch toetsenbord zie ik meerwaarde niet in, eerder nadeel met het geluid en lomper design.
  • Boxen
    Wellicht is het dan ook slimmer om geen beeldscherm met ingebouwde speakers te nemen. Kwaliteit is natuurlijk minder, maar heb nu met mijn laptop ook dat er een speaker kapot is. Dus dan moet heel het apparaat vervangen worden of de speaker gerepareerd worden terwijl de rest nog goed zou zijn. Ook heb ik een werkbank in de loods staan en dan is het geluid van de laptop niet echt goed. En er wordt ook gedart, dus een beter geluid is wenselijk. De oude bouwradio heeft geen bluetooth dus geen Spotify, en daar ben ik inmiddels wel heel erg gewend aan. Een draadbare bluetooth speaker zou een optie zijn, zodat ik goed geluid heb, maar deze ook mee kan nemen naar buiten.

Ik merk alleen als ik video op de laptop kijk en mijn oortjes verbind via bluetooth dat er een vertraging op zit. Voor muziek luisteren maakt dit niet uit, maar met YouTube is dit storend. Zie dat er wat mogelijk is met instellingen in Windows. Ook zie ik dat boxen aangesloten worden met USB of HDMI. Het kan ook aan de oude laptop liggen, en oude bluetooth versie. Ik heb daar geen ervaring in, en wellicht werkt het tegenwoordig super zonder vertraging.

USB zie ik wel voor JBL. Maar liever zou ik voor een Sony speaker gaan, want daar heb ik mijn oortjes en oorkappen van en daar ben ik heel erg tevreden over. De ULT Field 7 kan ik ook gebruiken voor feestjes met microfoon. Het kan via de USB wel afspelen, maar volgens mij geschikt voor sticks. Zou dit even na moeten vragen bij Sony. Dan zou ik 1 apparaat hebben voor de computer, feestjes, en speaker voor in de tuin/camping.
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk informatie over de nieuwe technieken en advies in merken. Voorbeeld: Koop een ASUS mini-pc, en dit model. Dan zit je kwa hardware ook goed als Windows 12 eraan komt. Koop een Samsung of Asus display en gebruik Thunderbolt om 1 of meerdere schermen aan te sluiten. Dan heb je minste kabels, gaat er een beeldscherm kapot of wil je uitbreiden heb je altijd de mogelijkheid. Met beeldscherm met ingebouwde computer gaat dit niet. En losse speaker is goed werkend te krijgen via Bluetooth.
Als ik dit zo lees, zoek je een laptop met een goed dock. De laptop kun je makkelijk opbergen of buiten gebruiken, en straks in je nieuwe pand kun je een mooie vaste opstelling maken met twee of drie schermen aangesloten op een dock. De laptop kun je dan met één kabel op het dock aansluiten.

Zolang je de ruimte voor een vaste opstelling nog niet hebt, zou je diezelfde laptop met één extern scherm kunnen gebruiken zodat je toch wat meer werkruimte hebt.
Als je een scherm koopt met ingebouwde USB-C dock zoals deze kun je dat scherm ook gebruiken om je laptop mee op te laden. Op de Displayport uitgang van dit scherm kun je later nog een tweede scherm aansluiten. Dat tweede scherm heeft wel zijn eigen voeding nodig. Let ook op dat drie schermen doorlussen op deze manier niet werkt, dan heb je Thunderbolt nodig en is USB-C alleen niet snel genoeg.
uitvoering: Dell UltraSharp U2724D Zwart

Wat de Sony-speaker betreft: via Bluetooth ga je altijd wat vertraging hebben. Smartphones houden daar rekening mee door het beeld van een video wat te vertragen zodat het gelijk loopt met het geluid, maar Windows is daar minder goed in. Je kunt natuurlijk altijd je laptop/PC met een AUX kabel aansluiten op de speaker, dan heb je sowieso geen vertraging :)

• cenoatsra
jeroen3 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:30:
[...]

Dit is het enige goede antwoord als je inkomen afhankelijk is van het toestel. Geen zelfbouw hobby. Geen toestel van de media markt. Gewoon iets wat werkt tot jij een nieuwe koopt. En niet tot hij stuk is, zoals nu.
Dat is ook de rede dat ik liever voor een A-merk ga. Al ben ik voor mijn inkomen niet afhankelijk van een computer. Overdag werk ik bij de klant (bouw), en het is voor bestellingen te mailen, en facturen en offertes te maken. Dat is savonds na werktijd.
theblindman schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:15:
[...]

Als ik dit zo lees, zoek je een laptop met een goed dock. De laptop kun je makkelijk opbergen of buiten gebruiken, en straks in je nieuwe pand kun je een mooie vaste opstelling maken met twee of drie schermen aangesloten op een dock. De laptop kun je dan met één kabel op het dock aansluiten.

Zolang je de ruimte voor een vaste opstelling nog niet hebt, zou je diezelfde laptop met één extern scherm kunnen gebruiken zodat je toch wat meer werkruimte hebt.
Als je een scherm koopt met ingebouwde USB-C dock zoals deze kun je dat scherm ook gebruiken om je laptop mee op te laden. Op de Displayport uitgang van dit scherm kun je later nog een tweede scherm aansluiten. Dat tweede scherm heeft wel zijn eigen voeding nodig. Let ook op dat drie schermen doorlussen op deze manier niet werkt, dan heb je Thunderbolt nodig en is USB-C alleen niet snel genoeg.
uitvoering: Dell UltraSharp U2724D Zwart

Wat de Sony-speaker betreft: via Bluetooth ga je altijd wat vertraging hebben. Smartphones houden daar rekening mee door het beeld van een video wat te vertragen zodat het gelijk loopt met het geluid, maar Windows is daar minder goed in. Je kunt natuurlijk altijd je laptop/PC met een AUX kabel aansluiten op de speaker, dan heb je sowieso geen vertraging :)
Ik denk dat mijn tekst niet helemaal goed overkomt. Ik wil juist afstappen van een laptop. En gewoon alles los,toetsenbord, beeldscherm, en de overige hardware zoals minitower of NUC. Ik zit anders weer vast aan de laptop en beeldschermgrootte. Ik begrijp dat ik extra beeldscherm kan verbinden aan de laptop of via een dock. Maar als ik straks een vast bureau heb dan moet ik die laptop nog steeds gebruiken, of heel iets nieuws aanschaffen. Vind het fijner als ik de NUC, toetsenbord en muis gewoon mee kan nemen naar nieuw kantoor en alleen nieuwe beeldschermen moet aanschaffen.
Deze video had gekeken over mini-pc's. Eigenlijk de hardware van een laptop alleen zonder accu en beeldscherm.

Nu laat ik de info ff indalen, maar zou het dan zo werken in de praktijk?
  • De NUC kan ik achter een losse monitor monteren. Zet ik de monitor met NUC in de kast is het opgeruimd. En dan hoef ik alleen de voedingskabel eruit te trekken. Met een minitower wordt dit wat meer gedoe, want dan zijn het 2 aparaten die los van elkaar staan.
  • Ik kan er ook voor kiezen de NUC op een vast plaats te zetten. Wil ik ruimte hebben op de tafel plug ik het beeldscherm uit, en laat ik de NUC gewoon aan. Ga ik weer werken pak ik beeldscherm erbij en plug deze in.
  • Wil ik bijvoorbeeld toch buiten werken onder de veranda. Dan kan ik de NUC meenemen, en aan de tv aansluiten die standaard hangt in de veranda? Dat zal niet zoveel voorkomen, en misschien is er dan ook de mogelijk een speciale Samsung beeldscherm te kopen, zoals ik benoem in mijn openings post, dan hoef ik alleen een toetsenbord en muis mee te nemen. Met een minitower wordt dit niet gedaan. Andere optie is laptop, maar daar wil ik vanaf.
Alles is nog mogelijk tijdens de verbouwing. Maar zoek het niet om nu een laptop aan te schaffen en straks weer alles nieuw te moeten kopen. 99 procent van de tijd staat de laptop nu gewoon op tafel. En staks zal het beeldscherm ook gewoon op tafel staan voor tijdelijke setup, of een beugel zodat ik deze weg kan draaien. Of er dan een voedingskabel naar een laptop gaat of een voedingskabel (en evt datakabel) naar het beeldscherm dat is ook niet zoveel anders dan dat het nu is. Ik heb dan alleen de keuze om een groter beeldscherm te nemen dan 17". Of 2 dezelfde beeldschermen. En dan is het straks met vast kantoor bijvoorbeeld 3 beeldschermen, maar dan kan ik in de tussentijd 2 beeldschermen ervaren.

Een mini-pc lijkt mij dan wel iets mobieler. Beetje vergelijkbaar als een IP-TV kastje (ziggo, kpn of derden), die je ook mee kan nemen naar andere beeldschermen.

Ik merk zelf ook in mijn zoektoch dat ik elke keer uit blijf komen bij Asus. Kijken we daar om het makkelijker te maken in de keuze. NUC/Mini-PC wil ik een keer proberen. Dan kan ik het ervaren en vergelijken met laptop. Of ik het ga gebruiken om onder de veranda te werken in de zomer, of dat ik dat niet doe. Doe ik het niet dan kan ik altijd nog kiezen voor een mini-tower.

Asus heeft dan de PN serie en de NUC PRO serie. Verschil is voor mij moeilijk om te begrijpen, maar als het advies is de Pro16, dan nemen we die toch ipv de Pro15.
In dit filmpje wordt uitgelegd dat USB-C met DisplayPort Alt-mode voldoende is om 1 beeldscherm aan te sluiten. Dan heb je Thunderbolt niet nodig. Dat is pas interessant als je meerdere schermen hebt (in hoge resoluties)? Dus voor daisy-chaning heb je thunderbolt nodig wil je beeld, video en voeding voorzien voor meerdere beeldschermen.
Ik heb meerdere filmpjes gekeken, maar twijfel erover of Thunderbolt nu ook de voeding geeft aan de beeldschermen. Of is het eerder omgedraaid, dus dat er voeding op het beeldscherm zit en bijvoorbeeld een laptop oplaad?
Ook heeft DisplayPort een aparte stekkervorm maar het is ook standaard in USB-C? Maar bij USB-C zie ik DP logo ook voorbij komen. Evenals het accu-tje dat laat zien dat er met die USB-C poort te laden is.
Dat maakt het een beetje verwarrend voor mij. Want als ik kijk naar een NUC of beeldscherm, moet ik dan juist kijken voor Thunderbolt, of juist voor DisplayPort. Bij een Asus NUC zie ik bijvoorbeeld meerdere DP poorten, dus dan moet ik ieder beeldscherm apart aansluiten met een DP-kabel. Dan heb ik ook geen docking station nodig.

Dan weet ik waar ik naar moet kijken in mijn zoektoch naar monitors.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:46

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Gebruik je buiten ook AutoCad? Is het voornamelijk administratie dan kun je nog overwegen om daar een simpele tablet te gebruiken en binnen een mini-pc.

Alleen de data goed synchroniseren dan (cloud/nas). Eventueel een BT keyboard zodat typen met de tablet ook vlot gaat. Sommige sets kun je pairen met meerdere apparaten tegelijk.

Beiden zijn handzaam mochten ze ergens anders heen moeten. Heck, ik vlieg zelfs geregeld met een soortgelijke setup. :D

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:03
Ik zou zelf gewoon een probook of elitebook laptop aanschaffen.

Tegen de tijd dat je een bureau koopt, koop 1 of 2 schermen van 27 inch (begin met 1) met ingebouwd docking station (met Power delivery). Dan kan je toetsenbord en muis op scherm laten zitten, en laptop met 1 kabel verbinden aan scherm :)
Geen lader meer nodig ftw :D

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 06-04-2026 04:01 ]

Pagina: 1