Ik ben werkzaam in de bouw en gebruik al jaren een laptop 17" van Asus. Niet helemaal ideaal, maar kon er mijn ding mee doen. Echter is het probleem dat de hardware niet geschikt is voor Windows 11. Maar met een eigen zaak is het altijd druk, en toen kreeg ik het bericht dat er nog één jaar uitstel is met ondersteuning. Ook kwam ik wat manieren tegen om met verouderde hardware Windows 11 te draaien. Dus de tijdsdruk was eraf.
Echter is afgelopen week een luidspreker gesneuveld van de laptop en mijn muis scrollt ook niet meer lekker (Logitec MX Master 2S). En ik luister altijd muziek als ik bezig ben en scroll veel. Dus ik heb het weer opgepakt wat er in de markt is, want achter de laptop zitten werkt irritatie op nu
. Aangezien ik provisorisch een kantoor heb gemaakt staat deze op de eettafel in de loods. Later moet deze verplaats worden naar apart kantoor en vast bureau.
Dus ik vroeg mij af welke technieken makkelijk zijn, zodat het later uit te breiden is. Mijn focus ligt niet meer op computers, omdat ik het te druk heb met de eigen zaak. Heb wel onderzoek gedaan, maar zou graag een beroep willen doen op jullie expertise en ervaring, omdat ik er te lang uit ben geweest.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het voornamelijk om facturen en offertes te maken in Excell en dan deze op te slaan in PDF. Deze mail ik dan via Outlook, naar mijn klanten. Webbrowser gebruik ik voor informatie op te zoeken. Beetje YouTube en Spotify. Gamen doe ik niet, en ga ik in de toekomst ook niet doen. Zouden de kinderen dat willen, wordt het een aparte computer of spelcomputer in de woonkamer op de TV. Video-edditing heeel misschien, maar dat zeg ik al jaren. Tijdsgebrek is het probleem, en waarschijnlijk komt dit er niet van. Dat kan ik beter een extern bedrijf laten doen, of een nieuwe computer kopen.
Enige zware wat ik ooit gebruik is AutoCAD, maar dan 2D. Het idee is wel om met PalleteCAD te gaan werken zodat ik de klanten ook 3D beelden kan laten zien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat interesseert mij niet zoveel. Ik geef liever geld uit aan iets fatsoenlijk en a-merk. Dat doe ik met gereedschap en auto's/bussen ook. Het doet 1 keer pijn, maar vaak werkt het allemaal net iets fijner en is de kwaliteit ook vaak beter. Voorbeeld: is het precies dezelfde auto, dan zou ik gevoelsmatig meer hebben met Mercedes dan KIA. En dat is met telefoons ook, gewoon Samsung, ben ik al jaren tevreden over. Maar ik ben niet zo thuis in computers om te bepalen of ASUS nu zoveel beter is dan ACER of HP.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, want alles is verouderd.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk informatie over de nieuwe technieken en advies in merken. Voorbeeld: Koop een ASUS mini-pc, en dit model. Dan zit je kwa hardware ook goed als Windows 12 eraan komt. Koop een Samsung of Asus display en gebruik Thunderbolt om 1 of meerdere schermen aan te sluiten. Dan heb je minste kabels, gaat er een beeldscherm kapot of wil je uitbreiden heb je altijd de mogelijkheid. Met beeldscherm met ingebouwde computer gaat dit niet. En losse speaker is goed werkend te krijgen via Bluetooth.
Echter is afgelopen week een luidspreker gesneuveld van de laptop en mijn muis scrollt ook niet meer lekker (Logitec MX Master 2S). En ik luister altijd muziek als ik bezig ben en scroll veel. Dus ik heb het weer opgepakt wat er in de markt is, want achter de laptop zitten werkt irritatie op nu
Dus ik vroeg mij af welke technieken makkelijk zijn, zodat het later uit te breiden is. Mijn focus ligt niet meer op computers, omdat ik het te druk heb met de eigen zaak. Heb wel onderzoek gedaan, maar zou graag een beroep willen doen op jullie expertise en ervaring, omdat ik er te lang uit ben geweest.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het voornamelijk om facturen en offertes te maken in Excell en dan deze op te slaan in PDF. Deze mail ik dan via Outlook, naar mijn klanten. Webbrowser gebruik ik voor informatie op te zoeken. Beetje YouTube en Spotify. Gamen doe ik niet, en ga ik in de toekomst ook niet doen. Zouden de kinderen dat willen, wordt het een aparte computer of spelcomputer in de woonkamer op de TV. Video-edditing heeel misschien, maar dat zeg ik al jaren. Tijdsgebrek is het probleem, en waarschijnlijk komt dit er niet van. Dat kan ik beter een extern bedrijf laten doen, of een nieuwe computer kopen.
Enige zware wat ik ooit gebruik is AutoCAD, maar dan 2D. Het idee is wel om met PalleteCAD te gaan werken zodat ik de klanten ook 3D beelden kan laten zien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat interesseert mij niet zoveel. Ik geef liever geld uit aan iets fatsoenlijk en a-merk. Dat doe ik met gereedschap en auto's/bussen ook. Het doet 1 keer pijn, maar vaak werkt het allemaal net iets fijner en is de kwaliteit ook vaak beter. Voorbeeld: is het precies dezelfde auto, dan zou ik gevoelsmatig meer hebben met Mercedes dan KIA. En dat is met telefoons ook, gewoon Samsung, ben ik al jaren tevreden over. Maar ik ben niet zo thuis in computers om te bepalen of ASUS nu zoveel beter is dan ACER of HP.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks, want alles is verouderd.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Schermen
Ik dacht er zelf aan om meerdere beeldschermen te nemen. Voor mijn werk is dat fijn om bijvoorbeeld Outlook te hebben op 1 scherm en browser op ander scherm. Of dat ik een prijslijst kan openen op het ene scherm en op het andere scherm Excell om een offerte te maken. Ik sta nu heel veel te wisselen/minimaliseren en aantekeningen te maken op papier omdat ik beiden niet tegelijk op het beeldscherm heb.
Aangezien ik nu de laptop op de eettafel in de loods heb staan, merk ik dat ik geregeld blijf hangen achter de stroomkabel (accu werkt niet meer), en dan is de laptop uit. Dus het fijnste zou zijn als ik de computer ergens neer kan zetten en dan alleen het beelscherm op de tafel. Draadloos toetsenbord en muis van Logitec erbij, die ik ook snel kan opbergen zodat tafel niet zo vol is.
Het is mij niet helemaal duidelijk of er een draadloos beeldscherm is. Het zal sowieso voeding nodig hebben, en teveel stroom gebruiken voor een interne accu. En dan lijkt mij de beste optie om Thunderbolt USB C kabel te hebben voor het signaal en de voeding. Andere techniek is DisplayPort, maar ik twijfel of deze ook de voeding is voor het beeldscherm .Deze technieken is van de laatste jaren en heb daar geen ervaring in. LG StandbyMe zie ik wel voorbij komen met aparte accu voor 4 uur. Zou een optie zijn aangezien ik na werktijd papierwerk doe, maar dan heb ik weer een duur apparaat die niet universeel is en met uitbreiden naar meerdere schermen wijken ze af in maat. Wil ik het scherm later aan de muur hangen in kantoor dan is de kans groot dat er geen VESA op dit soort modellen zit.
Portable monitors heb ik ook naar gekeken. Zou voor nu ideaal zijn om het op te ruimen. Maar dan ben ik beperkt ik keuze en voornamelijke kleine formaten, vergelijkbaar met laptops. Alleen Asus Zenscreen zie ik in 22-24-27". Met een kickstand kan ik hem makkelijk op de tafel zetten. Maar met een standaard scherm met VESA, zal zo'n kcikstand er ook wel zijn.
Zie ook bij Samsung een Smart Monitor. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit werkt, want het lijkt of je geen PC nodig hebt. Volgens mij is dan de optie om te werken in the Cloud of je telefoon wordt dan de computer en als verbinding heb je dan de DEX nodig. Ook kan je de laptop verbinden aan het beeldscherm. Heb er zelf een beetje me twijfels over, want als er iets mis is met de telefoon of ik heb hem op het werk laten liggen dan kan ik savonds geen bestellingen doen. In de Cloud zal misschien niet zo lekker werken, omdat de hardware minder is van het beeldscherm dan een mini-pc. En na wat reviews zie ik dat VESA aansluiting ook niet mogelijk is, zou ik het scherm op een beugel willen monteren. Beste lijkt me dan om voor standaard beeldscherm te gaan.
Ultrawide scherm zou ook een optie zijn. Maar na wat onderzoek zag ik dat er wel wat nadelen aan zitten. Zo kan men het scherm wel opdelen, maar bijvoorbeeld bij YouTube kan je de video niet in volledig scherm afspelen. Met 2 monitoren kan dit wel, en je hebt dan ook veel meer oppervlakte dan 1 ultrawide voor dezelfde investeringskosten. Dat er een frame is wat de beelden scheidt, maakt niet uit voor mijn toepassingen.
Omdat ik bij laptops de grootte van het beeldscherm steeds kleiner zag worden, dacht ik om te gaan werken met losse standaard onderdelen, zodat ik de vrijheid heb in de toekomst een beter scherm of groter scherm te kopen. En ben ik vrij in de keuze welke beugel ik ga nemen, want een standaard scherm zal VESA hebben. Dan kan ik nu kiezen voor een kickstand of een wegdraaibare beugel, en later op kantoor een andere muurbeugel. Ook kan ik beginnen met 1 groot scherm. En kan ik het uitbouwen naar 2 schermen. En als kantoor klaar is eventueel naar 3 schermen.
- Pc
De rede dat ik toentertijd gekozen had voor een laptop is dat het klein is. Voorheen had ik een toren en was ik niet mobiel om een keer buiten te zitten. De laatste jaren heb ik de laptop op vaste plaats staan, dus daar hecht ik geen waarde meer aan. Met de komst van tablets en smartphones is er prima buiten wat te YouTuben.
Daarbij trokken die mini-pc's wel mijn interesse. Aangezien ze zo klein zijn kunnen ze ook achter op het scherm gemonteerd worden. Dat zou nog een optie zijn om alles compact te houden. CD's gebruiken we niet meer, waardoor de kastjes kleiner zijn bijvoorbeeld. NUC worden ze ook wel genoemd, maar volgens mij was dit een merknaam van INTEL.
Kwa hardware lijkt het voor mijn toepassing niet zo belangrijk te zijn. Intel of AMD, dat zegt mij niet meer zoveel. De tijd dat ik er mee bezig was kwam AMD net op, dus dat is al een hele poos geleden. Ik zou het wel fijn vinden, dat ik wel future proof ben. Dus niet dat ik met Windows 12 ineens een nieuwe mini-pc moet hebben. Vind overzetten altijd gedoe, zelfde met telefoons. Werkt vaak in de praktijk net niet helemaal 100 procent.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar 1 kabel naar beeldscherm op de tafel. Liefst geen, maar dan moet video draadloos gaan en beeldscherm een accu hebben. Dat lijkt mij een gedoe en dan zou 1 kabel voor voeding en video het minst gedoe zijn. Toetsenbord en muis kan dan wel draadloos. Dan zou ik de computer ergens in kunnen bouwen, en bij kantoorwerk beeldscherm erbij kunnen pakken en 1 kabel aansluiten en dan kan ik gaan werken.
- Toetsenbord en muis
Aangezien ik tevreden ben over Logitex MX Master 2S, wilde ik het bij Logitec houden. Dus als muis de nieuwste versie, MX Master 4. En voor toetsenbord heb ik gekozen voor de MX Keys S. Mechanisch toetsenbord zie ik meerwaarde niet in, eerder nadeel met het geluid en lomper design.
- Boxen
Wellicht is het dan ook slimmer om geen beeldscherm met ingebouwde speakers te nemen. Kwaliteit is natuurlijk minder, maar heb nu met mijn laptop ook dat er een speaker kapot is. Dus dan moet heel het apparaat vervangen worden of de speaker gerepareerd worden terwijl de rest nog goed zou zijn. Ook heb ik een werkbank in de loods staan en dan is het geluid van de laptop niet echt goed. En er wordt ook gedart, dus een beter geluid is wenselijk. De oude bouwradio heeft geen bluetooth dus geen Spotify, en daar ben ik inmiddels wel heel erg gewend aan. Een draadbare bluetooth speaker zou een optie zijn, zodat ik goed geluid heb, maar deze ook mee kan nemen naar buiten.
Ik merk alleen als ik video op de laptop kijk en mijn oortjes verbind via bluetooth dat er een vertraging op zit. Voor muziek luisteren maakt dit niet uit, maar met YouTube is dit storend. Zie dat er wat mogelijk is met instellingen in Windows. Ook zie ik dat boxen aangesloten worden met USB of HDMI. Het kan ook aan de oude laptop liggen, en oude bluetooth versie. Ik heb daar geen ervaring in, en wellicht werkt het tegenwoordig super zonder vertraging.
USB zie ik wel voor JBL. Maar liever zou ik voor een Sony speaker gaan, want daar heb ik mijn oortjes en oorkappen van en daar ben ik heel erg tevreden over. De ULT Field 7 kan ik ook gebruiken voor feestjes met microfoon. Het kan via de USB wel afspelen, maar volgens mij geschikt voor sticks. Zou dit even na moeten vragen bij Sony. Dan zou ik 1 apparaat hebben voor de computer, feestjes, en speaker voor in de tuin/camping.
Eigenlijk informatie over de nieuwe technieken en advies in merken. Voorbeeld: Koop een ASUS mini-pc, en dit model. Dan zit je kwa hardware ook goed als Windows 12 eraan komt. Koop een Samsung of Asus display en gebruik Thunderbolt om 1 of meerdere schermen aan te sluiten. Dan heb je minste kabels, gaat er een beeldscherm kapot of wil je uitbreiden heb je altijd de mogelijkheid. Met beeldscherm met ingebouwde computer gaat dit niet. En losse speaker is goed werkend te krijgen via Bluetooth.